'Een aderlating voor
de Zeeuwse sport'
2016 hangt aan een zijden draad
SPORT 11
etixxi
Gtixx
AJ
De datum prijkt
nog immer promi
nent op de wieler-
kalender, maar of
de Ronde van Zee
land op 19 maart
volgend jaar ook werkelijk wordt
verreden, is zeer de vraag. De orga
nisatie kampt met een tekort van
70.000 euro op de begroting. Als
het gat niet voor 15 november is
gedicht, gaat er een kruis door de
profkoers van Zeeland. „Ik houd
hoop, al voel ik het langzamer
hand allemaal wel uit mijn vin
gers glippen", zegt voorzitter Toi-
ne Poppelaars van de organise
rende stichting.
De zoektocht naar een nieuwe
(hoofd) sponsor begon al in maart
van dit jaar. De stichting Zeeuws
Wielerweekend, verantwoordelijk
voor de organisatie van de klassie
ker, wist dat het vierjarige con
tract met Zeeland Seaports afliep
en dat de bijdrage van het haven
bedrijf teruggeschroefd zou wor
den. Zeeland Seaports betaalde als
hoofdsponsor elk jaar 60.000 eu
ro.
„We zijn al lange tijd aan het
zoeken, we hebben twee sponsor
bijeenkomsten georganiseerd,
maar we hebben de grote vis nog
niet te pakken", stelt Poppelaars.
„We hebben ook tal van grote be
drijven benaderd, maar het heeft
tot nu toe niets opgeleverd. De re
denen waren verklaarbaar en be
grijpelijk hoor. Dow bijvoorbeeld
had andere prioriteiten in ver
band met het vijftigjarig bestaan.
En natuurlijk speelt ook de econo-
'Half november moeten
we een knoop
doorhakken'
mische crisis nog steeds een rol.
Het is niet voor niks dat ook el
ders in het land wielerkoersen ver
dwijnen."
„We hebben op dit moment
zo'n 40.000 euro in kas", geeft
Poppelaars een inkijkje in het
huishoudboekje. „Van de provin
cie krijgen we 25.000 euro, van de
NV Westerscheldetunnel ontvan
gen we 5.000 euro en dan zijn er
nog enkele bijdragen van andere
geldschieters. Op een begroting
van 110.000 euro komen we dus
70.000 euro tekort. Volgende
week is de Contacta (een groot za-
kenevenement in Goes) en daar
zijn veel bedrijven vertegenwoor
digd. Dan gaan we het opnieuw
proberen. Half november hebben
we een bestuursvergadering en
dan moeten we een knoop door
hakken. Langer wachten kan niet,
want dan wordt de voorberei
dingstijd te kort."
Poppelaars heeft gemengde ge
voelens overgehouden aan de
sponsor jacht tot nu toe, maar legt
het hoofd nog niet in de schoot.
„Er komen eigenlijk best veel idee
ën binnen, van rijp tot groen. Men
sen hebben het over crowdfun-
ding, terwijl zich ook bedrijven
melden die nog wel eens willen
praten. Die plannen moeten we al
lemaal tegen het licht houden en
een afweging maken. We hebben
binnen ons stichtingsbestuur na
tuurlijk wel met vrijwilligers te
maken en die willen later niet aan
sprakelijk worden gesteld voor
eventuele tekorten. Nee, een extra
bijdrage van de provincie zit er
niet in. Dat verzoek is kansloos."
De deadline komt met rasse
schreden naderbij en inmiddels
zijn al verschillende scenario's be
sproken. Zo kan het bestuur be
sluiten om net als in 1997 de koers
niet te laten verrijden, om sterker
terug te komen. „We hebben dan
wat meer tijd om geldschieters te
vinden", meent Poppelaars. Er is
ook gekeken naar een wedstrijd in
afgeslankte vorm. „Maar de mar
ges zijn klein. De helft van ons
budget gaat nu eenmaal op aan de
renners. En de ploegen die komen
vragen nog niet eens het volle be
drag. Tja, en bezuinigen op ver
keersmaatregelen en veiligheid
kan nu eenmaal niet."
Volgende week woensdag is er
tijdens de Contacta in Goes een
wielersymposium en krijgen de
organisatoren van de Ronde van
Zeeland de gelegenheid om de
wedstrijd nog eens onder de aan
dacht te brengen. Het motto van
die avond is duidelijk: Red de Ron
de van Zeeland. En zolang er hoop
is, is er leven.
Eddy Bogaert, voorzitter van
comité ZLM Roompot tour:
„Het is toch vreselijk als de
Zeeuwse wielerliefhebber de
profs straks niet meer door
Zeeland ziet fietsen. Natuur
lijk hebben we de Eneco Tour
zo af en toe en ook de World
Ports Classic, hoewel het
maar de vraag is of die koers
ook nog doorgaat. Maar dat is
allemaal zijdelings, dat zijn
geen echte Zeeuwse profkoer-
sen."
„Als de organisatie er niet in
slaagt om in 2016 de wed
strijd te houden, moet men
zich hierdoor niet uit het veld
laten slaan. De tijden worden
wel weer beter en dan moet
alle inzet er op zijn gericht
om sterker dan ooit terug te
komen."
Piet Louwerse, oud-voorzit
ter:
„De economie trekt wel iets
aan, maar sponsoring blijft in
deze tijd moeilijk, bij elk
sportgebeuren hoor. In mijn
tijd hadden we een comité
waar ik van op aan kon. De
mensen waren er elke dag
mee bezig. Ik zeg niet dat dat
nu niet gebeurt, maar ik wil
ermee aangeven dat er heel
veel tijd mee gemoeid is. Als
het nu niet lukt, zou ik een
jaartje overslaan. De Ronde
van Zeeland is een prachtig
sportfestijn voor onze provin
cie, waar heel veel wielerlief-
hebbers plezier aan beleven
en dat mag niet verloren
gaan."
Patrick Tolhoek, oud-prof en
tegenwoordig koersdirecteur
van de Ronde van Zeeland:
„Als de Ronde zou verdwij-
nen, zou dat een aderlating
zijn voor de Zeeuwse sport.
Het is een traditie en het is
een dag dat er wereldtoppers
door Zeeland fietsen. Boven
dien is het exposure voor on
ze provincie."
„Vroeger als renner keek je
tegen al die toppers op. Voor
mij als renner was die wed
strijd een soort wereldkam
pioenschap, maar dan in
Zeeland. Ja, en toen ik in de
ploeg van Jan Raas reed
destijds, moest er op Zeeuw
se grond gewonnen worden
hè."
„Meerdere evenementen leg
gen het loodje, omdat spon
sors verdwijnen. Bedrijven
verlangen ook steeds meer.
Met de organisatie van de
Ronde van Zeeland proberen
we daar creatief mee om te
gaan. Je moet bedrijven iets
bieden. Daarbij moet je den
ken dat mensen over het par
koers kunnen fietsen, dat we
een bezoek brengen aan een
klassieker of dat we een keer
naar de Zesdaagse in Rotter
dam gaan."
„We zouden inderdaad een
jaar kunnen overslaan en dan
een doorstart maken. We zou
den ook kunnen aanhaken bij
een ander evenement. Er zijn
verschillende opties en ik wil
er graag mijn steentje aan bij
dragen."
ZATERDAG 31 OKTOBER 2015
door Jan Dagevos
Toine Poppelaars
Patrick
Tolhoek
De Belg lljo Keisse (midden)
kwam dit jaar als winnaar over
de streep in Terneuzen.
foto Camile Schelstraete