Bedrijfsmentor Martin Lammerteyn uit Blankenberge houdt tijdens de Contacta.nl op donderdag 5 november om 19.00 uur een presentatie met als thema: 'Grensverleggend verkopen in België, hoe doe je dat?' De workshop volgt op het KvK panelgesprek 'Kansen in Vlaanderen', door deelnemer Lammerteyn omgedoopt in 'Verkennend Verkopen in Vlaanderen'. Q Contacta.nl 3-4-5 november Lammerteyn begeleidt al zo'n twintig jaar ondernemers op en thousiaste wijze bij het 'vermarkten' van pro ducten en diensten. Hij reikt een commerciële structuur aan om de entrepreneur uit Nederland ook efficiënt in België te laten onder nemen. "Ik ben een commercieel klankbord dat het verhaal van de ondernemer vertaalt èn imple menteert. Ik confronteer de on dernemer en voorkom dat hij in de vele valkuilen trapt", aldus Martin Lammerteyn (58). De ondernemer van vandaag de dag wil ook over de grens snel kunnen schakelen. Met name voor Zeeuwse ondernemers is het interessant om niet alleen figuur lijk, maar ook letterlijk grensver leggend te ondernemen. België is een potentiële groeimarkt. Grensoverschrijdend zaken doen tussen Zeeland en Vlaanderen is echter niet vanzelfsprekend. We spreken dezelfde taal, maar de '■■'Y. fU/F- ê-.it. Wij gaan verhuizen! ...binnenkort slaan wij om. cultuurverschillen zijn groot en er zijn vele obstakels op juridisch en financieel gebied. Lammerteyn probeert structuur aan te brengen in het doolhof. Hij begeleidt Nederlanders die in Vlaanderen zaken willen doen. "Schoenmaker blijf bij je leest. Ik ben commercieel onderlegd. Voor andere specialismen, bij voorbeeld juridische aangelegen heden, doe ik een beroep op pro fessionals uit mijn netwerk. Een mentor gaat mee in het verhaal van de ondernemer en maakt het dwingend. Voor ondernemers uit Zeeland is Vlaanderen dichtbij. Het biedt een groot potentieel. Topkok Sergio Herman heeft van uit Zeeuws-Vlaanderen de sprong gemaakt naar Antwerpen. Daar is de markt tenslotte veel groter", stelt Lammerteyn. Essentieel is een goede voorberei ding. "Verkopen plus marketing is vermarkten. Wat zijn de mogelijk heden om te groeien, om de markt uit te breiden, om de grens over te gaan? Een bedrijf moet in de eer ste plaats klaar zijn om over de grens heen te springen. De orga nisatie moet er op zijn ingericht. Vervolgens moet het vertrouwen worden gewonnen van de poten tiële klanten. Nederlanders zijn door de jaren heen de grootste traiders, maar Vlamingen zijn van nature wantrouwend. Dat is voor een deel historisch verklaar baar. Tijdens een goede lunch wil een Vlaming eerst nader kennis maken, vooraleer er zaken wor den gedaan." Martin Lammerteyn licht toe dat de Nederlander zich in de Vla ming dient te verplaatsen, wil hij voet aan de grensoverschrijdende grond krijgen. "Een Nederlandse ondernemer moet zich, met be houd van zijn eigen identiteit, kunnen aanpassen aan de Vlaam se regio. Dan kan gemakkelij ker de oversteek vanuit Zeeland worden gemaakt. De commerci ële conditie is bepalend voor het entrepreneurschap. Wat heb ik te bieden? Wat zijn de verwachtin gen van de klant? Hoe kan ik die verwachtingen inlossen." Tachtig procent van de onder nemers die zaken willen doen over de grens, denkt echter te veel in hokjes, stelt Lammerteyn. "Slechts twintig procent is bereid om zich aan te passen. De kans op succes is echt veel groter als men zich eerst verzoent met de omge ving. Ofwel... 'Think global, act local'. Wie in Engeland zaken wil doen, zal toch ook links moeten rijden." Tekst en Foto Henk van de Voorde Grensverleggend ondernemen 1T* - De Vlaamse bedrijfsmentor Martin Lammerteyn: "Think global, act local." BET0JM80RIHGS-EN SLOOPBEDRIJF Structuur in het doolhof Aanpassen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 86