Godsdienstvrijheid brengt bolus en welvaart ZEELAND 15 een ander beeld van het Zeeuwse nieuws onnikenwerk Het vuur groeit en loeit tot het metaal gloeit. Alles met de hand. Het eeuwenoude ambacht gaat voort. Simon Pladdet uit Croede zwoegt en zweet in zijn siersmederij in Oostburg. En weer haalt de smid een vorm uit het vuur. foto Ronald den Dekker De Zeeuwse bolus, staat geheid op ons bood schappenlijstje wan neer wij gasten uit an dere landsstreken ontvangen. Wij vinden bolussen lekker en visite verschaft ons een alibi om ze te eten. Deze week ontdekte ik de herkomst. Portugese Joden brach ten Zeeland de plakkerige lekker nij. In het Jiddisch betekent 'bole' fijn gebak. In 1574 gaf de Spaanse bevelhebber Middelburg over aan de prins van Oranje en vanaf 1588 mochten Joden hun godsdienst in de stad beoefenen. Er kwamen in de zestiende en zeventiende eeuw heel wat Sefardische joden naar Zeeland. Van oorsprong kwamen ze uit Spanje en Portugal. Beke ring tot het christendom beteken de niet dat zij veilig waren. De in quisitie vervolgde ook deze be keerden, Marranen, tot in Neder land. De Unie van Utrecht (1579) heeft Nederland godsdienstvrij heid gebracht. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden die enige jaren later ontstond, werd daarmee een vrijplaats voor vluch telingen. Achtereenvolgens heb ben Joden, protestanten uit de Zui delijke Nederlanden, Hugenoten en Salzburgers een veilig heenko men gevonden in Zeeland. Toen de Spanjaarden Antwerpse opstan delingen in 1585 onder de voet lie pen, waren protestanten hun le ven niet meer zeker. Zeeland bleek een veilige haven voor kapi taalkrachtige kooplieden. Er vestig- den zich zoveel protestanten in Middelburg dat in 1620 de helft van de stadsbevolking uit de Zui delijke Nederlanden afkomstig was. Zij brachten vooral en mas sief: welvaart. Hugenoten drukken tot op van daag een stempel op de Zeeuwse samenleving, blijkt uit achterna men als Provoost, Geschiere, Lefe- ber en Du Bois. Wie studie van het Zeeuws maakt, ontwaart Fran se invloeden. Lodewijk XIV brengt de stroom vluchtelingen goed op gang wanneer hij in 1685 protestanten hun beperkte vrij heid van godsdienst ontzegt. Er kwamen er nogal veel naar de Noordelijke Nederlanden, in to taal zo'n zeventig duizend. Het maakt me nieuwsgierig naar de ge schiedenis van Hugenoten in Zee land. Zij vestigen zich als eerste in Groede. In 1622 wordt daar de eer ste Waalse kerk in Zeeland geo pend. Over wat zij Zeeland brach ten wordt getwist. De Groese pap taart die in oktober wordt gegeten op de Baomesse-Kermesse, kan na melijk evengoed meegebracht zijn door Lutherse vluchtelingen die vanuit Salzburg kwamen en die zich kort na 1730 vestigden in Zeeuws-Vlaanderen. De paptaart is als heerlijkheid ten zuiden van de Westerschelde blijven hangen, wat ervoor pleit hem aan de Salz burgers toe te schrijven. Door een streng toelatingsbeleid werden uit Lutherse kring op Walcheren van de vierhonderd vluchtelingen uit eindelijk slechts negenenvijftig ongehuwde boerenknechten toe gelaten. Aanzienlijke burgers na men hen met het oog op hun inte gratie een jaar in huis. In Zeeuws-Vlaanderen streken acht honderd Lutheranen neer mét vrouwen en paptaart, maar met hun integratie wilde het deson danks niet vlotten. ZATERDAG 31 OKTOBER 2015 Leestips bij deze column en kerkdien sten op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47