Voorlichting over drugs moet aan de keukentafel thuis beginnen kbuurJ Vanaf volgend jaar houden België en Nederland eikaars luchtruim in de gaten NIEUWS 13 Drie keer per maand in hoogste staat paraatheid Sinds de aanslagen op het WTC komt geen vliegtuig meer ongezien het luchtruim binnen. En bij dreiging hangt er binnen een kwartier een F16 in de lucht. F-i6 piloot Nick mag zich vandaag dé 'poli tieagent' van het Ne derlandse luchtruim noemen. Eén etmaal rust op hem de verant woordelijkheid om in te grijpen als een piloot met kwade bedoelin gen op de radar verschijnt. In een bunker op vliegbasis Leeuwarden staat zijn afgetankte en zwaarbewapende F-16 klaar voor als het mis dreigt te gaan. El ke minuut van de dag is hij zich ervan bewust dat hij 'gescram- bled' kan worden, zoals dat in het vakjargon heet. Naar het toilet gaan, doet hij razendsnel. „En als ik even naar buiten loop, gaat mijn helm mee", vertelt hij als er in zijn kantoor een denkbeeldige toeter gaat om te demonstreren hoe rap hij paraat is. Vliegensvlug kruipt hij in zijn harnas en rent naar de bunker. Een zware toegangsdeur rolt naar beneden. Monteurs koppelen de stroomkabels los. Majoor Nick kruipt in zijn kuipstoel. Het grond personeel haalt de beschermkap- pen van de wapens. Ready for ta ke off. In minder dan to minuten is majoor Nick met een maatje in de lucht, als het moet. Allesverwoestend Decennialang sliepen vliegers zo als Nick letterlijk naast hun kist. In de Koude Oorlog wachtten ze op vijandige MiG's uit Rusland die nooit kwamen. Dat verander de na de aanslagen op het World Trade Centre in New York. Passa giersvliegtuigen bleken allesver woestende wapens. Sindsdien komt er geen burgertoestel meer De luchtmacht is dit jaar gemiddeld drie keer per maand in de hoogste staat van pa raatheid gebracht van wege een potentiële aanslag met een vlieg tuig. Vier keer moesten zelfs F-i6's de lucht in om te kijken wat er aan de hand was. Uit cijfers van Defensie blijkt dat de 29 zeer serieuze be dreigingen uiteindelijk met een sisser afliepen. Het waren vooral ver keersvliegers die in de fout gingen. Veel pilo ten lijken slordig om te gaan met hun radio, waardoor ze zonder contact met de lucht verkeersleiding ons luchtruim binnenvlie gen. Een enkele keer is er een technisch man kement. In de jaren voor de aanslagen op het World Trade Cen tre in New York in 2001 lag niemand daar wakker van, maar sindsdien wordt het als een gevaar voor de na tionale veiligheid ge zien. Defensie heeft de loze meldingen liever ook niet, maar moet ze serieus nemen bij het bewaken van het lucht ruim. „Vliegen is en blijft mensenwerk. Fou ten worden nu een maal gemaakt. Voor ons gaat de veiligheid boven alles, dus we slaan liever een keer te veel alarm dan te wei nig", zegt woordvoer der Wilko ter Horst. Twee straaljagers de lucht insturen kost dui zenden euro's, maar De fensie wil de kosten niet verhalen op de luchtvaartmaatschap pijen. „Als de inciden ten zijn opgelost, ge bruiken we de vluch ten om te trainen." ongezien ons luchtruim binnen. De bossen van Nieuw-Milligen is de plek waar militairen honder den bewegende stipjes in de gaten houden. Elk stipje is een vliegtuig en wordt voorzien van vluchtde- tails zodra de piloot zich bij het binnenvliegen van het luchtruim meldt. Dat gaat tienduizenden ke ren goed, maar toch gaan gemid deld twee tot drie keer per maand alle alarmbellen af. Bijvoorbeeld omdat een piloot vergeet zijn ra dio om te zetten naar de juiste fre quentie. Kapitein Dennis moet in het commandocentrum dan ingrij pen. Eerst zo veel mogelijk infor matie vergaren over de het toestel. Wat is de vlieghoogte? De snel heid? Waar gaan ze naartoe? On dertussen nog maar een keer pro beren contact te maken. En als dat niet lukt, vlieger Nick en zijn maatje erop afsturen. Zij moeten oogcontact maken met de piloten en ze proberen te dwingen te lan den en in het uiterste geval neer halen. „Heel vaak kijken piloten dan op de radio en beseffen, oeps. Een foutje", zegt kapitein Dennis. Vanaf volgend jaar doen de Ne derlandse F-16's dit onderschep pen niet alleen boven Nederland, maar ook boven België en Luxem burg. Ze wisselen diensten af met Belgische F-16's. Die komen ook ons luchtruim inspecteren. Dat gaat volgens commandant Denny Traas van vliegbasis Leeuwarden niet ten koste van onze veiligheid. Het grotere gebied dat in de ga ten gehouden moet worden, is geen enkel probleem voor de jacht vliegtuigen. Met een beetje gas ge ven, zijn ze in luttele minuten aan de grenzen van ons luchtruim. Hooguit 10 tot 15 minuten zullen de vliegers nodig hebben om een toestel te onderscheppen. „En we weten vaak dankzij de buurlan den al dat er iets aan zit te komen. Daar kunnen we op anticiperen om de tijd kort te houden." Gekaapt Al zijn er scenario's te bedenken waarbij het nog maar de vraag is of de straaljagers op tijd kunnen ingrijpen, beaamt ook Traas. Bij voorbeeld als een vliegtuig kort na het opstijgen wordt gekaapt en zich in een toren boort, net zoals in 2001 gebeurde in New York. „Het is de vraag of we daar ook nu al vanuit Volkel of Leeuwarden op tijd bij kunnen zijn. We zijn er om dit soort dreigingen te voorko men, maar een 100 procentsgaran tie kunnen we nooit geven", zegt Traas. Samenwerken met de Belgen scheelt niet alleen in de kosten, maar is ook noodzakelijk. De hy permoderne F-35, die in 2019 in ge bruik wordt genomen, is zo duur dat er vooralsnog maar 37 nieuwe toestellen kunnen worden aange schaft. Vijf daarvan blijven perma nent in de VS voor trainingsdoel einden en testen. Met de overige toestellen kun nen 29 piloten worden ingezet voor missies, maar daarvan zijn er 24 nodig voor het bewaken van ons luchtruim. Door de samenwer king met de Belgen zijn dat nog maar twintig piloten. Zo kunnen er meer vluchten op missies wor den gemaakt. Dat schrijft staatssecretaris Mar tin van Rijn (Preventie) in een brief die vandaag naar de Tweede Kamer gaat. Om ouders te onder steunen komt er een speciale website met tips en via scholen wordt de kwestie aangekaart op ouderavonden. Van Rijn: „Vragen als: 'Ge bruik je? Weet je wat je gebruikt? Ken je de risico's? Durf je 'nee' te zeggen als vrienden om je heen gebruiken?' moeten gesteld wor den. Door de overheid, en vooral door ouders." De bewindsman op VWS maakt zich er grote zor gen over dat het tegenwoordig voor de jeugd gewoon is om een pilletje te nemen tijdens het uit gaan of op een festival. „Zo ge bruikt meer dan de helft van hen xtc. Zij lopen daarmee grote risi co's. Drugs kunnen levensgevaar lijk zijn, zeker in de sterke dose ring die nu vaak voortkomt." Recent was drugsgebruik tij dens het uitgaan weer een hot item vanwege het Amsterdam Dance Event. De laatste jaren zijn meerdere doden gevallen onder bezoekers van dit evenement die drugs hadden gebruikt. Daar komt nog eens bij dat onlangs ge vaarlijke xtc voor een paar euro per pil in omloop was. Van Rijn gaat nu om tafel met burgemeesters - om te beginnen van de vier grote steden - om te kijken hoe samen drugsgebruik op die locaties kan worden bestre den. De staatssecretaris wil een monitoringssysteem voor gevaar lijke drugs behoorlijk uitbreiden. Overigens is cannabis, het ouderwetse jointje, in ons land nog steeds veruit de meest ge bruikte drug. 4 daagse Stedentrip Berlijn 4 daagse Stedentrip Praag WOENSDAG 4 NOVEMBER 2015 Vaak is het 'oeps, een foutje' door Raymond Boere Dit jaar moesten F16's de lucht in om te kijken wat er aan de hand was, maar vaak gaat het om 'slordige' piloten die vergeten hun radio op de juiste frequentie te zetten, foto Defensie door Edwin van der Aa DEN HAAG. Ouders moeten aan de keukentafel met hun kinderen veel meer praten over de gevaren van drugs, met name bij het uit gaan. Zo wordt het gebruik min der normaal en komen de gevaren aan bod. Vertrekdata: 19,26 nov/10 dec 10,17,24,31 mrt/14,21 apr Vertrekdata: 19,26 nov/3,10,17dec 3,10,17,24,31 mrt/ 7,14, apr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13