i O De Ondernemer Zeeland TiP# beveiliging Wim Huibregtse Detec Zeeland Beveiliging De automotive blijft de gemoederen danig bezig houden. Auto's zijn emotie. De overheid zet in op drastische vermindering van C02 uitstoot. Stimulering van elektrisch rijden en herinvoering van wegenbelasting voor oldtimers moeten in dat licht worden bezien. En dan hebben we ook nog het schandaal met de sjoemelsoftware van Volkswagen. Hoe kijkt de Zeeuwse autobranche tegen deze ontwikkelingen aan? Een gesprek met John Zwartepoorte. 20 21 De vorig jaar geïntro duceerde plannen van staatssecretaris Wiebes om lease rijders fiscaal extra te belasten veroorzaakten een storm van protest. Nadat de wind is gaan liggen, volgde onlangs een nieuwe autobrief van de staatsse cretaris. Hierin zijn de door het kabinet beoogde fiscale auto maatregelen voor 2017 tot en met 2020 verder uitgewerkt. Recentelijk ging een enorme schok door de autobranche na de onthullingen over fraude met software bij VW om C02 emissie bij dieselauto's te verdoezelen. De Duitse regering kwam met een statement om de indruk weg te nemen dat de manipulaties een probleem zijn van de hele auto industrie. Ook de voorzitter van de Duitse auto-industriebond beklem toonde dat het schandaal niet moet worden gekoppeld aan het gebruik van diesel of de reputa tie van de Duitse auto-industrie. John Zwartepoorte, die vorig jaar zijn zilveren jubileum vierde als BMW-dealer, startte om precies te zijn op 16 juni 1989 met dit Duitse merk. Zijn automotive groep, met vestigingen in Goes en Roosen daal, heeft anno 2015 het dealer schap van BMW, Mini, Land Rover en Jaguar. De inmiddels 60-jarige ondernemer sluit zich aan bij bo vengenoemde 'Duitse woorden'. "De beurzen hebben onmiddellijk gereageerd op alle commotie. Het ergste is dat er zo veel banen on der druk komen te staan. Bij BMW is echter geen enkele reden tot ongerustheid. Daar is 20 procent de laagste bijtelling, afgezien van elektrische auto's. Manipulatie met C02 emissie is totaal niet aan de orde", stelt Zwartepoorte. De automotive is een grillige branche, maar Zwartepoorte blijft ook in roerige tijden inves teren om klaar te zijn als de eco nomie weer volop aantrekt. De BMW-vestiging en de Mini-show- room in Goes zijn onlangs geheel vernieuwd, terwijl in 2012 in het pand van Land Rover een nieuw bandenhotel is gerealiseerd. Sinds de aanvang van de crisis in 2008 hebben diverse autobedrij ven hun deuren noodgedwongen moeten sluiten. Het concern van directeur-eigenaar John Zwar tepoorte, waar 123 mensen hun brood verdienen, is echter gestaag doorgegroeid. "De eerste vier jaar na de crisis is onze omzet sta biel gebleven. Vervolgens is deze jaarlijks met gemiddeld zo'n vijf procent gestegen. Waarom wij anticyclisch kunnen opereren? Ik denk dat het een combinatie is van mooie producten en hoe je met mensen omgaat. Ons streven is om de klanten volledig te ontzor- gen op het gebied van mobiliteit." Zwartepoorte (van origine tech nisch tekenaar en werkvoorberei der in de chemie) heeft nooit spijt gehad van zijn move 35 jaar gele den naar de autobranche. "Ik vind het leuk om in deze sector werk zaam te zijn en wil nog een poosje doorgaan. Wel probeer ik meer op afstand te opereren om ruimte te maken voor de jongere generatie", vertelt hij in zijn bedrijf in Goes, waar op vrijdag 8 januari weer de traditionele netwerkbijeenkomst 'Zeeland op Niveau' wordt gehou den. Een Buurt WhatsApp is een WhatsApp- JJL- Tekst Henk van de Voorde Foto Lex de Meester Presteren in een grillige branche John Zwartepoorte over het VW-schandaal: "De beurzen hebben onmiddellijk gereageerd op alle commo tie. Het ergste is dat er zo veel banen onder druk komen te staan." groep die zich richt op het signaleren van verdachte si tuaties in een bepaalde wijk, buurt of dorp. Een Buurt WhatsApp kan de veiligheid in jouw buurt verbeteren, maar je ziet steeds meer dat het uitmondt in een complete chaos. Natuurlijk kan een WhatsApp groep bijdragen aan de veiligheid. De sociale band tussen mensen in een wijk is tegenwoordig stukken minder dan vroeger, meestal weet de één niet van de ander of die op vakantie is. Daarom is het belangrijk een aantal spelregels op te stellen die je kunt toepassen op de Buurt WhatsApp in jouw wijk. Dit voorkomt nodeloze meldingen en paniek. Ook wijs ik graag op de zo geheten SAAR-methode om WhatsAppmeldingen binnen de politieprocessen te laten passen. De tips: 1) Een Buurt WhatsApp is een serieuze zaak. Een mini- Security mumleeftijd van 18 jaar is wenselijk. 2) Deelnemers dienen woonachtig te zijn in de wijk of buurt waar de groep zich bevindt. In een Buurt WhatsApp kunnen zich maximaal 100 personen bevinden. Afhankelijk van de grootte van je wijk of buurt is het verstandig vooraf een omtrek te bepalen. 3) Informeer bij de lokale politie of jouw wijkagent geïnteres seerd is om deel te nemen aan de Buurt WhatsApp. 4) Een Buurt WhatsApp is bedoeld om verdachte situaties te signa leren, te melden en eventueel te verstoren. De politie komt alleen in actie wanneer een melding bij 112 gedaan wordt. Speel nooit voor eigen rechter en waarschuw bij heterdaad altijd de politie via 112. Bel je 112 naar aanleiding van een gemelde situatie in de Buurt WhatsApp, laat dit dan aan de groep weten zodat er geen vijftig telefoontjes naar de politie worden gedaan. 5) Foto's kunnen handig zijn als signale ment of eventueel bewijs. 6) WhatsApp is bedoeld als buurt wacht, niet als buurthuis. Niet alle buurtbewoners zitten te wachten op een overvloed aan berichten. 7) Gebruik SAAR: Signaleer, Alarmeerll2, Appmelding-aan-groep, Reageer, door bijvoorbeeld naar buiten te gaan en contact te maken met de persoon. 8) Communiceer met je buren en bewoners uit de buurt, hierdoor weetje wat er bij de ander speelt. Is iemand op vakantie? Is er een examenfeestje? Kortom, ga serieus om met een Buurt WhatsApp-groep, want anders, vergroot de groep het 'onveilige' gevoel alleen maar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 85