De Rolls Royce onder de koffie CULTUUR SHOW 27 Verfilming van boek Isa Hoes Tentoonstelling in Het Loo over roerige leven van Kaiser Wilhelm Circus in marionettentheater p samenzweer derige toon zegt schrijver Jan Sie- belink in het Edese restaurant Buitenzorg: „Wist je dat hier vroeger pre mier Colijn kwam met zijn vaste liefje? Ze zaten daar in een hoek je en dan werden ze even later met een koetsje opgehaald om naar de hei te gaan." Het is geen toeval dat Siebe- link (77) deze locatie heeft geko zen voor het interview. Het eta blissement doet dienst als zijn tweede kantoor. Hij heeft een vaste tafel, bezit zelfs een eigen sleutel van het pand en schrijft hier in alle rust, met een vulpen, grote delen van zijn oeuvre als er thuis te veel afleiding is. Ook zijn nieuwe boek Margje ontstond hier deels. Het is een vervolg op zijn bekroonde best seller Knielen op een bed violen, die onlangs is verfilmd. De au teur heeft een ruwe versie van de film van regisseur Ben Sombo- gaart met Barry Atsma in de hoofdrol gezien. „De zaal zat vol met lezers en publiek dat het boek niet had gelezen. Het was er dood- en doodstil. Ik probeer de vooral te letten op de reacties van de mensen. Maar ik ga de film volgend jaar als hij echt af is weer bekijken." Kweker Knielen op een bed violen was een fenomenaal succes in de Neder landse literatuur. Het verhaal volgt een kweker die door een oudtestamentisch geloofsgenoot schap wordt ingepalmd en zich daardoor steeds meer ver vreemdt van zijn gezin. Lag in dit boek de nadruk op de vaderfi guur, in het vervolg Margje, dat dezer dagen verschijnt, ver schuift de aandacht naar de moe der. Gezien door de ogen van de oudste zoon Ruben, op wie de schrijver veel van zijn eigen jeugdherinneringen heeft losgela ten. 'Ik denk dat ik nog nooit zo ver gereikt heb in de vrouwelijke ziel als met Margje' „Het was nooit mijn bedoeling om een opvolger van Knielen te schrijven. Ik had eerst een ver haal in gedachten met andere na men voor de personages. Tien jaar na het schrijven van Knielen kwamen er toch weer beelden naar boven die ik niet van me af kon zetten. Ik had nog zo veel te vertellen. Zeker over mijn moe der. In Knielen kwam ik amper aan haar toe. Wie was zij? Wat voor teleurstellingen heeft zij in haar leven moeten slikken? Zij was toch getrouwd met een man die overspel pleegde met God." Hij haast zich om te benadruk ken dat de ouders en de broers in zijn boeken geen letterlijke re producties zijn. „Als ik alleen de werkelijkheid zou hebben weer gegeven, zouden het zielloze boe ken zijn geworden. Ik moest chargeren. De boeken moeten een waarheid tonen die voor ie dereen herkenbaar is. Het zijn daarom geen letterlijke verslagen van de gebeurtenissen van des tijds." In Margje fantaseert de oudste zoon over zijn moeder, die hij zelfs met de wulpse film ster Ava Gardner vergelijkt en idealiseert. De vondst van een fo to waarop zij met haar oudere oom op de tribune van het ten nistoernooi Roland Garros staat afgebeeld doet hem mijmeren over een mogelijke affaire. Vrouwelijke ziel „Ik denk dat ik nog nooit zo ver gereikt heb in de vrouwelijke ziel als met Margje", concludeert de auteur. „Een trotse, mooie vrouw die moest knokken om het gezin ondanks alle armoede op de rails te houden en die tege lijkertijd intelligent genoeg was om een opleiding te volgen. Zij kreeg die kans nooit omdat er thuis geen geld voor was. Ik denk dat Margje om die reden model staat voor veel vrouwen uit haar sociale klasse. Het is de tragiek van veel vrouwen uit die tijd." Net als in zijn andere boeken beschrijft Siebelink zeer gedetail leerd en nauwgezet het leven op de kwekerij en de gezinssituatie. Hoewel zijn vader veertig jaar ge leden overleed en zijn moeder tien jaar later kan de schrijver hen nog haarscherp voor de geest halen. „Als ik schrijf, heb ik geen fo to's nodig om uit mijn herinne ringen te putten. De beelden die ik van ze heb zijn extreem scherp. Ik leef als het ware nog met hen mee. Ze zitten nu mee te luisteren aan deze tafel." Ondanks het harde bestaan als kwekerszoon wil Siebelink niet spreken van een ongelukki ge jeugd, voor veel schrijvers toch een goudmijn. „Ik had geen ongelukkige jeugd, wel een zor gelijke. Mijn vader die om vier uur 's nachts opstond en tot acht uur 's avonds werkte was altijd aan het ploeteren. Hij had geen commercieel inzicht. Soms liep ik met een smoesje de lagere school uit om te kijken of hij wel werkte op de kwekerij. Ik ben volstrekt loyaal ten opzichte van hem, hoewel hij mijn moeder veel verdriet heeft gedaan, zeker door zijn geloofsbeleving. Als kleine jongen wilde ik dat repare ren. Maar, ik heb mijn boeken niet uit wrok geschreven. „Niettemin was het een bij zonder gezin waar ik als schrij ver telkens weer op terugkom. Ik dacht vannacht aan Mozes die in de woestijn, toen zijn volk niets te drinken had, met zijn staf op een rots sloeg waarna er water te voorschijn kwam. Ik hoef maar aan het woord tuinderij te den ken en de beelden komen weer in me op." Is hij, die ook in zijn andere boeken over zijn ouders schreef, nu klaar met dat verleden? „Ik denk het niet", bekent hij. De schrijver is alweer bezig met een volgend boek. „Ik zit vol vuur, strijdlust en inspiratie. Als een boek bijna klaar is, ontstaat er een vacuüm. Een gevaarlijke tijd waarin je ziek kunt worden of door de Heer weggenomen kunt worden. Maar als je intens bezig bent met een boek dan is dat on bestaanbaar. Dat is mijn bijge loof Mijn volgende boek gaat on der meer over de bijzondere bu ren die wij toen hadden. Toch weer dat verleden. „Ik vind de huidige tijd met al die vluchtelingenproblematiek te verwarrend om een boek te schrijven dat de essentie daarvan weergeeft. Het is nu te ingewik keld. Ik kan veel scherper naar het verleden kijken. Dat is mijn ontsnapping." Nog voordat het kinderboek Engel van actrice Isa Hoes en haar doch ter Vlinder Kamerling in de schappen ligt, zijn de filmrechten ervan al verkocht. Isa Hoes gaat zelf meedenken over zaken als script en cast. „Engel is nog niet af, maar gelukkig heb ik wel al stukken mogen lezen en heeft Isa er met veel enthousiasme over verteld. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit een geweldig boek wordt", zegt Daniëlle Raaphorst van Incredible Film, die de rech ten kocht. Het boek over een meis je met een bijzondere gave komt volgend jaar uit. Woonhuis Tarkovski wordt herbouwd Het woonhuis in Moskou van de beroemde Russische cultregis- seur Andrej Tarkovski (1932-1986) wordt herbouwd. Het pand is in 2004 na een brand afgebroken. Het stadsbestuur wil omgerekend 450.000 euro uittrekken voor de herbouw. Het krijgt de functie van cultureel centrum met een filmzaal en een museum. Slaapkamer Jimi Hendrix gaat open De voormalige slaapkamer van Ji mi Hendrix in Londen wordt van af 10 februari 2016 opengesteld voor het publiek. De Amerikaan se rocklegende woonde in 1968 en 1969 in de Londense wijk May- fair. Zijn slaapkamer op de boven verdieping van zijn woonhuis wordt geheel in de oude staat te ruggebracht. Paleis Het Loo in Apeldoorn opent tl november de tentoonstel ling Der Kaiser! over de laatste kei zer in Europa, Wilhelm II (1859-1941). De expositie belicht zijn roerige leven, van gloriejaren tot troonsafstand. Te zien zijn, naast parade-unifor men, de persoonlijke eigendom men die de keizer mee naar Ne derland nam, zoals de geschen ken van zijn grootmoeder konin gin Victoria van Engeland, souve nirs en oorlogsdagboekjes. Hoog tepunt is de dinertafel zoals die eruitzag tijdens het galadiner dat de keizer en zijn vrouw Auguste Victoria in 1913 in Berlijn gaven ter gelegenheid van het huwelijk van hun dochter. Wilhelm ge bruikte speciaal voor hem ver vaardigd eetgerei, vanwege een verlamde linkerarm. De tentoonstelling, die tot en met 28 februari te bezichtigen is, komt tot stand in samenwerking met Huis Doorn. Daar vestigde de ex-keizer zich na de Eerste We reldoorlog en het einde van zijn keizerrijk. Nederland verleende hem indertijd asiel op voorwaar de dat hij zich zou onthouden van politieke activiteiten. Hij overleed op 4 juni 1941 in Doorn. Met gratis originele koffiemok! iflvAixn fa/ia//» BESTELBON GRATIS ORIGINELE KOFFIEMOK Bestel via de unieke link WWW.koffievOOrdeel.nl/koffiemokof gebruik de bon Cups voor Nespresso® machine 100% Arabica koffiebonen (2 kg) WOENSDAG 28 OKTOBER 2015 door Ab Zagt ENGEL FILM LONDEN MUSEUM Poppenspeler Hans Kautzmann legt de laatste hand aan een circusscè ne in museum Die Kiste in het Duitse Augsburg. Vandaag begint daar de tentoonstelling 'Puppen, Tieren, Sensationen'. Het museum en ma rionettentheater Augsburger Puppenkiste bestaat al sinds 1948 en trekt jaarlijks duizenden bezoekers, foto EPA Grand Maestro Italiano is de Rolls Royce onder de koffie. Alleen de allerbeste bonen uit Costa Rica, Mexico, Colombia en Brazilië zijn zorgvuldig geselecteerd voor deze uitmuntende melange. Vervolgens wordt de koffie op authentieke Italiaanse wijze gebrand. Het resultaat is een intense en tevens uiterst verfijnde koffie. Een waar genot voor uw smaakpapillen. Let op! Als u eenmaal Grand Maestro Italiano heeft geproefd, dan wilt u nooit meer andere koffie. DAAROM KOFFIEVOORDEEL: <3 Gratis verzending t3 Altijd de laagste prijs garantie *3 Klanten beoordelen ons met een 9,2 *3 Betaling per factuur <3 Alle A-merken voor stuntprijzen ITALY'S FAVOURITE COFFEE Vragen? Telefoon 030 - 32 000 92 of mail naar info@koffievoordeel.nl x 100 cups voor Nespresso® machine van 37,- voor 24,95 x 2 kg topkwaliteit koffiebonen van 35,90 voor 19,95 VoorlettersAchternaam Afleveradres PostcodePlaats E-mailadresTelefoonr Stuur deze bon in een ongefrankeerde envelop naar: Koffievoordeel, Antwoordnummer 79601, 7960 WB Ruinerwold verzending Geniet van een heerlijke Café Grand Cru Classé van het topmerk Grand Maestro Italiano en haal nog veel meer koffiebeleving uit uw Nespresso® Machine. Het schitterende proefpakket bevat de smaken Intenso, Lungo di Lusso, Espresso Grande en II Delizioso. U profiteert van 33% korting, gratis verzending en een mok cadeau! Maak extra voordelig kennis met zowel de Celeste als de Original koffiebonen van Grand Maestro Italiano en bepaal zelf uw favoriet. Profiteer van 45% korting, gratis verzending en een mok cadeau!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27