Prijskaartje belangrijker dan goede zorg kind Coalitie wil af van verwarrende maximumsnelheden en hele dag 130 km/u Snelweg tussen Utrecht en Amsterdam is al jaren de snelweg waar het meest wordt geflitst. NIEUWS 3 DEN HAAG. Automobilisten kun nen straks overal op de Ai tussen Amsterdam en Utrecht 130 kilome ter per uur rijden. Dat heeft de re geringscoalitie, op voorstel van de WD, afgesproken. Zo moet een einde komen aan de wirwar van snelheidslimieten op de rijksweg. Nu gelden op het traject ver schillende maximumsnelheden. Op het eerste stuk, vanaf Amster dam bezien, mag 100 kilometer per uur worden gereden. Vanaf Vinkeveen tot Maarssen kan in de avond en 's nachts het gaspedaal worden ingedrukt tot t30, maar daarna is 100 weer de limiet tot Utrecht. De snelheidsbeperkingen hebben te maken met verkeersvei ligheid, natuur en luchtkwaliteit. Het liberale Kamerlid Barbara Visser vindt de huidige norm van 100 km/u vanwege de verkeersvei ligheid klinkklare onzin. „We heb ben het hier over de mooiste snel weg van Nederland, zo breed als een landingsbaan voor Boeings. Verkeersveiligheid speelt geen rol." Een woordvoerder van de ANWB is het met haar eens. „Het is totaal onlogisch voor de wegge bruiker. Natuurlijk zijn verkeers veiligheid en luchtkwaliteit be langrijk, maar die weg ligt er al." Lappendeken De ANWB pleit er al langer voor om een eind te maken aan de lap pendeken van verschillende snel heden op de autowegen. Volgens Rijkswaterstaat wordt alles uit de kast getrokken om de automobilisten duidelijk te ma ken hoe hard je mag op de Ai. Maar uit de cijfers blijkt dat dit lang niet altijd helder is. De Ai tussen Utrecht en Am sterdam is al jaren de snelweg waar met afstand het meest wordt geflitst. Welgeteld 1,98 miljoen boetes ploften er in 2013 en 2014 bij automobilisten op de deurmat omdat zij op dat traject te enthou siast het gaspedaal beroerden. Alleen de trajectcontrole op de Ai bij Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen leverde vorig jaar de staatskas al 48 miljoen op. Daar mee was het fel bekritiseerde stuk je snelweg goed voor 31 procent van alle snelheidsboetes op de Ne derlandse snelwegen. Als het aan coalitiepartijen VVD en PvdA ligt is het in ieder We hebben het hier over de mooiste snelweg van Nederland' geval afgelopen met de A2 als melkkoe en komt er een einde aan 'zonder twijfel de grootste erger nis van iedere automobilist'. Het is in eerste instantie de be doeling dat de snelheden tussen Amsterdam en Utrecht 's avonds en 's nachts overal naar 130 km/u gaan. Zodra het juridisch mogelijk is, zal 'zo snel mogelijk' ook over dag de limiet worden verhoogd. Milieu De maximumsnelheid op de Ai tussen Utrecht en Amsterdam zorgt al jaren voor grote boosheid. Veel automobilisten willen er al ja ren graag harder rijden, maar ge meenten en Milieudefensie stap ten naar de rechter omdat zij wil len vasthouden aan een lagere maximumsnelheid. Milieudefensie noemde het 'on gehoord' toen Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen in 2012 liet weten dat zij de maxi mumsnelheid op de Ai wilde ver hogen. Campagneleider verkeer van Milieudefensie Ivo Stumpe deed het destijds af als 'een proef ballonnetje, opgelaten vlak voor verkiezingstijd'. Bij de verbreding van de Ai waren er volgens Milieu defensie duidelijke afspraken ge maakt met de gemeenten om de maximumsnelheid niet te verho gen. De gemeenten De Ronde Ve nen en Stichtse Vecht stapten eer der al tevergeefs naar de rechter om het besluit van de VVD-be- windsvrouw de snelheid in de nacht op te krikken van tafel te krijgen. Volgens de gemeenten staakten zij hun verzet en procedures om dat met het rijk afgesproken was dat de maximumsnelheid beperkt zou blijven tot 100 kilometer per uur. Maar een vertegenwoordiger van de minister verklaarde in de rechtbank dat nergens in de stuk ken iets terug te vinden is over af spraken over de maximumsnel heid. Dat concludeert Dullaert in een kritisch rapport dat vandaag ver schijnt. Hij onderzoekt of kinde ren nog steeds de zorg krijgen die ze nodig hebben, nu de gemeen ten verantwoordelijk zijn gemaakt voor de jeugdzorg. Dullaerts conclusies zijn hard. Het prijskaartje van jeugdhulp wordt vaak belangrijker geacht dan de zorg die een kind nodig heeft. Gemeenten weigeren kinderen specialistische hulp te geven bui ten de eigen regio, zetten ze op een wachtlijst als ze te weinig plekken hebben ingekocht en doen te lang over het toekennen van hulp. Hij heeft voorbeelden te over. Zoals de klacht van een 16-jarige jongen die volgens de huisarts en kinderpsychiater voor een behan deling moest worden opgenomen. Hoewel de gemeente eerst ak koord ging, wees ze de behande ling tóch af toen bleek dat de kli niek buiten de regio staat. Dullae rt: „Deze ouders kregen de vraag of hun zoon niet gewoon een lasti ge puber is. En de gemeente vroeg hen of ze beseften dat de gewens te behandeling 10.000 euro per maand kost." Gemeenten willen de kinderen per se in de eigen regio laten be handelen, ook als de specialisti sche zorg elders in het land beter is. De reden: gemeenten hebben daar geen zorg ingekocht en krij gen dan een financiële tegenvaller 'Ouders zitten thuis met een kind dat zorg nodig heeft, maar dat gewoon niet krijgt' te verwerken. Sommige gemeen ten komen er openlijk voor uit dat ze simpelweg minder specialisti sche jeugdzorg willen inhuren. Ook belanden kinderen op een wachtlijst, omdat een gemeente niet genoeg zorg heeft ingekocht. Ze moeten dan wachten totdat er een plek vrijkomt. „Ouders zitten vervolgens thuis met een kind dat zorg nodig heeft, maar dat ge woon niet krijgt", ziet de Kinder ombudsman. Kinderen die voor het eerst hulp vragen moeten soms maan den wachten voordat een gemeen te überhaupt bepaalt welke zorg de cliënt nodig heeft. Gemeenten belanden veelal in bureaucratisch gesteggel, bijvoorbeeld met een an dere gemeente over wie de reke ning moet betalen. In principe betaalt de gemeente waar de ouder met het gezag woont. Maar wat te doen als het kind in een andere plaats bij een pleeggezin woont? Of als vader in de ene gemeente woont en moe der in de andere? In het geval van een 14-jarig meisje waren de gevolgen desas treus. De zorg liet zo lang op zich wachten dat het meisje uiteinde lijk in een gesloten inrichting be landde, omdat haar problemen in rap tempo verergerden. „De kinde ren zijn de dupe", aldus Dullaert. „Ik zie dat de zorgvraag nu een on derhandeling is. Het belang van het kind sneeuwt onder. Ze krij gen niet altijd de zorg die ze no dig hebben." WOENSDAG 28 OKTOBER 2015 Gaspedaal omlaag op de A2 door Edwin van der Aa en Marcia Nieuwenhuis 48 Trajectcontrole op de A2 leverde vorig jaar de staatskas 48 miljoen op. Dat was 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen. Barbara Visser Kamerlid VVD Als het aan coalitiepartijen WD en PvdA ligt is het afgelopen met de A2 als melkkoe ten gevolge van de tra jectcontrole foto Olaf Kraak/ANP door Ellen van Gaaien ROTTERDAM Gemeenten gaan te veel op de stoel van de hulpverle ners zitten, constateert Kinderom budsman Mare Dullaert. Ze doen er alles aan om tegen een zo gun stig mogelijke prijs in te kopen bij jeugdhulporganisaties. Dullaert: „Sommige ouders worden onder druk gezet om hun kind een ande re behandeling te geven dan de beste." Mare Dullaert Kinderombudsman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3