Inflatie van heffeest D^GKD I 3 DE KLANT IS KLOOTWIJK Elke dag feest is helemaal geen feest. Het is wonen in de Efteling met altijd je prinsessenjurk aan Volgens de supermarkten is het elke dag feest. Leuk? Nee, stomvervelend! ongeveer zijn bedacht in de tijd dat meisjestijdschrift Viva uitriep dat het fijn is om jezelf te zijn. Een momentje voor jezelf groeide uit tot verwenmo menten van vroeg tot laat. Maar elke dag? Als het aan de reclametekstschrij ver van Aviko ligt, wel degelijk. Het lijkt onschuldig, maar het klinkt mij als een bedreiging. Dat er nooit meer een eind komt aan de feestdagen. De frietstome rij in de Achterhoek voert de slogan: 'Aviko, elke dag feest aan tafel.' Elke dag feest is vreselijk, is helemaal geen feest. Het is wonen in de Efteling met altijd je prinsessenjurk aan. Zie op het internet de website prinsessenjurk.nl. Nee, je krijgt zo'n jurk niet. Je moest eens weten, lief kind in je blauwe overall, hoe het toe gaat onder prinsessen, die het zijn van beroep. Elke dag feest aan tafel. Echte prinses: 'Alweer edel hertrollade met veenbessen- compote? Wan neer (vuistje op tafel) krijg ik eindelijk eens iets te eten wat ik niet lust (vuistje op tafel)' Hoogheid, hoe bedoelt u? 'Ik wil net als iedereen van mijn leeftijd - weer dat vuistje - ook wel eens zonder eten naar bed gestuurd worden omdat ik het vertik om koolraap met bloempap te eten.' Wat heeft ons verwende nestje opeens? Nou, precies waar het om draait. Ze wil het ook wel eens niet naar haar zin hebben. Een verwenmoment minder. Feest kan een mens de keel uit hangen. Maar leg dat maar eens uit in de supermarkt. Aan je kind dat mee boodschappen doet. Dat aardbeienyog- hurt op zich al te veel is van het goede, veel suiker, bijna geen aardbei, maar dan die gekleurde balletjes apart bo venop het kuipje. Snoepjes die je kind in de yoghurt moet doen om het feest compleet te maken. Nee lief kind, dat is niet leuk, dat is stomvervelend, krijg je niet. Pruillip! En rij je niet snel genoeg de winkelwa gen voorbij het bakschap, zelfde to neeltje. Het kind zal en moet een taart versieren, straks thuis. Baukje, Oetker en Albert Heijn bieden een keur aan mogelijkheden. Niet de taart doet er toe, maar wat er wordt opgeplakt. Snoep bijvoorbeeld van Dr.Oetker. Mini- feest staat op het flesje. Nee kind, doen we niet. Pruillip! Dan maar iets voor op brood. Staat me daar een ellendige pot suikersmeer in twee kleuren: Albert Heijn Gekke Knetterpasta. Kom kind, we gaan op de Noordpool wonen. 2 MOTOROLA G20I5XT1541 MICROSOFT LUMIA 640XL4G lang en dan moetje nog veel bijbe talen voor een product datje met een beetje googlen goedkoper kan krijgen." Het geheim van een goed spaarpro gramma is volgens Bijmolt dat er een verzamelelement inzit. „Als je zegels of plaatjes spaart, kan je zien hoe ver je al bent. Dat stimuleert. Als je al zeven van de tien zegels die je nodig hebt voor een voordeel bin nen hebt, spaar je wel even door. Een ander voordeel is dat je kan ruilen, bijvoorbeeld in het geval van voetbal- of dierenplaatjes." Wuppies De meeste mensen sparen graag voor tastbare producten zoals mes sen en handdoeken. Bijmolt: „Het is belangrijk dat je meteen iets krijgt. Een sticker of een plaatje of na een paar weken sparen bijvoorbeeld een mes. Niemand heeft zin om jaren te sparen zonder resultaat. Verder moet het mogelijk zijn om de finish te halen. Er moet iets inzitten voor één- en tweepersoonshuishoudens, maar het moet ook weer niet te makkelijk zijn voor grote gezinnen. Maar er zit ook een ongrijpbaar ele ment in. Ik snap bijvoorbeeld echt niet dat mensen wuppies willen sparen. Toch waren ze razend popu lair." Herinnert u zich deze nog? Wouter Klootwijk proeft en test producten woensdag 4 november 2015 GO Het verwenmoment. Het begrip moet Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl 44 Prijs vanaf 198 euro, 5 inch Behoorlijke accu, goed scherm, oogt degelijk, is (spat)waterdicht. Camera kan beter, beperkte muziekspeler, laadt traag op, geen oplader bijgeleverd. Prijs vanaf 166 euro, 5,6 inch Werkt op windows (redelijk snel), voldoende ruimte voor apps, goede touchscreen. Werkt op windows (beperkt aanbod aan apps), trage en matige camera. VERKADEPLAATJES Tussen 1903 en 1940 deed Verkade plaatjes bij de pakken koek. De plaatjes konden worden verzameld in speciaal daarvoor gemaakte albums. DOUWE EGBERTS ZECELS De D.E.zegels bestaan sinds 1924 en gelden als oudste nog bestaande spaarprogramma van Nederland. Koffiedrinkers sparen zegels voor producten als koffie- en theeservies. KABOUTER PIGGELMEE I i.'J3B Koffiebrander Van Nelle zette vanaf 1920 op elk pak koffie een plaatje voor in de Piggelmeeboekjes. Zo kon je een vervolgverhaal bij elkaar sparen. ARRETJE NOF Sinds 1926 kon je bij de margarine van NOF (Nederlandse Olie Fabriek), later Calvé, zegeltjes sparen die in te wisselen waren voor de boekjes van Arretje Nof. DE BETUWE EN FLIPJE De eerste avonturen van de getekende framboos verschenen in 1935. Voor twee zegels kreeg je een boekje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47