Trucker reed mogelijk door rood Onderzoek naar lek in de raad van Vlissingen Politie blij met 'mobiele kantoren' Uitstel bouw onderhoudspark Amerikaanse concernleiding vertraagt miljoenenproject waaraan sinds 2009 is gewerkt met ruim een jaar. Jelle Rebbers, voorlichter van DB Schenker Rail: „De beide be stuurders van onze trein hebben onder ede verklaard dat de over weginstallatie (rood licht en bel len) functioneerde." Volgens de zwarte doos reed de trein 27 kilo meter per uur op het moment. De schade aan de locomotief loopt volgens Rebbers in de ton nen. „Het zijn complexe machi nes. Deze locomotief was juist re cent aangepast aan het nieuwe Belgische veiligheidssysteem. We missen hem nu al." Pas wanneer duidelijk is wie schuldig is aan het ongeval, is be kend wie voor de kosten op draait. Prorail schiet de kosten voor die gemaakt worden voor on der meer de inzet voor de kranen en het herstel van het spoor. „On ze juristen gaan uitzoeken wie er voor de schade opdraait maar de prioriteit is nu keihard doorwer ken", zegt ProRail-woordvoerder René Vegter. Hij hoopt en ver wacht dat maandag het spoor weer gebruikt kan worden. „Het is heel vervelend voor ons", zegt Frank de Meijer, direc teur van Outokumpu. Het bedrijf is afhankelijk van de spoorverbin ding. Om toch de rollen staal te vervoeren werd er gekozen voor binnenvaartschepen en vrachtwa gens. „Tegen behoorlijk hoge extra kosten voor ons." De 45-jarige Franse vrachtwa genchauffeur ligt in het zieken huis in Gent met een gebroken bekken en ribben. Zijn werkge ver, het Belgische transportbe drijf Fockedey is niet bezig met de schuldvraag. Kris Messeliers van Fockedey: „Onze aandacht gaat nu uit naar de chauffeur. Pas daarna gaan we kijken naar wat de oorzaak kan zijn." TERNEUZEN. De top van chemie concern Dow in de Verenigde Sta ten heeft de investering in het Maintenance Valuepark in Terneu zen met ruim een jaar uitgesteld. Voor Dow Terneuzen is dit een ge voelige tik. Aan de realisatie van het Main tenance Valuepark, een park waar onderhoudsbedrijven en de onder- houdsafdeling van Dow moeten komen, wordt al sinds 2009 ge werkt. Ook het Dow-servicecen- trum BPSC dat administratieve diensten verleent aan Dow-vesti- gingen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten en Afrika en waar ruim 500 mensen werken, zou er een groot kantoor krijgen. De Dow-top heeft besloten (nog) niet in 2016 in het park te in vesteren in het licht van het huidi ge economische klimaat en de fi- 'Vooral vervelend voor bedrijven die voor bouw sluis weg moeten' nanciële doelstellingen van de on derneming, aldus een officiële ver klaring. Het besluit past in een trend. De chemiesector in Europa staat onder druk, terwijl die in de Vere nigde Staten - dankzij het goedko pe schaliegas - en in het Midden- Oosten groeit. Uitstel betekent geen afstel, laat een woordvoerster van Dow Terneuzen doorscheme ren. De grondverwerving voor het park gaat 'gewoon' door. Alle lichten stonden op groen voor het ambitieuze project, dat het beste op het gebied van indus trieel onderhoud moet verenigen voor bedrijven in de wijde om trek. Terneuzen wijzigde de be stemming van de grond vrij vlot van landbouw in bedrijventerrein. En de provincie reserveerde begin dit jaar 2,2 miljoen euro voor de in richting. De Terneuzense economie-wet houder Jack Begijn vindt het voor al voor bedrijven die voor 1 janua ri 2017 weg moeten vanwege van de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen jammer dat ze niet naar het park kunnen. Over de toe komst van Dow in Terneuzen is hij niet bezorgd. „Dow Terneuzen is een stevige partij, daar bestaat geen enkele twijfel over." if ZEELAND 2 3 ZEELAND 4 www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 24 oktober 2015 Zeeland Value Park Twee grote kranen van Mammoet tillen de locomotief weer op de rails, waarna deze naar het terrein van Outo- kumpu wordt gesleept. Prorail denkt dat het spoor maandag weer hersteld is. foto Camile Schelstraete door Guido van der Heijden AXEL. Het heeft er alle schijn van dat de vrachtwagenchauffeur die donderdag botste met een goede rentrein tussen Sluiskil en Axel door rood licht reed. Gevoelige tik Dow Terneuzen door Harmen van der Werf Jack Begijn, wethouder Terneuzen West erschelde Mosselbanken I Dow Benelux Logistiek park Maintenance

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 115