Vluchtelingen zien in Kapelle bekende gezichten Lekkage eindelijk gestopt dankzij waterontharder «AQUACell 12 ZEELAND (advertentie) Marieke van Pamelen en Rinus Scheele uit Yerseke: Voor een groot deel van de groep betekent dat wéér een nieuwe op vangplek. De vluchtelingen heb ben al meerdere tussenstops ge had, sinds ze in Nederland zijn. Op de nieuwe crisisnoodop- vang, waar ze 72 uur verblijven, zullen de asielzoekers in elk geval een aantal bekende gezichten zien. Een Zeeuws crisisteam, waar in medewerkers van alle gemeen ten uit de provincie vertegenwoor digd zijn, reist namelijk mee: van de eerste crisisnoodopvang in Cad- zand, via Baskensburg in Vlissin- gen, Burgh-Haamstede en nu naar Kapelle. Het team van gemeenteambte naren valt onder de Veiligheidsre gio. „We zijn getraind om in actie te komen bij crisissituaties, zoals het ongeval op de A58, maar nu helpen we de vluchtelingen", zegt woordvoerder Marjolein Rein- houdt. Ze was gisteren actief in Kapel le, maar werkt normaal gesproken voor de gemeente Sluis. „De Zeeuwse gemeenten zijn te klein om dit afzonderlijk te regelen. Het vergt nogal wat om drie dagen lang, 24 uur per dag, mensen be schikbaar te hebben. De gemeen ten hebben elkaar nodig. Voor de vluchtelingen is het ook prettig om een bekend gezicht te zien als ze op een andere locatie terecht komen. Als er iets aan de hand is met mensen, dan kunnen we dat goed overdragen op de volgende locatie." De ambtenaren zorgen er on der meer voor dat de opvangloca- ties goed draaien. „Ze trommelen 'Als er iets aan de hand is met mensen, dan kunnen we dat goed overdragen' bijvoorbeeld een arts op, als het nodig is. Ze houden contact met de beveiliging, politie en de burge meester", legt Reinhoudt uit. De medewerkers van catering, schoonmaak en beveiliging reizen niet mee. „Per gemeente wordt ge keken wat de meest praktische op lossing is. We delen kennis, maar er wordt veel gebruik gemaakt van leveranciers waar de gemeen ten toch al mee werken. Ze moe ten bovendien snel mensen of spullen kunnen leveren." Op de Zeeuwse opvanglocaties zijn de afgelopen weken al zo'n honderd vrijwilligers van het Ro de Kruis actief geweest, weet Cor Bos, coördinator voor Zeeland. Sommige vrijwilligers zijn al op bijna alle noodopvangen ingezet. „Dit is het werk waarvoor ze vrij willigers zijn geworden, dus ze willen graag helpen." Paracetamol De vrijwilligers van het Rode Kruis verlenen vooral medische hand- en spandiensten, zegt Bos. In Burgh-Haamstede werd ook ge zorgd voor slaapplaatsen, maar in Kapelle worden de bedjes via het ministerie van Defensie geregeld. Bos: „Als iemand hoofdpijn heeft, dan geven ze paracetamol. We hebben een keer een zwanger schapstest beschikbaar gesteld. Al les gaat in overleg met de huisarts. Tot nu toe is er niets ernstigs ge weest." Zo'n honderdvijftig mensen hebben zich aangemeld om te hel pen op de opvanglocatie in Kapel le, meldt Reinhoudt. „We hebben mensen op een wachtlijst moeten zetten." Na de opvang in Kapelle wordt in Zeeland een pauze ingelast. Als het nodig is, arriveert de eerste week van november een nieuwe groep vluchtelingen in De Kruit- molen in Middelburg. 11 Meer informatie? www.aquacell.nl Of bel: 088 98 99100 zov^è&y 2 MELDEN BIJ DE PORTIER Drie meisjes uit Kapelle kijken door een opening in de hekken naar de aankomst van de tweehonderd vluchtelin gen in sporthal Groene Woud. foto Mechteld Jansen door Cornelleke Blok KAPELLE. Zo'n tweehonderd vluch telingen zijn gistermiddag met bus sen overgebracht van de sporthal len in Burgh-Haamstede naar sport hal Groene Woud in Kapelle. Marjolein Reinhoudt woordvoerder De meeste mensen die een AquaCell wa terontharder aanschaffen, doen dat uit ergernis over een verkalkte badkamer of vanwege een huidprobleem. Marieke en Rinus kampten met een heel ander verschijnsel. Na een kostbaar avontuur met een niet-werkend product bleek de AquaCell de oplossing voor een hard nekkige lekkage. Het is een wat ongewoon verhaal; wie ge bruik maakte van het toilet in het huis van Rinus Scheele en Marieke van Pamelen, kreeg zo goed als zeker een druppel water in de nek. Toen Marieke dat een paar keer zelf had ervaren, ging ze op onderzoek uit. Waar kwam dat water vandaan? Uit de pla fondlamp! Een lamp hoort geen water te lekken, dus daar moest de loodgieter bij komen. Om een lang verhaal kort te ma ken: de cv-installatie op de bovenverdie ping was de boosdoener. Dichtgekalkte leidingen Marieke:"De leidingen bleken zwaar dicht geslibd met kalk en daardoor begon een overloop te lekken. Langs de elektrici- teitspijp kwam dat een verdieping lager in de lamp van de wc terecht." Die kalk be vreemdde haar niet; toen zij en haar man in 1987 in Yerseke kwamen wonen, wisten ze al dat daar heel veel kalk in het leidingwa ter zat. Uit voorzorg hadden ze toen voor 600 gulden een ontkalker laten installeren. Later bleek die ontkalker niet meer te zijn dan een magneet die in elke bouwmarkt voor twee tientjes te koop was. "Het was een complete miskoop", zegt Ma rieke. "Dat ding deed helemaal niks en de installateur bleek met de noorderzon ver trokken." Een goed gevoel bij AquaCell Sinds het avontuur met de druppende wc- lamp moesten Marieke en Rinus elk half jaar weer hun loodgieter laten komen om de leiding door te prikken of zelfs nieuwe leidingen aan te leggen. En toen las Ma rieke in de plaatselijke krant een adverten tie voor de AquaCell waterontharder. On danks die eerdere slechte ervaring besloot Marieke dat ze een uitleg en demonstratie aan huis wilde. Het goede gevoel dat ze bij het lezen van de advertentie had werd bevestigd door de demonstratie aan huis. "Dat proefje dat ze deden liet me vrij koud, maar de pret tige presentatie - niet agressief - en het goede verhaal erbij hebben ons over de streep gehaald. Plaatsen dus! En dat was een heel goed besluit, want we zijn ont zettend tevreden. De lekkage is niet terug gekomen, de leidingen blijven kennelijk schoon." Het kraanwater smaakt nu héérlijk Driekwart jaar staat de AquaCell er nu - mooi uit het zicht in de meterkast. "En het eierkookpannetje, dat bij iedereen een kalkpannetje is, werd zelfs helemaal schoon van binnen. We hebben een tijdje terug een nieuwe douche laten installeren en daar zie je nog steeds geen spetje kalk aanslag op." Marieke noemt zichzelf een waterdrinker: "Ik drink liters per dag. Vroe ger alleen flessenwater, nu alleen uit de kraan, want dat vind ik héérlijk! Mijn klein dochtertje zegt: 'Oma, je hebt het lekker ste water van de hele wereld'. Smaak vind ik heel belangrijk en volgens mij proef ik het ook aan het eten dat ik kook: smaakt beter." Bijzonder plezierige service Het resultaat is wat telt, vinden Rinus en Marieke. Die 2000 euro was een flinke uit gave,"maar elk halfjaar de loodgieter moe ten bestellen kost uiteindelijk meer". En los van het resultaat: "Die mensen van de AquaCell zijn écht heel fijn, alsof je met fa milie bent. De contacten zijn heel plezierig en de service is gewoon prima. Kom daar in deze tijd nog maar eens om. Dat moe ten ze vooral zo vasthouden!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 44