Dorp blij met remmers, maar *alleen
mentaliteitsverandering helpt echt'
Sociale
woningen
op terrein
van Rabo
Plechtigheden en Bevrijdingsmars
tijdens herdenkingsweekeinde
ZEEUWS-VLAANDEREN 7
PZC
Als All al eens naar buiten ren
de om een hardrijder tegen te
houden en op zijn verantwoorde
lijkheid te wijzen, kreeg hij een
opgestoken middelvinger of op
zijn best een zijn schouders opha
lende chauffeur te zien. „Maar je
moet er toch niet aan denken dat
er een kind wordt overreden."
De werkzaamheden voor de
deur van Previcare zijn intussen
al weer achter de rug. Weggebrui
kers trappen het gaspedaal min
der diep in, zeggen de broers in
eerste instantie. Na even denken,
nuanceren ze dat standpunt. „Als
auto's elkaar tegemoetkomen, pas
sen ze hun snelheid aan. Maar als
een bestuurder denkt dat-ie het
rijk alleen heeft, probeert hij nog
steeds zo hard mogelijk door de
straat te rijden. We hopen dat het
over is als borden een maximum
snelheid van dertig kilometer aan
geven. Maar mentaliteitsverande
ring van automobilisten is de eni
ge echte oplossing."
Gevaarlijk
Manuelle Lampers woont een
paar huizen bij Previcare van
daan. Ze betwijfelt ernstig of de
versmallingen in de straat hel
pen. „Het is zelfs gevaarlijk, want
er staat niet aangegeven wie er
voorrang heeft. Straks knallen er
nog auto's op elkaar." Een al dan
niet ernstig ongeluk zou de snel
heid er wel een tijdje uithalen,
concluderen Manuelle en Marcel
na enige discussie. „Maar dat kan
toch de bedoeling niet zijn."
Het is inderdaad niet de inten
tie van de gemeente Hulst dat na
het aanleggen van verkeersrem
mers het aantal ongelukken
stijgt, meldt woordvoerster Mica-
ela Boone van Hulst. „Het ontbre-
Ineens van 80 naar 30
kilometer mag niet,
vandaar dat er altijd
een wegdeel is waar
je nog 50 mag rijden'
ken van voorrangsbordjes moet
er juist voor zorgen dat automobi
listen voorzichtiger gaan rijden,
omdat ze rekening moeten hou
den met tegenliggers", legt ze uit.
De gemeente is druk bezig
met het terugdringen van de snel
heid in alle kernen. In Terhole en
Kuitaart zijn de afgelopen jaren
snelheidsremmers aangelegd. En
in grote delen van Heikant, Clin-
ge, Walsoorden, Graauw en
Nieuw Namen geldt een der
tig-kilometerregime. Boone: „De
snelheidsbeperkende maatrege
len worden zoveel mogelijk uitge
voerd als er riolerings- en/of be
stratingswerkzaamheden plaats
vinden. Zo maken we werk met
werk. Er is geen tijdsplanning,
maar bij de aanpak van de door
gaande straten in Sint Jansteen
zal volgend jaar ook meteen wor
den gekeken hoe de snelheid in
dat dorp naar beneden kan."
SINT JANSTEEN. Op het voormalig
Rabobankterrein in Sint Jansteen
komen 'zorggeschikte' apparte
menten van Tragel en Curamus.
Het streven is om volgend jaar te
beginnen met bouwen, betoogde
Ralph van Dijk, directeur-bestuur
der van Woongoed Zeeuws-Vlaan-
deren, tijdens de jaarvergadering
van de dorpsraad in gemeen
schapscentrum De Warande.
„Uit cijfers blijkt dat er op dit
moment te weinig voor senioren
interessante woningen zijn, on
danks dat Sint Jansteen een dyna
mische kern is", zei Van Dijk. Hoe
veel appartementen er gebouwd
worden is nog niet bekend, maar
het zullen huizen voor een- of
tweepersoonshuishoudens zijn.
Van Dijk kondigde daarnaast aan
dat er met de komst van de nieu
we verblijven oude gesloopt wor
den. Het gaat om woningen in de
Puttingstraat en Henri Dunant-
straat. De huurders van te slopen
huizen worden drie jaar van tevo
ren op de hoogte gebracht, maar
zijn er niet gerust op volgens Jos
van Eek, secretaris van de Katho
lieke Bond voor Ouderen (KBO).
„Er is al eerder sprake geweest van
slopen. Bewoners worden telkens
ongerust gemaakt. Wij willen ga
ranties dat mensen in hun dorp
kunnen blijven en niet naar loca
ties elders in de gemeente Hulst
moeten verhuizen", aldus Van
Eek.
Volgens Van Dijk wordt er een
jaar voor de sloop per huurder ge
keken naar zijn of haar wensen
voor een nieuwe woning. „Tot nu
toe is het ons altijd gelukt om aan
alle wensen te voldoen. We gaan
ons best doen om de sloop van de
oude en de bouw van de nieuwe
woningen zo goed mogelijk op el
kaar af te stemmen."
Van Dijk zegde toe dat omwo
nenden zo min mogelijk overlast
zullen ondervinden van de sloop.
Het streven is om in 2016
te beginnen met het bouwen
van de appartementen op het
voormalig Rabobankterrein
SLUIS Het eerste weekeinde van
november staat traditiegetrouw
in het teken van de bevrijding
van West-Zeeuws-Vlaanderen.
Die wordt herdacht door middel
van verschillende plechtigheden,
en natuurlijk met de Bevrijdings
mars, komende zondag.
Het herdenkingsweekeinde be
gint morgen met bijeenkomsten
in Eede (Wilhelminaplein, 15.00
uur), Aardenburg (begraafplaats,
16.00 uur) en Sluis (Groote
Markt, 17.00 uur).
Zondag zijn er herdenkingen
in Hoofdplaat (Spuikom, 8.15
uur), Biervliet (Paulinapolder,
9.00 uur), Oostburg (Raadhuis
plein, 13.00 uur), Retranchement
(Hickmanbrug, 14.30 uur) en
Knokke-Heist (Desmidtplein,
17.00 uur).
De herdenkingen van zondag
vinden plaats tijdens de Bevrij
dingsmars, van Hoofdplaat via
Oostburg, Zuidzande en Ret
ranchement naar Knokke. De
tocht over 33 kilometer is toe aan
De Bevrijdingsmars, tussen
Hoofdplaat en Knokke, is toe
aan de 42e editie. De tocht is
ongeveer 33 kilometer lang
de 42e editie. Starten kan tussen
8.00 uur en 10.00 uur bij de dijk
in Hoofdplaat. Finishen kan tot
18.00 uur. Meelopen kost 2 euro
of 5 euro (met herinneringsbad
ge). Zaterdag zijn er, onder de
naam 'Monumententocht' korte
re routes van 6,10,15 en 21 kilo
meter te lopen. Starten kan tus
sen 9 en 14 uur vanaf het Verwee-
plein in Knokke-Heist. Ook zon
dag zijn vanuit Knokke-Heist
wandelingen: Knokke-Oosthoek
over 13 kilometer en Knokke-Ret-
ranchement-Knokke over 18 kilo
meter. Meer informatie is te vin
den op de website van de organi
serende wandelvereniging:
www.wnzb.be.
EEN ZILVEREN BOEKJES SERIE
HOLLANDSE HELj)EAr
De Hollandse Helden komen eraan!
15 leuke
en leerzame
kinderboekjes
Deze
zaterdag
v\ in de
winkel
Kijk voor meer
informatie op pzc.nl/HH
DONDERDAG 5 NOVEMBER 2015
Op de kruising van de Hulsterloostraat en de Kauterstraat in Nieuw Namen verrijst de komende dagen een 'verhoogde kruising', een platform waarvoor
verkeersdeelnemers moeten afremmen als ze de driesprong naderen, foto Camile Schelstraete
door René Hoonhorst
NIEUW NAMEN. Dat klanten hun re
formwinkel een paar weken wat
moeilijker konden bereiken, had
den de gebroeders Van Beveren er
graag voor over. Want All en Mar
cel ergeren zich al sinds ze de
zaak in de jaren tachtig begonnen
aan automobilisten, vrachtwa
genchauffeurs en tractorbestuur
ders die de Hulsterloostraat in
Nieuw Namen als racebaan gebrui
ken.
door Gertie de Boey
door Martijn de Koning