Bedrijfsleven klaagt over kosten voedselinspectie in Nederlandse mainports 24 Brunei: last van oliemalaise Ondernemers stellen dat Schiphol en haven Rotterdam te duur worden. Werk verdwijnt naar buurlanden. Brunei houdt last van de malai se in de olie- en gassector. De detacheerder meldde gisteren dat de omzet in het derde kwar taal met 17 procent is gedaald ten opzichte van een jaar eer der, tot 291 miljoen euro. ROTTERDAM. Buitenlandse be drijven keren de Rotterdamse haven en Schiphol de rug toe omdat de kosten voor controles op vlees en fruit in Nederland de pan uit rijzen. Inspectiedien sten in België en Duitsland wer ken veel goedkoper, waardoor bedrijven hun goederen liever daar importeren. Belangenclubs van ondernemers als VNO-NCW en MKB-Nederland luiden de noodklok over het weglekken van werk naar omlig gende landen. De werknemersorganisaties hebben een brandbrief geschre ven naar de Tweede Kamer. Daarin stellen zij dat de tarieven van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de concurrentiepositie van Neder land ondermijnen. Ook Trans port en Logistiek Nederland (TLN), de belangenbehartiger in het goederenwegvervoer, schaart zich achter deze brief, die juist nu is verstuurd omdat de Kamer volgende week de be groting van het ministerie van Economische Zaken bespreekt. Daar valt de NVWA onder. Bij VNO-NCW en MKB-Ne derland zijn al voorbeelden be kend van bedrijven die zijn uit geweken naar Antwerpen van wege de hoge NVWA-tarieven. Volgens directeur Bas Janssen van de Rotterdamse havenonder nemersorganisatie Deltalinqs is de groep bedrijven die kantoor houdt in Rotterdam, maar steeds lading via Antwerpen im porteert nog veel groter. „Om dat het gewoonweg veel goedko per is." Wie etenswaren importeert, moet de lading laten controle ren door de NVWA. De kosten Nederland was al duurder dan Duitsland en België. Vorig jaar zijn de tarieven voor de controles verder verhoogd komen voor rekening van de im porteur. Nederland was al duur der dan de buurlanden Duits land en België, maar sinds begin vorig jaar zijn de tarieven voor de controles op vlees, groente en fruit verder verhoogd. Een voedselinspectie pakt in de Rotterdamse haven mini maal 45 procent tot zelfs 72 pro cent hoger uit dan dezelfde con trole in Antwerpen, citeren VNO-NCW en MKB-Nederland onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Vergeleken met de Duitse ha vens zijn de inspecties in Rotter dam tot 22 procent duurder. Volgens het ministerie lopen de totale importkosten niet uit de pas met die van omliggende landen. Die mededeling is bij VNO-NCW en MKB-Nederland in het verkeerde keelgat gescho ten. 'Hier wordt het bedrijfsle ven keihard gestraft voor haar ef ficiëntie', schrijven de onderne mersorganisaties. 'De overheid vindt het kennelijk geen enkel probleem om efficiëntiewinst gerealiseerd door het bedrijfsle ven af te romen met in interna tionaal opzicht zeer hoge NVWA-tarieven'. Nadat vorig jaar onder meer havenondernemers hadden ge protesteerd tegen de 'draconi sche tariefsverhogingen' nam de Tweede Kamer een motie aan van de VVD-politica Betty de Boer en haar PvdA-collega Lutz Jacobi om de tarieven naar bene den bij te stellen. De werkgevers zien daar niets van terecht ko men. Volgens Betty de Boer moet aan de motie gehoor wor den gegeven. „Een goede inspec tie is van groot belang, maar de kosten liggen fors hoger dan in omliggende landen. Er moet bij de NVWA een tandje bij, ze moet echt efficiënter werken." Economie 12,5 Investeringsmaatschappij Cimv steekt 12,5 miljoen euro in Equipe Zorgbedrijven, tegen een minderheidsbelang. Equipe bestaat uit 11 klinieken in onder meer Eindhoven en Enschede. 'Invoercontroles zijn te duur* door Leon van Heel Een schip vaart Roterdam binnen, foto Hollandse Hoogte ,-WHMWN •MAERSK.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24