Terrorisme? Mankement?
Raadsels rond crash blijven
De omstandigheden worden
slechter, maar vluchtelingen
proberen nog steeds Europa te
bereiken. Ze moeten kou en
nattigheid trotseren.
NIEUWS 11
'Alleenstaande
ouder zorgelijk'
'Boetebeleid in
OV moet anders'
Krokodillen
lijden honger
ROTTERDAM. Duizenden vluchte
lingen proberen nog voor de zee
echt woest wordt naar Europa te
komen. Maar op het traject van
Griekenland naar West-Europa
ligt de kou op de loer. De Europe
se vluchtelingenroutes zijn nog
lang niet voorbereid op de win
ter.
De UNHCR deelde de afgelo
pen maanden al 149.920 therma
le dekens en 80.550 regenjassen
uit aan vluchtelingen op tiental
len plekken in Europa. De organi
satie zette tentenkampen neer
langs de route via de Balkan.
Nu de temperatuur 's nachts
naar het vriespunt daalt en de
winter er echt aankomt, gaat de
VN-organisatie over op het win
terplan: nog meer dekens, nog
meer regenjassen, geen aange
stampte grond, maar vloeren in
de tenten en generatoren die
warmte kunnen brengen.
'We zorgen dat de
tenten waterdicht zijn.
Delen winterkleding
en jassen uit'
„Ik sprak recent een collega die
in Servië was. Ergens aan een
grens, geen echte overgang, maar
een plek in the middle of nowhere.
Het had er de hele dag geregend,
het was koud, mensen zaten bui
ten. Hij noemde het de hel op
aarde", zegt UNHCR- woordvoer
ster Femke Joordens.
Europa raakte twee weken ge
leden geschokt door tv-beelden
van een lange rij vluchtelingen
die tot aan hun middel door een
ijskoude grensrivier tussen Ser
vië en Slovenië waadden om
daarna druipend en klappertan
dend hun reis voort te zetten.
Wachtend aan de buitengrenzen
van Europa stookten vluchtelin
gen zelf vuurtjes om 's nachts
warm te blijven. Ook weken na
die beelden is Europa nog niet
voorbereid op de winter, conclu
deren hulporganisaties. Zij schie
ten te hulp waar de overheden
zelf tekortschieten.
De verwachting is dat de ko
mende weken de stroom vluchte
lingen wat afneemt, juist vanwe
ge de winter die de overtocht
over zee te gevaarlijk maakt.
Maar de UNHCR meldde giste
ren dat er in oktober nog 218.000
vluchtelingen in bootjes de Mid
dellandse Zee zijn overgestoken.
Gisteren zag een camerateam
van de BBC op het Griekse ei
land Lesbos 's ochtends zeker
vijftig boten aankomen.
De UNHCR en andere organi
saties schieten op Lesbos al da
gen onderkoelde vluchtelingen
te hulp. „De zee wordt wilder,
de boten slaan om. Als mensen
dan al de kust bereiken, zijn ze
drijfnat. Onderkoeling dreigt",
zegt Tineke Ceelen van de Stich
ting Vluchteling.
Die organisatie is vanwege de
dramatische situatie al maanden
aanwezig op Lesbos, terwijl ze
normaliter niet binnen Europa
werkt. Het officiële opvangkamp
op het Griekse eiland is ver ver
wijderd van de plek waar de
bootjes aan land komen. Omdat
de Griekse autoriteiten het daar
laten afweten, hebben hulporga
nisaties zelf opvangkampen inge
richt. „Die maken we nu winter-
klaar. We zorgen dat de tenten
waterdicht zijn. We delen win
terkleding en jassen uit aan de
mensen."
Ondanks die kampen slapen
nog veel vluchtelingen buiten op
de Griekse eilanden, stelt de
UNHCR. Gisteren was het op
Lesbos overdag zo'n 17 graden en
's nachts nog een graadje of 10.
Verderop tijdens hun reis wor
den vluchtelingen nu al gecon
fronteerd met temperaturen die
's nachts tegen het vriespunt lig
gen. Ceelen: „De situatie op de
Balkan is zorgelijk. Europese lan
den moeten dit toch op een
menswaardige manier kunnen
organiseren!"
De flits op de plek waar het vlieg
tuig van de radar verdween werd
waargenomen door een Ameri
kaanse satelliet. 'Niet-karakteristie-
ke geluiden' op de vluchtrecorder
'vlak voordat een onverwachte
noodsituatie ontstond', werden ge
meld door persbureau Interfax dat
een bron aanhaalt uit het onder
zoek naar de crash waarbij zater
dag 224 mensen omkwamen.
Steven Verhagen, president van
de Vereniging Nederlandse Ver
keersvliegers (VNV), zegt weinig
te kunnen met 'niet-karakteristie-
ke geluiden'. „En speculeren heeft
geen zin. Er is wel ongelooflijke
druk op de onderzoekscommissie.
Die wordt constant lastiggevallen
met allerlei theorieën. Dit kost
tijd. Zij moeten hun werk doen
via de voice recorder en de flight da
ta recorder. Voor de rest moeten ze
de locatie van de crash analyseren.
Of bepaald plaatmateriaal naar
binnen is gebogen of naar buiten
geeft al aan of het iets was van bui
ten of van binnen."
Het onderzoek is uitgebreid
naar het vliegveld van Sharm el-
Sheikh waar het Russische vlieg
tuig opsteeg. Volgens Egyptische
bronnen is grondpersoneel ver
hoord en is de kerosinetank gecon
troleerd waaruit het toestel werd
bevoorraad. Probleem is dat je een
veiligheidssysteem nooit water-
Het toestel is eerst sterk
geklommen en toen min of
meer omlaag gevallen.
Instrumenten die data leveren
raken dan van slag
dicht krijgt, vooral niet als er lang
niets is gebeurd, zegt luchtvaart-
deskundige Benno Baksteen. Als
er iets aan boord kwam door slor
digheid of omkoping kun je daar
weinig aan doen. „Het goede
nieuws is dat het lang geleden is
dat zoiets is gebeurd. Laatste keer
was bij mijn weten Lockerbie."
Veel is onduidelijk, maar zeker is
dat de start van het Russische toe
stel is afgebroken. Het toestel is
eerst sterk geklommen en toen
min of meer omlaag gevallen. In
strumenten die data leveren raken
dan van slag. Dat gebeurt als het
vliegtuig door de lucht tolt en de
staart afbreekt. Baksteen: „Vraag
blijft hoe die staart is afgebroken.
Dan kom je weer bij een explosief
of toch dat er iets is afgebroken als
gevolg van die tail strike veertien
jaar geleden, toen de staart de
grond raakte bij een landing."
Een blik op de kaart van regio
nale conflicten maakt duidelijk
dat Afrika en het Midden-Oosten
riskante vlieggebieden zijn. Bij
voorbeeld omdat niet duidelijk is
welk wapentuig uit bijvoorbeeld
Libië in handen is gekomen van
IS. Verhagen denkt dat een betere
informatiestroom naar maatschap
pijen en piloten nodig is om de
veiligheid te verhogen. „Eigenlijk
is er sinds MH17 niks veranderd.
We weten dat de informatievoor
ziening niet loopt zoals hij zou
moeten lopen, met een formele
rol voor overheid en veiligheids
diensten. Het moet beter."
Alleenstaande ouders zijn veel be
zorgder over hun financiële situa
tie dan andere bevolkingsgroepen.
Bijna de helft ziet de toekomst op
dat gebied zelfs somber in, terwijl
het gemiddelde over alle Nederlan
ders drie op de tien is. Dat blijkt
uit gegevens van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS). Al
leenstaande ouders hebben rela
tief vaak geldzorgen en vrezen ook
iets vaker voor het verlies van hun
baan. Van deze bevolkingsgroep is
26 procent ontevreden over hun fi
nanciële situatie, terwijl dat per
centage bij stellen met kinderen 8
is en bij alleenstaanden zonder
kinderen 12. Nederland telde vorig
jaar 536.000 alleenstaande ouders.
Openbaarvervoerbedrijven moe
ten hun boetebeleid ingrijpend
wijzigen. Dat zegt het OV loket,
de ombudsman voor beter open
baar vervoer. Uit de rapportage
van het derde kwartaal van 2015
blijkt dat er veel klachten over de
boetes zijn binnengekomen. Vol
gens het OV loket krijgen reizigers
die bij een verkeerde vervoerder in
checken, per ongeluk uit- in plaats
van inchecken of een kaartje uit
de automaat kopen en niet in
checken ook vaak een boete, ter
wijl ze wel voor hun reis hebben
betaald. „Deze reizigers mogen
niet als zwartrijders worden be
handeld als ze vergeten in te
checken of verkeerd inchecken."
Voor ongeveer 11.000 krokodillen
op een fokkerij in Honduras dreigt
de hongerdood nadat de VS de te
goeden van de eigenaar heeft be
vroren. De Amerikanen verden
ken de schatrijke Hondurese fami
lie van witwassen en drugshandel.
Het betekent dat er geen eten
meer kan worden gekocht voor de
roofdieren. Medewerker Jose tegen
het persbureau AFP: „Ook wij
gaan dood van de honger. We heb
ben al weken geen salaris meer ge
had." De krokodillen worden ge
fokt voor hun vlees en de huid. De
dieren liggen verspreid over 135
bassins op de 30 hectare grote
farm. De exploitant heeft ook ze
ven leeuwen in kooien zitten.
Vluchten langs
gevaarlijk gebied
WOENSDAG 4 NOVEMBER 2015
door Cyril Rosman
Tineke Ceelen Stichting Vluchteling
door Bob van Huët
CAIRO. Een lichtflits, vreemde gelui
den en verhoor van grondperso
neel op het vliegveld. Het mysterie
rond de crash van het Russische
vliegtuig blijft volledig.
DEN HAAG
AMERSFOORT
TEGUCIGALPA
03 11 2015 TU
Singapore
I I Vliegverbod
I I Alleen op grote hoogte