Feestelijke mis erg ingetogen gezongen VINTERSPORT tub PZc COLOFON Snowboardbeurs Op tournee langs Zeeuwse scholen 16 ZEELAND Hasna El Maroudi wil met novelle laten voelen hoe het is om te vluchten op zoek naar vrijheid zat. 21 Nov.viissinaen Echtscheiding Kustvisie Hedwigepolder Fantastisch dat een koor van liefhebbers kiest voor een joyeus werk waarin de klankkleuren bijzonder zijn vanwege de speciale instru mentale bezetting. Een lievelings werk van koorliefhebbers biedt een aparte uitdaging. De Petite Messe Solennelle van Rossini uit voeren is een loffelijk streven. Het werd beloond met een uitver kocht huis. Maar dit werk uitvoe ren schept ook verwachtingen bij de toehoorders en die werden niet volledig voldaan. De partituur bestaat uit 2 even wichtige delen (normaal ieder 35 minuten). Het tempo in het eerste deel (Kyrie en Gloria) was goed, maar raar genoeg was het tempo in deel 2 aan de zeer langzame kant. Hierdoor zakte de spanning weg en dat was jammer. Rossini koos in dit werk voor eenvoud en intimiteit, maar voor specifieke momenten koos hij voor een iets meer uitbundige invulling. Het koor zong met grote inzet, maar de sprankelende momenten hadden meer glans mogen heb ben, de fuga's hadden spitser en vooral levendiger mogen klinken. Het solisten kwartet: Nora Khallouf (sopraan), Andrea Soto Veres (alt), Laurens Wyns (tenor) en Jeroen Lenaerts (bas) klonk niet egaal. Het duet Qui tollis van sopraan en alt werd met te veel (af wijken d) vibrato gebracht, de bas- aria Quoniam klonk sonoor maar de klinkers misten helderheid. De aria Domine Deus door de tenor kende een strak marstempo en mag als een opera-aria worden geïnterpreteerd. De triomf kwam over, wel vaak onder de toon. Rossini schreef boven het Cre do ironisch Allegro cristiano. Het christelijk geloof zou door de in strumenten en vocalisten beves tigd moeten worden. Deze geza menlijke geloofsbelijdenis werd echter afgeremd door het trage tempo. Daarom verwaterde ook het a capella gezongen Sanctus. De instrumentale solisten Rut- Het koor zong met grote inzet, maar de sprankelende momenten hadden meer glans mogen hebben ger de Ronde (piano) en Bart Ro- dyns (harmonium) brachten de Preludio Religioso met piëteit. De sopraan overtuigde niet in het door Rossini ingevoegde lied O sa- lutaris. Het Agnus Dei kreeg een ingetogen invulling en werd geluk kig vreugdevol besloten. 088-0139910. T: 088-0139995 WWFWo ,iraD KaaxaotEE Gratis In het voorwoord van haar no velle Sarah spreekt de Rotter damse schrijfster Hasna El Ma roudi haar lezers direct aan. Ze kent ze nog niet persoon lijk, maar ze weet precies wie ze zijn. Het zijn allemaal leerlingen van middelbare scholen in Zeeland. Deze week reist El Maroudi door de provincie, van klaslokaal naar klaslo kaal, om te vertellen over haar ver haal. Ze heeft het geschreven in op dracht van de provinciale organisatie Switch, in het kader van het project 'Four Freedoms door het jaar heen'. Eerder schreven auteurs als Abdelka- der Benali, Kader Abdolah en Mariët Meester daarvoor teksten over vrij heid en bezochten ze Zeeuwse scho len, nu is de beurt aan El Maroudi. „Ik vind het spannend. Ik ben heel be nieuwd wat de scholieren me te zeg gen hebben." Sarah gaat over een Nederlands meisje van Somalische afkomst dat op haar zestiende door haar moeder onder valse voorwendselen wordt meegenomen naar haar land van her komst om te worden uitgehuwelijkt aan een oom. Na anderhalfjaar weet ze te ontsnappen. El Maroudi vertelt het verhaal van haar vlucht, vanuit Somalië naar Ethiopië. In Addis Abe ba wil ze haar toevlucht zoeken in de Nederlandse ambassade. Van daaruit hoopt ze terug naar Nederland te kunnen. Onderweg heeft ze telefo nisch contact met Zayneb, een vrien din in Nederland. „Sarah is gebaseerd op een waarge- beurd verhaal", vertelt El Maroudi. „In Nederland hebben we de mond vol van het vrij krijgen van onder drukte vrouwen. Dit is een perfect voorbeeld, zou je zeggen. Sarah is in Somalië gedumpt en in de steek gela- 'Als lezer vind ik het veel sterker wanneer een verhaal op waarheid is gebaseerd' HASNA EL MAROUDI ten. Ze weet te vluchten, maar als ze bij de ambassade aankomt wordt ze niet geholpen. Ze heeft geen pas poort en ze is minderjarig. Ze kan al leen naar Nederland reizen met toe stemming van haar moeder, maar die heeft juist haar paspoort afgepakt. Ze krijgt te horen dat ze maar terug moet komen als ze achttien is en ze wordt op straat gezet, waar de man wacht aan wie ze is uitgehuwelijkt. Terwijl ze de Nederlandse nationali teit heeft. Was ze een blond meisje met blauwe ogen geweest, dat was het geen probleem om haar te hel pen. Dan was de minister haar per soonlijk op komen halen." El Maroudi heeft de novelle ge schreven met haar publiek in het ach terhoofd. Tieners, leeftijdsgenoten van Sarah. „Ik wil ze al lezend in de situatie van Sarah brengen. Ik wil dat ze vanuit dat perspectief voelen en er varen wat het betekent om te moeten vluchten en op zoek te gaan naar je vrijheid. Het verhaal is schrijnend en heftig en je moet het soms heel expli ciet zeggen. Ik heb er niet allerlei la gen in aangebracht, wat ik misschien zou hebben gedaan als ik het voor een andere doelgroep had geschre ven. Ik hoop dat de scholieren aan het eind van het verhaal achterblij ven met hetzelfde idee als Sarah: 'Oké, terug bij af. Wat nu?' Als colum nist ben ik geneigd heel stellig te ver tellen wat ik denk, maar hiermee wil ik de lezer zelf aan het denken zet ten. Ik wil ze een ervaring meegeven. Zij zijn de toekomst van Nederland. Zij vormen hun meningen op basis van ervaringen. Als ze ervaren hoe iets is, zien ze waar het probleem zit." Drie jaar geleden schreef El Marou di op de site Joop.nl een opiniestuk over Sarah. 'Het verhaal maakte zo veel indruk op me, dat ik het graag met jullie deel', zegt ze in het voor woord bij de novelle. Waarna het opi niestuk ook volgt. Ze benadrukt daar mee dat het verhaal geen fictie is. „Als lezer vind ik het veel sterker wanneer een verhaal op waarheid is gebaseerd. Daar ga je naar op zoek. Ik interviewde ooit de schrijfster van Brieven In de krant (13 oktober) las ik een artikel over echtscheiding. Het verhaal gaat over het effect van de afnemende economi sche neergang op het aangaan van een echtscheiding. Ik vind het jammer dat dit arti kel wordt ingeluid met 'Hoera, eindelijk scheiden', meteen al op de voorpagina. Hoeveel be grip we ook opbrengen voor de moeilijke situatie waarin twee mensen kunnen verkeren, laten we alstublieft vermijden om op een triomfantelijke toon over deze misère te schrijven. Kort na zijn aantreden stelde de (verongelukte) gedeputeerde Thijs Kramer; er komen alleen nog bun galowparken bij die in de admini stratieve pijplijn zitten. Helaas voor hem en voor ons Zeeuwen bleek en lijkt de pijplijn (30 okto ber) zowat tot de eeuwigheid ge vuld. Hij heeft gelukkig niet meer mee gemaakt hoe zijn opvolgers de door hem bedachte term 'recreatie ve natuur' invullen. Zie het bunga lowpark te Dishoek. Een wond in de kuststrook met nog geen begin van natuurcompensatie. De kustvisie waaraan de provincie werkt zal niet meer opleveren dan teleurstellingen rondom een in toe zeggingen verankerde pijplijn. Bungalowparken, mits netjes inge past in de omgeving, welkom zegt de huidige gedeputeerde. De pro jectontwikkelaars kunnen het ver der invullen. Ze laten nu al in Dis hoek zien hoe ze dat doen. Zij de winst wij de tekorten. Zie Water- dunen. Een groot artikel (31 oktober) over de haven van Antwerpen met aan door Jeanette Vergouwen Najaarconcert kamerkoor Petite Mes- se Solennelle van Rossini. Door Zeeuws Vlaams kamerkoor o.l.v. Mar cel van Westen. Zondag 8 november in de Sint Baafs in Aardenburg. Krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel onze bezorgservice: 088 0561510, of meld het op: www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Vragen? Bel: 088-0139910 Uitgever Erik van Cruijthuijsen Commercieel directeur regio Zee land Tessa van Waarde Advertenties Afdeline Direct Sales reeio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Hoofdredactie Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Centrale redactie Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl www.pzc.nl Redactie Walcheren. Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Tholen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen T: 0118- 434021 E-mail: walcheren@pzc.nl; bevelanden@pzc.nl; schouwen-duiveland@pzc.nl; tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl 10:00-17:00 '3 Buitenhof Tuinmeubelen Zon. 22 Nov. Naast Albert Heijn XL 12:00-16:00 -5—57?.-=rr= Pr. Rooseveltlaan 745 Goes - Middelburg - Vlissingen Midde Lezen om het zelf te ervaren door Ernst Jan Rozendaal Hasna El Maroudi (Rot terdam 1985) is een pu bliciste van Marokkaan se afkomst. Ze schrijft columns voor Opzij, is redacteur bij de VARA-website Joop.nl en is blogger voor The Huffington Post. Vanaf vandaag tot en met vrijdag reist ze langs scholen in Middel burg, Terneuzen, Kloetin- ge, Goes en Vlissingen. Haar novelle Sarah is een uitgave van 'Four Freedoms door het jaar heen'. Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl B. P. Koutstaal Azalealaan 32, Yerseke J. W. Minderhout Vredehoflaan 326, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16