Trucker reed mogelijk door rood
Onderzoek naar
lek in de raad
van Vlissingen
Politie blij
met 'mobiele
kantoren'
Uitstel bouw onderhoudspark
Amerikaanse concernleiding vertraagt
miljoenenproject waaraan sinds 2009 is
gewerkt met ruim een jaar.
Jelle Rebbers, voorlichter van
DB Schenker Rail: „De beide be
stuurders van onze trein hebben
onder ede verklaard dat de over
weginstallatie (rood licht en bel
len) functioneerde." Volgens de
zwarte doos reed de trein 27 kilo
meter per uur op het moment.
De schade aan de locomotief
loopt volgens Rebbers in de ton
nen. „Het zijn complexe machi
nes. Deze locomotief was juist re
cent aangepast aan het nieuwe
Belgische veiligheidssysteem. We
missen hem nu al."
Pas wanneer duidelijk is wie
schuldig is aan het ongeval, is be
kend wie voor de kosten op
draait. Prorail schiet de kosten
voor die gemaakt worden voor on
der meer de inzet voor de kranen
en het herstel van het spoor. „On
ze juristen gaan uitzoeken wie er
voor de schade opdraait maar de
prioriteit is nu keihard doorwer
ken", zegt ProRail-woordvoerder
René Vegter. Hij hoopt en ver
wacht dat maandag het spoor
weer gebruikt kan worden.
„Het is heel vervelend voor
ons", zegt Frank de Meijer, direc
teur van Outokumpu. Het bedrijf
is afhankelijk van de spoorverbin
ding. Om toch de rollen staal te
vervoeren werd er gekozen voor
binnenvaartschepen en vrachtwa
gens. „Tegen behoorlijk hoge
extra kosten voor ons."
De 45-jarige Franse vrachtwa
genchauffeur ligt in het zieken
huis in Gent met een gebroken
bekken en ribben. Zijn werkge
ver, het Belgische transportbe
drijf Fockedey is niet bezig met
de schuldvraag. Kris Messeliers
van Fockedey: „Onze aandacht
gaat nu uit naar de chauffeur. Pas
daarna gaan we kijken naar wat
de oorzaak kan zijn."
TERNEUZEN. De top van chemie
concern Dow in de Verenigde Sta
ten heeft de investering in het
Maintenance Valuepark in Terneu
zen met ruim een jaar uitgesteld.
Voor Dow Terneuzen is dit een ge
voelige tik.
Aan de realisatie van het Main
tenance Valuepark, een park waar
onderhoudsbedrijven en de onder-
houdsafdeling van Dow moeten
komen, wordt al sinds 2009 ge
werkt. Ook het Dow-servicecen-
trum BPSC dat administratieve
diensten verleent aan Dow-vesti-
gingen in Europa, Afrika en het
Midden-Oosten en Afrika en waar
ruim 500 mensen werken, zou er
een groot kantoor krijgen.
De Dow-top heeft besloten
(nog) niet in 2016 in het park te in
vesteren in het licht van het huidi
ge economische klimaat en de fi-
'Vooral vervelend voor
bedrijven die voor
bouw sluis weg moeten'
nanciële doelstellingen van de on
derneming, aldus een officiële ver
klaring.
Het besluit past in een trend.
De chemiesector in Europa staat
onder druk, terwijl die in de Vere
nigde Staten - dankzij het goedko
pe schaliegas - en in het Midden-
Oosten groeit. Uitstel betekent
geen afstel, laat een woordvoerster
van Dow Terneuzen doorscheme
ren. De grondverwerving voor het
park gaat 'gewoon' door.
Alle lichten stonden op groen
voor het ambitieuze project, dat
het beste op het gebied van indus
trieel onderhoud moet verenigen
voor bedrijven in de wijde om
trek. Terneuzen wijzigde de be
stemming van de grond vrij vlot
van landbouw in bedrijventerrein.
En de provincie reserveerde begin
dit jaar 2,2 miljoen euro voor de in
richting.
De Terneuzense economie-wet
houder Jack Begijn vindt het voor
al voor bedrijven die voor 1 janua
ri 2017 weg moeten vanwege van
de bouw van de Nieuwe Sluis in
Terneuzen jammer dat ze niet
naar het park kunnen. Over de toe
komst van Dow in Terneuzen is
hij niet bezorgd. „Dow Terneuzen
is een stevige partij, daar bestaat
geen enkele twijfel over."
if
ZEELAND 2 3
ZEELAND 4
www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 24 oktober 2015
Zeeland
Value Park
Twee grote kranen van Mammoet tillen de locomotief weer op de rails, waarna deze naar het terrein van Outo-
kumpu wordt gesleept. Prorail denkt dat het spoor maandag weer hersteld is. foto Camile Schelstraete
door Guido van der Heijden
AXEL. Het heeft er alle schijn van
dat de vrachtwagenchauffeur die
donderdag botste met een goede
rentrein tussen Sluiskil en Axel
door rood licht reed.
Gevoelige
tik Dow
Terneuzen
door Harmen van der Werf
Jack Begijn, wethouder Terneuzen
West erschelde
Mosselbanken
I
Dow Benelux
Logistiek park
Maintenance