Puberproof mobieltje 2 I GELD GOI Zegels en kortingpassen Onze oma's hadden een la vol zegeltjes, wij hebben een portemonnee met Rocks en Airmilespassen. 'Mensen hebben er lol in en niemand verplicht je mee te doen, dus ik zie alleen maar voordelen.' Test 1, 2, 3 Niemand verplicht jou om naar een winkel te gaan en mee te doen aan een spaarprogramma Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek naar een geodkoop telefoontje. Het is ideaal voor puberzoon of -doch ter die al jarenlang zeurt om een eigen smartphone. Natuur lijk willen ze alle maal een iPhone of zo'n supersonische Samsung uit de ho gere prijsklassen. En natuurlijk ga je ze die niet geven. Op zoek dus naar een budgettoestel met - om ruzie in huis te voorkomen - een be hoorlijk scherm, een redelijke camera en dito prestaties. De Consumentenbond testte onlangs een aantal betaalbare 4G- toestellen. Goed voor een snelle verbinding en het bekijken van populaire YouTube- filmpjes maar - je kunt voor dat geld inderdaad niet alles hebben - helaas wat minder geschikt voor zwaardere games. LG G4C TEKST ARWEN KLEYNGELDI FOTO SHODY CAREMAN Jessica Piek heeft een tas vol klantenkaarten en een tele foon vol spaarapps. Ze doet zowat aan alle spaaracties van winkels mee. „Ik geloof niet dat er een winkel is dat een spaarsysteem heeft waar ik de kaart niet van heb. Die klanten kaarten heb ik voor de korting en gratis producten. Stempels en ze gels spaar ik vooral voor de lol van het sparen. Het is voor mij een sport voor mij om die kaarten vol te krijgen." Piek bekent dat ze naar bepaalde winkels gaat als ze daar een actie hebben. Nu dus naar Albert Heijn, want daar kan je voor messen spa ren. Maar ik ben ook veel naar de Plus gegaan voor de pannenactie. Er zijn veel Facebookgroepen waar je zegels kunt ruilen. Daar ruil ik net zo lang tot mijn kaarten vol zijn en geef weg wat ik zelf niet ge bruik." „Met het sparen van zegels, stem pels en punten worden trouwe klanten beloond," zegt Marco van Bilsen, marketingdirecteur bij BrandLoyalty. BrandLoyalty ont wikkelt kortlopende spaaracties in opdracht van supermarkten en an dere winkels. „We laten mensen sparen voor bijvoorbeeld glazen of pannen. Producten die voor bijna iedereen waarde hebben." Tammo Bijmolt, hoogleraar marke ting aan de Rijksuniversiteit Gro ningen, heeft veel onderzoek gedaan naar spaaracties. „Ze be staan al ongeveer honderd jaar. Bij producten als zeep, Verkadekoekjes en Douwe Egbertskoffie spaarde je punten voor kopjes en plaatjes. Een jaar of twintig geleden kwamen daar spaarkaarten bij, zoals Air Miles. In mijn ogen zijn loyaliteits- en spaaracties veel leuker dan kort weg korting verstrekken op je pro duct, omdat je mensen direct beloont voor hun trouwe aanko pen." Bijna alle benzinestations en vlieg tuigmaatschappijen hebben een spaarprogramma. Alleen de prijs vechters niet. „Logisch," vindt Bij- molt. „Benzine is overal hetzelfde. Toch zijn er heel veel mensen die een pomp voorbij rijden tot ze bij- voorbeeld bij een Shell komen, daar krijgen ze Air Miles. Datzelfde geldt voor luchtvaartmaatschap pijen. Je vliegt van A naar B. De vliegtijden zijn ongeveer gelijk, maar het prijsverschil is enorm. Dan is een spaarsysteem nuttig om ervoor te zorgen dat klanten lieven met jouw maatschappij vliegen." Lidwien Hummelink vliegt altijd met Singapore Airlines voor het spaarsysteem. „Ik vlieg regelmatig naar Australië voor mijn werk. Dan gaat het opeens heel hard met de punten. Eerst werd ik zilveren en toen gouden passagier. Ik mag nu in speciale lounges zitten en heb al gratis dure vliegtickets voor mij en mijn man naar Singapore bij elkaar gespaard." Vroeger deed Lidwien mee aan het Flying Blue pro gramma bij KLM. „Maar daar heb ik nooit iets mee verdiend. Met pri- véreizen schiet het niet op en toen ik tien keer op en neer moest naar Engeland voor mijn werk ook niet. Niet alle spaarprogramma's zijn goed. Air Miles spaar ik ook alleen omdat het me geen moeite kost. Ik heb ze nog nooit ingewisseld want de aanbiedingen zijn slecht. Weet ik hoeveel punten inleveren voor bijvoorbeeld 50 euro korting bij Landall. Die korting kan ik ook zonder Air Miles wel krijgen." Duurdere merken hebben vaak loy aliteitsprogramma's, goedkopere niet, legt Bijmolt uit. „Albert Heijn wel, Aldi of Lidl niet. Mensen die krap bij kas zitten kunnen er dan ook beter voor kiezen om goedkoop te winkelen en zelf te kiezen hoe ze het geld besteden dat ze overhou den. Voor anderen geldt: je hebt eerst de lol van het sparen en daarna krijg je nog een cadeautje ook. Bovendien is het vrijblijvend. Niemand verplicht jou naar een winkel te gaan en aan een spaar programma mee te doen." Bijmolt benadrukt dat er aantrekke lijke en minder geslaagde spaarpro gramma's bestaan. „Bijbetalen is echt een afknapper. Neem de ING Rentepunten. Eerst spaar je heel woensdag 4 november 2015 GO t^MARK ROOS Prijs vanaf 187 euro, 5 inch scherm Goed touchscreen, goede kwaliteit behuizing, goede schermresolutie, fijne syn chronisatie met computer. Beperkte opslagcapaciteit, navigatie en camera kunnen beter. W3.ida|i Wrf J'- DE ZIN EN «ON VAN spaaracties 44 Er zijn weinig spaaracties waar Jessica Piek niet aan meedoet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46