SPECIALE HERFSTACTIE m korting NIEUWS 9 Topman Maersk: wereldeconomie is zwakker dan gedacht Mogelijk grote orders A380 November breekt records Koninklijke stijliconen molenaar^ ritme van de regen. Met Córdoba rent hij naar de al in elkaar geklu ste 'installatie' om regenwater op te vangen. Ze kunnen na urine en schildpaddenbloed eindelijk weer zoet water drinken. Na weken zien Alvarenga en Córdoba het nut van alle plastic dat op zee dobbert. Ze slaan in el ke fles die ze tegenkomen water op. In plastic tassen vinden ze kauwgom, kool, wortels en een kwart litertje (bedorven) melk. Ze drinken het op, denken intus sen aan hun moeders. Noemen zich slechte zonen en vragen God om vergiffenis. Na twee maanden is Alvaren ga bedreven in het vangen van vogels en schildpadden. Maar Corboda takelt af, lichamelijk en geestelijk. Hij wordt ziek van het eten van rauw vogelvlees en neemt een drastisch besluit: hij weigert alle voedsel. Een fles met water kan hij nauwelijks nog aan zijn mond zetten. „Ik ga dood", zegt Córdoba op een och tend. „Ik ben moe, ik wil water." Alvarenga zet een fles aan de mond van zijn maat, maar deze slikt niet. Zijn lichaam schokt. Córdoba sterft het bootje zal zinken, dat haaien hem zullen verslinden. Na vele uren slaat het weer om. Geen anker, geen gps Het wolkendek breekt. Alvaren ga ziet in de verte een bergtop. Ze zijn nog slechts twee uur van de kust als de motor het begeeft. Hij pakt zijn radio en roept zijn baas in Costa Azul: „Willy! Wil ly! Willy! De motor is kapot!" Hij krijgt antwoord: „Rustig maar, geef me je coördinaten." „Mijn gps werkt niet meer", zegt Zes dagen lang doet Alvarenga alsof zijn kompaan nog leeft, door tegen hem te blijven praten Alvarenga. „Gooi dan je anker uit", krijgt hij te horen. „Hebben we niet." De visser zag dat bij het vertrek, maar dacht dat hij het niet nodig zou hebben. „Ok, we komen eraan!" Het was het laatste contact met de wal. De radio valt uit. Om de boot meer stabiliteit te geven in de beukende zee gooit hij de 500 kilo gevangen vis overboord. Daarna ook het ijs en de extra brandstof. Ze beseffen dat ze weer verder de zee op drijven. Waarheen weten ze niet, noord waarts richting Acapulco, of naar het zuiden, richting Panama? Zonder aas en vishaken ont wikkelt Alvarenga een gedurfde methode om vis te vangen. Hij steekt zijn armen tot aan zijn schouders in het water, terwijl hij de omgeving in de gaten houdt voor haaien. Als er een vis bij zijn handen komt, probeert hij die te grijpen. Na een tijdje heeft hij het onder de knie, lukt het hem uit de buurt van de ge vaarlijke tanden te blijven. Als hij een vis de boot in slingert, zet Córdoba zijn mes erin. Ze eten vis na vis. Rauw. Als ze ge luk hebben, vangen ze een schildpad, of landt er een vlie gende vis in hun boot. Na enkele dagen drinkt Alva renga zijn urine. Córdoba volgt zijn voorbeeld. Zeewater drin ken ze niet. Ze kennen de geva ren. „Ik kreeg zo'n honger dat ik mijn eigen vingernagels opat", zegt Alvarenga. Hij begint kwal len te eten, slikt die in zijn ge heel door. „Het brandde mijn keel, maar het was zo slecht nog niet." Na veertien dagen, als Alva renga ligt te rusten in de omge keerde, lege ijskrat, hoort hij het Alvarenga raakt in paniek. Hij schreeuwt: „Laat me niet alleen. Je moet vechten. Wat moet ik in mijn eentje?" Even later sterft Córdoba, met zijn ogen open. De volgende ochtend kijkt hij naar Córdoba in de boeg van de boot. Hij vraagt: „Hoe voel je je nu? Heb je goed geslapen?" Alva renga antwoordt zelf: „Ik heb goed geslapen, en jij? Heb je al ontbeten?" De beste manier om om te gaan met de dood van zijn kompaan is door net te doen als of hij nog leeft. Zes dagen later ontwaakt hij met een schok uit die droom, dringt het besef door dat hij met een dode praat. „Ik waste eerst zijn voeten. Deed zijn kleren uit. Trok zijn T-shirt aan en toen hij het water in gleed, viel ik flauw. Ik gaf mezelf de schuld voor zijn dood." Alvarenga gebruikt daarna zijn fantasie om niet gek te wor den. Hij begint de ochtenden met een lange wandeling. „Wan neer ik heen en weer liep beeld de ik me in dat ik door de wereld liep." Het zorgt voor afleiding. Op een dag is de hemel plots vol met vogels die aan de kust le ven. Een tropisch eiland door breekt de mist. Een groen atol, omgeven met groenblauw water. Niet groter dan een voetbalveld. Nabij het strand springt hij in het water. Een golf brengt hem naar de kust, als wrakhout. „Het zand dat ik in mijn hand had, voelde als een schat." Hij is vel over been, heeft moeite met staan. Alvarenga, zo blijkt later, is aangespoeld op Tile Islet, een eilandje van het Ebon Atoll, dat met 1.155 andere eilanden de Re publiek van de Marshalleilanden vormt. Hij komt bij een strand huisje, staat oog in oog met Emi Libokmeto en haar man Russel Laikidrik. „Plots zie ik die witte man", zegt Emi. „Hij schreeuwt, ziet er zwak en hongerig uit. Mijn eer ste gedachte is dat hij van een schip moet zijn gevallen, naar hier is gezwommen." De volgen de ochtend zeilt Russel naar Ebon Atoll om de burgemeester om hulp te vragen. Binnen een paar uur wordt Alvarenga om ringd door agenten en een ver pleegkundige. Hij is weer veilig, onder de mensen. De Europese vliegtuigfabrikant Airbus voert gesprekken met twee potentiële klanten voor or ders van wel 32 superjumbo's van het type A380. Volgens een direc tielid van Airbus zou één klant tot wel twintig A38o's willen be stellen, terwijl de ander tien tot twaalf toestellen zou willen afne men. Concrete namen gaf hij niet. De maatschappijen Royal Air Maroc en Saudi Arabian Airli nes hebben gezegd wel geïnteres seerd te zijn. Airbus heeft te ma ken met tegenvallende verkopen van de A380, die ruim 20 miljard euro kostte om te ontwikkelen. Nog nooit kende een november dag in Nederland zo'n hoge mini mumtemperatuur als zaterdag in Twente en het Limburgse Arcen. Op beide locaties werd het niet kouder dan 14,8 graden, aldus de meteorologische dienst weeronli- ne.nl. Het oude record van 14,7 graden op 4 november 2010 in Westdor- pe sneuvelt daardoor. De records volgen elkaar rap op. Zo noteerde De Bilt eerder de warmste 6 en 7 november en 6-novembernacht ooit. Deze week werd het in Maas tricht het warmst met 20,9 gra den. De wereldeconomie staat er slech ter voor dan tot dusver naar vo ren komt uit de voorspellingen van onder meer het Internatio naal Monetair Fonds (IMF). Dat heeft de topman van het Deense conglomeraat A.P. Moller-Maersk gezegd. Maersk Line verzorgt cir ca 15 procent van het wereldwijde vervoer van consumentenproduc ten over zee. Het concern is daar om een belangrijke graadmeter voor de economie. Volgens be stuursvoorzitter Nils Smedegaard Andersen van Maersk is de we reldhandel momenteel duidelijk zwakker dan verwacht mag wor den bij de huidige groeiprogno ses. Het IMF verlaagde vorige maand zijn verwachting voor de groei van de wereldeconomie in 2015 naar 3,1 procent, van een eer der voorspelde 3,3 procent. Gisteren werd bekend dat de ex port van China in oktober voor de vierde maand op rij is gedaald. De export kromp met 6,9 procent op jaarbasis, na een daling met 3,7 procent een maand eerder. Econo men hadden op een afname met 3,2 procent gerekend. China kampt met een zwakkere vraag door de afkoelende economie in veel opkomende landen. Thuis proefrijden? Bel 0800 - 27 40 400 of kijk op www.molenaar.nl CjeAciuxkt \Joo-C cx£ilc teY/ecvueJAtot wwxcuf $t JO k/w_ tae/eck IpS OP ALLE VASTE MODELLEN www.molenaar.nl MAANDAG 9 NOVEMBER 2015 KOPENHAGEN De foto van de net geredde, maar opvallend fit ogende Salvador Alvarenga ging in 2014 de hele wereld over. foto Hilary Hosia/AFP DUBAI ZEIST Uit het boek 438 Days, door Jona than Franklin, uitgever Macmillan LONDEN. Het was gisteren Dodenherdenking in Groot-Brittannië en voor het eerst was het Nederlandse koningspaar daarbij te gast. Koningin Maxima en hertogin Kate waren zelfs in zwart een plaatje, foto ANP U gaat er graag op uit. Lekker naar buiten, op bezoek bij vrienden, met de kleinkinderen op pad of gewoon even een boodschap doen. Met een scootmobiel blijft u actief, ook als lopen lastiger wordt. Geniet van de vrijheid om te gaan en staan waar u wilt en ontdek een wereld aan nieuwe mogelijkheden die precies bij u en uw budget passen. Profiteer nu van de speciale Herfstactie. Bij de aankoop van een scootmobiel krijgt u tot wel 10% korting*. OPVOUWBAAR Tot 20 km Binnen buiten Zeer compact vanaf €449,- VASTE MODELLEN Tot 70 km Zeerveilig Tot 20 km/u vanaf €1890,- BEZOEK EEN SHOWROOM BIJ U IN DE BUURT Kijk op www.molenaar.nl vooralle adressen en het aanbod per showroom. *10% korting bij aanschafvan een nieuwe vaste scootmobiel. Niet i.c.m. andere acties. De actie looptt/m 14 november. eenvoudig te bedienen luxe comfortabele v stoel optimaal geveerd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 9