Prijskaartje belangrijker dan goede zorg kind
Coalitie wil af van verwarrende maximumsnelheden en hele dag 130 km/u
Snelweg tussen Utrecht en
Amsterdam is al jaren de snelweg
waar het meest wordt geflitst.
NIEUWS 3
DEN HAAG. Automobilisten kun
nen straks overal op de Ai tussen
Amsterdam en Utrecht 130 kilome
ter per uur rijden. Dat heeft de re
geringscoalitie, op voorstel van de
WD, afgesproken. Zo moet een
einde komen aan de wirwar van
snelheidslimieten op de rijksweg.
Nu gelden op het traject ver
schillende maximumsnelheden.
Op het eerste stuk, vanaf Amster
dam bezien, mag 100 kilometer
per uur worden gereden. Vanaf
Vinkeveen tot Maarssen kan in de
avond en 's nachts het gaspedaal
worden ingedrukt tot t30, maar
daarna is 100 weer de limiet tot
Utrecht. De snelheidsbeperkingen
hebben te maken met verkeersvei
ligheid, natuur en luchtkwaliteit.
Het liberale Kamerlid Barbara
Visser vindt de huidige norm van
100 km/u vanwege de verkeersvei
ligheid klinkklare onzin. „We heb
ben het hier over de mooiste snel
weg van Nederland, zo breed als
een landingsbaan voor Boeings.
Verkeersveiligheid speelt geen
rol."
Een woordvoerder van de
ANWB is het met haar eens. „Het
is totaal onlogisch voor de wegge
bruiker. Natuurlijk zijn verkeers
veiligheid en luchtkwaliteit be
langrijk, maar die weg ligt er al."
Lappendeken
De ANWB pleit er al langer voor
om een eind te maken aan de lap
pendeken van verschillende snel
heden op de autowegen.
Volgens Rijkswaterstaat wordt
alles uit de kast getrokken om de
automobilisten duidelijk te ma
ken hoe hard je mag op de Ai.
Maar uit de cijfers blijkt dat dit
lang niet altijd helder is.
De Ai tussen Utrecht en Am
sterdam is al jaren de snelweg
waar met afstand het meest wordt
geflitst. Welgeteld 1,98 miljoen
boetes ploften er in 2013 en 2014
bij automobilisten op de deurmat
omdat zij op dat traject te enthou
siast het gaspedaal beroerden.
Alleen de trajectcontrole op de
Ai bij Vinkeveen, Baambrugge en
Breukelen leverde vorig jaar de
staatskas al 48 miljoen op. Daar
mee was het fel bekritiseerde stuk
je snelweg goed voor 31 procent
van alle snelheidsboetes op de Ne
derlandse snelwegen.
Als het aan coalitiepartijen
VVD en PvdA ligt is het in ieder
We hebben het hier
over de mooiste
snelweg van Nederland'
geval afgelopen met de A2 als
melkkoe en komt er een einde aan
'zonder twijfel de grootste erger
nis van iedere automobilist'.
Het is in eerste instantie de be
doeling dat de snelheden tussen
Amsterdam en Utrecht 's avonds
en 's nachts overal naar 130 km/u
gaan. Zodra het juridisch mogelijk
is, zal 'zo snel mogelijk' ook over
dag de limiet worden verhoogd.
Milieu
De maximumsnelheid op de Ai
tussen Utrecht en Amsterdam
zorgt al jaren voor grote boosheid.
Veel automobilisten willen er al ja
ren graag harder rijden, maar ge
meenten en Milieudefensie stap
ten naar de rechter omdat zij wil
len vasthouden aan een lagere
maximumsnelheid.
Milieudefensie noemde het 'on
gehoord' toen Verkeersminister
Melanie Schultz van Haegen in
2012 liet weten dat zij de maxi
mumsnelheid op de Ai wilde ver
hogen. Campagneleider verkeer
van Milieudefensie Ivo Stumpe
deed het destijds af als 'een proef
ballonnetje, opgelaten vlak voor
verkiezingstijd'. Bij de verbreding
van de Ai waren er volgens Milieu
defensie duidelijke afspraken ge
maakt met de gemeenten om de
maximumsnelheid niet te verho
gen.
De gemeenten De Ronde Ve
nen en Stichtse Vecht stapten eer
der al tevergeefs naar de rechter
om het besluit van de VVD-be-
windsvrouw de snelheid in de
nacht op te krikken van tafel te
krijgen.
Volgens de gemeenten staakten
zij hun verzet en procedures om
dat met het rijk afgesproken was
dat de maximumsnelheid beperkt
zou blijven tot 100 kilometer per
uur. Maar een vertegenwoordiger
van de minister verklaarde in de
rechtbank dat nergens in de stuk
ken iets terug te vinden is over af
spraken over de maximumsnel
heid.
Dat concludeert Dullaert in een
kritisch rapport dat vandaag ver
schijnt. Hij onderzoekt of kinde
ren nog steeds de zorg krijgen die
ze nodig hebben, nu de gemeen
ten verantwoordelijk zijn gemaakt
voor de jeugdzorg.
Dullaerts conclusies zijn hard. Het
prijskaartje van jeugdhulp wordt
vaak belangrijker geacht dan de
zorg die een kind nodig heeft.
Gemeenten weigeren kinderen
specialistische hulp te geven bui
ten de eigen regio, zetten ze op
een wachtlijst als ze te weinig
plekken hebben ingekocht en
doen te lang over het toekennen
van hulp.
Hij heeft voorbeelden te over.
Zoals de klacht van een 16-jarige
jongen die volgens de huisarts en
kinderpsychiater voor een behan
deling moest worden opgenomen.
Hoewel de gemeente eerst ak
koord ging, wees ze de behande
ling tóch af toen bleek dat de kli
niek buiten de regio staat. Dullae
rt: „Deze ouders kregen de vraag
of hun zoon niet gewoon een lasti
ge puber is. En de gemeente vroeg
hen of ze beseften dat de gewens
te behandeling 10.000 euro per
maand kost."
Gemeenten willen de kinderen
per se in de eigen regio laten be
handelen, ook als de specialisti
sche zorg elders in het land beter
is. De reden: gemeenten hebben
daar geen zorg ingekocht en krij
gen dan een financiële tegenvaller
'Ouders zitten thuis met een
kind dat zorg nodig heeft, maar
dat gewoon niet krijgt'
te verwerken. Sommige gemeen
ten komen er openlijk voor uit dat
ze simpelweg minder specialisti
sche jeugdzorg willen inhuren.
Ook belanden kinderen op een
wachtlijst, omdat een gemeente
niet genoeg zorg heeft ingekocht.
Ze moeten dan wachten totdat er
een plek vrijkomt. „Ouders zitten
vervolgens thuis met een kind dat
zorg nodig heeft, maar dat ge
woon niet krijgt", ziet de Kinder
ombudsman.
Kinderen die voor het eerst
hulp vragen moeten soms maan
den wachten voordat een gemeen
te überhaupt bepaalt welke zorg
de cliënt nodig heeft. Gemeenten
belanden veelal in bureaucratisch
gesteggel, bijvoorbeeld met een an
dere gemeente over wie de reke
ning moet betalen.
In principe betaalt de gemeente
waar de ouder met het gezag
woont. Maar wat te doen als het
kind in een andere plaats bij een
pleeggezin woont? Of als vader in
de ene gemeente woont en moe
der in de andere?
In het geval van een 14-jarig
meisje waren de gevolgen desas
treus. De zorg liet zo lang op zich
wachten dat het meisje uiteinde
lijk in een gesloten inrichting be
landde, omdat haar problemen in
rap tempo verergerden. „De kinde
ren zijn de dupe", aldus Dullaert.
„Ik zie dat de zorgvraag nu een on
derhandeling is. Het belang van
het kind sneeuwt onder. Ze krij
gen niet altijd de zorg die ze no
dig hebben."
WOENSDAG 28 OKTOBER 2015
Gaspedaal
omlaag
op de A2
door Edwin van der Aa
en Marcia Nieuwenhuis
48
Trajectcontrole op de A2 leverde
vorig jaar de staatskas 48 miljoen
op. Dat was 31 procent van alle
snelheidsboetes op de Nederlandse
snelwegen.
Barbara Visser Kamerlid VVD
Als het aan coalitiepartijen WD en
PvdA ligt is het afgelopen met de A2
als melkkoe ten gevolge van de tra
jectcontrole foto Olaf Kraak/ANP
door Ellen van Gaaien
ROTTERDAM Gemeenten gaan te
veel op de stoel van de hulpverle
ners zitten, constateert Kinderom
budsman Mare Dullaert. Ze doen
er alles aan om tegen een zo gun
stig mogelijke prijs in te kopen bij
jeugdhulporganisaties. Dullaert:
„Sommige ouders worden onder
druk gezet om hun kind een ande
re behandeling te geven dan de
beste."
Mare Dullaert Kinderombudsman