Wat mag
hij zeggen
in China?
L
43 doden bij busramp
HTM: 'Wachten op ongeval'
magazine
'Ik wil geen.,
compromis
sluiten'
Komt
het nog
goed met
Memphis
Depay?
Fotograaf
met focus
op naakt
Staatssecretaris
Dijkhoff over
de asielcrisis
Kras Kortingsdagen
Noodkreet bus- en trambestuurders:
tientallen malen per dag op de rem voor
Tietspiraten' met mobiel in de hand.
(en wat niet?)
DEN HAAG. Bus- en trambestuur
ders van Connexxion, Syntus,
RET, GVB en HTM moeten steeds
vaker een noodstop maken. „Het
loopt uit de hand", waarschuwt
Hendri Beltman van busbedrijf
Connexxion. Ook andere vervoers
bedrijven zeggen tegen deze krant
dat het wachten is op een groot
ongeluk. Beltman: „Fietsers en
voetgangers staren naar het
schermpje van hun mobiele tele
foon en hebben totaal geen oog
meer voor de omgeving."
'Fietsers staren naar
hun mobieltje en
hebben geen oog meer
voor de omgeving'
Bij een noodstop vliegen passa
giers door de bus. „Weggebruikers
realiseren zich niet dat bus- en
trampassagiers geen gordel dra
gen", zegt Beltman. „De kans op
ernstige ongelukken is daardoor
veel groter."
Volgens vervoerder Syntus vor
men vooral appende fietsers een
plaag. „Wie belt, kijkt tenminste
nog voor zich uit", zegt woord
voerder Melanie Snijders. „Dank
zij Whatsapp fietsen grote groe
pen jongeren rond als een kip zon
der kop." In de grote steden zijn
de problemen het grootst. Bus- en
tramchauffeurs van de HTM in de
regio Den Haag moeten tot veer
tig keer per rit ingrijpen om een
aanrijding te voorkomen. „Dan
moet je denken aan acties als toe
teren, afremmen of een noodstop
maken", zegt Marijke Poppelier
van de HTM. „Het is wachten op
het eerste grote ongeluk."
Hoe vaak het precies misgaat, is
onduidelijk. De Nationale Politie
houdt niet bij wanneer onoplet
tende fietsers een ongeval veroor
zaken. „Het probleem is dat bellen
de fietsers achteraf vaak ontken
nen dat ze met hun mobieltje be
zig waren vanwege de verzeke
ring", zegt een politiewoordvoer
der.
Volgens de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) vallen jaarlijks
tientallen doden en honderden ge
wonden door het gebruik van een
mobieltje tijdens het fietsen. Bij
bijna 20 procent van de fietsonge-
vallen met jongeren is een tele
foon in het spel. Connexxion wil
daarom dat kinderen op de basis
school verplicht les krijgen in het
gebruik van mobieltjes in het ver
keer. „Er moet meer aandacht ko
men voor normen en waarden",
vindt Beltman. „Ook ouders heb
ben hier een verantwoordelijk
heid. Fietsers moeten gewoon uit
hun doppen kijken."
Eerder dit jaar besloot minister
Schultz van Verkeer om bellen en
appen op de fiets niet te verbie
den. Volgens de minister is een
verbod toch niet te controleren.
Zangeres Jelka van Houten
De wereld is Kras
korting p.p
Korting op alle reizen!
BORDEAUX. Een uitje voor oude
ren uit het zuidwesten van
Frankrijk in de buurt van Bor
deaux eindigde vrijdag tra
gisch. Hun bus botste vlak na
vertrek uit het dorp Petit-Pal-
ais-et-Cornemps op een vracht
wagen en vloog in brand. 41 in
zittenden van de bus kwamen
om. Ook de vrachtwagenchauf
feur en zijn driejarige zoontje
dat meereed in de cabine over
leefden het ongeval bij de
plaats Puisseguin niet.
De buschauffeur wist samen
met zeven anderen de bus levend
te verlaten. Vier van hen zijn ern
stig gewond. Volgens de burge
meester van het dorp zijn er aan
wijzingen dat de vrachtwa
genchauffeur de macht over het
stuur verloren heeft. De buschauf
feur zou tevergeefs nog hebben ge
probeerd uit te wijken.
De Franse president Francois Hol-
lande reageerde vrijdag zeer ge
schokt. Hij beloofde een grondig
onderzoek.
Wintertijd
zondag
25 oktober
klok 1 uur
terug
www.pzc.nl Editie WALCHEREN ZATERDAG 24 oktober 2015
257e jaargang nr. 251 Los nummer 2,90 Abonneeprijs 1,11
Vrij veel
J 4 bewolking
Appende
fietser plaag
voor OV
door Peter Winterman
PAGINA 6 7
PAGINA 16 17
SPORT 2 3
PAGINA 12 13
Kras.nl/kortingsdagen of bel 0900-9697?oc
/fF>,
val' Actievoorwaarden zie: kras.nl/actievoorwaarden
Pagina 4/5: Meer over busongeval
7 116!
5 5 5 5 4 7