écOOPECBRGIRft
26 CULTUUR SHOW
VanVelzen deed het drie jaar iets rustiger aan. „Ik had lucht nodig.1' Een reis
naar Afrika inspireerde hem tot een ander geluid op zijn album Call it Luck
m
Dora van der
Groen overleden
Disney aangeklaagd voor plagiaat
in bioscoophit 'Wreck-it Ralph'
'De hooiwagen'
publiekstrekker
'V>
-:v*x
Twee jaar geleden had
hij het zich niet kun
nen voorstellen: een
Keniaans koor op zijn
plaat. „Ik had je kei
hard uitgelachen",
zegt VanVelzen.
Toch staat ze er op: het Keniaan-
se koor The Hibby GB's. Ze gaan
zelfs met Roel van Velzen mee het
theater in. „Het is zo gelopen. Dat
is de rode draad van het album
Call it Lucktoevallige ontmoetin
gen die tot iets heel moois lei
den."
De voormalige Crazy Piano
zanger en oud-coach van The Voi
ce of Holland bracht ruim drie jaar
geleden zijn laatste album uit. „Ik
heb bewust rust genomen", ver
klaart hij die lange stilte. „Alles
ging in een sneltreinvaart. Liedjes
schrijven, album opnemen, toe
ren, theater, televisie. Het was te
veel, ik had lucht nodig."
Daarom legde hij zijn baan bij
The Voice of Holland neer en zette
doelbewust een groot aantal rode
kruizen in zijn agenda. „Van de
vijfde versnelling schakelde ik te
rug naar de derde."
Wel maakt hij een reis naar
Congo voor de stichting Master-
Peace. „MasterPeace zegt kortweg:
als je met elkaar muziek maakt,
kun je niet vechten. Heel idealis
tisch natuurlijk. Ze zeiden: ga
mee naar Congo, dan kun je met
eigen ogen zien wat muziek met
mensen doet."
Het werd een reis die veel ver
anderde voor de zanger en die een
hoop inspiratie opleverde. „Ik
werd er door muzikanten uitge
daagd Afrikaanse muziek te ma
ken, terwijl zij mijn nummers
speelden. Een soort Jouw vrouw,
mijn vrouw, maar dan met muziek.
Ik werd gegrepen door hoe mu
ziek daar wordt beleefd."
Een voorbeeld? „Als ik iets vets
hoor, dan knik ik met mijn hoofd,
hooguit tik ik met mijn voet op de
grond. Daar gaan ze er helemaal
in op. Ze gaan los. Ik kreeg er
enorm veel energie van."
Dat is goed terug te horen op
het album, dat energiek en vrolijk
klinkt. „Een mix van Afrikaanse
invloeden en het bekende VanVel-
zen-geluid. En nog een verschil:
de teksten. Mijn vorige albums be-
'Het allerbelangrijkste
vind ik dat mijn
kinderen openstaan
voor andere mensen'
vatten veel songs over de liefde of
over hoe ik in het leven sta. Dit al
bum is beschouwender. Ik vertel
over wat ik heb gezien, over de bij
zondere mensen die ik heb ont
moet. Zoals een meisje uit Congo
dat is verkracht door het rebellen
leger en vervolgens door haar fa
milie werd verstoten. Verschrikke
lijk. Toch, toen ik haar vroeg naar
haar toekomstdroom, lichtten
haar ogen op. Ze had een naaicur
sus gevolgd en wilde dolgraag een
eigen naaiatelier beginnen."
„Ik wil niet bewust een bood
schap op deze plaat meegeven. Be
halve dan dat ik hoop dat mensen
zich wat minder snel een oordeel
vormen over een ander. Dat wil ik
mijn kinderen, Laut Pepijn (3) en
Boaz (2), ook meegeven. Als ouder
heb je een bepaald ideaalbeeld. Of
zij later gaan studeren en hoge cij
fers halen of niet: het allerbelang
rijkste vind ik dat ze open staan
voor andere mensen en voor wat
hen beweegt. Dat ze respect heb
ben voor anderen. Misschien is
dat toch wel de boodschap van dit
album."
En dat Call it luck uitgerekend
op vrijdag de 13e wordt gelan
ceerd? „We hebben niet op die da
tum gewacht; het album was ge
woon nu af. Maar ik vind het wel
een extra vette knipoog."
De Belgische actrice Dora van der
Groen is zondag op 88-jarige leef
tijd overleden. Dat maakte haar fa
milie gisteren bekend. De in 1927
in Antwerpen geboren Van der
Groen speelde behalve in het thea
ter in talrijke films en tv-series. In
1991 begon ze bij het Zuidelijk To
neel, het gezelschap van Ivo Van
Hove, aan een carrière als regis
seur. Ze regisseerde er onder meer
Thyestes van Hugo Claus. Ook was
ze te zien in Nederlandse films en
tv-series als Mariken, Antonia en
Dokter Pulder zaait papavers. Daar
naast was ze actief als toneelpeda
goog. De laatste jaren woonde ze
in een verzorgingshuis voor men
sen met dementieverschijnselen.
Filmstudio Walt Disney is aange
klaagd voor plagiaat. Het idee voor
de animatiefilm Wreck-it Ralph uit
2012 zou zijn gestolen uit het
script van een televisieserie dat
eerder in de prullenbak belandde.
De aanklager, Dyke Robinson, eist
miljoenen dollars schadevergoe
ding.
Wreck-it Ralph zit vol met passa
ges uit de boekenreeks Digiland,
zei Dyke Robinson gisteren tegen
website TMZ. Robinson bedacht
de serie Digiland en stelde Disney
voor er een televisieserie van te
maken. De filmstudio zou het
script uiteindelijk hebben afgewe
zen. Toen Robinson de film
Wreck-it Ralph zag, reageerde hij
geschokt. De animatie zou veel scè
nes bevatten die hij bedacht had
voor Digiland. Zo claimt hij dat het
uit snoep bestaande land Sugar
Rush een idee van hem is.
Robinson eist 10 miljoen dollar
van Disney. Wereldwijd bracht
Wreck-it Ralph omgerekend ruim
436 miljoen euro op. De film ont
ving daarnaast een nominatie
voor een Oscar.
Het is niet de eerste keer dat Dis
ney wordt aangeklaagd voor pla
giaat. In 2014 gebeurde dat ook
vanwege de animatiefilm Frozen.
Creatievelingen beweerden dat
Disney hun ideeën had gestolen.
De rechter oordeelde toen in het
voordeel van de filmstudio.
De tentoonstelling De ontdekking
van het dagelijks leven - van Bosch
tot Bruegel in het Rotterdamse mu
seum Boijmans Van Beuningen
heeft in de eerste vier weken al
45.000 bezoekers getrokken. Top
stuk is De hooiwagen, een werk
van Jheronimus Bosch dat voor
het eerst in 450 jaar in ons land is
te zien. In februari verhuist dat
drieluik naar het Noord-Brabants
Museum in Den Bosch voor de
grootste overzichtsexpositie ooit
rond kunstenaar Jeroen Bosch. Het
Museo del Prado in Madrid leende
het drieluik bij hoge uitzondering
uit voor de viering van het vijfhon
derdste sterfjaar van Bosch in
2016.
•r.
door Chantai Blommers
Roel van Velzen krijgt ook
in Bukavu het publiek mee.
foto Jeroen van Loon/HH
THEATER
Dora van der Groen foto ANP
FILM
MUSEUM