Bedrijfsleven klaagt over kosten voedselinspectie in Nederlandse mainports
24
Brunei: last van
oliemalaise
Ondernemers stellen dat Schiphol en
haven Rotterdam te duur worden.
Werk verdwijnt naar buurlanden.
Brunei houdt last van de malai
se in de olie- en gassector. De
detacheerder meldde gisteren
dat de omzet in het derde kwar
taal met 17 procent is gedaald
ten opzichte van een jaar eer
der, tot 291 miljoen euro.
ROTTERDAM. Buitenlandse be
drijven keren de Rotterdamse
haven en Schiphol de rug toe
omdat de kosten voor controles
op vlees en fruit in Nederland
de pan uit rijzen. Inspectiedien
sten in België en Duitsland wer
ken veel goedkoper, waardoor
bedrijven hun goederen liever
daar importeren. Belangenclubs
van ondernemers als
VNO-NCW en MKB-Nederland
luiden de noodklok over het
weglekken van werk naar omlig
gende landen.
De werknemersorganisaties
hebben een brandbrief geschre
ven naar de Tweede Kamer.
Daarin stellen zij dat de tarieven
van de Nederlandse Voedsel- en
Warenautoriteit (NVWA) de
concurrentiepositie van Neder
land ondermijnen. Ook Trans
port en Logistiek Nederland
(TLN), de belangenbehartiger in
het goederenwegvervoer,
schaart zich achter deze brief,
die juist nu is verstuurd omdat
de Kamer volgende week de be
groting van het ministerie van
Economische Zaken bespreekt.
Daar valt de NVWA onder.
Bij VNO-NCW en MKB-Ne
derland zijn al voorbeelden be
kend van bedrijven die zijn uit
geweken naar Antwerpen van
wege de hoge NVWA-tarieven.
Volgens directeur Bas Janssen
van de Rotterdamse havenonder
nemersorganisatie Deltalinqs is
de groep bedrijven die kantoor
houdt in Rotterdam, maar
steeds lading via Antwerpen im
porteert nog veel groter. „Om
dat het gewoonweg veel goedko
per is."
Wie etenswaren importeert,
moet de lading laten controle
ren door de NVWA. De kosten
Nederland was al
duurder dan Duitsland
en België. Vorig jaar
zijn de tarieven
voor de controles
verder verhoogd
komen voor rekening van de im
porteur. Nederland was al duur
der dan de buurlanden Duits
land en België, maar sinds begin
vorig jaar zijn de tarieven voor
de controles op vlees, groente
en fruit verder verhoogd.
Een voedselinspectie pakt in
de Rotterdamse haven mini
maal 45 procent tot zelfs 72 pro
cent hoger uit dan dezelfde con
trole in Antwerpen, citeren
VNO-NCW en MKB-Nederland
onderzoek van het ministerie
van Infrastructuur en Milieu.
Vergeleken met de Duitse ha
vens zijn de inspecties in Rotter
dam tot 22 procent duurder.
Volgens het ministerie lopen
de totale importkosten niet uit
de pas met die van omliggende
landen. Die mededeling is bij
VNO-NCW en MKB-Nederland
in het verkeerde keelgat gescho
ten. 'Hier wordt het bedrijfsle
ven keihard gestraft voor haar ef
ficiëntie', schrijven de onderne
mersorganisaties. 'De overheid
vindt het kennelijk geen enkel
probleem om efficiëntiewinst
gerealiseerd door het bedrijfsle
ven af te romen met in interna
tionaal opzicht zeer hoge
NVWA-tarieven'.
Nadat vorig jaar onder meer
havenondernemers hadden ge
protesteerd tegen de 'draconi
sche tariefsverhogingen' nam de
Tweede Kamer een motie aan
van de VVD-politica Betty de
Boer en haar PvdA-collega Lutz
Jacobi om de tarieven naar bene
den bij te stellen. De werkgevers
zien daar niets van terecht ko
men. Volgens Betty de Boer
moet aan de motie gehoor wor
den gegeven. „Een goede inspec
tie is van groot belang, maar de
kosten liggen fors hoger dan in
omliggende landen. Er moet bij
de NVWA een tandje bij, ze
moet echt efficiënter werken."
Economie
12,5
Investeringsmaatschappij Cimv
steekt 12,5 miljoen euro in
Equipe Zorgbedrijven, tegen een
minderheidsbelang. Equipe
bestaat uit 11 klinieken in onder
meer Eindhoven en Enschede.
'Invoercontroles zijn te duur*
door Leon van Heel
Een schip vaart Roterdam binnen, foto Hollandse Hoogte
,-WHMWN
•MAERSK.