'Gezond, dorstlessend én lekker' Calvé-redame favoriet als Nederland deze maand de beste tv-commerrial aller tijden 8 NIEUWS Calvé-manager zag er aanvankelijk niets in, maar spotje veroorzaakte een hype die z'n weerga niet kende. Ook Nijntje-verf van Bruynzeel blijkt niet veilig e vonden het maar niks, de mannen van Calvé. Dat jochie, dat voor de camera zat om in hun nieuwe pindakaascommer cial te acteren, was veel te jong. Hij had bovendien een petje op. En dan kon hij ook nog eens het woord 'vitamientje' niet goed uit spreken. Toen de opname klaar was, zei één van de Calvé-mana- gers tegen de producer: „Dit film pje hoefje niet af te werken. Die gaan we toch niet gebruiken." Regisseur Hans van Rijs (nu 75) kan er nog om lachen. „Jaren later kwam ik die manager nog eens tegen, in het vliegtuig. Ach ter me hoorde ik hem trots vertel len dat hij de grote man achter Pet je Pitamientje was. Toen heb ik me maar even omgedraaid." Toch had zelfs Van Rijs die mid dag in 1983 niet kunnen bevroe den dat 'Petje Pitamientje', een spot van amper 15 seconden, één van de meest iconische tv-com- mercials uit de geschiedenis zou worden. Een spotje dat een krank zinnige hype teweeg bracht, Calvé een monsteromzet opleverde, de ontwikkeling van de tv-reclame op z'n kop zou zetten. En dat ver strekkende gevolgen zou hebben voor dat ventje van amper vier. De opdracht die de jonge recla memakers van bureau JWT medio 1983 krijgen, is eigenlijk een hele andere. Met een reeks adverten ties in de kranten wil Calvé de aanval inzetten op de goedkope pindakaasmerken van de super markten. „Ze wilden de nadruk leggen op de prijs", zegt Ferdy de Smeth, destijds accountmanager van het reclamebureau. „Maar wij wilden juist de nadruk leggen op het A-merk. En het idee was: laat kinderen dat zelf zeggen." Calvé wordt overtuigd en de krantenadvertenties, waarin foto's van kinderen worden gecombi neerd met een korte tekst, slaan aan. „Ik wilde zinnen die kinde ren zelf hadden kunnen beden ken", zegt tekstschrijver Harry Obdeijn. „Dat maakte het geloof waardig." Eén van die zinnen, die Obdeijn en zijn collega Bart Ham mer uit hun mouw schudden: 'Mijn moeder zegt dat het goed voor me is omdat er zoveel vita- mientjes in zitten. Stom hè? Ik vind het gewoon lekker.' De advertenties worden een succes. Zozeer zelfs, dat JWT er 'Mijn moeder zegt dat het goed voor me is omdat er pitamientjes in zitten. Stom hè? Ik vind 't woon lekker' ook een tv-commercial van wil maken. De Smeth selecteert ruim 200 kinderen. Daarvan komen er 25 langs op de draaidag. Eén van de kinderen komt met zijn neefje, de 3-jarige Laurens. De Smeth: „Hans zei meteen: 'Hé, doet die ook mee?' Wij vonden 'm wel erg jong, maar z'n moeder vond het gelukkig goed." De Rijs weet nog hoe het jo chie verbouwereerd voor het blau we doek gaat zitten, achter een ta fel met een pot pindakaas, z'n pet je nog op. „Hij versprak zich wel een beetje, met dat 'pitamientje', en hij zei niet gewoon maar 'woon'. Maar ik was blij dat het er op stond. Laurens ook, hoor. Die guitige blik aan het eind, waar Ne derland later collectief verliefd op zou worden, daarmee zei hij al leen maar: Mag ik nou weg?" Vijf spotjes draaien de makers in totaal, met het idee ze om beur ten op tv te vertonen. Maar als de 15 seconden met kleine Laurens voor het eerst op tv worden ver toond, op een avond in oktober 1983, breekt tot verbazing van alle betrokkenen een complete gekte uit. Het guitige ventje met z'n pet je verovert het land in 15 secon den. De andere vier spotjes wor den nog een paar keer uitgezon den, volgens plan. Van Rijs: „Maar er kwam een golf van protest. De STER kreeg postzakken vol brie ven: wij willen Petje terug! Krank zinnig was het." Een paar weken na de eerste uit zending begint de hype vervelen de trekjes te krijgen. Heel Neder land wil weten wie Petje is. Jour nalisten gaan naar het ventje op zoek, filmmakers willen hem con tracteren. Panorama looft zelfs tip geld uit. „De ouders van Laurens wisten niet wat hen overkwam", vertelt De Smeth. „Ze wilden dat zijn identiteit geheim bleef, maar dat werd steeds moeilijker. Ieder een zat achter hem aan." De geheimhouding wakkert de gekte alleen maar aan. Vreemde geruchten beginnen de ronde te doen - zoals het verhaal dat Petje om het leven zou zijn gekomen bij een auto-ongeluk. „Ik hoorde het voor het eerst op een verjaar- vragen aan Paul Rosenmöller „Klopt. Je ziet dat basisscholen steeds meer bewust zijn dat ze kinderen op zo jong mogelijke leeftijd een gezonde leefstijl bij moeten brengen. Dat vergroot de kans dat een kind die gezonde leefstijl vasthoudt naarmate ze ouder worden." „Kinderen drinken nog steeds veel zoethoudende dranken. Die zijn behoorlijk calorierijk, dus ze moeten leren die met mate te drinken. We hopen dat kinderen thuis zelf ook meer water gaan drinken als ze dat op school doen." „Je ziet dat scholen vaak een over gangsperiode hanteren. Ouders en kinderen moeten er aan wen nen dat op één dag in de week al leen water wordt gedronken. Uit eindelijk zijn de zoete drankjes echt verboden. Je kunt moeilijk tegen het ene kind zeggen: prima dat jij een pakje drinkt, terwijl het andere dat al niet meer mee krijgt van de ouders." „Ja, dat valt reuze mee. Je merkt dat ze het eigenlijk altijd lekker vinden. Zeker als je ze er zelfbij betrekt. Sommige scholen laten de leerlingen bijvoorbeeld een bidon beschilderen. Daaruit mo gen ze dan alleen water drinken. Hoewel het ene kind water uit de kraan natuurlijk lekkerder vindt dan het andere." „Scholen moeten goed communi ceren waarom ze de waterdag in voeren. Dan zullen ouders begrij pen dat het in het belang van het kind is. Water uit de kraan is ge zond, dorstlessend en lekker. Daar kunnen ouders toch niet te gen zijn." DEN HAAG. Vingerverf voor kinde ren is niet altijd even veilig. Veer tien producten zijn zo gevaarlijk dat ze niet meer mogen worden verkocht. Dat heeft de Nederland se Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gemeld. Een van de ver boden producten is de Nijn- tje-vingerverf van Bruynzeel. Die bleek de kankerverwekkende stof NDELA te bevatten. Ook zaten er meer conserveermiddelen in dan toegestaan. Een andere verf bevat te een verboden conserveermid del. Op het etiket van HEMA-vin gerverf staat niet dat er conser veermiddelen in zitten. Door de verf van de V&D kunnen kinde ren een allergie ontwikkelen. Pet j e Pitamient het hele door Peter Groenendijk 5 Is dit het zoveelste gezonde ini- ■*- tiatief op de basisscholen dat we aan de lijst kunnen toevoegen? Helpt één dag per week water drinken op school daar nu echt bij? 3 Komt een pakje drinken echt de klas niet in op zo'n kraanwa terdag? 4 Willen kinderen wel water drinken? 5 Is het niet aan de ouders om te bepalen wat ze hun kinde ren meegeven? Ruim vijfhonderd scholen lance ren een wekelijkse kraanwater dag. Paul Rosenmöller, ambassa deur Jongeren Op Gezond Ge wicht verklaart waarom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 8