V THEATERWEKEN Delta haakt aan bij landelijke koepel voor duurzame energie Bevelandse rijder is met zijn ouders al drie keer teruggeweest op 45% 4 ZEELAND Foto Snapchat zet politie aan het werk Coureur uit Heinkenszand lag vijftien dagen in coma na ongeluk in april. Fysiek is hij nu wel hersteld, maar een terugkeer ziet hij niet zitten. rÉ VOORDELIG GENIETEN VAN EEN BIJZONDER AVONDJE0ÏT tot wel In de regio Een berichtje op de vooral on der de jeugd populaire app Snapchat heeft de politie afgelo pen vrijdag een flink wat werk bezorgd. De politie werd er rond 19.15 uur op gewezen dat via Snapchat een foto van diver se wapens was verspreid met een begeleidende tekst die als dreigend kon worden ervaren. Het bericht bleek afkomstig te zijn van een 14-jarige jongen uit Goes. Die logeerde op dat moment bij een 13-jarige vriend in Wemeldinge. Agen ten brachten de jongens daar een bezoekje en kregen toe stemming om huiszoeking te doen; de jongens leverden de aanwezige nepwapens in. De tieners werden verhoord en boden hun excuses aan. Ze had den de impact van hun per on geluk openbaar geplaatste be richt onderschat. Het OM besloot de jongens niet te vervolgen. Alarm over lekkage bij Dow Bij Dow aan de Herbert H. Dowweg in Terneuzen werd rond half één alarm geslagen. Omdat het leek te gaan om brand, is de bedrijfsbrand weer uitgerukt, maar het bleek te gaan om een kleine lekkage. Het lek is gedicht en de situatie is onder controle, meldde de Veiligheidsregio Zeeland. Er is geen gevaar voor omgeving geweest. WW'er wordt het vaakst chauffeur WW'ers vinden als uitzend kracht vooral een baan als chauffeur. Dat beroep staat op nummer één in een ranglijst van uitkeringsinstantie UWV. WW'ers kunnen ook dikwijls aan de slag als pro ductiemedewerker. Ook de bouw en het installatiewerk bieden veel uitzendwerk. Jordy de Jonge is er klaar mee. In de wegracerij zullen ze de zeventienjarige scho lier uit Heinkenszand nooit meer terugzien. „Ik zou nog wel kunnen rijden, maar wil het absoluut niet meer. Het is veel te gevaarlijk voor mij", zegt hij aan de keukentafel in zijn ouderlijk huis. En ook een onder steunende rol, bijvoorbeeld als monteur bij een team, ziet hij niet zitten. „Ik ben namelijk helemaal klaar met de motorsport. Het doet zeer om bij races aanwezig te zijn. Ik laat het nooit zo zien, maar van binnen doet het echt pijn." De Jonge, die te boek stond als een veelbelovend talent, kreeg in april een zwaar ongeluk op een cir cuit vlak bij Londen. Bij zijn aller eerste race in het British Superbi- ke Championship ging het mis, buiten zijn schuld om. Hij knalde al in de eerste ronde boven op een geval len coureur en maakte vervolgens zelf ook een schuiver. Het medisch personeel, dat snel ter plekke was, vreesde het ergste. Er kwam bloed uit zijn oren, wat geen goed teken was. De Bevelander was net na de crash nog bij kennis, maar werd door de artsen meteen in een co ma gebracht. Vervolgens nam een traumahelikopter hem mee naar een Londens ziekenhuis, waar hij in totaal 47 dagen lag. Hij verbleef liefst vijftien dagen in een kunst matige slaap en onderging drie in grijpende operaties. Bij één daar van werd een deel van zijn sche del verwijderd en vervangen door kunststof. „Dat is ook de reden dat racen zo gevaarlijk voor mij is", zegt De Jonge. „Een derde van mijn sche del is nu van plastic. En dat zit met titanium schroeven aan mijn eigen bot vast. Als je met je mo tor valt, raak je bijna altijd wel met je hoofd het wegdek. Het is niet vreemd dat op alle helmen die ik heb krasjes zitten. Als ik nu zou val len, kan die plaat los raken of die schroeven zich in mijn her- sens boren. Dan sta ik nooit meer op." Wenkbrauwen Fysiek is het overigens weer bijna helemaal goed met De Jonge. Hij kan alles weer, behalve zijn wenk brauwen bewegen. „De spieren zit ten er wel, maar ze werken nog niet. Ze zeggen dat dat nog wel goed komt." Om er vervolgens la chend aan toe te voegen: „Het is wel handig als ik zou willen poke ren; niemand kan aan mijn ge zicht zien welke kaarten ik heb." Daarnaast heeft hij nog last van oorsuizen, waardoor hij snel moe is. Mogelijk moet hij daar nog een keer aan geopereerd worden. 'Een derde van mijn schedel is nu van plastic. En dat zit met titanium schroeven aan mijn eigen bot vast' Mentaal heeft De Jonge er veel meer aan over gehouden. Hij is ten eerste bedachtzamer gewor den. „Ik denk echt dat ik ouder ben geworden door het ongeluk", zegt hij. „Het is nu eerst denken en dan pas doen." Daarnaast mijdt hij alle risico's. „Niet alleen bin nen de sport, maar ook in het da gelijks leven. Bij drukke feesten met springende mensen neem ik gelijk afstand. Er mag niks met mijn hoofd gebeuren." De Jonge is met zijn ouders in middels driemaal teruggeweest op het circuit van Brands Hatch, waar hij op 19 april crashte. De eerste keer was vlak nadat hij in juni het ziekenhuis in Londen verliet. Het tweede bezoek was in juli, aan de vooravond van de zomervakantie. En de laatste keer was vorige week. „Nu hoef ik ook echt niet meer terug. Er is niks aan om an deren te zien rijden." Voor zijn vader, Peter, is het wel belangrijk om op de plek te rug te keren. „Voor hem is het een deel van de verwerking", zegt Jor dy. De familie heeft in Zeeland al tijd veel medeleven gehad en krijgt dat ook in Engeland keer op keer. „De mensen daar zijn hart verwarmend", verklaart Peter. „El ke keer komen ze naar me toe om te vragen hoe het met Jordy gaat en of we nog hulp nodig hebben." Helm Vader en zoon hebben de handen geschud van de medici en mars halls die als eersten na het ongeluk ter plekke waren. „We hebben de man gesproken die bij Jordy zijn helm afdeed en meteen constateer- KORTING MEER DAN 20 VERSCHILLENDE VOORSTELLINGEN! pzc.nl/theaterweken De Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) verte genwoordigt rond de duizend be drijven en energiecoöperaties. Hun doel is dat Nederland in 2050 volledig draait op hernieuw bare energie van windmolens, zonnepanelen en mogelijk ook getijdencentrales. Ook wil de koe pelorganisatie dat vervuilers ook daadwerkelijk gaan betalen. Als platform wil de NVDE samen werking van bedrijven en organi saties in de groene energie aanja gen. Volgens de koepelorganisa- Nederland draait in 2050 volledig op hernieuwbare energie. Dat is het doel van de koepelorganisatie NVDE. tie is innige samenwerking nodig om echt een omslag te maken naar een energievoorziening die natuur en milieu niet belast. Gro te thema's zijn: het energiesys teem flexibeler maken omdat er het aanbod van zonne- en wind energie variabel is, en de omscha keling van aardgas naar andere vormen van verwarming. Om die twee veranderingen door te voe ren, moet de hele energieketen sa men aan de slag, stelt de NVDE. Die vindt zich dan ook een logi sche gesprekspartner van de over heid en de politiek. Teun Bokhoven is nieuwe voorzitter van de NVDE. Her man Wijffels, voormalig voorzit ter van de Sociaal-Economische Raad (SER) en oud-topman van de Rabobank, leidt de adviesraad. De NVDE is gevestigd in Utrecht een heeft een bijkantoor in Den Haag. WEMELDINCE TERNEUZEN GOES De Jonge laat racerij door Roeland van Vliet Jordy de Jonge in 2014 op het circuit van Assen. Hij was een veelbelo vend talent. door Frank Balkenende MIDDELBURG. Nederland telt een nieuwe koepelorganisatie voor duurzame energie. Tien brancheor ganisaties en achttien bedrijven waaronder energiebedrijf Delta bundelen daarin de krachten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32