écOOPECBRGIRft 26 CULTUUR SHOW VanVelzen deed het drie jaar iets rustiger aan. „Ik had lucht nodig.1' Een reis naar Afrika inspireerde hem tot een ander geluid op zijn album Call it Luck m Dora van der Groen overleden Disney aangeklaagd voor plagiaat in bioscoophit 'Wreck-it Ralph' 'De hooiwagen' publiekstrekker 'V> -:v*x Twee jaar geleden had hij het zich niet kun nen voorstellen: een Keniaans koor op zijn plaat. „Ik had je kei hard uitgelachen", zegt VanVelzen. Toch staat ze er op: het Keniaan- se koor The Hibby GB's. Ze gaan zelfs met Roel van Velzen mee het theater in. „Het is zo gelopen. Dat is de rode draad van het album Call it Lucktoevallige ontmoetin gen die tot iets heel moois lei den." De voormalige Crazy Piano zanger en oud-coach van The Voi ce of Holland bracht ruim drie jaar geleden zijn laatste album uit. „Ik heb bewust rust genomen", ver klaart hij die lange stilte. „Alles ging in een sneltreinvaart. Liedjes schrijven, album opnemen, toe ren, theater, televisie. Het was te veel, ik had lucht nodig." Daarom legde hij zijn baan bij The Voice of Holland neer en zette doelbewust een groot aantal rode kruizen in zijn agenda. „Van de vijfde versnelling schakelde ik te rug naar de derde." Wel maakt hij een reis naar Congo voor de stichting Master- Peace. „MasterPeace zegt kortweg: als je met elkaar muziek maakt, kun je niet vechten. Heel idealis tisch natuurlijk. Ze zeiden: ga mee naar Congo, dan kun je met eigen ogen zien wat muziek met mensen doet." Het werd een reis die veel ver anderde voor de zanger en die een hoop inspiratie opleverde. „Ik werd er door muzikanten uitge daagd Afrikaanse muziek te ma ken, terwijl zij mijn nummers speelden. Een soort Jouw vrouw, mijn vrouw, maar dan met muziek. Ik werd gegrepen door hoe mu ziek daar wordt beleefd." Een voorbeeld? „Als ik iets vets hoor, dan knik ik met mijn hoofd, hooguit tik ik met mijn voet op de grond. Daar gaan ze er helemaal in op. Ze gaan los. Ik kreeg er enorm veel energie van." Dat is goed terug te horen op het album, dat energiek en vrolijk klinkt. „Een mix van Afrikaanse invloeden en het bekende VanVel- zen-geluid. En nog een verschil: de teksten. Mijn vorige albums be- 'Het allerbelangrijkste vind ik dat mijn kinderen openstaan voor andere mensen' vatten veel songs over de liefde of over hoe ik in het leven sta. Dit al bum is beschouwender. Ik vertel over wat ik heb gezien, over de bij zondere mensen die ik heb ont moet. Zoals een meisje uit Congo dat is verkracht door het rebellen leger en vervolgens door haar fa milie werd verstoten. Verschrikke lijk. Toch, toen ik haar vroeg naar haar toekomstdroom, lichtten haar ogen op. Ze had een naaicur sus gevolgd en wilde dolgraag een eigen naaiatelier beginnen." „Ik wil niet bewust een bood schap op deze plaat meegeven. Be halve dan dat ik hoop dat mensen zich wat minder snel een oordeel vormen over een ander. Dat wil ik mijn kinderen, Laut Pepijn (3) en Boaz (2), ook meegeven. Als ouder heb je een bepaald ideaalbeeld. Of zij later gaan studeren en hoge cij fers halen of niet: het allerbelang rijkste vind ik dat ze open staan voor andere mensen en voor wat hen beweegt. Dat ze respect heb ben voor anderen. Misschien is dat toch wel de boodschap van dit album." En dat Call it luck uitgerekend op vrijdag de 13e wordt gelan ceerd? „We hebben niet op die da tum gewacht; het album was ge woon nu af. Maar ik vind het wel een extra vette knipoog." De Belgische actrice Dora van der Groen is zondag op 88-jarige leef tijd overleden. Dat maakte haar fa milie gisteren bekend. De in 1927 in Antwerpen geboren Van der Groen speelde behalve in het thea ter in talrijke films en tv-series. In 1991 begon ze bij het Zuidelijk To neel, het gezelschap van Ivo Van Hove, aan een carrière als regis seur. Ze regisseerde er onder meer Thyestes van Hugo Claus. Ook was ze te zien in Nederlandse films en tv-series als Mariken, Antonia en Dokter Pulder zaait papavers. Daar naast was ze actief als toneelpeda goog. De laatste jaren woonde ze in een verzorgingshuis voor men sen met dementieverschijnselen. Filmstudio Walt Disney is aange klaagd voor plagiaat. Het idee voor de animatiefilm Wreck-it Ralph uit 2012 zou zijn gestolen uit het script van een televisieserie dat eerder in de prullenbak belandde. De aanklager, Dyke Robinson, eist miljoenen dollars schadevergoe ding. Wreck-it Ralph zit vol met passa ges uit de boekenreeks Digiland, zei Dyke Robinson gisteren tegen website TMZ. Robinson bedacht de serie Digiland en stelde Disney voor er een televisieserie van te maken. De filmstudio zou het script uiteindelijk hebben afgewe zen. Toen Robinson de film Wreck-it Ralph zag, reageerde hij geschokt. De animatie zou veel scè nes bevatten die hij bedacht had voor Digiland. Zo claimt hij dat het uit snoep bestaande land Sugar Rush een idee van hem is. Robinson eist 10 miljoen dollar van Disney. Wereldwijd bracht Wreck-it Ralph omgerekend ruim 436 miljoen euro op. De film ont ving daarnaast een nominatie voor een Oscar. Het is niet de eerste keer dat Dis ney wordt aangeklaagd voor pla giaat. In 2014 gebeurde dat ook vanwege de animatiefilm Frozen. Creatievelingen beweerden dat Disney hun ideeën had gestolen. De rechter oordeelde toen in het voordeel van de filmstudio. De tentoonstelling De ontdekking van het dagelijks leven - van Bosch tot Bruegel in het Rotterdamse mu seum Boijmans Van Beuningen heeft in de eerste vier weken al 45.000 bezoekers getrokken. Top stuk is De hooiwagen, een werk van Jheronimus Bosch dat voor het eerst in 450 jaar in ons land is te zien. In februari verhuist dat drieluik naar het Noord-Brabants Museum in Den Bosch voor de grootste overzichtsexpositie ooit rond kunstenaar Jeroen Bosch. Het Museo del Prado in Madrid leende het drieluik bij hoge uitzondering uit voor de viering van het vijfhon derdste sterfjaar van Bosch in 2016. •r. door Chantai Blommers Roel van Velzen krijgt ook in Bukavu het publiek mee. foto Jeroen van Loon/HH THEATER Dora van der Groen foto ANP FILM MUSEUM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26