Dorp blij met remmers, maar *alleen mentaliteitsverandering helpt echt' Sociale woningen op terrein van Rabo Plechtigheden en Bevrijdingsmars tijdens herdenkingsweekeinde ZEEUWS-VLAANDEREN 7 PZC Als All al eens naar buiten ren de om een hardrijder tegen te houden en op zijn verantwoorde lijkheid te wijzen, kreeg hij een opgestoken middelvinger of op zijn best een zijn schouders opha lende chauffeur te zien. „Maar je moet er toch niet aan denken dat er een kind wordt overreden." De werkzaamheden voor de deur van Previcare zijn intussen al weer achter de rug. Weggebrui kers trappen het gaspedaal min der diep in, zeggen de broers in eerste instantie. Na even denken, nuanceren ze dat standpunt. „Als auto's elkaar tegemoetkomen, pas sen ze hun snelheid aan. Maar als een bestuurder denkt dat-ie het rijk alleen heeft, probeert hij nog steeds zo hard mogelijk door de straat te rijden. We hopen dat het over is als borden een maximum snelheid van dertig kilometer aan geven. Maar mentaliteitsverande ring van automobilisten is de eni ge echte oplossing." Gevaarlijk Manuelle Lampers woont een paar huizen bij Previcare van daan. Ze betwijfelt ernstig of de versmallingen in de straat hel pen. „Het is zelfs gevaarlijk, want er staat niet aangegeven wie er voorrang heeft. Straks knallen er nog auto's op elkaar." Een al dan niet ernstig ongeluk zou de snel heid er wel een tijdje uithalen, concluderen Manuelle en Marcel na enige discussie. „Maar dat kan toch de bedoeling niet zijn." Het is inderdaad niet de inten tie van de gemeente Hulst dat na het aanleggen van verkeersrem mers het aantal ongelukken stijgt, meldt woordvoerster Mica- ela Boone van Hulst. „Het ontbre- Ineens van 80 naar 30 kilometer mag niet, vandaar dat er altijd een wegdeel is waar je nog 50 mag rijden' ken van voorrangsbordjes moet er juist voor zorgen dat automobi listen voorzichtiger gaan rijden, omdat ze rekening moeten hou den met tegenliggers", legt ze uit. De gemeente is druk bezig met het terugdringen van de snel heid in alle kernen. In Terhole en Kuitaart zijn de afgelopen jaren snelheidsremmers aangelegd. En in grote delen van Heikant, Clin- ge, Walsoorden, Graauw en Nieuw Namen geldt een der tig-kilometerregime. Boone: „De snelheidsbeperkende maatrege len worden zoveel mogelijk uitge voerd als er riolerings- en/of be stratingswerkzaamheden plaats vinden. Zo maken we werk met werk. Er is geen tijdsplanning, maar bij de aanpak van de door gaande straten in Sint Jansteen zal volgend jaar ook meteen wor den gekeken hoe de snelheid in dat dorp naar beneden kan." SINT JANSTEEN. Op het voormalig Rabobankterrein in Sint Jansteen komen 'zorggeschikte' apparte menten van Tragel en Curamus. Het streven is om volgend jaar te beginnen met bouwen, betoogde Ralph van Dijk, directeur-bestuur der van Woongoed Zeeuws-Vlaan- deren, tijdens de jaarvergadering van de dorpsraad in gemeen schapscentrum De Warande. „Uit cijfers blijkt dat er op dit moment te weinig voor senioren interessante woningen zijn, on danks dat Sint Jansteen een dyna mische kern is", zei Van Dijk. Hoe veel appartementen er gebouwd worden is nog niet bekend, maar het zullen huizen voor een- of tweepersoonshuishoudens zijn. Van Dijk kondigde daarnaast aan dat er met de komst van de nieu we verblijven oude gesloopt wor den. Het gaat om woningen in de Puttingstraat en Henri Dunant- straat. De huurders van te slopen huizen worden drie jaar van tevo ren op de hoogte gebracht, maar zijn er niet gerust op volgens Jos van Eek, secretaris van de Katho lieke Bond voor Ouderen (KBO). „Er is al eerder sprake geweest van slopen. Bewoners worden telkens ongerust gemaakt. Wij willen ga ranties dat mensen in hun dorp kunnen blijven en niet naar loca ties elders in de gemeente Hulst moeten verhuizen", aldus Van Eek. Volgens Van Dijk wordt er een jaar voor de sloop per huurder ge keken naar zijn of haar wensen voor een nieuwe woning. „Tot nu toe is het ons altijd gelukt om aan alle wensen te voldoen. We gaan ons best doen om de sloop van de oude en de bouw van de nieuwe woningen zo goed mogelijk op el kaar af te stemmen." Van Dijk zegde toe dat omwo nenden zo min mogelijk overlast zullen ondervinden van de sloop. Het streven is om in 2016 te beginnen met het bouwen van de appartementen op het voormalig Rabobankterrein SLUIS Het eerste weekeinde van november staat traditiegetrouw in het teken van de bevrijding van West-Zeeuws-Vlaanderen. Die wordt herdacht door middel van verschillende plechtigheden, en natuurlijk met de Bevrijdings mars, komende zondag. Het herdenkingsweekeinde be gint morgen met bijeenkomsten in Eede (Wilhelminaplein, 15.00 uur), Aardenburg (begraafplaats, 16.00 uur) en Sluis (Groote Markt, 17.00 uur). Zondag zijn er herdenkingen in Hoofdplaat (Spuikom, 8.15 uur), Biervliet (Paulinapolder, 9.00 uur), Oostburg (Raadhuis plein, 13.00 uur), Retranchement (Hickmanbrug, 14.30 uur) en Knokke-Heist (Desmidtplein, 17.00 uur). De herdenkingen van zondag vinden plaats tijdens de Bevrij dingsmars, van Hoofdplaat via Oostburg, Zuidzande en Ret ranchement naar Knokke. De tocht over 33 kilometer is toe aan De Bevrijdingsmars, tussen Hoofdplaat en Knokke, is toe aan de 42e editie. De tocht is ongeveer 33 kilometer lang de 42e editie. Starten kan tussen 8.00 uur en 10.00 uur bij de dijk in Hoofdplaat. Finishen kan tot 18.00 uur. Meelopen kost 2 euro of 5 euro (met herinneringsbad ge). Zaterdag zijn er, onder de naam 'Monumententocht' korte re routes van 6,10,15 en 21 kilo meter te lopen. Starten kan tus sen 9 en 14 uur vanaf het Verwee- plein in Knokke-Heist. Ook zon dag zijn vanuit Knokke-Heist wandelingen: Knokke-Oosthoek over 13 kilometer en Knokke-Ret- ranchement-Knokke over 18 kilo meter. Meer informatie is te vin den op de website van de organi serende wandelvereniging: www.wnzb.be. EEN ZILVEREN BOEKJES SERIE HOLLANDSE HELj)EAr De Hollandse Helden komen eraan! 15 leuke en leerzame kinderboekjes Deze zaterdag v\ in de winkel Kijk voor meer informatie op pzc.nl/HH DONDERDAG 5 NOVEMBER 2015 Op de kruising van de Hulsterloostraat en de Kauterstraat in Nieuw Namen verrijst de komende dagen een 'verhoogde kruising', een platform waarvoor verkeersdeelnemers moeten afremmen als ze de driesprong naderen, foto Camile Schelstraete door René Hoonhorst NIEUW NAMEN. Dat klanten hun re formwinkel een paar weken wat moeilijker konden bereiken, had den de gebroeders Van Beveren er graag voor over. Want All en Mar cel ergeren zich al sinds ze de zaak in de jaren tachtig begonnen aan automobilisten, vrachtwa genchauffeurs en tractorbestuur ders die de Hulsterloostraat in Nieuw Namen als racebaan gebrui ken. door Gertie de Boey door Martijn de Koning

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 85