hollands nieuwe. 800 29 Uniek Disneyfilmpje ontdekt in Londen Nelly Frijda geeft toneelrol terug Nicolaas Veul liet met Tim den Besten drie weken lang, 24 uur per dag, zijn leven superstreamen. Langzaam draaide hij door. Verslag van een tv-experiment hollandsnieuwe.nl/pzc Media Entertainment Samsung Galaxy S5 Neo In de archieven van het British Film Institu te in Londen is een verloren gewaande te kenfilm van Walt Disney teruggevonden. De film gaat over het eerste animatiefiguur tje van de tekenaar, Oswald the Lucky Rab bit, duurt zes minuten en dateert van 1928. Actrice Gerrie van der Klei neemt de rol van Nelly Frijda over in de komedie Vrouwen van later. Frijda (79) moet om gezondheidsrede nen afhaken. De rol had haar to neelcomeback moeten worden. e derde nacht van het experiment. Ik slaap slecht. Ik heb last van hart kloppingen en tin telende vingers. Ik sta strak van de adrenaline van een hele dag live zijn en kijk met grote pupillen leeg naarhet pla fond. Mijn brein probeert de stress van het permanent bekeken worden te verwerken. Stoppen is geen optie. Paniek. Als ik wakker schiet, is het 04.30 uur. Mijn bed is zeiknat van het zweet. Ik kijk om me heen, zoe kend naar de camera. Hij staart me aan vanaf de rand van mijn bed. Nu de muren om me heen zijn opgeheven, ben ik eigenlijk niet veel meer dan een opgejaagd beest, voorbereid op naderend ge vaar. Ik grijp naar mijn telefoon: al lemaal nieuwe tweets. Zelfs mid den in de nacht kijken er mensen om te zien hoe ik lig te woelen. Het beangstigt me en tegelijker tijd ben ik ook blij dat mensen zelfs 's nachts de moeite nemen om naar me kijken. Achttien dagen lang zouden Tim den Besten (28) en ik (31) on ze levens livestreamen, voor ons programma Super Stream Me, wat betekent dat we 24/7 live te vol gen waren op het internet. We ga ven onze privacy op om te onder zoeken wie je nog bent als alles wat je doet openbaar is. Op de website werden beelden van onze persoonlijke camera's uitgezon den, onze emoties werden omge zet in data en locaties getrackt. We kwamen direct terecht in een aandachtscircus. De eerste dag dat we live gingen, werden we op Twitter trending topic. Tims eerste keer live poepen ging viral en haalde de Duitse krant Der Spiegel. Een screenshot van mijn blote kont eindigde als bureau bladachtergrond van fans. Neus- peuterpartijen werden GIF'jes. Er ontstonden een '#kampNicolaas' en een '#kampTim' onder de twit- teraars. En ook de trolls konden niet achterblijven en zetten ons weg als hippe nichten die enkel hun luie, stadse homoleventje ten toonspreidden. Een enkeling leek het sowieso beter als ik uit het raam geduwd zou worden. Ons leven werd een live-event: transparant en open voor ieder een. Want eerlijk zouden we alles delen. Na vijftien dagen trokken we de stekker eruit en stopten we het experiment vroegtijdig we gens de te heftige invloed op onze privacy. Sinds de eerste minuten dat we live gingen, werd ik een soort Call TV-presentator van mijn eigen le ven. Alles wat ik deed, overal waar ik heen ging, deelde ik met de kij ker die gretig meetwitterde. Ik voelde me continu verantwoorde- lijk voor het publiek. En het pu bliek ging zich op zijn beurt steeds meer met mij bemoeien en leefde meer mee. Bij een te hoge hartslag, die via een hartsticker ook online te volgen was, uitten mensen hun zorgen en kwamen ze op de proppen met gezond heidsadviezen. Toen ik me een keer 's ochtends binnensmonds beklaagde over het feit dat er geen koffie in huis was, werd een half uur later koffie met compleet ont bijt afgeleverd aan mijn deur. Af zender: een trouwe fan. Daar bleef het niet bij. Als ik niet te verstaan was in een café, moest ik iets aan het geluid doen. Als ik de camera tijdens een diner met vrienden te ver weg zette om dat ze de druk van de camera niet trokken, werd er geklaagd op Twit ter en werd ik teruggefloten: 'Zo is er geen lol aan.' Big Brother, dat waren mijn kijkers geworden. Als ik ook maar iets zei, kreeg ik di rect respons van mijn nieuwe schare online vrienden, en ik merkte dat ik steeds afhankelijker werd van de ander. Wat zouden ze écht van me vinden? Zouden mijn bazen meekijken, of mijn ex? Wat moesten die wel niet den ken? Negatieve reacties gleden niet meer makkelijk van me af. Positie ve reacties dienden als morfme- shots om te blijven zingen op het podium. Ik ervoer mezelf via de blik van de anonieme ander. Dat bleek mijn grootste handicap tij dens het experiment. Een bekend gevolg van het ver lies van privacy is iets wat context collapse wordt genoemd: de ineen storting van de sociale contexten. Het idee is dat je in elke context je een andere 'ik' bent. Bij je bazen ben je beleefd, bij je geliefde in tiem, bij je vrienden stort je je hart uit over een van die eerste twee. En als je alleen bent, voel je je misschien gewoon even depres sief. Jezelf zijn, en te uiten wat je op dat moment wilt uiten, is af hankelijk van waar en met wie je bent. Dat wordt onmogelijk als je altijd bekeken wordt en alle mu ren worden opgeheven. En dus werd ik de grootste ge mene deler van mezelf: ik was al tijd netjes. Er kwam geen onverto gen woord uit mijn mond in de angst iemand te kwetsen, of voor al andersom. En ik probeerde mijn leven nog leuk en interes sant te maken ook. Ik werd voor dat ik het doorhad een publieks- pleaser, iemand die continu leeft alsof hij in een sollicitatiegesprek zit. Wat me eigen maakte, afwij kend of raar, haalde ik het liefst uit beeld. Het was de enige ma nier om controle te krijgen op een situatie die eigenlijk oncontroleer baar was. Het was een instinctieve overle vingsstrategie, uit angst dat men sen zouden zien hoe zwaar ik het vond om altijd bekeken en beoor deeld te worden. Hoe zwaar ik het vond dat mensen konden zien hoe naakt en onzeker ik was nu ik altijd op een podium stond. Een kant van mij die alleen bedoeld is voor een handjevol mensen, niet voor een breed publiek. Zonder plek om tot mezelf te kunnen komen, navigeerde ik op de buitenkant. Hoe meer ik open baarde van mezelf, hoe minder controle ik had over wie ik was en wat anderen van me vonden. Of wat ik dacht dat anderen van me zouden kunnen vinden. Zonder safe zone was mezelf filteren nog de enige macht die ik had in een wereld die steeds meer openheid van me verlangde. Zonder privacy had ik geen ruimte om mezelf te beschermen. Vaak wordt gedacht dat privacy gaat over gelekte naaktfoto's of bankrekeningnummers, maar pri vacy gaat niet per se over wat je al lemaal te verbergen hebt. Het is bovenal een voorwaarde om een vrij en geborgen mens te zijn. Drie dagen voor het officiële einde van het experiment vertoon ik alle kenmerken van een nader de burn-out: ik ben gevloerd en heel emotioneel. Ik ben nog maar een schim van wie ik was toen ik aan het experiment begon. Tim is die nacht weggerend en de came ra's ontvlucht. Als hij die ochtend gebroken terugkeert, besluiten we de stekker uit het experiment te halen. De camera gaat op zwart en we beginnen keihard te huilen, te lachen en daarna weer te huilen. MB/MIN/SMS 200 MB/MIN/SMS extra voor slechts V DONDERDAG 5 NOVEMBER 2015 Cultuur Gek van livestream door Nicolaas Veul D Nicolaas Veul. foto Friso Keuris Laat je ook blij verrassen en internet, bel en SMS zoals jij het wilt. Kijk voor dit en meer op: Toestel t.w.v. 499,- i.c.m. 2-jarig contract. Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van 30,-. Aan deze uiting kunnen geen rechten worden ontleend. Actie geldig tot ten minste 30 november a.s. Super Stream Me. Te zien: vanavond, NPO 3, 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29