4.000 9 Oud pand van chique Maison de Bonneterie omgetoverd tot paradepaardje *Êk 23 DSM gaat extra besparen 13 miljard naar onderzoek W Stormloop verwacht in historisch winkelpand in centrum Haag. Ook de designercollectie Balmain x H&M is er te koop. Gelukkig huwelijk Chemiebedrijf DSM trekt 200 tot 250 miljoen euro uit om 250 tot 300 miljoen euro te bespa ren bij de voedingsmiddelendi visie en bij Performance Mate rials. Het bedrijf laat andere on derdelen meer samenwerken. Nederlandse bedrijven en in stellingen hebben hun uitga ven aan onderzoek en ontwik keling (R&D) vorig jaar met 3 procent opgevoerd, tot ruim 13 miljard euro. De overheid on derzoekt juist minder. DEN HAAG. Nederlands nieuwste H&M-flagshipstore opent vandaag de poorten in Den Haag. In het oude pand van het voormalige Mai son de Bonneterie zijn alle H&M-collecties verkrijgbaar, ook de designercollectie Balmain x H&M van de Franse topontwerper Olivier Rousteing. De flagshipstore van de Zweedse modeketen heeft een winkelvloer oppervlakte van bijna vierduizend vierkante meter en telt zes verdie pingen. De Haagse vestiging is mis schien niet de grootste, maar vol gens algemeen directeur Susan Krau van H&M Nederland wel de allermooiste vestiging van Europa. De zaak met glas-in-loodramen, enorme deuren, houten vloeren, marmeren kassa's, sierlijke kroon luchters en glitterjurken aan zilve ren rekken heeft zowel van buiten als van binnen een chique, elegante uitstraling. „In slechts dertien we ken tijd hebben we de voormalige Bonneterie in een compleet nieuw jasje gestoken", vertelt Krau. „We hebben het pand in ere hersteld." Oude trappen Eén blik in het imposante gebouw bevestigt haar woorden. Roltrappen zijn geplaatst, maar ook de oude trappen zijn nog intact. De lift oogt nog altijd 'eigentijds,' alleen kraakt hij niet meer. Bovendien beweegt hij zich binnen enkele seconden van de eerste naar de vijfde verdie ping. Krau: „Ik ben heel trots met wat we hier in korte tijd hebben neergezet. Het historische gebouw is voorzien van het meest luxueuze interieur en iedere verdieping heeft een eigen karakter, dat past bij de make-up- of schoenencollectie die er te koop is. Het is een pronkstuk op wereldniveau geworden." Wie de naam H&M nog altijd koppelt aan 'rechttoe rechtaankle- ding voor een prikkie,' heeft het mis. Veel items mogen dan nog al tijd te koop zijn voor een paar tien tjes, tussen de trend- en Bal- main-collectie bevinden zich ook jurkjes van boven de 100 euro met uitschieters tot wel 450 euro. H&M gaat op de chique tour. Paradepaardje Het is overigens geen toeval dat het nieuwe paradepaardje van de Ne derlandse H&M precies op de dag van de lancering van de Balmaincol- lectie open gaat. „Het plan was om in de tweede helft van november klaar te zijn met de renovatie", ver telt Krau. „Die verliep echter dusda nig vlot, dat we besloten alles op al les te zetten om de opening samen te laten vallen met de lancering van de designercollectie. Waarschijnlijk staan de eerste klanten al om 6.00 uur in de rij." Balmain x H&M ligt vandaag om 10.00 uur in het schap. „Pas om 22.00 gaan de deuren weer dicht. Ie dereen krijgt de kans om een kijkje te nemen." Het van oorsprong Zweedse wm kelbedrijf H&M doet het goed in Nederland. „De neutrale smaak van de Scandinaviërs spreekt ons nuchtere Nederlanders enorm aan", verklaart retaildeskundige Sa bien Duetz onze liefde voor de Zweedse winkelketen. „Hollanders willen er graag leuk uit zien, maar ze zijn ook superpraktisch. We moeten met een jurkje op de fiets kunnen, of een eindje kunnen lo pen op mooie schoenen. H&M speelt daar heel goed op in en biedt moderne, mooie en tren dy kleding. Betaalbaar de sign op een no-nonsense manier: het is nooit écht over de top." DONDERDAG 5 NOVEMBER 2015 Economie Bij het Deense Maersk (bekend van het containervervoer met Maersk Line) verdwijnen tot eind 2017 minstens 4.000 banen. Er zijn al 1.250 banen geschrapt bij de olie- en gasdivisie. i door Malou Seijdel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23