Fotograaf uit Ellewoutsdijk rijdt met oude Espace door Nederland en België, voor 12 PORTRET Bijna tien van de twaalf maanden zitten erop. Voor zijn project A muse a day fotografeert Rem van den Bosch dagelijks een vrouw. „Ik vind het mooi om mensen op een voetstuk te zetten." Vandaag gaat foto graaf Rem van den Bosch voor de 297ste keer dit jaar vanuit Ellewouts dijk op pad om er gens een naakte vrouw te fotogra feren. Vanaf 1 januari is hij elke dag in zijn oude Renault Espace gestapt, op doordeweekse dagen vaak nadat hij de kinderen in Mid delburg naar school heeft ge bracht, om naar een adres te rij den dat zijn vriendin Ana naar hem heeft ge-sms't. Daar wacht een vrouw die hij niet kent en die voor één dag zijn muze wordt. Op 31 december neemt hij de laatste foto voor zijn project A muse a day, maar dat is dan nog aller minst afgerond. Hij opent de deuren van een flinke kast in zijn slaapkamer. De planken staan volgestapeld met plastic dozen, per maand ge- stickerd. Elke doos bevat zeker vijftig niet-ontwikkelde fotorolle tjes. En dan zijn er nog dozen met polaroids, en een stapel har de schijven, zowel met foto's van zijn digitale spiegelreflexcamera als van zijn iPhone. Afgelopen week plaatste Van den Bosch een oproep op zijn Facebookpagina: 'Wie kan goed films ontwikkelen, heeft hier aantoonbaar ervaring mee en wil dat voor mij doen? Ik kan 1 euro per film betalen en ik heb er rond de 600 tot 700 liggen op het moment. Het gaat om ontwikkelen, knippen en in in- steekhoezen doen. Ik kom zelf simpelweg tijd te kort binnen het leven van www.amuseaday.com.' Beeldende kunst is heel mooi en ook hard nodig in de maatschappij, maar het is geen hersenchirurgie. Big project, low budget. Van den Bosch laat zich door niets uit het veld slaan. September volgend jaar hoopt hij de resultaten van een jaar lang fotograferen te pre senteren in een kloek boek en een bijbehorende expositie. „Mijn financiële middelen zijn be perkt", vertelt hij. „Mijn auto heeft driehonderdduizend kilome ter op de teller, voor een deel werk ik met oude spullen die ik op de academie al had, een vriend van me heeft de website gemaakt, maar hij werkt op een boorplat- form dus ik moest wachten tot hij er tijd voor had. Een andere vriend heeft de trailer gemaakt, waarmee ik het project op YouTu- be kon presenteren. Ik krijg van al le kanten hulp, als ik bijvoorbeeld een locatie zoek of als een af spraak voor een fotoshoot op het laatste moment wordt afgezegd. Als ik een hulpvraag op Facebook zet, wordt hij vaak tientallen ke ren gedeeld. Het is mooi zoals dit project aanslaat. Dat gebeurt als je iets met hart en ziel maakt. Het is hard werken en je moet ook een plaat voor je kop hebben. Niet stoppen als het tegen zit." „Niet per se fotograaf. Ik ben al tijd heel creatief geweest en ik was goed in sport. Hardlopen, car- dio, geen teamsporten. Na de mid delbare school ging ik naar de heao, maar dat was niks voor mij. Ik wilde niet functioneren in een bank- of verzekeringswereld. Voor lichamelijke opvoeding, teke nen en handvaardigheid haalde ik de hoogste cijfers die je kon krij gen. Dus daar wilde ik iets mee. Ik ging naar Sint Joost in Breda. Behalve fotografie deed ik ook 3-D en grafiek. Ik ben er cum lau- de afgestudeerd. Bij het vak voor bereiding beroepspraktijk leerde je hoe je een uitkering bij het UWV kon aanvragen. Ik had veel herrie met mijn leraren. Dat was over toen ik de gelegenheid kreeg mijn eigen projecten te doen. Ik stuurde mezelf naar het buiten land." „Ja. Ik wil een document ma ken. Een tijdcap- sule van het nieu we naakt, over blootgeven, over kracht. Als je de foto's bekijkt, valt het niet meer op dat de vrouwen naakt zijn. Het gaat over intens geluk, of intens verdriet. Het gaat ook over gezien worden in deze tijd. Iedereen heeft er behoefte aan dat er ie mand naar je kijkt en dat er even echt contact is. Als ik iemand foto grafeer, wil ik een verbinding leg gen. Ik ga eerst met vrouwen in gesprek. Dat duurt vaak uren. En op basis daarvan bepalen we sa men wat voor foto ik wil maken. Er wordt tegenwoordig ook zo aso ciaal ongelofelijk moeilijk gedaan over naakt in deze tijd. De media voeden allerlei stereotiepen. Als je niet voldoet aan een bepaald schoonheidsideaal dan mag dat niet meer. Ik wil juist laten zien dat iedereen getoond mag wor den. Ik vind het mooi om men sen op een voetstuk te zetten. Te laten zien wie ze echt zijn." Nee. Mijn vriendin Ana stelt degenen die zich aanmelden een aantal vragen. Niet hoe groot of hoe zwaar ie mand is. Ze hoe ven ook geen fo to mee te sturen. We willen wel weten of iemand goed doordron gen is van waar zij aan meedoet. Dat het geen op welling is. Ze moeten ook niet kort van tevoren afzeggen. Elke dag is voor één ie mand. 'Smokkel je wel eens?', vra gen mensen me. Nee, want ik ga niet liegen voor iets waar mijn hart en ziel in zit. Dat Ana eerst contact met de vrouwen heeft, wekt vertrouwen. Het zijn toch wildvreemde vrouwen waar ik met mijn apparatuur onder de arm voor de deur sta. Verder heb ben we een gesloten Facebook- Elke dag bij wildvreemde door Ernst jan Rozendaal Heb je altijd al fotograaf willen wor den? En nu ben je aan je grootste project tot dusver begonnen. Op 31 december heeft Rem van den Bosch precies 365 vrouwen voor zijn lens gehad, elke dag een andere muze. Was het moeilijk vrouwen te vin den?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12