het vastleggen van het nieuwe naakt
PORTRET 13
van den Bosch
„Niet met het establishment.
Beeldende kunst is heel mooi en
ook hard nodig in de maatschappij,
maar het is geen hersenchirurgie,
terwijl er zo soms wel over wordt
gesproken. Het wordt heel belang
rijk gemaakt. Kunstenaars creëren
vaak een eigen elite. Ze schoppen
tegen een systeem, maar creëren
dan hun eigen systeem, vol onge-
groep waarin iedereen de ervarin
gen van andere vrouwen kan terug
lezen."
„De afhankelijkheid van sociale
media als Facebook en Twitter stuit
me tegen de borst. Ik zou mijn tele
foon wel eens in de plomp willen
gooien, juist omdat ik echt contact
zoek. Maar zonder sociale media
was A muse a day natuurlijk niet
mogelijk geweest. Het is een olie
vlek die zich daardoor heeft uitge
breid.
schreven regels waaraan je moet
voldoen."
„Nee. Primair ben ik vader. Mijn
zoon staat bovenaan. Ik werk soms
zestien uur per dag, maar ik plooi
het om het gezinsleven heemAVe
eten vaker samen dan een gemid
deld gezin. Als ik tot twee uur 's
nachts heb gewerkt, sta ik toch om
zes uur op omdat mijn zoon choco-
pasta wil. Op de dag dat mijn zoon
tje jarig was, deed ik de fotoshoot
voor A muse a day midden in de
nacht. Ik wilde die verjaardag niet
jTiissen."
ZATERDAG 24 OKTOBER 2015
vrouw voor de deur
Voel jij je verbonden met de kunstwe
reld?
Rem van den Bosch.
foto Mechteld Jansen
1974 Geboren in Rotterdam, 1 zoon,
woont samen met vriendin Ana en haar
twee kinderen in Ellewoutsdijk. Rem van
den Bosch groeit aanvankelijk op in
Schiedam, maar woont vanaf zijn zeven
de onder meer in Noordgouwe en Vlis-
singen.
1996-2000 Studie aan de kunstacade
mie Sint Joost in Breda, loopt in Amster
dam stage bij een studio voor mode- en
reclamefotografie.
2003-2006 Voor zijn project Beroemd
in Zeeland fotografeert hij vijftienhon
derd mensen.
2008 Vestigt zich in Los Angeles, nadat
hij vierhonderd aanvragen heeft gekre
gen van Amerikanen die zich door hem
willen laten portretteren. Dat resulteert
in de serie Crashed cars and movie stars.
2012 Keert terug in Nederland, na twee
jaar in Berlijn te hebben gewerkt en zes
maanden op Aruba als docent voor de
kunstinstelling Ateliers '89. Hij begint
aan twee series met nieuwe interpreta
ties van iconische beelden: De nieuwe
Miiss Zeeland (2013) en De nieuwe
Michiel de Ruyter (2014).
2015 Besteedt zijn hele jaar aan A muse
a day. Informatie: www.amuseaday.com.
Ren van den Bosch is dagelijks te volgen
op Facebook (www.facebook.com rem-
Je bent geen fan van sociale media
maar je project kan niet zonder.
Vind je je eigen project niet ook het
belangrijkste dat er is?