Hoestende vluchteling maakt agenten bang Reistijdverlies voor alle weggebruikers samen is 51,2 miljoen uur op jaarbasis NIEUWS 3 De drukte is in het hele land toegenomen, blijkt uit de nieuwste cijfers van Rijkswaterstaat. et gaat weer goed met de BV Neder land én de olie prijs is laag. Dat is ook te zien aan de doorstroming op onze rijkswegen. De fïlezwaarte (lengte maal duur) steeg in augus tus ten opzichte van vier maan den eerder met 3,1 procent. Belang rijkste boosdoeners blijven de spitsfiles. Een andere graadmeter voor verkeersdrukte is het reistijdver lies: het aantal uren dat alle wegge bruikers samen extra moeten rei zen. Dat getal is in augustus 3,8 procent opgelopen tot een duize lingwekkende 51,2 miljoen uur op jaarbasis. De A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein blijft op nummer 1 staan in de file- top-to. De meeste toplocaties be vinden zich nog steeds in de Randstad. We zitten qua hoeveel heid file overigens nog niet op het niveau van vlak voor de economi sche crisis in 2008. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil blijven in vesteren in het oplossen van knel punten en grote ontbrekende weg- delen verspreid door het land. „Dat zijn moeilijke projecten, maar we hebben ze heel hard no dig om de economie goed draaien de te houden en de filedruk te ver minderen." 2,5 miljard De rijksoverheid geeft jaarlijks al ruim 2,5 miljard euro uit aan aan leg, onderhoud en beheer van de hoofdwegen. Dat heeft ook zin, blijkt uit de cijfers. Door nieuwe spits- en plusstroken en wegver- bredingen de afgelopen jaren - vooral rond Amsterdam, Utrecht en Eindhoven - heeft Schultz het reistijdverlies flink weten te beper ken. Door de economische ople ving en de lage brandstofprijs zal het wegverkeer de komende jaren alleen maar blijven toenemen; tot 2020 met in totaal 9 procent. Dat voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een denktank van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, in het vandaag verschenen Mobiliteits beeld 2015. De club signaleert dat de groei maar deels wordt opge vangen door extra capaciteit, ofte wel meer asfalt. „Het reistijdver lies kan hierdoor stijgen met in to taal 45 procent in vergelijking met 2014", schetst KiM-directeur George Gelauff. „Het verkeer is een soort trechter. Er komt snel spanning op te staan door een gro tere aanvoer van voertuigen." Volgens minister Schultz is er nog geld beschikbaar in de pot voor verkeersprojecten. Ook praat ze met minister Dijsselbloem (Fi nanciën) over een langere looptijd van dat fonds. „Daarover wordt in Meer drukte en files het voorjaar hopelijk meer duide lijk." Verrast Gelauff vindt het een politieke, en uiteindelijk zelfs een maatschappe lijke beslissing om de capaciteit verder op te voeren. „Dat kost na tuurlijk geld." En hij benadrukt dat de ramingen met onzekerheid zijn omgeven: „Je weet nooit hoe het exact gaat lopen", aldus de di recteur. „De ANWB is helemaal niet verrast door deze cijfers", zegt ma nager Verkeersinformatie Arnoud Broekhuis. „Sinds vorig jaar april zien we al een toename van de fi les, die alleen maar sterker wordt. Ook de grote verkeersknelpunten komen steeds meer terug. De tijd dat je in de avondspits fluitend naar huis kon rijden, is nu alweer voorbij." Broekhuis constateert dat vooral het goederentransport, verhuiswagens en koeriersdien sten weer volop op de weg zijn. „Er mag van de ANWB dus best extra geld bij om veelgebruikte we gen te verbreden." Door de grote toestroom lukt het niet meer om vluchtelingen met een bij aankomst in Nederland te controleren op onder meer tuber culose. Dat bevestigt de Nationale Poli tie aan deze krant. Het gevolg is dat dagelijks omstreeks 220 agen ten in rechtstreeks contact komen met vluchtelingen die mogelijk be smet zijn met schurft, tuberculose of andere infectieziektes. „Politiemensen maken zich grote zorgen", zegt Geert Priem, voorzit ter van politievakbond ANPV. „De hele dag door houden ze zich bezig met de identificatie en regis tratie van tientallen vluchtelin gen. Dat is een klus waarbij direct contact noodzakelijk is. Die agen ten komen nu niet lekker thuis." De Nationale Politie heeft een speciaal protocol opgesteld. Daar in staat het advies om handschoe nen te dragen en voorzichtig te zijn met bloed. De GGD raadt aan om aan hoes tende vluchtelingen te vragen of ze hun gezicht willen afwenden. Ook wordt geadviseerd om alert zijn op scherpe voorwerpen bij het fouilleren van vluchtelingen en het doorzoeken van bagage. „Het is de vraag of die maatre gelen ver genoeg gaan", vindt voorzitter Gerrit van de Kamp van politiebond ACP. „De volksge zondheid kan gevaar lopen als je vluchtelingen niet meteen me disch onderzoekt. Het risico op een uitbraak, bijvoorbeeld in een 'Van iemand vastpakken krijg je geen schurft Daar moet je heel intensief contact voor hebben, bijvoorbeeld het delen van kleding of een slaapplek' overvolle noodopvang, wordt gro ter." Volgens de Nationale Politie zijn tot nu toe geen gevallen be kend van agenten die door het werk met vluchtelingen ziek zijn geworden. „We wijzen onze men sen op de algemene hygiëne- en veiligheidsmaatregelen", zegt een politiewoordvoerder. „Van iemand vastpakken krijg je geen schurft. Daar moet je heel intensief contact voor hebben, bij voorbeeld door het delen van kle ding of een slaapplek." Wel be staat er een kans op besmetting met tuberculose. Die kans is het grootst bij vluchtelingen uit Eritrea. Een hoestje kan genoeg zijn om de longziekte over te dra gen. Dit jaar kwamen er tot nu toe zo'n 6.400 Eritrese vluchtelingen naar Nederland. De grootste groep vluchtelin gen - uit Syrië - wordt sinds een maand helemaal niet meer gescreend op tuberculose. In Syrië komt de ziekte nauwelijks voor. Het schrappen van de screening verlicht de druk op de medische keuringen. Volgens de Nationale Politie is het voorlopig niet nodig om meer maatregelen te nemen. „In Neder land zijn we als kind tegen een groot aantal ziektes al ingeënt, dus het is zeker niet zo dat agen ten meteen een groot gevaar lo pen", aldus de woordvoerder. VRIJDAG 23 OKTOBER 2015 Crisis voorbij, allemaal weer aansluiten in de file door Edwin van der Aa H Filedruk in kilometerminuten Duur van de file in minuten Filelengte w Duur van de in kilometers A 9 min 8 min 7 min sept 2014 Vooral in de randstad neemt de verkeersdrukte toe. Wegen in mei-aug met meer dan 5.000 extra voertuigen per etmaal jan apr 2015 aug ©2015 I BRON: ANWB, IENM door Peter Winterman DEN HAAG. Politiemensen zijn doodsbang om besmet te worden door zieke vluchtelingen. Het risico daarop is groter geworden nu de medische keuring van pas gearri veerde vluchtelingen langer op zich laat wachten. Politiewoordvoerder Zie ook pagina 8 en 9: Toppunt van democratie of banaal protest? TEL. +32 3561 61 11 RR-JD Wmv» kttr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3