David Rabinovich steelt de show
'Electric Lady is uiting van hallucinerende hartstocht
16 ZEELAND
Beatrice van der
Poel brengt met
Electric Lady een
ode aan
gitaarlegende Jimi
Hendrix.
Twitter
Wat Van Waarden Is
@WatVanWaardenIs
Pracht van een
@N8vdN8 in
#Middelburg met
veel verhalenvertel
lers, wegdromers,
reuzen, heksen en si
nistere zaken
Rudestats
Facebook
Een ode aan de legenda
rische Jimi Hendrix in
het Nederlands en
door een vrouw. Daar
schuilt een groot ge
vaar in. Zangeres en songschrij
ver Beatrice van der Poel besefte
dat maar al te goed toen ze de uit
daging aanging om haar idool 'te
vangen' in een muziektheaterpro
gramma. Maar gaandeweg haar
zoektocht naar de oorzaken van
haar fascinatie voor zijn muziek
en persoon, ontdekte ze die ande
re kant van de man die de pop
en rockmuziek in zijn te korte le
ven wezenlijk veranderde.
Niet alleen de gitaarheld die gi
taristen inspireerde met gedurfd,
stoer en vernieuwend gitaarspel,
ook de twijfelaar, dromer en de
dichter kwam ze tegen. En zo is
haar programma Electric Lady dat
vorige week in première ging
niet alleen die vurig verlangde
ode, maar een uiting van halluci
nerende hartstocht die zij in haar
muziek en performance kan leg
gen. Donderdag 29 oktober is
Electric Lady te zien en horen in
Podium 't Beest in Goes.
Jimi Hendrix geldt nog steeds
- 45 jaar na zijn dood - als één
van de beste rockgitaristen aller
tijden. Voor velen zonder twijfel
'de beste'. Door zijn manier van
spelen, vernieuwende technie
ken, legendarische optredens en
opnamen klinkt zijn invloed
door tot in de hedendaagse pop
en rock. Na zijn overlijden op
27-jarige leeftijd in 1970 is het be
sef van zijn impact alleen maar
toegenomen.
Wie was die man, waarin
school zijn talent en vanwaar die
fascinatie? Het zijn enkele vragen
die zangeres en liedjesschrijver
Beatrice van der Poel al langer be
zighielden. „Eigenlijk al vanaf het
moment dat ik hem voor het
eerst hoorde, filmbeelden zag en
in de ban raakte van die pure,
emotionele passie. De manier
waarop hij zwarte bluesmuziek
deed versmelten met soul en
rock. Ik was ongeveer 17 jaar en
die betovering is nooit verdwe
nen."
„Het mocht geen pure muziek-
show zijn met covers van Hen-
drix-nummers. Ook al doe je dat
perfect, daarmee ga je voorbij aan
de reden van zijn grote invloed
en doe je zijn talent tekort. Maar
ook met een kleinkunstbenade-
ring kom je er niet. Het moest
wel rock-'n-roll zijn. Hendrix had
ondanks die uitstraling en het eti
ket van mannelijke rockster,
macho, vrouwenverleider en six
ties icoon ook die zachte, sensue
le en poëtische kant. Daarin lag
de uitdaging, die verschillende
kanten moesten uit de verf ko
men en dat dan nog vanuit een
vrouwelijk perspectief."
Beatrice van der Poel vertaalde
en bewerkte verschillende num
mers zoals The Wind Cries Mary,
Foxy Lady, Purple Haze en Little
Wing. „Juist in de teksten van
zijn eigen nummers kom je een
andere rockster tegen. Je merkt al
snel die bewondering die Hen
drix had voor Bob Dylan, maar
ontdekt dat hetgeen hij met zijn
gitaar kon eigenlijk ook in zijn
teksten en woordgebruik is terug
te vinden. Teksten met veel kleur
en de klank van de bevrijdende ja
ren zestig. Vaak cryptisch met
bloemrijke metaforen, maar ook
duidelijke verwijzingen naar zijn
eigen leven en referenties naar
zijn moeder die hij op jonge leef
tijd verloor."
Voor Electric Lady schreef Bea
trice van der Poel een aantal num
mers die aansluiten bij het Hen-
drix-repertoire. Van der Poel
heeft voor deze show weer steun
gekregen van schrijver Thomas
Verbogt voor verbindende literai
re teksten. De op die manier
vormgegeven anekdotes tussen
realiteit en fantasie voedt zo de
verbeelding. „In die back- sta
ge-stories schuilt ook het verschil
met een biografie."
Met het programma So-
nare e Ballare wil het
Apollo Ensemble mu
ziek vanaf 1600 tot
1800 laten klinken en laten dan
sen. Wat de dans betreft verander
de er veel in die periode. Wat aan
vankelijk gecomponeerd is om
echt op te dansen of te bewegen
werd dansante muziek waar men
gewoon naar luisterde.
Het programma werd niet
chronologisch gebracht. De grote
componisten Bach en Handel om
armden de iets mindere goden
Haydn, Biber en Farina. Tech
nisch gezien begrijpelijk want bij
het openings- en slotwerk deden
de blazers (hobo en fagot) mee.
Bach verwerkte in zijn Ouver
ture BWV1066, een reeks dan
sen. De ouverture miste nog de
juiste balans. In de dansen kwa
men de aparte ritmes en de ver
schillende karakters beter uit,
hoewel het tempo van de Passe-
pied aan de hoge kant was.
Het Concert in F van J. Haydn
is een juweeltje. Misschien is een
uitvoering met orgel overtuigen
der. Nu werd het met klavecim
bel gespeeld. David Rabinovich,
die een Georg Kloz-viool uit 1754
bespeelt, en Marion Boshuizen
(Mietke-kopie gemaakt door C.
Bom) stalen de show. Zij zijn ver
groeid met hun instrumenten,
musiceren goed samen en trek
ken de spanningsbogen mooi
door. Ook de strijkers kweten
zich prima van hun taak met een
verzorgd pizzicato in het Largo
en een strak ritme in het Presto.
Het 4de Concerto Grosso Op.3
van Handel, met virtuoze par
tijen van de blazers klonk joyeus
en beter in balans dan het Bach-
concerto. Een feestelijke afslui
ting van een dansant, muzikaal
optreden.
De Nacht van de Nacht trok za
terdag duizenden bezoekers
naar onder meer Middelburg,
Terneuzen en Axel. Zij genoten
in duistere binnensteden van al
lerlei soorten straatoptredens,
muziek, exposities en griezel
verhalen.
Het weekend zit er weer op,
maar niet voor sportverslagge
ver Rudy Boogert. In zijn web-
log Rudestats brengt hij dage
lijks het verhaal achter het
sportverhaal.
Wie is de waardevolste topsco
rer in Zeeland? Waarom hoeft
SKNWK zich geen zorgen te
maken na het verlies afgelopen
zaterdag tegen Waarde? Welke
trainers van Goes waren in het
verleden profs?
Rudestats meet, vergelijkt en
laat de cijfers voor zich spreken.
www.pzc.nl/rudestats
En weer is ze een ronde verder,
Demi Matenahoru uit Middel
burg. Ook afgelopen vrijdag
was het weer spannend, maar
ze redde het: Demi ging weer
een ronde verder in het
SBS6-televisieprogramma 'K3
zoekt K3'.
Het bericht op Facebook werd
veel geliked en Demi heeft in
elk geval de steun van Daniëlle
van der Does: 'Ik ben fan! Ze
kan goed zingen en heeft een
leuke/stoere uitstraling'
Kijk op www.pzc.nl of
@pzcredactie
II facebook.com/depzc
@pzcredactie
'Betovering Hendrix
is nooit verdwenen'
door René de Dreu
Beatrice van der Poel. foto Andy Doornhein
Beatrice van der Poel: donderdag 29
oktober in 't Beest in Goes, aanvang
20.00 uur.
door Jeanette Vergouwen
Apollo Ensemble o.l.v. David Rabino
vich. Vrijdag 23 oktober, Sint Ja-
cobskerk in Vlissingen