O De Ondernemer Zeeland Nieuw gezicht voor Foodport Zeeland Groot deel van de aardappeloogst is verrot Food is de motor achter stijging van consumptie In 2050 zal de wereldbevolking gegroeid zijn van zeven naar negen miljard mensen. Veel van die mensen hebben dan twee keer zoveel inkomen te besteden als nu. 22 23 GOES Foodport Zeeland is een belangenorganisatie van ondernemers in de Zuidwest Delta van Nederland en is al enige jaren actief op het gebied van food in de ruimste zin van het woord. Het bestuur heeft gezocht naar een nieuwe co ordinator van Foodport en die heeft gevonden in de persoon van Sabine Verburg. Zij is met ingang van oktober aan de slag gegaan. Verburg is momenteel al werk zaam op het gebied van food. Zo is ze ook coördinator bij de stichting Lekker Regionaal Product en zal ze zich toeleg gen op een verdere ontwikke ling van Proef Beleef Zee land en het keurmerk Zeker Zeeuws. De besturen van de Stich ting Foodport Zeeland en de Stichting Lekker Regionaal Product hebben verkennende gesprekken met elkaar gevoerd om te beoordelen of er moge lijkheden zijn te komen tot een eventuele samenwerking. Beide stichtingen zijn name lijk belangenorganisatie voor food-bedrijven in de zuidwest Delta van Nederland en heb ben overeenkomsten in hun doelen. Hun netwerken kun nen elkaar versterken, waar bij er meer kansen zijn voor nieuwe fondsen en subsidies. Bovendien zouden beide stich tingen door samen te werken hun slagkracht kunnen vergro ten en kosten besparen. Dit heeft geleid tot een opdracht om dit te onderzoeken. Het on derzoek richt zich op de vraag of en zo ja op welke wijze beide stichtingen een samenwerking met elkaar kunnen aangaan. Een advies daarover wordt eind december 2015 verwacht. MIDDELBURG Een groot deel van de aardappeloogst in Zeeland is mislukt. Een kwart tot een derde van de aardap pelen is door de overvloedige regenval van de afgelopen tijd gaan rotten. Dat meldt land- en tuinbouw organisatie ZLTO. Gelukkig is niet de hele oogst verloren, zegt een woordvoerder, maar dat er veel schade is, is duide lijk. Aardappelen gaan rotten als ze 12 tot 24 uur onder water staan omdat ze dan geen zuurstof meer krijgen. Aardappelen en uien vormen de belangrijk ste inkomstenbron voor veel Zeeuwse akkerbouwers. ook fysiek en financieel gezien toegang toe hebben. Het is dan noodzakelijk om te investeren in trans port, logistiek en distributie zodat voedsel bereik baar en betaalbaar is voor mensen. Veiligheid en kwaliteit Ten derde is het belangrijk om gebalanceerde en gezonde voeding te stimuleren. Niet alleen meer en betere productie en distributie van voeding, maar ook de veiligheid en de kwaliteit ervan spelen een grote rol. Om het belang van gevarieerde en uitgeba lanceerde voeding te onderstrepen, zijn educatie en informatie essentieel. Ook als het gaat over de berei ding en het bewaren van voedsel. Tot slot is het nodig de stabiliteit in de markt te ver beteren. Consumenten, boeren en tuinders, ver werkende bedrijven en voedselverkopers hebben allemaal baat bij een stabiele, voorspelbare markt. Schommelingen in prijzen en aanbod kunnen grote gevolgen hebben voor de voedselzekerheid. Het is niet voor niets dat Rabobank deze vier doelstellin gen zo belangrijk vindt. Landbouw en voeding vor men al jaren het hart van de strategie. De Fouw: "De Rabobank is in 1898 opgericht vanuit de filosofie dat de coöperatieve opzet van samenwerkende boeren het beste was voor ons allemaal. We zijn niet alleen een bank die financiert, maar ook een die verbindin gen en samenwerkingen stimuleert. Wat we willen is weloverwogen en verantwoorde keuzes maken, met een balans tussen de lange termijn belangen van onze klanten en de duurzame vitaliteit van de Rabobank. Onze Banking for Food visie is er voor de lange termijn. Deze zal zich nog verder ontwik kelen, maar het uitgangspunt is om door middel van het bieden van financiering, kennis en netwerken de vier doelstellingen te verwezenlijken. Zo kan voed selzekerheid ook echt een zekerheid worden voor iedereen." VLISSINGEN Consumenten hebben in de maand augustus 1,4 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand een jaar geleden. Ze gaven vooral meer uit aan voedings- en genotmiddelen. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige week heeft gepubliceerd. Met 2,9 procent stegen de uitgaven aan voedings- en genotmid delen het sterkst. Frisdank en ijs waren afgelopen zomer erg in trek. Augustus was dit jaar warmer dan vorig jaar. Aan overige goederen zoals bezine en diesel gaven consu menten 2,2 procent meer uit en aan duurzame goederen zoals kleding en huishou delijke artikelen 0,2 procent meer. De stijging op jaarbasis is aanzienlijk kleiner dan in de afgelopen maanden. Deze maand meldde CBS al dat de omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, consumenten elektronica en woninginrich ting in augustus is gekrompen. Wel gaven consumenten meer uit aan auto's. Verder gaven mensen meer uit aan woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper en verze keringen. m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 87