Terrorisme? Mankement? Raadsels rond crash blijven De omstandigheden worden slechter, maar vluchtelingen proberen nog steeds Europa te bereiken. Ze moeten kou en nattigheid trotseren. NIEUWS 11 'Alleenstaande ouder zorgelijk' 'Boetebeleid in OV moet anders' Krokodillen lijden honger ROTTERDAM. Duizenden vluchte lingen proberen nog voor de zee echt woest wordt naar Europa te komen. Maar op het traject van Griekenland naar West-Europa ligt de kou op de loer. De Europe se vluchtelingenroutes zijn nog lang niet voorbereid op de win ter. De UNHCR deelde de afgelo pen maanden al 149.920 therma le dekens en 80.550 regenjassen uit aan vluchtelingen op tiental len plekken in Europa. De organi satie zette tentenkampen neer langs de route via de Balkan. Nu de temperatuur 's nachts naar het vriespunt daalt en de winter er echt aankomt, gaat de VN-organisatie over op het win terplan: nog meer dekens, nog meer regenjassen, geen aange stampte grond, maar vloeren in de tenten en generatoren die warmte kunnen brengen. 'We zorgen dat de tenten waterdicht zijn. Delen winterkleding en jassen uit' „Ik sprak recent een collega die in Servië was. Ergens aan een grens, geen echte overgang, maar een plek in the middle of nowhere. Het had er de hele dag geregend, het was koud, mensen zaten bui ten. Hij noemde het de hel op aarde", zegt UNHCR- woordvoer ster Femke Joordens. Europa raakte twee weken ge leden geschokt door tv-beelden van een lange rij vluchtelingen die tot aan hun middel door een ijskoude grensrivier tussen Ser vië en Slovenië waadden om daarna druipend en klappertan dend hun reis voort te zetten. Wachtend aan de buitengrenzen van Europa stookten vluchtelin gen zelf vuurtjes om 's nachts warm te blijven. Ook weken na die beelden is Europa nog niet voorbereid op de winter, conclu deren hulporganisaties. Zij schie ten te hulp waar de overheden zelf tekortschieten. De verwachting is dat de ko mende weken de stroom vluchte lingen wat afneemt, juist vanwe ge de winter die de overtocht over zee te gevaarlijk maakt. Maar de UNHCR meldde giste ren dat er in oktober nog 218.000 vluchtelingen in bootjes de Mid dellandse Zee zijn overgestoken. Gisteren zag een camerateam van de BBC op het Griekse ei land Lesbos 's ochtends zeker vijftig boten aankomen. De UNHCR en andere organi saties schieten op Lesbos al da gen onderkoelde vluchtelingen te hulp. „De zee wordt wilder, de boten slaan om. Als mensen dan al de kust bereiken, zijn ze drijfnat. Onderkoeling dreigt", zegt Tineke Ceelen van de Stich ting Vluchteling. Die organisatie is vanwege de dramatische situatie al maanden aanwezig op Lesbos, terwijl ze normaliter niet binnen Europa werkt. Het officiële opvangkamp op het Griekse eiland is ver ver wijderd van de plek waar de bootjes aan land komen. Omdat de Griekse autoriteiten het daar laten afweten, hebben hulporga nisaties zelf opvangkampen inge richt. „Die maken we nu winter- klaar. We zorgen dat de tenten waterdicht zijn. We delen win terkleding en jassen uit aan de mensen." Ondanks die kampen slapen nog veel vluchtelingen buiten op de Griekse eilanden, stelt de UNHCR. Gisteren was het op Lesbos overdag zo'n 17 graden en 's nachts nog een graadje of 10. Verderop tijdens hun reis wor den vluchtelingen nu al gecon fronteerd met temperaturen die 's nachts tegen het vriespunt lig gen. Ceelen: „De situatie op de Balkan is zorgelijk. Europese lan den moeten dit toch op een menswaardige manier kunnen organiseren!" De flits op de plek waar het vlieg tuig van de radar verdween werd waargenomen door een Ameri kaanse satelliet. 'Niet-karakteristie- ke geluiden' op de vluchtrecorder 'vlak voordat een onverwachte noodsituatie ontstond', werden ge meld door persbureau Interfax dat een bron aanhaalt uit het onder zoek naar de crash waarbij zater dag 224 mensen omkwamen. Steven Verhagen, president van de Vereniging Nederlandse Ver keersvliegers (VNV), zegt weinig te kunnen met 'niet-karakteristie- ke geluiden'. „En speculeren heeft geen zin. Er is wel ongelooflijke druk op de onderzoekscommissie. Die wordt constant lastiggevallen met allerlei theorieën. Dit kost tijd. Zij moeten hun werk doen via de voice recorder en de flight da ta recorder. Voor de rest moeten ze de locatie van de crash analyseren. Of bepaald plaatmateriaal naar binnen is gebogen of naar buiten geeft al aan of het iets was van bui ten of van binnen." Het onderzoek is uitgebreid naar het vliegveld van Sharm el- Sheikh waar het Russische vlieg tuig opsteeg. Volgens Egyptische bronnen is grondpersoneel ver hoord en is de kerosinetank gecon troleerd waaruit het toestel werd bevoorraad. Probleem is dat je een veiligheidssysteem nooit water- Het toestel is eerst sterk geklommen en toen min of meer omlaag gevallen. Instrumenten die data leveren raken dan van slag dicht krijgt, vooral niet als er lang niets is gebeurd, zegt luchtvaart- deskundige Benno Baksteen. Als er iets aan boord kwam door slor digheid of omkoping kun je daar weinig aan doen. „Het goede nieuws is dat het lang geleden is dat zoiets is gebeurd. Laatste keer was bij mijn weten Lockerbie." Veel is onduidelijk, maar zeker is dat de start van het Russische toe stel is afgebroken. Het toestel is eerst sterk geklommen en toen min of meer omlaag gevallen. In strumenten die data leveren raken dan van slag. Dat gebeurt als het vliegtuig door de lucht tolt en de staart afbreekt. Baksteen: „Vraag blijft hoe die staart is afgebroken. Dan kom je weer bij een explosief of toch dat er iets is afgebroken als gevolg van die tail strike veertien jaar geleden, toen de staart de grond raakte bij een landing." Een blik op de kaart van regio nale conflicten maakt duidelijk dat Afrika en het Midden-Oosten riskante vlieggebieden zijn. Bij voorbeeld omdat niet duidelijk is welk wapentuig uit bijvoorbeeld Libië in handen is gekomen van IS. Verhagen denkt dat een betere informatiestroom naar maatschap pijen en piloten nodig is om de veiligheid te verhogen. „Eigenlijk is er sinds MH17 niks veranderd. We weten dat de informatievoor ziening niet loopt zoals hij zou moeten lopen, met een formele rol voor overheid en veiligheids diensten. Het moet beter." Alleenstaande ouders zijn veel be zorgder over hun financiële situa tie dan andere bevolkingsgroepen. Bijna de helft ziet de toekomst op dat gebied zelfs somber in, terwijl het gemiddelde over alle Nederlan ders drie op de tien is. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS). Al leenstaande ouders hebben rela tief vaak geldzorgen en vrezen ook iets vaker voor het verlies van hun baan. Van deze bevolkingsgroep is 26 procent ontevreden over hun fi nanciële situatie, terwijl dat per centage bij stellen met kinderen 8 is en bij alleenstaanden zonder kinderen 12. Nederland telde vorig jaar 536.000 alleenstaande ouders. Openbaarvervoerbedrijven moe ten hun boetebeleid ingrijpend wijzigen. Dat zegt het OV loket, de ombudsman voor beter open baar vervoer. Uit de rapportage van het derde kwartaal van 2015 blijkt dat er veel klachten over de boetes zijn binnengekomen. Vol gens het OV loket krijgen reizigers die bij een verkeerde vervoerder in checken, per ongeluk uit- in plaats van inchecken of een kaartje uit de automaat kopen en niet in checken ook vaak een boete, ter wijl ze wel voor hun reis hebben betaald. „Deze reizigers mogen niet als zwartrijders worden be handeld als ze vergeten in te checken of verkeerd inchecken." Voor ongeveer 11.000 krokodillen op een fokkerij in Honduras dreigt de hongerdood nadat de VS de te goeden van de eigenaar heeft be vroren. De Amerikanen verden ken de schatrijke Hondurese fami lie van witwassen en drugshandel. Het betekent dat er geen eten meer kan worden gekocht voor de roofdieren. Medewerker Jose tegen het persbureau AFP: „Ook wij gaan dood van de honger. We heb ben al weken geen salaris meer ge had." De krokodillen worden ge fokt voor hun vlees en de huid. De dieren liggen verspreid over 135 bassins op de 30 hectare grote farm. De exploitant heeft ook ze ven leeuwen in kooien zitten. Vluchten langs gevaarlijk gebied WOENSDAG 4 NOVEMBER 2015 door Cyril Rosman Tineke Ceelen Stichting Vluchteling door Bob van Huët CAIRO. Een lichtflits, vreemde gelui den en verhoor van grondperso neel op het vliegveld. Het mysterie rond de crash van het Russische vliegtuig blijft volledig. DEN HAAG AMERSFOORT TEGUCIGALPA 03 11 2015 TU Singapore I I Vliegverbod I I Alleen op grote hoogte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11