i
O De Ondernemer Zeeland
TiP# beveiliging Wim Huibregtse Detec Zeeland Beveiliging
De automotive blijft de gemoederen danig bezig houden. Auto's zijn emotie. De overheid zet in op
drastische vermindering van C02 uitstoot. Stimulering van elektrisch rijden en herinvoering van
wegenbelasting voor oldtimers moeten in dat licht worden bezien. En dan hebben we ook nog het
schandaal met de sjoemelsoftware van Volkswagen. Hoe kijkt de Zeeuwse autobranche tegen deze
ontwikkelingen aan? Een gesprek met John Zwartepoorte.
20 21
De vorig jaar geïntro
duceerde plannen
van staatssecretaris
Wiebes om lease
rijders fiscaal extra
te belasten veroorzaakten een
storm van protest. Nadat de wind
is gaan liggen, volgde onlangs een
nieuwe autobrief van de staatsse
cretaris. Hierin zijn de door het
kabinet beoogde fiscale auto
maatregelen voor 2017 tot en met
2020 verder uitgewerkt.
Recentelijk ging een enorme
schok door de autobranche na
de onthullingen over fraude met
software bij VW om C02 emissie
bij dieselauto's te verdoezelen. De
Duitse regering kwam met een
statement om de indruk weg te
nemen dat de manipulaties een
probleem zijn van de hele auto
industrie.
Ook de voorzitter van de Duitse
auto-industriebond beklem
toonde dat het schandaal niet
moet worden gekoppeld aan het
gebruik van diesel of de reputa
tie van de Duitse auto-industrie.
John Zwartepoorte, die vorig jaar
zijn zilveren jubileum vierde als
BMW-dealer, startte om precies te
zijn op 16 juni 1989 met dit Duitse
merk. Zijn automotive groep, met
vestigingen in Goes en Roosen
daal, heeft anno 2015 het dealer
schap van BMW, Mini, Land Rover
en Jaguar. De inmiddels 60-jarige
ondernemer sluit zich aan bij bo
vengenoemde 'Duitse woorden'.
"De beurzen hebben onmiddellijk
gereageerd op alle commotie. Het
ergste is dat er zo veel banen on
der druk komen te staan. Bij BMW
is echter geen enkele reden tot
ongerustheid. Daar is 20 procent
de laagste bijtelling, afgezien van
elektrische auto's. Manipulatie
met C02 emissie is totaal niet aan
de orde", stelt Zwartepoorte.
De automotive is een grillige
branche, maar Zwartepoorte
blijft ook in roerige tijden inves
teren om klaar te zijn als de eco
nomie weer volop aantrekt. De
BMW-vestiging en de Mini-show-
room in Goes zijn onlangs geheel
vernieuwd, terwijl in 2012 in het
pand van Land Rover een nieuw
bandenhotel is gerealiseerd.
Sinds de aanvang van de crisis in
2008 hebben diverse autobedrij
ven hun deuren noodgedwongen
moeten sluiten. Het concern van
directeur-eigenaar John Zwar
tepoorte, waar 123 mensen hun
brood verdienen, is echter gestaag
doorgegroeid. "De eerste vier jaar
na de crisis is onze omzet sta
biel gebleven. Vervolgens is deze
jaarlijks met gemiddeld zo'n vijf
procent gestegen. Waarom wij
anticyclisch kunnen opereren? Ik
denk dat het een combinatie is van
mooie producten en hoe je met
mensen omgaat. Ons streven is
om de klanten volledig te ontzor-
gen op het gebied van mobiliteit."
Zwartepoorte (van origine tech
nisch tekenaar en werkvoorberei
der in de chemie) heeft nooit spijt
gehad van zijn move 35 jaar gele
den naar de autobranche. "Ik vind
het leuk om in deze sector werk
zaam te zijn en wil nog een poosje
doorgaan. Wel probeer ik meer op
afstand te opereren om ruimte te
maken voor de jongere generatie",
vertelt hij in zijn bedrijf in Goes,
waar op vrijdag 8 januari weer de
traditionele netwerkbijeenkomst
'Zeeland op Niveau' wordt gehou
den.
Een Buurt WhatsApp is een WhatsApp-
JJL-
Tekst Henk van de Voorde Foto Lex de Meester
Presteren in een grillige branche
John Zwartepoorte over het VW-schandaal: "De beurzen hebben onmiddellijk gereageerd op alle commo
tie. Het ergste is dat er zo veel banen onder druk komen te staan."
groep die zich richt op het signaleren van verdachte si
tuaties in een bepaalde wijk, buurt of dorp. Een Buurt
WhatsApp kan de veiligheid in jouw buurt verbeteren, maar
je ziet steeds meer dat het uitmondt in een complete
chaos. Natuurlijk kan een WhatsApp groep bijdragen aan
de veiligheid. De sociale band tussen mensen in een wijk
is tegenwoordig stukken minder dan vroeger, meestal weet
de één niet van de ander of die op vakantie is. Daarom is
het belangrijk een aantal spelregels op te stellen die je kunt
toepassen op de Buurt WhatsApp in jouw wijk. Dit voorkomt
nodeloze meldingen en paniek. Ook wijs ik graag op de zo
geheten SAAR-methode om WhatsAppmeldingen binnen de
politieprocessen te laten passen. De tips:
1) Een Buurt WhatsApp is een serieuze zaak. Een mini-
Security
mumleeftijd van 18 jaar is wenselijk. 2) Deelnemers dienen
woonachtig te zijn in de wijk of buurt waar de groep zich
bevindt. In een Buurt WhatsApp kunnen zich maximaal 100
personen bevinden. Afhankelijk van de grootte van je wijk of
buurt is het verstandig vooraf een omtrek te bepalen.
3) Informeer bij de lokale politie of jouw wijkagent geïnteres
seerd is om deel te nemen aan de Buurt WhatsApp. 4) Een
Buurt WhatsApp is bedoeld om verdachte situaties te signa
leren, te melden en eventueel te verstoren. De politie komt
alleen in actie wanneer een melding bij 112 gedaan wordt.
Speel nooit voor eigen rechter en waarschuw bij heterdaad
altijd de politie via 112. Bel je 112 naar aanleiding van een
gemelde situatie in de Buurt WhatsApp, laat dit dan aan de
groep weten zodat er geen vijftig telefoontjes naar de politie
worden gedaan. 5) Foto's kunnen handig zijn als signale
ment of eventueel bewijs. 6) WhatsApp is bedoeld als buurt
wacht, niet als buurthuis. Niet alle buurtbewoners zitten te
wachten op een overvloed aan berichten. 7) Gebruik SAAR:
Signaleer, Alarmeerll2, Appmelding-aan-groep, Reageer,
door bijvoorbeeld naar buiten te gaan en contact te maken
met de persoon. 8) Communiceer met je buren en bewoners
uit de buurt, hierdoor weetje wat er bij de ander speelt. Is
iemand op vakantie? Is er een examenfeestje? Kortom, ga
serieus om met een Buurt WhatsApp-groep, want anders,
vergroot de groep het 'onveilige' gevoel alleen maar.