*•41 29 Nummer 1-hit voor Adele met 'Hello' Twaalfde show 'Symphonica' Debby Petter behandelt in haar voorstelling Bed breakfast een lastig thema. „Ik moet iets maken dat ertoe doet" Show Entertainment De Britse popster Adele stormt deze week de Top 40 binnen op nummer 1 met haar nieuwste single Hello. Het al veelbesproken liedje is de voorloper van haar derde album 25. Drie keer eerder stond Adele bovenaan in de Top 40. Marco Borsato voegt een twaalfde show toe aan zijn concertreeks Symphonica in rosso in de Ziggo Dome in Amsterdam. Dat vindt plaats op donderdag 3 maart. De kaartverkoop is begonnen. Met haar eerste solo theatervoorstelling Ik ben er nog maakte Debby Petter in 2011 diepe indruk. Ze ver telde over het bewo gen oorlogsverleden van haar joodse moeder Hélène Egger, die als enige van haar gezin de bezetting overleefde. Tot dan toe was Debby Petter (59) vooral bekend als presentatrice van het tv-programma Spoorloos en als nieuwsle zers van het NOS journaal (1996-2002). Die prachtfunctie verruilde ze voor het docentschap Nederlands aan allochtone vrouwen. Dat zegt alles over haar eigen zinnigheid. O ja, en ze is echtgenote van cabaretier Youp van 't Hek in wiens kleinkunstensemble Nar zij als 18-jarige debuteerde. Ze heeft drie kinderen en één kleinkind. Met haar derde soloprogramma Bed breakfast heeft Petter wederom niet voor een gemakkelijk thema gekozen. Ze kan niet anders, benadrukt ze. „Ik moet iets maken dat ertoe doet. Bij mij kom je dan uit bij vrouwen met een ge kraste ziel, ja. Klaarblijkelijk ben ik gefas cineerd door hun kwetsbaarheid en moed. Maar: het onderwerp mag dan zwaar ogen, ik poog mijn voorstellingen licht te houden." In Bed breakfast vertelt ze het ver haal van een vrouw, destijds 18 jaar, die gedwongen werd haar pasgeboren baby af te staan. „Zwanger geraakt van een vriendje op de middelbare school. Op thuis, een goed katholiek milieu, hoefde ze niet te rekenen. 'Hier komt niets van in', zei haar vader. 'Jij vertrekt ergens naartoe waar niemand je ziet, baart het kind en staat het af. „Uiteraard was abortus onbespreek baar. Het kind werd zo abrupt bij haar weggehaald dat ze niet eens wist of het een jongetje of meisje was. Ik heb deze vrouw gesproken. Haar relaas is de basis voor deze productie." Samen met schrijver Thomas Ver- bogt, met wie ze ook voor haar eerdere voorstellingen intensief samenwerkte, en onder regie van acteur Koen Wouter- se (verbonden aan improvisatietheater Nachtgasten en zoon van acteur Jack Wouterse), ontstond een aangrijpende monoloog. Een verhaal over een ver stoorde jeugd, maar ook over hoe een mens opkrabbelt en zijn bestaan weer zin probeert te geven. Onontkoombaar „Ik zit heel dicht bij de mensen, kijk hen letterlijk aan. Dat maakt het stuk onontkoombaar voor het publiek, schept een intieme sfeer. Daarin gedijt deze vertelling het best." Ze krijgt na haar optredens steevast reacties van vrouwen die hetzelfde heb ben doorgemaakt. „Wat je van hen 'Het kind werd zo abrupt bij haar weggehaald dat ze niet eens wist of het een jongen of meisje hoort, is de schande die door de omge ving werd ervaren. Het diende verbor gen te blijven. 'Je moest je eigen leven spelen', zei een van hen. Er mocht met geen woord over worden gesproken. Nooit." Het verhaal over haar moeder, peinst Debby Petter, bracht haar na een carrière bij de tv uiteindelijk in het theater. „Ik moest dat vertellen. Die drang was er. Al tijd." Toch ervoer ze in haar jeugd geen roe ping richting acteren of, haar genre, de vertelkunst. „Ik zat op school in Hilver sum, zo'n grote kakfabriek. Ik was een meisje uit Weesp, een kleine stad. Bin nen een mum van tijd paste ik me aan, geen kind wil alleen zijn tenslotte. Colle geshawls, truitjes van Miss Etam, zo'n echte Gooische rrrrr... Maar ik bleef er ook altijd naar kijken. In je hoofd zet je dan een stapje buiten die kring. Dat ob serveren, heb ik altijd gehouden. Ik hoor op straat, in de Albert Heijn of in het park de mooiste verhalen." Handdoek Ze ontmoette in die jaren Youp van 't Hek. Op haar examenfeest. „Nee, hij zat niet bij mij op school. Youp heeft geloof ik op zes scholen gezeten." Het was een partijtje aan het water, er werd gezwom men, en de volgende dag belde hij op. Of ze zijn handdoek had gevonden? Pet ter: „Nou, je hebt vast nog wel een handdoek, zei ik. Maar nee, hij moest die handdoek terug. Bovendien had hij mij een keer horen zin gen op een schoolavond. Ik maakte klaarblijkelijk indruk op hem als zan geres en hij vroeg me voor zijn kleinkunsten semble. Onzin natuur lijk, die geweldige stem. Hij dacht gewoon: kip, ik heb je." Of Van 't Hek zijn vrouw assisteert bij haar theaterwerk? „In het begin moest hij me vooral geruststellen", zegt ze. „Ik ben ontzet tend onzeker. Nog steeds. Ik vind het makkelijker om voor een tv-camera te zitten dan in het theater in een grote zwarte zaal te staren. Soms denk ik: het is ver-schrik-ke-lijk wat ik hier zit te doen. Dan krijg ik van mijn regisseur Koen Wouterse een enorm compliment. 'Zo moet het juist'. „Tegenwoordig komt Youp alleen nog een keer kijken bij een repetitie, meer niet. Hij houdt altijd afstand en dat is goed. Ik lees wel altijd de teksten die Thomas Verbogt en ik schrijven aan hem voor. Als Youp zich niet verveelt, en hij kan zich heel snel vervelen, weet ik dat het goed is." ZATERDAG 31 OKTOBER 2015 Cultuur Fascinatie voor een gekraste ziel door Arno Celder foto Shody Careman Debby Petter: Bed breakfast. Kijk voor de speellijst op www.hekwerk.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29