Hoe zorg je dat een mbo'er hard werkt? Succes door goede band met de HZ? Wat motiveert de HZ-student? Onderzoekers willen excellentie onder leerlingen bevorderen ZEELAND 5 Het Roosevelt Centre for Excellence in Education wil het onderwijs in Zeeland op de kaart zetten. oe laat je kinde ren op school het beste uit zichzelf halen? Natuurlijk, leraren doen daar - als het goed is - elke dag hun stinkende best voor. Maar te vaak gaat het mis. En we tenschappelijk gezien is er nog niet veel bekend over excelleren in de klas. In de Burg in Middelburg, aan de Groenmarkt, is sinds enkele maanden het Roosevelt Centre for Excellence in Education (RCEE) gevestigd. Het centrum, een sa menwerkingsverband tussen UCR, HZ en Scalda, werd ruim een jaar geleden geopend door ko ningin Maxima. Sindsdien is ruim een half miljoen euro aan subsi dies binnengehaald voor onder zoek. Twee hoogleraren, Remy Ri- kers en Sofie Loyens, werken de komende jaren met alle scholen in de regio aan een doel: het Zeeuwse onderwijs verbeteren en op de kaart zetten. Het centrum houdt seminars en workshops voor docenten en werkt aan een universitaire mas- teropleiding onderwijsexcellentie. „De bijeenkomsten zijn gericht op problemen die leraren in de klas ervaren", zegt Rikers. Daarnaast begeleidt het scholen in Zeeland bij het verbeteren van lessen. „We onderzoeken waarom sommige scholen zo goed zijn. Wat maakt dat zij uitzonderlijk presteren? En hoe kunnen we excellentie bevor deren?" Drie medewerkers van de HZ in Vlissingen en mbo-school Scalda doen promotieonderzoek naar onderwerpen die direct uit het klaslokaal gegrepen zijn. De term excellentie doet ver moeden dat het centrum alleen ge richt is op bollebozen, maar dat is zeker niet het geval: iedereen kan op zijn eigen niveau uitblinken. Wat de sleutel daarvoor is, moet nog veel uitgebreider onderzocht worden. Rikers: „De begrippen ta lent en excellentie zijn heel moei lijk te definiëren. In het beste ge val kun je voorbeelden geven van iemand die heel goed presteert. Vaak wordt gebruikt: 'het beste er uit halen wat erin zit'." Veel te vaak lukt het niet om kinderen goed te laten presteren, weet Rikers. „We zijn heel slecht in het identificeren van kwalitei- 'We zijn heel slecht in het identificeren van kwaliteiten van mensen' kinderen en kozen er enkele wille keurig uit. Tegen de docent vertel den ze dat deze leerlingen het in zich hadden om te excelleren. Het gevolg was dat al deze kinderen uitzonderlijk goed gingen preste ren. Het maakte niet uit of ze een hoge of lage score hadden in de in telligentietest." Hoe dat kan? „De manier waar op een leraar communiceert met kinderen heeft grote impact op de prestaties. Als hij denkt dat een kind weinig capaciteiten heeft, stelt de leraar minder vragen en neemt hij sneller genoegen met een antwoord. Als de leraar het ge voel heeft dat een kind slim is, dan zal hij doorvragen. Dit onder zoek geeft aan hoe dynamisch het proces is: de begeleiding van kin deren is bepalend in hoe ver ie mand kan komen. Docenten op scholen moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen zich optimaal kun nen ontwikkelen." Daar wil het centrum docenten bij helpen. „Je moet kinderen uit dagen om uit hun comfortzone te komen: ze dingen laten doen die ze eerder vermeden, omdat ze dachten dat ze die niet konden. We willen leerkrachten bewuster maken van hun bepalende rol i het succes van( hun leerlin- ten van mensen. De hoogleraar haalt een onder zoek van de wetenschappers Ro senthal en Jacobsen aan. „Zij na men een intelligentietest af bij 'Juist leerlingen van niveau 1 en 2 moeten alles uit zichzelf halen 'Praktisch richtlijnen om het onderwijs te verbeteren' Scalda-docent Jaap Gle- rum (53) uit Kapelle heeft het vaak meege maakt: „Studenten op de laagste niveaus van het mbo zeggen vaak bij voorbaat al: 'kan ik niet', 'te moeilijk'. Het komt door negatieve er varingen in het verleden." Die houding wil hij door middel van zijn onderzoek veranderen. „Het is effectie ver om leerlingen eerst in een positieve mindset te krijgen, dan om ze te moti veren om toch aan die moei lijke rekensom te beginnen. Ik wil ze in de stand krijgen van: 'het wordt een uitda ging, maar ik ga er hard voor werken.'" Glerum vind het belang rijk om zich juist voor deze groep mbo'ers inzetten. „Leerlingen van niveau 1 en 2 hebben steeds minder kan sen in Nederland. Juist zij moeten alies uit zichzelf ha len en zo hoog mogelijk op geleid worden." Als je studenten aan dacht geeft, dan ra ken ze meer betrok ken bij de hogeschool. En dat is goed voor het onder wijs op de HZ. Dat merkt In- grid Snijders (39), docent service marketing onder zoek, in de praktijk. Met haar promotieonderzoek duikt ze verder in het onder werp. Ze wil achterhalen hoe de relatie tussen de HZ en studenten studiesucces beïnvloedt. Ze onderzoekt ook hun betrokkenheid en hun vertrouwen in de hoge school. Een goede relatie met studenten kan de HZ la ter veel opleveren. „Alumni zijn voor kennisinstellingen belangrijk. De HZ heeft het beroepenveld nodig voor on der meer gastlessen, stages en afstudeerplaatsen." Snijders ontvangt een promotiebeurs voor haar on derzoek van de Nederland se Organisatie voor Weten schappelijk Onderzoek. 'Alumni zijn voor kennis instellingen belangrijk' Met praktijkopdrach ten, veel eigen ver antwoordelijkheid en samenwerking met me destudenten, probeert de HZ studenten uit te dagen om goede prestaties te leve ren. Maar werkt dit wel? Dat gaat onderwijskundige Martijn Leenknecht (29) uit Hulst onderzoeken. Hij werkt als beleidsadviseur bij de HZ in Vlissingen. Leenknecht heeft uitvoe rig literatuuronderzoek ge daan en stelt studenten vra gen over hun motivatie en over de manier waarop do centen lesgeven. Op basis van de uitkomsten gaat hij het onderwijs aanpassen. „Ik laat docenten bijvoor beeld andere feedback ge ven en studenten meer keu zevrijheid bieden. Dat verge lijk ik met groepen waar dat niet gebeurt. Ik hoop dat mijn onderzoek praktische richtlijnen oplevert om het onderwijs te verbeteren." DINSDAG 10 NOVEMBER 2015 Iedereen kan uitblinken door Cornelleke Blok Remy Rikers, hoogleraar Hoogleraar Remy Rikers (midden) in overleg met de promovendi van het Roosevelt Centre for Excellence in Education, foto's Lex de Meester Jaap Clerum, docent Martijn Leenknecht, onderwijsdeskundige Ingrid Snijders, docent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 33