Wat mag hij zeggen in China? L 43 doden bij busramp HTM: 'Wachten op ongeval' magazine 'Ik wil geen., compromis sluiten' Komt het nog goed met Memphis Depay? Fotograaf met focus op naakt Staatssecretaris Dijkhoff over de asielcrisis Kras Kortingsdagen Noodkreet bus- en trambestuurders: tientallen malen per dag op de rem voor Tietspiraten' met mobiel in de hand. (en wat niet?) DEN HAAG. Bus- en trambestuur ders van Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM moeten steeds vaker een noodstop maken. „Het loopt uit de hand", waarschuwt Hendri Beltman van busbedrijf Connexxion. Ook andere vervoers bedrijven zeggen tegen deze krant dat het wachten is op een groot ongeluk. Beltman: „Fietsers en voetgangers staren naar het schermpje van hun mobiele tele foon en hebben totaal geen oog meer voor de omgeving." 'Fietsers staren naar hun mobieltje en hebben geen oog meer voor de omgeving' Bij een noodstop vliegen passa giers door de bus. „Weggebruikers realiseren zich niet dat bus- en trampassagiers geen gordel dra gen", zegt Beltman. „De kans op ernstige ongelukken is daardoor veel groter." Volgens vervoerder Syntus vor men vooral appende fietsers een plaag. „Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit", zegt woord voerder Melanie Snijders. „Dank zij Whatsapp fietsen grote groe pen jongeren rond als een kip zon der kop." In de grote steden zijn de problemen het grootst. Bus- en tramchauffeurs van de HTM in de regio Den Haag moeten tot veer tig keer per rit ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. „Dan moet je denken aan acties als toe teren, afremmen of een noodstop maken", zegt Marijke Poppelier van de HTM. „Het is wachten op het eerste grote ongeluk." Hoe vaak het precies misgaat, is onduidelijk. De Nationale Politie houdt niet bij wanneer onoplet tende fietsers een ongeval veroor zaken. „Het probleem is dat bellen de fietsers achteraf vaak ontken nen dat ze met hun mobieltje be zig waren vanwege de verzeke ring", zegt een politiewoordvoer der. Volgens de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) vallen jaarlijks tientallen doden en honderden ge wonden door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij bijna 20 procent van de fietsonge- vallen met jongeren is een tele foon in het spel. Connexxion wil daarom dat kinderen op de basis school verplicht les krijgen in het gebruik van mobieltjes in het ver keer. „Er moet meer aandacht ko men voor normen en waarden", vindt Beltman. „Ook ouders heb ben hier een verantwoordelijk heid. Fietsers moeten gewoon uit hun doppen kijken." Eerder dit jaar besloot minister Schultz van Verkeer om bellen en appen op de fiets niet te verbie den. Volgens de minister is een verbod toch niet te controleren. Zangeres Jelka van Houten De wereld is Kras korting p.p Korting op alle reizen! BORDEAUX. Een uitje voor oude ren uit het zuidwesten van Frankrijk in de buurt van Bor deaux eindigde vrijdag tra gisch. Hun bus botste vlak na vertrek uit het dorp Petit-Pal- ais-et-Cornemps op een vracht wagen en vloog in brand. 41 in zittenden van de bus kwamen om. Ook de vrachtwagenchauf feur en zijn driejarige zoontje dat meereed in de cabine over leefden het ongeval bij de plaats Puisseguin niet. De buschauffeur wist samen met zeven anderen de bus levend te verlaten. Vier van hen zijn ern stig gewond. Volgens de burge meester van het dorp zijn er aan wijzingen dat de vrachtwa genchauffeur de macht over het stuur verloren heeft. De buschauf feur zou tevergeefs nog hebben ge probeerd uit te wijken. De Franse president Francois Hol- lande reageerde vrijdag zeer ge schokt. Hij beloofde een grondig onderzoek. Wintertijd zondag 25 oktober klok 1 uur terug www.pzc.nl Editie WALCHEREN ZATERDAG 24 oktober 2015 257e jaargang nr. 251 Los nummer 2,90 Abonneeprijs 1,11 Vrij veel J 4 bewolking Appende fietser plaag voor OV door Peter Winterman PAGINA 6 7 PAGINA 16 17 SPORT 2 3 PAGINA 12 13 Kras.nl/kortingsdagen of bel 0900-9697?oc /fF>, val' Actievoorwaarden zie: kras.nl/actievoorwaarden Pagina 4/5: Meer over busongeval 7 116! 5 5 5 5 4 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 1