SPECIALE HERFSTACTIE
m korting
NIEUWS 9
Topman Maersk: wereldeconomie
is zwakker dan gedacht
Mogelijk grote
orders A380
November
breekt records
Koninklijke stijliconen
molenaar^
ritme van de regen. Met Córdoba
rent hij naar de al in elkaar geklu
ste 'installatie' om regenwater op
te vangen. Ze kunnen na urine
en schildpaddenbloed eindelijk
weer zoet water drinken.
Na weken zien Alvarenga en
Córdoba het nut van alle plastic
dat op zee dobbert. Ze slaan in el
ke fles die ze tegenkomen water
op. In plastic tassen vinden ze
kauwgom, kool, wortels en een
kwart litertje (bedorven) melk.
Ze drinken het op, denken intus
sen aan hun moeders. Noemen
zich slechte zonen en vragen
God om vergiffenis.
Na twee maanden is Alvaren
ga bedreven in het vangen van
vogels en schildpadden. Maar
Corboda takelt af, lichamelijk en
geestelijk. Hij wordt ziek van het
eten van rauw vogelvlees en
neemt een drastisch besluit: hij
weigert alle voedsel. Een fles
met water kan hij nauwelijks
nog aan zijn mond zetten. „Ik ga
dood", zegt Córdoba op een och
tend. „Ik ben moe, ik wil water."
Alvarenga zet een fles aan de
mond van zijn maat, maar deze
slikt niet. Zijn lichaam schokt.
Córdoba sterft
het bootje zal zinken, dat haaien
hem zullen verslinden. Na vele
uren slaat het weer om.
Geen anker, geen gps
Het wolkendek breekt. Alvaren
ga ziet in de verte een bergtop.
Ze zijn nog slechts twee uur van
de kust als de motor het begeeft.
Hij pakt zijn radio en roept zijn
baas in Costa Azul: „Willy! Wil
ly! Willy! De motor is kapot!"
Hij krijgt antwoord: „Rustig
maar, geef me je coördinaten."
„Mijn gps werkt niet meer", zegt
Zes dagen lang doet
Alvarenga alsof zijn
kompaan nog leeft,
door tegen hem te
blijven praten
Alvarenga. „Gooi dan je anker
uit", krijgt hij te horen. „Hebben
we niet." De visser zag dat bij
het vertrek, maar dacht dat hij
het niet nodig zou hebben.
„Ok, we komen eraan!" Het
was het laatste contact met de
wal. De radio valt uit. Om de
boot meer stabiliteit te geven in
de beukende zee gooit hij de 500
kilo gevangen vis overboord.
Daarna ook het ijs en de extra
brandstof. Ze beseffen dat ze
weer verder de zee op drijven.
Waarheen weten ze niet, noord
waarts richting Acapulco, of naar
het zuiden, richting Panama?
Zonder aas en vishaken ont
wikkelt Alvarenga een gedurfde
methode om vis te vangen. Hij
steekt zijn armen tot aan zijn
schouders in het water, terwijl
hij de omgeving in de gaten
houdt voor haaien. Als er een vis
bij zijn handen komt, probeert
hij die te grijpen. Na een tijdje
heeft hij het onder de knie, lukt
het hem uit de buurt van de ge
vaarlijke tanden te blijven. Als
hij een vis de boot in slingert,
zet Córdoba zijn mes erin. Ze
eten vis na vis. Rauw. Als ze ge
luk hebben, vangen ze een
schildpad, of landt er een vlie
gende vis in hun boot.
Na enkele dagen drinkt Alva
renga zijn urine. Córdoba volgt
zijn voorbeeld. Zeewater drin
ken ze niet. Ze kennen de geva
ren. „Ik kreeg zo'n honger dat ik
mijn eigen vingernagels opat",
zegt Alvarenga. Hij begint kwal
len te eten, slikt die in zijn ge
heel door. „Het brandde mijn
keel, maar het was zo slecht nog
niet." Na veertien dagen, als Alva
renga ligt te rusten in de omge
keerde, lege ijskrat, hoort hij het
Alvarenga raakt in paniek. Hij
schreeuwt: „Laat me niet alleen.
Je moet vechten. Wat moet ik in
mijn eentje?" Even later sterft
Córdoba, met zijn ogen open.
De volgende ochtend kijkt hij
naar Córdoba in de boeg van de
boot. Hij vraagt: „Hoe voel je je
nu? Heb je goed geslapen?" Alva
renga antwoordt zelf: „Ik heb
goed geslapen, en jij? Heb je al
ontbeten?" De beste manier om
om te gaan met de dood van zijn
kompaan is door net te doen als
of hij nog leeft. Zes dagen later
ontwaakt hij met een schok uit
die droom, dringt het besef door
dat hij met een dode praat. „Ik
waste eerst zijn voeten. Deed
zijn kleren uit. Trok zijn T-shirt
aan en toen hij het water in
gleed, viel ik flauw. Ik gaf mezelf
de schuld voor zijn dood."
Alvarenga gebruikt daarna
zijn fantasie om niet gek te wor
den. Hij begint de ochtenden
met een lange wandeling. „Wan
neer ik heen en weer liep beeld
de ik me in dat ik door de wereld
liep." Het zorgt voor afleiding.
Op een dag is de hemel plots
vol met vogels die aan de kust le
ven. Een tropisch eiland door
breekt de mist. Een groen atol,
omgeven met groenblauw water.
Niet groter dan een voetbalveld.
Nabij het strand springt hij in
het water. Een golf brengt hem
naar de kust, als wrakhout. „Het
zand dat ik in mijn hand had,
voelde als een schat." Hij is vel
over been, heeft moeite met
staan. Alvarenga, zo blijkt later,
is aangespoeld op Tile Islet, een
eilandje van het Ebon Atoll, dat
met 1.155 andere eilanden de Re
publiek van de Marshalleilanden
vormt. Hij komt bij een strand
huisje, staat oog in oog met Emi
Libokmeto en haar man Russel
Laikidrik.
„Plots zie ik die witte man",
zegt Emi. „Hij schreeuwt, ziet er
zwak en hongerig uit. Mijn eer
ste gedachte is dat hij van een
schip moet zijn gevallen, naar
hier is gezwommen." De volgen
de ochtend zeilt Russel naar
Ebon Atoll om de burgemeester
om hulp te vragen. Binnen een
paar uur wordt Alvarenga om
ringd door agenten en een ver
pleegkundige. Hij is weer veilig,
onder de mensen.
De Europese vliegtuigfabrikant
Airbus voert gesprekken met
twee potentiële klanten voor or
ders van wel 32 superjumbo's van
het type A380. Volgens een direc
tielid van Airbus zou één klant
tot wel twintig A38o's willen be
stellen, terwijl de ander tien tot
twaalf toestellen zou willen afne
men. Concrete namen gaf hij
niet. De maatschappijen Royal
Air Maroc en Saudi Arabian Airli
nes hebben gezegd wel geïnteres
seerd te zijn. Airbus heeft te ma
ken met tegenvallende verkopen
van de A380, die ruim 20 miljard
euro kostte om te ontwikkelen.
Nog nooit kende een november
dag in Nederland zo'n hoge mini
mumtemperatuur als zaterdag in
Twente en het Limburgse Arcen.
Op beide locaties werd het niet
kouder dan 14,8 graden, aldus de
meteorologische dienst weeronli-
ne.nl.
Het oude record van 14,7 graden
op 4 november 2010 in Westdor-
pe sneuvelt daardoor. De records
volgen elkaar rap op. Zo noteerde
De Bilt eerder de warmste 6 en 7
november en 6-novembernacht
ooit. Deze week werd het in Maas
tricht het warmst met 20,9 gra
den.
De wereldeconomie staat er slech
ter voor dan tot dusver naar vo
ren komt uit de voorspellingen
van onder meer het Internatio
naal Monetair Fonds (IMF). Dat
heeft de topman van het Deense
conglomeraat A.P. Moller-Maersk
gezegd. Maersk Line verzorgt cir
ca 15 procent van het wereldwijde
vervoer van consumentenproduc
ten over zee. Het concern is daar
om een belangrijke graadmeter
voor de economie. Volgens be
stuursvoorzitter Nils Smedegaard
Andersen van Maersk is de we
reldhandel momenteel duidelijk
zwakker dan verwacht mag wor
den bij de huidige groeiprogno
ses. Het IMF verlaagde vorige
maand zijn verwachting voor de
groei van de wereldeconomie in
2015 naar 3,1 procent, van een eer
der voorspelde 3,3 procent.
Gisteren werd bekend dat de ex
port van China in oktober voor
de vierde maand op rij is gedaald.
De export kromp met 6,9 procent
op jaarbasis, na een daling met 3,7
procent een maand eerder. Econo
men hadden op een afname met
3,2 procent gerekend. China
kampt met een zwakkere vraag
door de afkoelende economie in
veel opkomende landen.
Thuis proefrijden? Bel 0800 - 27 40 400 of kijk op www.molenaar.nl
CjeAciuxkt \Joo-C cx£ilc teY/ecvueJAtot wwxcuf $t JO k/w_ tae/eck
IpS OP ALLE VASTE
MODELLEN
www.molenaar.nl
MAANDAG 9 NOVEMBER 2015
KOPENHAGEN
De foto van de net geredde, maar
opvallend fit ogende Salvador
Alvarenga ging in 2014 de hele
wereld over. foto Hilary Hosia/AFP
DUBAI
ZEIST
Uit het boek 438 Days, door Jona
than Franklin, uitgever Macmillan
LONDEN. Het was gisteren Dodenherdenking in Groot-Brittannië en voor
het eerst was het Nederlandse koningspaar daarbij te gast. Koningin
Maxima en hertogin Kate waren zelfs in zwart een plaatje, foto ANP
U gaat er graag op uit. Lekker naar buiten, op bezoek bij vrienden, met de kleinkinderen
op pad of gewoon even een boodschap doen. Met een scootmobiel blijft u actief, ook als
lopen lastiger wordt. Geniet van de vrijheid om te gaan en staan waar u wilt en ontdek een
wereld aan nieuwe mogelijkheden die precies bij u en uw budget passen. Profiteer nu van
de speciale Herfstactie. Bij de aankoop van een scootmobiel krijgt u tot wel 10% korting*.
OPVOUWBAAR
Tot 20 km
Binnen buiten
Zeer compact
vanaf €449,-
VASTE MODELLEN
Tot 70 km
Zeerveilig
Tot 20 km/u
vanaf €1890,-
BEZOEK EEN SHOWROOM
BIJ U IN DE BUURT
Kijk op www.molenaar.nl
vooralle adressen en het
aanbod per showroom.
*10% korting bij aanschafvan een nieuwe vaste scootmobiel. Niet i.c.m. andere acties. De actie looptt/m 14 november.
eenvoudig
te bedienen
luxe
comfortabele
v stoel
optimaal
geveerd