David Rabinovich steelt de show 'Electric Lady is uiting van hallucinerende hartstocht 16 ZEELAND Beatrice van der Poel brengt met Electric Lady een ode aan gitaarlegende Jimi Hendrix. Twitter Wat Van Waarden Is @WatVanWaardenIs Pracht van een @N8vdN8 in #Middelburg met veel verhalenvertel lers, wegdromers, reuzen, heksen en si nistere zaken Rudestats Facebook Een ode aan de legenda rische Jimi Hendrix in het Nederlands en door een vrouw. Daar schuilt een groot ge vaar in. Zangeres en songschrij ver Beatrice van der Poel besefte dat maar al te goed toen ze de uit daging aanging om haar idool 'te vangen' in een muziektheaterpro gramma. Maar gaandeweg haar zoektocht naar de oorzaken van haar fascinatie voor zijn muziek en persoon, ontdekte ze die ande re kant van de man die de pop en rockmuziek in zijn te korte le ven wezenlijk veranderde. Niet alleen de gitaarheld die gi taristen inspireerde met gedurfd, stoer en vernieuwend gitaarspel, ook de twijfelaar, dromer en de dichter kwam ze tegen. En zo is haar programma Electric Lady dat vorige week in première ging niet alleen die vurig verlangde ode, maar een uiting van halluci nerende hartstocht die zij in haar muziek en performance kan leg gen. Donderdag 29 oktober is Electric Lady te zien en horen in Podium 't Beest in Goes. Jimi Hendrix geldt nog steeds - 45 jaar na zijn dood - als één van de beste rockgitaristen aller tijden. Voor velen zonder twijfel 'de beste'. Door zijn manier van spelen, vernieuwende technie ken, legendarische optredens en opnamen klinkt zijn invloed door tot in de hedendaagse pop en rock. Na zijn overlijden op 27-jarige leeftijd in 1970 is het be sef van zijn impact alleen maar toegenomen. Wie was die man, waarin school zijn talent en vanwaar die fascinatie? Het zijn enkele vragen die zangeres en liedjesschrijver Beatrice van der Poel al langer be zighielden. „Eigenlijk al vanaf het moment dat ik hem voor het eerst hoorde, filmbeelden zag en in de ban raakte van die pure, emotionele passie. De manier waarop hij zwarte bluesmuziek deed versmelten met soul en rock. Ik was ongeveer 17 jaar en die betovering is nooit verdwe nen." „Het mocht geen pure muziek- show zijn met covers van Hen- drix-nummers. Ook al doe je dat perfect, daarmee ga je voorbij aan de reden van zijn grote invloed en doe je zijn talent tekort. Maar ook met een kleinkunstbenade- ring kom je er niet. Het moest wel rock-'n-roll zijn. Hendrix had ondanks die uitstraling en het eti ket van mannelijke rockster, macho, vrouwenverleider en six ties icoon ook die zachte, sensue le en poëtische kant. Daarin lag de uitdaging, die verschillende kanten moesten uit de verf ko men en dat dan nog vanuit een vrouwelijk perspectief." Beatrice van der Poel vertaalde en bewerkte verschillende num mers zoals The Wind Cries Mary, Foxy Lady, Purple Haze en Little Wing. „Juist in de teksten van zijn eigen nummers kom je een andere rockster tegen. Je merkt al snel die bewondering die Hen drix had voor Bob Dylan, maar ontdekt dat hetgeen hij met zijn gitaar kon eigenlijk ook in zijn teksten en woordgebruik is terug te vinden. Teksten met veel kleur en de klank van de bevrijdende ja ren zestig. Vaak cryptisch met bloemrijke metaforen, maar ook duidelijke verwijzingen naar zijn eigen leven en referenties naar zijn moeder die hij op jonge leef tijd verloor." Voor Electric Lady schreef Bea trice van der Poel een aantal num mers die aansluiten bij het Hen- drix-repertoire. Van der Poel heeft voor deze show weer steun gekregen van schrijver Thomas Verbogt voor verbindende literai re teksten. De op die manier vormgegeven anekdotes tussen realiteit en fantasie voedt zo de verbeelding. „In die back- sta ge-stories schuilt ook het verschil met een biografie." Met het programma So- nare e Ballare wil het Apollo Ensemble mu ziek vanaf 1600 tot 1800 laten klinken en laten dan sen. Wat de dans betreft verander de er veel in die periode. Wat aan vankelijk gecomponeerd is om echt op te dansen of te bewegen werd dansante muziek waar men gewoon naar luisterde. Het programma werd niet chronologisch gebracht. De grote componisten Bach en Handel om armden de iets mindere goden Haydn, Biber en Farina. Tech nisch gezien begrijpelijk want bij het openings- en slotwerk deden de blazers (hobo en fagot) mee. Bach verwerkte in zijn Ouver ture BWV1066, een reeks dan sen. De ouverture miste nog de juiste balans. In de dansen kwa men de aparte ritmes en de ver schillende karakters beter uit, hoewel het tempo van de Passe- pied aan de hoge kant was. Het Concert in F van J. Haydn is een juweeltje. Misschien is een uitvoering met orgel overtuigen der. Nu werd het met klavecim bel gespeeld. David Rabinovich, die een Georg Kloz-viool uit 1754 bespeelt, en Marion Boshuizen (Mietke-kopie gemaakt door C. Bom) stalen de show. Zij zijn ver groeid met hun instrumenten, musiceren goed samen en trek ken de spanningsbogen mooi door. Ook de strijkers kweten zich prima van hun taak met een verzorgd pizzicato in het Largo en een strak ritme in het Presto. Het 4de Concerto Grosso Op.3 van Handel, met virtuoze par tijen van de blazers klonk joyeus en beter in balans dan het Bach- concerto. Een feestelijke afslui ting van een dansant, muzikaal optreden. De Nacht van de Nacht trok za terdag duizenden bezoekers naar onder meer Middelburg, Terneuzen en Axel. Zij genoten in duistere binnensteden van al lerlei soorten straatoptredens, muziek, exposities en griezel verhalen. Het weekend zit er weer op, maar niet voor sportverslagge ver Rudy Boogert. In zijn web- log Rudestats brengt hij dage lijks het verhaal achter het sportverhaal. Wie is de waardevolste topsco rer in Zeeland? Waarom hoeft SKNWK zich geen zorgen te maken na het verlies afgelopen zaterdag tegen Waarde? Welke trainers van Goes waren in het verleden profs? Rudestats meet, vergelijkt en laat de cijfers voor zich spreken. www.pzc.nl/rudestats En weer is ze een ronde verder, Demi Matenahoru uit Middel burg. Ook afgelopen vrijdag was het weer spannend, maar ze redde het: Demi ging weer een ronde verder in het SBS6-televisieprogramma 'K3 zoekt K3'. Het bericht op Facebook werd veel geliked en Demi heeft in elk geval de steun van Daniëlle van der Does: 'Ik ben fan! Ze kan goed zingen en heeft een leuke/stoere uitstraling' Kijk op www.pzc.nl of @pzcredactie II facebook.com/depzc @pzcredactie 'Betovering Hendrix is nooit verdwenen' door René de Dreu Beatrice van der Poel. foto Andy Doornhein Beatrice van der Poel: donderdag 29 oktober in 't Beest in Goes, aanvang 20.00 uur. door Jeanette Vergouwen Apollo Ensemble o.l.v. David Rabino vich. Vrijdag 23 oktober, Sint Ja- cobskerk in Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17