V
THEATERWEKEN
Delta haakt aan bij landelijke
koepel voor duurzame energie
Bevelandse rijder is met zijn ouders al drie keer teruggeweest op
45%
4 ZEELAND
Foto Snapchat
zet politie
aan het werk
Coureur uit Heinkenszand lag vijftien
dagen in coma na ongeluk in april.
Fysiek is hij nu wel hersteld, maar
een terugkeer ziet hij niet zitten.
rÉ
VOORDELIG GENIETEN VAN EEN
BIJZONDER AVONDJE0ÏT
tot wel
In de regio
Een berichtje op de vooral on
der de jeugd populaire app
Snapchat heeft de politie afgelo
pen vrijdag een flink wat werk
bezorgd. De politie werd er
rond 19.15 uur op gewezen dat
via Snapchat een foto van diver
se wapens was verspreid met
een begeleidende tekst die als
dreigend kon worden ervaren.
Het bericht bleek afkomstig te
zijn van een 14-jarige jongen
uit Goes. Die logeerde op dat
moment bij een 13-jarige
vriend in Wemeldinge. Agen
ten brachten de jongens daar
een bezoekje en kregen toe
stemming om huiszoeking te
doen; de jongens leverden de
aanwezige nepwapens in.
De tieners werden verhoord en
boden hun excuses aan. Ze had
den de impact van hun per on
geluk openbaar geplaatste be
richt onderschat.
Het OM besloot de jongens
niet te vervolgen.
Alarm over
lekkage bij Dow
Bij Dow aan de Herbert H.
Dowweg in Terneuzen werd
rond half één alarm geslagen.
Omdat het leek te gaan om
brand, is de bedrijfsbrand
weer uitgerukt, maar het
bleek te gaan om een kleine
lekkage. Het lek is gedicht en
de situatie is onder controle,
meldde de Veiligheidsregio
Zeeland. Er is geen gevaar
voor omgeving geweest.
WW'er wordt het
vaakst chauffeur
WW'ers vinden als uitzend
kracht vooral een baan als
chauffeur. Dat beroep staat op
nummer één in een ranglijst
van uitkeringsinstantie
UWV. WW'ers kunnen ook
dikwijls aan de slag als pro
ductiemedewerker. Ook de
bouw en het installatiewerk
bieden veel uitzendwerk.
Jordy de Jonge is er klaar
mee. In de wegracerij zullen
ze de zeventienjarige scho
lier uit Heinkenszand nooit
meer terugzien. „Ik zou nog
wel kunnen rijden, maar
wil het absoluut niet meer.
Het is veel te gevaarlijk voor mij",
zegt hij aan de keukentafel in zijn
ouderlijk huis. En ook een onder
steunende rol, bijvoorbeeld als
monteur bij een team, ziet hij niet
zitten. „Ik ben namelijk helemaal
klaar met de motorsport. Het doet
zeer om bij races aanwezig te zijn.
Ik laat het nooit zo zien, maar van
binnen doet het echt pijn."
De Jonge, die te boek stond als
een veelbelovend talent, kreeg in
april een zwaar ongeluk op een cir
cuit vlak bij Londen. Bij zijn aller
eerste race in het British Superbi-
ke Championship ging het mis,
buiten
zijn schuld om. Hij knalde al in de
eerste ronde boven op een geval
len coureur en maakte vervolgens
zelf ook een schuiver. Het medisch
personeel, dat snel ter plekke was,
vreesde het ergste. Er kwam bloed
uit zijn oren, wat geen goed teken
was.
De Bevelander was net na de
crash nog bij kennis, maar werd
door de artsen meteen in een co
ma gebracht. Vervolgens nam een
traumahelikopter hem mee naar
een Londens ziekenhuis, waar hij
in totaal 47 dagen lag. Hij verbleef
liefst vijftien dagen in een kunst
matige slaap en onderging drie in
grijpende operaties. Bij één daar
van werd een deel van zijn sche
del verwijderd en vervangen door
kunststof.
„Dat is ook de reden dat racen
zo gevaarlijk voor mij is", zegt De
Jonge. „Een derde van mijn sche
del is nu van plastic. En dat zit
met titanium schroeven aan mijn
eigen bot vast. Als je met je mo
tor valt, raak je bijna altijd wel
met je hoofd het wegdek.
Het is niet vreemd dat op
alle helmen die ik
heb krasjes zitten.
Als ik nu zou val
len, kan die plaat
los raken of die
schroeven zich
in mijn her-
sens boren. Dan sta ik nooit meer
op."
Wenkbrauwen
Fysiek is het overigens weer bijna
helemaal goed met De Jonge. Hij
kan alles weer, behalve zijn wenk
brauwen bewegen. „De spieren zit
ten er wel, maar ze werken nog
niet. Ze zeggen dat dat nog wel
goed komt." Om er vervolgens la
chend aan toe te voegen: „Het is
wel handig als ik zou willen poke
ren; niemand kan aan mijn ge
zicht zien welke kaarten ik heb."
Daarnaast heeft hij nog last van
oorsuizen, waardoor hij snel moe
is. Mogelijk moet hij daar nog een
keer aan geopereerd worden.
'Een derde van mijn
schedel is nu van
plastic. En dat zit met
titanium schroeven aan
mijn eigen bot vast'
Mentaal heeft De Jonge er veel
meer aan over gehouden. Hij is
ten eerste bedachtzamer gewor
den. „Ik denk echt dat ik ouder
ben geworden door het ongeluk",
zegt hij. „Het is nu eerst denken
en dan pas doen." Daarnaast mijdt
hij alle risico's. „Niet alleen bin
nen de sport, maar ook in het da
gelijks leven. Bij drukke feesten
met springende mensen neem ik
gelijk afstand. Er mag niks met
mijn hoofd gebeuren."
De Jonge is met zijn ouders in
middels driemaal teruggeweest op
het circuit van Brands Hatch, waar
hij op 19 april crashte. De eerste
keer was vlak nadat hij in juni het
ziekenhuis in Londen verliet. Het
tweede bezoek was in juli, aan de
vooravond van de zomervakantie.
En de laatste keer was vorige
week. „Nu hoef ik ook echt niet
meer terug. Er is niks aan om an
deren te zien rijden."
Voor zijn vader, Peter, is het
wel belangrijk om op de plek te
rug te keren. „Voor hem is het een
deel van de verwerking", zegt Jor
dy. De familie heeft in Zeeland al
tijd veel medeleven gehad en
krijgt dat ook in Engeland keer op
keer. „De mensen daar zijn hart
verwarmend", verklaart Peter. „El
ke keer komen ze naar me toe om
te vragen hoe het met Jordy gaat
en of we nog hulp nodig hebben."
Helm
Vader en zoon hebben de handen
geschud van de medici en mars
halls die als eersten na het ongeluk
ter plekke waren. „We hebben de
man gesproken die bij Jordy zijn
helm afdeed en meteen constateer-
KORTING
MEER DAN 20 VERSCHILLENDE VOORSTELLINGEN!
pzc.nl/theaterweken
De Nederlandse Vereniging voor
Duurzame Energie (NVDE) verte
genwoordigt rond de duizend be
drijven en energiecoöperaties.
Hun doel is dat Nederland in
2050 volledig draait op hernieuw
bare energie van windmolens,
zonnepanelen en mogelijk ook
getijdencentrales. Ook wil de koe
pelorganisatie dat vervuilers ook
daadwerkelijk gaan betalen. Als
platform wil de NVDE samen
werking van bedrijven en organi
saties in de groene energie aanja
gen. Volgens de koepelorganisa-
Nederland draait in 2050
volledig op hernieuwbare
energie. Dat is het doel van
de koepelorganisatie NVDE.
tie is innige samenwerking nodig
om echt een omslag te maken
naar een energievoorziening die
natuur en milieu niet belast. Gro
te thema's zijn: het energiesys
teem flexibeler maken omdat er
het aanbod van zonne- en wind
energie variabel is, en de omscha
keling van aardgas naar andere
vormen van verwarming. Om die
twee veranderingen door te voe
ren, moet de hele energieketen sa
men aan de slag, stelt de NVDE.
Die vindt zich dan ook een logi
sche gesprekspartner van de over
heid en de politiek.
Teun Bokhoven is nieuwe
voorzitter van de NVDE. Her
man Wijffels, voormalig voorzit
ter van de Sociaal-Economische
Raad (SER) en oud-topman van
de Rabobank, leidt de adviesraad.
De NVDE is gevestigd in
Utrecht een heeft een bijkantoor
in Den Haag.
WEMELDINCE
TERNEUZEN
GOES
De Jonge laat racerij
door Roeland van Vliet
Jordy de Jonge in 2014 op het circuit van Assen. Hij was een veelbelo
vend talent.
door Frank Balkenende
MIDDELBURG. Nederland telt een
nieuwe koepelorganisatie voor
duurzame energie. Tien brancheor
ganisaties en achttien bedrijven
waaronder energiebedrijf Delta
bundelen daarin de krachten.