*•41
29
Nummer 1-hit voor
Adele met 'Hello'
Twaalfde show
'Symphonica'
Debby Petter behandelt in haar
voorstelling Bed breakfast een
lastig thema. „Ik moet iets maken
dat ertoe doet"
Show Entertainment
De Britse popster Adele stormt deze week
de Top 40 binnen op nummer 1 met haar
nieuwste single Hello. Het al veelbesproken
liedje is de voorloper van haar derde album
25. Drie keer eerder stond Adele bovenaan
in de Top 40.
Marco Borsato voegt een twaalfde
show toe aan zijn concertreeks
Symphonica in rosso in de Ziggo
Dome in Amsterdam. Dat vindt
plaats op donderdag 3 maart. De
kaartverkoop is begonnen.
Met haar eerste solo
theatervoorstelling Ik
ben er nog maakte
Debby Petter in 2011
diepe indruk. Ze ver
telde over het bewo
gen oorlogsverleden van haar joodse
moeder Hélène Egger, die als enige van
haar gezin de bezetting overleefde.
Tot dan toe was Debby Petter (59)
vooral bekend als presentatrice van het
tv-programma Spoorloos en als nieuwsle
zers van het NOS journaal (1996-2002).
Die prachtfunctie verruilde ze voor het
docentschap Nederlands aan allochtone
vrouwen. Dat zegt alles over haar eigen
zinnigheid. O ja, en ze is echtgenote van
cabaretier Youp van 't Hek in wiens
kleinkunstensemble Nar zij als 18-jarige
debuteerde. Ze heeft drie kinderen en
één kleinkind.
Met haar derde soloprogramma Bed
breakfast heeft Petter wederom niet
voor een gemakkelijk thema gekozen.
Ze kan niet anders, benadrukt ze. „Ik
moet iets maken dat ertoe doet. Bij mij
kom je dan uit bij vrouwen met een ge
kraste ziel, ja. Klaarblijkelijk ben ik gefas
cineerd door hun kwetsbaarheid en
moed. Maar: het onderwerp mag dan
zwaar ogen, ik poog mijn voorstellingen
licht te houden."
In Bed breakfast vertelt ze het ver
haal van een vrouw, destijds 18 jaar, die
gedwongen werd haar pasgeboren baby
af te staan. „Zwanger geraakt van een
vriendje op de middelbare school. Op
thuis, een goed katholiek milieu, hoefde
ze niet te rekenen. 'Hier komt niets van
in', zei haar vader. 'Jij vertrekt ergens
naartoe waar niemand je ziet, baart het
kind en staat het af.
„Uiteraard was abortus onbespreek
baar. Het kind werd zo abrupt bij haar
weggehaald dat ze niet eens wist of het
een jongetje of meisje was. Ik heb deze
vrouw gesproken. Haar relaas is de basis
voor deze productie."
Samen met schrijver Thomas Ver-
bogt, met wie ze ook voor haar eerdere
voorstellingen intensief samenwerkte,
en onder regie van acteur Koen Wouter-
se (verbonden aan improvisatietheater
Nachtgasten en zoon van acteur Jack
Wouterse), ontstond een aangrijpende
monoloog. Een verhaal over een ver
stoorde jeugd, maar ook over hoe een
mens opkrabbelt en zijn bestaan weer
zin probeert te geven.
Onontkoombaar
„Ik zit heel dicht bij de mensen, kijk
hen letterlijk aan. Dat maakt het stuk
onontkoombaar voor het publiek,
schept een intieme sfeer. Daarin gedijt
deze vertelling het best."
Ze krijgt na haar optredens steevast
reacties van vrouwen die hetzelfde heb
ben doorgemaakt. „Wat je van hen
'Het kind werd
zo abrupt bij haar
weggehaald dat ze niet
eens wist of het een
jongen of meisje
hoort, is de schande die door de omge
ving werd ervaren. Het diende verbor
gen te blijven. 'Je moest je eigen leven
spelen', zei een van hen. Er mocht met
geen woord over worden gesproken.
Nooit."
Het verhaal over haar moeder, peinst
Debby Petter, bracht haar na een carrière
bij de tv uiteindelijk in het theater. „Ik
moest dat vertellen. Die drang was er. Al
tijd."
Toch ervoer ze in haar jeugd geen roe
ping richting acteren of, haar genre, de
vertelkunst. „Ik zat op school in Hilver
sum, zo'n grote kakfabriek. Ik was een
meisje uit Weesp, een kleine stad. Bin
nen een mum van tijd paste ik me aan,
geen kind wil alleen zijn tenslotte. Colle
geshawls, truitjes van Miss Etam, zo'n
echte Gooische rrrrr... Maar ik bleef er
ook altijd naar kijken. In je hoofd zet je
dan een stapje buiten die kring. Dat ob
serveren, heb ik altijd gehouden. Ik hoor
op straat, in de Albert Heijn of in het
park de mooiste verhalen."
Handdoek
Ze ontmoette in die jaren Youp van 't
Hek. Op haar examenfeest. „Nee, hij zat
niet bij mij op school. Youp heeft geloof
ik op zes scholen gezeten." Het was een
partijtje aan het water, er werd gezwom
men, en de volgende dag belde hij op. Of
ze zijn handdoek had gevonden? Pet
ter: „Nou, je hebt vast nog wel
een handdoek, zei ik. Maar
nee, hij moest die handdoek
terug. Bovendien had hij
mij een keer horen zin
gen op een schoolavond.
Ik maakte klaarblijkelijk
indruk op hem als zan
geres en hij vroeg me
voor zijn kleinkunsten
semble. Onzin natuur
lijk, die geweldige stem.
Hij dacht gewoon: kip, ik
heb je."
Of Van 't Hek zijn vrouw
assisteert bij haar theaterwerk?
„In het begin moest hij me vooral
geruststellen", zegt ze. „Ik ben ontzet
tend onzeker. Nog steeds. Ik vind het
makkelijker om voor een tv-camera te
zitten dan in het theater in een grote
zwarte zaal te staren. Soms denk ik: het
is ver-schrik-ke-lijk wat ik hier zit te
doen. Dan krijg ik van mijn regisseur
Koen Wouterse een enorm compliment.
'Zo moet het juist'.
„Tegenwoordig komt Youp alleen nog
een keer kijken bij een repetitie, meer
niet. Hij houdt altijd afstand en dat is
goed. Ik lees wel altijd de teksten die
Thomas Verbogt en ik schrijven aan
hem voor. Als Youp zich niet verveelt,
en hij kan zich heel snel vervelen, weet
ik dat het goed is."
ZATERDAG 31 OKTOBER 2015
Cultuur
Fascinatie
voor een gekraste ziel
door Arno Celder
foto Shody Careman
Debby Petter: Bed breakfast. Kijk voor de
speellijst op www.hekwerk.nl