PZC presenteert de leukste winkels bij u in de buurt l.l ECONOMIE 25 BAM verder in Tanzania Airbus bouwt meer toestellen A320 Piartvoor uw stad (ndiOQ Bouwer BAM mag verder gaan met de uitbreiding van de internationale luchthaven Julius Nyerere in de Tanzani- aanse stad Dar es Salaam. Na de nog lopende eerste fase, waarmee een bedrag van ruim 130 miljoen euro ge moeid was, mag BAM voor 100 miljoen euro verder bou wen aan de terminal. Die is nodig gezien de verwachte groei van het luchtverkeer van en naar Tanzania. Daar waar hun concur renten geregeld de wenkbrauwen optrek ken bij het horen van de term 'online', bouwt webshop Proforto in rap tempo verder aan de 'Bol.com' voor werkkleding. Het bedrijf is slechts twee jaar oud maar brandt door de razend snelle groei van ambitie „Uit groeien tot de grootste online spe ler van Europa; het kan écht." Het opzetten van een aanlokke lijk winkeltje met de nieuwste Appleproducten of het bedenken van een onderscheidende formule voor hippe sneakers: welke stu dent droomt er niet van? Jelle Gud- den (27) en Rik Burgersdijk (26) hoorden hun studiegenoten op de Hogeschool Arnhem en Nijmegen vier jaar geleden over vrijwel niets anders praten. „Tja, en wij zijn be land in een suffe sector als werk kleding. Niet echt een verhaal waar je op een verjaardag mee aan wil komen hè", grinnikt Gudden. De Graafschap De twee twintigers fantaseerden niet zozeer over de verkoop van trendy producten als iPhones of Nike's. Ze wilden samen een be drijf opzetten dat door middel van een compleet online concept, offli ne producten aflevert. Het eerste proefballonnetje liet het duo een jaar of drie geleden op: ze begon nen met de verkoop van kussen tjes met de opdruk van een groot merk als Google. „We merkten al vrij snel dat we er niet groot en rijk van zouden worden", herin nert Burgersdijk zich. „Toch wis ten we grote merken te overtui gen en gingen we de markt op. Die ervaring namen we in ieder geval mee naar ons volgende pro- ject." Het werkkledingballetje ging pas eind 2013 rollen toen Gudden op de tribune bij voetbal club De Graafschap in gesprek raakte met iemand die werkt bij een bedrijfskledingzaak. „Die man legde mij uit dat het steeds moeilijker wordt om de klant te bereiken en in de winkel te krij gen. Inmiddels hadden we een webshop voor nachtmode opgezet en dus was de gedachte: daarnaast kunnen we ook wel werkkleding gaan verkopen." In no-time ston den er 15 orders in de mailbox van Proforto, dat destijds nog werk- shopper.nl heette. Gudden: „Wow, hier kunnen we écht iets mee, dachten we." De verdere opbouw van het concept verliep niet zonder slag of stoot. Burgersdijk en Gudden had den immers geen personeel, nau welijks kapitaal en beschikten niet eens over een voorraadruim- te. „En dus kwamen we met een onmogelijke vraag bij potentiële leveranciers. Die zijn gewend om complete pallets of containers te verzenden; wij vroegen ze bijvoor beeld om één werkbroek naar een fietskoerier in Amsterdam te stu ren. Ook zijn leveranciers niet ge wend om producten retour te ont vangen; wij vroegen ze dat wél. Als klap op de vuurpijl betaalt on ze klant achteraf en dus komt al les op rekening. Ik zag leveran- Het werkkledingballetje ging eind 2013 rollen toen Gudden op de tribune in gesprek raakte met iemand die werkt bij een bedrijfskledingzaak. ciers dan denken: wat komen jul lie hier dan doen?" Wonder boven wonder gingen handelaren toch in zee met Gudden en Burgersdijk „Wij zijn twee jonge, frisse gasten met ambitie die hun de potentie en kracht van de online markt uit legden. Dat sloeg blijkbaar aan. Onze markt is erg traditioneel." Website Het bedrijf is door de kundige bouw van de website wél direct vanaf de oprichting goed vind baar. Voorwaarden als snel leve ren, een groot assortiment, gratis bezorgen en achteraf betalen vor men de pijlers. In de praktijk heeft het bedrijf dan nog heel wat kinderziektes te overwinnen. „We gingen eind 2013 meteen aan de slag en huurden een kleine ruim te van zo'n dertig vierkante meter in Nijmegen. In dat kantoortje stopten we zes vers aangenomen personeelsleden. Ondertussen gin gen wij zo veel en zo snel moge lijk leveranciers overtuigen om het assortiment uit te breiden. De omzet groeide elke maand met 50 tot 60 procent en dus namen we nóg meer personeel in dienst. Dat ging na een paar maanden natuur lijk mis. De taakverdeling voor het personeel was onduidelijk, de druk op elke werknemer was te groot en we wisten niet eens hoe veel winst we per order draaiden." Na iets meer dan twee jaar is Proforto volwassen geworden, ge professionaliseerd en zelfs be loond met de Thuiswinkel-award. De eigenaren voelen dat de we reld aan hun voeten ligt. „Op de Nederlandse markt voor bedrijfs kleding gaat zo'n 800 miljoen eu ro om. Op dit moment wordt 2,5 procent daarvan online verkocht. Dat is nog niet veel maar het groeit elk jaar met zo'n 20 pro cent. Dat is giga." De Nederlandse online markt is momenteel voor zo'n 15 procent in handen van Proforto. Door een half miljoen euro aan groeigeld, beschikbaar gesteld door vier parti culiere investeerders, kan het be drijf volgend jaar de Europese markt bestormen. „We hebben een driejarenplan ontwikkeld: in die tijd willen we 1,5 procent van de totale markt in Nederland in handen hebben en 0,5 tot 1 pro cent in Europa. Dan ga je al rich ting een omzet van tussen de 70 en 100 miljoen euro", zeggen ze zonder hun glimlach te kunnen onderdrukken. Het klinkt ook wat ambitieus. Zeker voor een duo dat een buitengewoon nuchtere in druk maakt. „Dit is geen groot spraak", verzekeren ze. „We den ken écht dat het mogelijk is. Er zijn niet veel dingen die ons tegen houden. We zoeken daar weieens naar maar hebben ze tot nu toe niet gevonden." Airbus verhoogt de productie van de A320-serie. Medio 2019 moeten maandelijks zestig toestellen worden geleverd om te blijven voldoen aan de groeiende vraag. Tot dusver werden vijftig stuks per maand gebouwd. Er zijn al 12.200 stuks besteld, 6.700 zijn er intussen afgeleverd. Iedere week presenteert Hart voor Uw stad de leukste winkels bij u in de buurt. Deze ondernemers zijn de smaakmakers in uw omgeving. MONDRAGUSTO ZATERDAG 31 OKTOBER 2015 9,1 De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in september 9,1 procent lager dan een jaar eerder. Deze prijzen hangen sterk samen met de ontwikkeling van de olieprijs. Van nachtmode naar werkkleding door Emiel Poeiert Met de verkoop van alleen maar hippe producten word je niet rijk, zeggen twee jonge ondernemers. De oprichters van Proforto. Links Jelle Gudden, rechts Rik Burgersdijk. foto Koen Verheijden Tini en Annemarie Verkaart, Zierikzee Ze branden hun noten zelf en dat ruik je in de hoofdstraat van Zierikzee. Eenmaal binnen vind je in de winkel van Tini en Annemarie ook handgemaakte Belgische chocola, leuke cadeautjes en superfoods voor de gezonde snoeper.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25