Hoestende vluchteling maakt agenten bang
Reistijdverlies voor alle weggebruikers samen is 51,2 miljoen uur op jaarbasis
NIEUWS 3
De drukte is in het hele land toegenomen, blijkt uit de
nieuwste cijfers van Rijkswaterstaat.
et gaat weer goed
met de BV Neder
land én de olie
prijs is laag. Dat is
ook te zien aan de
doorstroming op
onze rijkswegen. De fïlezwaarte
(lengte maal duur) steeg in augus
tus ten opzichte van vier maan
den eerder met 3,1 procent. Belang
rijkste boosdoeners blijven de
spitsfiles.
Een andere graadmeter voor
verkeersdrukte is het reistijdver
lies: het aantal uren dat alle wegge
bruikers samen extra moeten rei
zen. Dat getal is in augustus 3,8
procent opgelopen tot een duize
lingwekkende 51,2 miljoen uur op
jaarbasis.
De A20 bij Rotterdam tussen
Crooswijk en het Terbregseplein
blijft op nummer 1 staan in de file-
top-to. De meeste toplocaties be
vinden zich nog steeds in de
Randstad. We zitten qua hoeveel
heid file overigens nog niet op het
niveau van vlak voor de economi
sche crisis in 2008.
Verkeersminister Melanie
Schultz van Haegen wil blijven in
vesteren in het oplossen van knel
punten en grote ontbrekende weg-
delen verspreid door het land.
„Dat zijn moeilijke projecten,
maar we hebben ze heel hard no
dig om de economie goed draaien
de te houden en de filedruk te ver
minderen."
2,5 miljard
De rijksoverheid geeft jaarlijks al
ruim 2,5 miljard euro uit aan aan
leg, onderhoud en beheer van de
hoofdwegen. Dat heeft ook zin,
blijkt uit de cijfers. Door nieuwe
spits- en plusstroken en wegver-
bredingen de afgelopen jaren -
vooral rond Amsterdam, Utrecht
en Eindhoven - heeft Schultz het
reistijdverlies flink weten te beper
ken. Door de economische ople
ving en de lage brandstofprijs zal
het wegverkeer de komende jaren
alleen maar blijven toenemen; tot
2020 met in totaal 9 procent. Dat
voorspelt het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een
denktank van het ministerie van
Infrastructuur en Milieu, in het
vandaag verschenen Mobiliteits
beeld 2015. De club signaleert dat
de groei maar deels wordt opge
vangen door extra capaciteit, ofte
wel meer asfalt. „Het reistijdver
lies kan hierdoor stijgen met in to
taal 45 procent in vergelijking met
2014", schetst KiM-directeur
George Gelauff. „Het verkeer is
een soort trechter. Er komt snel
spanning op te staan door een gro
tere aanvoer van voertuigen."
Volgens minister Schultz is er
nog geld beschikbaar in de pot
voor verkeersprojecten. Ook praat
ze met minister Dijsselbloem (Fi
nanciën) over een langere looptijd
van dat fonds. „Daarover wordt in
Meer drukte en files
het voorjaar hopelijk meer duide
lijk."
Verrast
Gelauff vindt het een politieke, en
uiteindelijk zelfs een maatschappe
lijke beslissing om de capaciteit
verder op te voeren. „Dat kost na
tuurlijk geld." En hij benadrukt
dat de ramingen met onzekerheid
zijn omgeven: „Je weet nooit hoe
het exact gaat lopen", aldus de di
recteur.
„De ANWB is helemaal niet
verrast door deze cijfers", zegt ma
nager Verkeersinformatie Arnoud
Broekhuis. „Sinds vorig jaar april
zien we al een toename van de fi
les, die alleen maar sterker wordt.
Ook de grote verkeersknelpunten
komen steeds meer terug. De tijd
dat je in de avondspits fluitend
naar huis kon rijden, is nu alweer
voorbij." Broekhuis constateert
dat vooral het goederentransport,
verhuiswagens en koeriersdien
sten weer volop op de weg zijn.
„Er mag van de ANWB dus best
extra geld bij om veelgebruikte we
gen te verbreden."
Door de grote toestroom lukt het
niet meer om vluchtelingen met
een bij aankomst in Nederland te
controleren op onder meer tuber
culose.
Dat bevestigt de Nationale Poli
tie aan deze krant. Het gevolg is
dat dagelijks omstreeks 220 agen
ten in rechtstreeks contact komen
met vluchtelingen die mogelijk be
smet zijn met schurft, tuberculose
of andere infectieziektes.
„Politiemensen maken zich grote
zorgen", zegt Geert Priem, voorzit
ter van politievakbond ANPV.
„De hele dag door houden ze zich
bezig met de identificatie en regis
tratie van tientallen vluchtelin
gen. Dat is een klus waarbij direct
contact noodzakelijk is. Die agen
ten komen nu niet lekker thuis."
De Nationale Politie heeft een
speciaal protocol opgesteld. Daar
in staat het advies om handschoe
nen te dragen en voorzichtig te
zijn met bloed.
De GGD raadt aan om aan hoes
tende vluchtelingen te vragen of
ze hun gezicht willen afwenden.
Ook wordt geadviseerd om alert
zijn op scherpe voorwerpen bij
het fouilleren van vluchtelingen
en het doorzoeken van bagage.
„Het is de vraag of die maatre
gelen ver genoeg gaan", vindt
voorzitter Gerrit van de Kamp
van politiebond ACP. „De volksge
zondheid kan gevaar lopen als je
vluchtelingen niet meteen me
disch onderzoekt. Het risico op
een uitbraak, bijvoorbeeld in een
'Van iemand vastpakken krijg
je geen schurft Daar moet je
heel intensief contact voor
hebben, bijvoorbeeld het delen
van kleding of een slaapplek'
overvolle noodopvang, wordt gro
ter."
Volgens de Nationale Politie
zijn tot nu toe geen gevallen be
kend van agenten die door het
werk met vluchtelingen ziek zijn
geworden. „We wijzen onze men
sen op de algemene hygiëne- en
veiligheidsmaatregelen", zegt een
politiewoordvoerder.
„Van iemand vastpakken krijg
je geen schurft. Daar moet je heel
intensief contact voor hebben, bij
voorbeeld door het delen van kle
ding of een slaapplek." Wel be
staat er een kans op besmetting
met tuberculose. Die kans is het
grootst bij vluchtelingen uit
Eritrea. Een hoestje kan genoeg
zijn om de longziekte over te dra
gen. Dit jaar kwamen er tot nu toe
zo'n 6.400 Eritrese vluchtelingen
naar Nederland.
De grootste groep vluchtelin
gen - uit Syrië - wordt sinds een
maand helemaal niet meer
gescreend op tuberculose. In Syrië
komt de ziekte nauwelijks voor.
Het schrappen van de screening
verlicht de druk op de medische
keuringen.
Volgens de Nationale Politie is
het voorlopig niet nodig om meer
maatregelen te nemen. „In Neder
land zijn we als kind tegen een
groot aantal ziektes al ingeënt,
dus het is zeker niet zo dat agen
ten meteen een groot gevaar lo
pen", aldus de woordvoerder.
VRIJDAG 23 OKTOBER 2015
Crisis voorbij, allemaal
weer aansluiten in de file
door Edwin van der Aa
H
Filedruk in kilometerminuten
Duur van de
file in minuten
Filelengte w Duur van de
in kilometers A
9 min
8 min
7 min
sept
2014
Vooral in de randstad neemt
de verkeersdrukte toe.
Wegen in mei-aug met meer dan
5.000 extra voertuigen per etmaal
jan
apr
2015
aug
©2015 I BRON: ANWB, IENM
door Peter Winterman
DEN HAAG. Politiemensen zijn
doodsbang om besmet te worden
door zieke vluchtelingen. Het risico
daarop is groter geworden nu de
medische keuring van pas gearri
veerde vluchtelingen langer op
zich laat wachten.
Politiewoordvoerder
Zie ook pagina 8 en 9: Toppunt van
democratie of banaal protest?
TEL. +32 3561 61 11
RR-JD
Wmv» kttr