Antwerpse haven groeit sneller dan die van Rotterdam
REPORTAGE 21
Sterkste
groeier
groot in
chemie
meer, maar eigenlijk ook weer
wel. Een grens gum je niet zo
maar weg. Zo verdient Rotterdam
in de eerste plaats geld voor Neder
land en Antwerpen voor België of
Vlaanderen.
Op de arbeidsmarkt is het niet
veel anders. De haven van Antwer
pen is volgens Arnouts goed voor
62.000 directe en 83.000 'afgelei
de' banen: bij elkaar 145.000 ba
nen. Maar op de vraag hoeveel Ne
derlanders daar tussen zitten,
moet Arnouts het antwoord schul
dig blijven. Ook enkele telefoon
tjes brengen geen klaarheid. „Het
is een interessante vraag. Eigenlijk
heb ik er nooit bij stilgestaan.
Voor de knelpuntberoepen in de
industrie richten wij ons voorna
melijk op de Vlaamse markt. Als
ik kijk naar de steden in het zui
den van Nederland, dan consta
teer ik dat het een economisch
sterk gebied is. Van Bergen op
'Commerciële
samenwerking met
Rotterdam heeft alleen
zin als het goed is voor
de klant'
Zoom tot Venlo is er een grote
vraag naar logistiek personeel."
Er is met andere woorden geen
noodzaak om bij elkaar over de
grens te kijken. Dat gebeurt vooral
op bestuurlijk niveau waar overhe
den uitmaken hoe diep de Wester-
schelde kan worden uitgebaggerd
en waar nieuwe natuur moet ko
men om de groei van de Antwerp
se haven te 'dempen'.
En die groei is een gegeven.
Vlak bij de grens met Zeeuws-
Vlaanderen komt Saeftinghe:
goed voor duizend hectare nieuw
havengebied. Een inbreiding vindt
plaats op het terrein van de voor
malige Opelfabriek bij Ekeren.
Voor de logistiek wordt er uitge
breid ten noordwesten van Beve-
ren en langs de A4 richting Ber
gen op Zoom.
Als klap op de vuurpijl bouwt
Antwerpen de grootste sluis van
de wereld. De Deurganckdoksluis,
op een steenworp afstand van
Zeeuws-Vlaanderen, meet straks
68 bij 500 meter.
Om al die bedrijvigheid te com
penseren, wordt in Zeeuws-Vlaan-
deren de Hedwigepolder 'terugge
geven' aan de vrije natuur en in
vesteert Antwerpen in het groen
van zijn haven. Arnouts pakt er
een kekke folder bij en wijst op de
vele groene plekken in het haven
gebied. Antwerpen kreeg er in
2013 erkenning voor in de vorm
van de bronzen Environment
Award van de International Associ
ation of Ports and Harbours in Los
Angeles. Ook de natuur floreert
door de 'inlandse' ligging van de
haven aan de Schelde. Het inspi
reert Arnouts tot een Amerikaan
se oneliner die volgens hem ook
van toepassing is op de Vlaamse
mentaliteit.
„We can do it. Everything is
possible", zegt hij terwijl hij weg-
beent voor een spoedvergadering.
De haven van Ant
werpen was in 2014
goed voor een over
slag van 199 miljoen
ton aan goederen. Ter
vergelijking: in Rot
terdam is de jaarlijk
se overslag rond de
450 miljoen ton. Ant
werpen is na Rotter
dam (de nummer
vier ter wereld) de
tweede haven van Eu
ropa en in dit conti
nent momenteel de
sterkste groeier. De
oppervlakte van het
havengebied be
draagt 12.068 hectare.
Dat zijn bijna 17.000
voetbalvelden. De ha
ven van Antwerpen
is qua oppervlakte de
grootste van de we
reld. Jaarlijks wordt
er 13,4 miljoen kubie
ke meter slib gebag
gerd om de haven be
reikbaar te houden
voor de grote zeesche
pen. De haven is voor
al voor stukgoed een
belangrijke speler.
Maar ook de opslag
van liquide goederen
is belangrijk. De ha
ven heeft de grootste
'chemiecluster' van
Europa. Zeven van de
tien chemiereuzen
produceren hier.
ZATERDAG 31 OKTOBER 2015
door Geert Nijland
Het nieuwe Havenhuis in aanbouw: oud en nieuw broederlijk verenigd. Het gebouw moet het gezicht van de haven van Antwerpen worden. Het ontwerp
is van het Britse architectenbureau Zaha Hadid Architects, foto Marcel Otterspeer