Deel van de branche wil korte, leuke en mooie boodschappen ECONOMIE 23 Mercedes stuwt cijfers Daimler Goed kwartaal AkzoNobel Reclameblokkers zijn bezig aan een opmars. Consumenten ergeren zich wild aan ongewenste publiciteit. Eilanden te koop bij Media Markt Vooral dankzij goede verkopen van het merk Mercedes maakte het Duitse concern Daimler- een goed kwartaal. De omzet steeg met 13 procent tot 37,3 miljard euro. Er werden 478.000 auto's verkocht. Chemieconcern AkzoNobel heeft een goed derde kwartaal doorgemaakt. De omzet ten op zichte van 2014 steeg met 2 pro cent tot 3,8 miljard euro. De winst ging met 39 procent om hoog tot 285 miljoen euro. AMSTERDAM. Tachtig grote recla mebureaus roepen hun collega's op te stoppen met irritante adver tenties. Volgens een rapport van ABN AMRO dat vandaag ver schijnt, neemt de ergernis bij con sumenten flink toe. Iedereen herkent het: weken lang op zo'n beetje elke website die je opent worden achtervolgd door de winterjas waar je ooit op hebt geklikt. Doorgesluisd wor den naar een louche goksite om dat je cursor per ongeluk over een pop up-advertentie beweegt. De ir ritatie heeft een kritische grens be reikt, concludeert ABN AMRO in een rapport over de sector. Consu menten hebben namelijk steeds meer macht om zich af te sluiten voor ongewenste advertenties. „Het gebruik van adblockers (soft ware die advertenties blokkeert, red.) groeit explosief', zegt Steven Peters, sectorbankier Technologie, Media en Telecom. „Dat is een se rieuze bedreiging voor de adver tentie-industrie." Malware Wereldwijd hebben nu al meer dan 180 miljoen internetgebrui kers adblockers geïnstalleerd. De Nederlandse Autoriteit Consu ment en Markt raadt het gebruik zelfs aan, als middel om te voorko men dat je computer via online ad vertenties per ongeluk met malwa re (kwaadwillende software) wordt besmet. In Nederland is het gebruik van adblockers vergeleken met andere landen nu nog be perkt. Maar meer dan de helft van de Nederlanders overweegt zo'n programmaatje te installeren, bleek vorige maand uit onderzoek in opdracht van reclamevakblad Adformatie. De vereniging van grote recla mebureaus VEA maakt zich grote zorgen over die ontwikkeling. Voorzitter Mare Oosterhout riep bureaus en adverteerders daarom deze week op om te stoppen met reclame die irritatie oproept. Niet alleen op internet, maar ook op tv. „Door de opmars van Netflix, Uitzending Gemist en an dere platforms om uitgesteld naar programma's te kijken, hebben ook tv-kijkers steeds meer macht om commercials te omzeilen", zegt hij. „Als we daar geen reke ning mee houden, hebben we als YouTlibe lanceert volgende week in de VS een dienst zonder reclame. Dat kost 10 dollar per maand reclamebranche een probleem. En niet alleen wij. Ook adverteerders, die hun doelgroepen niet meer kunnen bereiken als consumen ten zich massaal afsluiten voor re clames. En mediabedrijven als tv- en radiostations, kranten en websi tes die voor hun inkomsten voor een groot deel afhankelijk zijn van reclames." YouTube lanceert vol gende week in de VS een betaalde dienst zonder reclame. Voor 10 dollar per maand krij gen abonnees ook toegang tot mu ziek en games. Daarmee speelt de videowebsite in op de trend dat steeds meer mensen bereid zijn te betalen voor reclamevrije kijk- en luisterdiensten, zoals Netflix en Spotify. Vernieuwen ABN AMRO stelt dat reclamema kers moeten vernieuwen als ze het tij willen keren. Peters: „Maak reclames interessanter en relevan ter, dan hebben mensen geen be hoefte meer om ze te ontwijken. Laat consumenten online bijvoor beeld zelf aangeven in welke ad vertenties ze wel interesse heb ben." Om hun eigen business te beschermen, pleiten de grote recla mebureaus voor creatievere recla mes. „Geen eindeloze herhalingen meer van dezelfde boodschap die consumenten pusht om iets te ko pen", verklaart Oosterhout van de VEA. „Reclames moeten korter, leuker en mooier worden. Daar hebben wij een verantwoordelijk heid in." Niet iedereen in de branche denkt daar zo over. Irri tante reclames bestaan niet voor niets. De hysterische vrouwen van Zalando, de eindeloze herha lingen van FonQ_('Mooi. Mooi. De ze pan is ook heel mooi.') en de overslaande stem van Hadewych Minis die Kruidvatartikelen aan prijst: ze zorgen er juist voor dat de boodschap blijft hangen. Een goede reclame wekt bij een deel van het publiek afkeer op, zegt Bart Kuiper van reclamebu reau Leukwerkt, dat tv-commer- cials maakte voor onder andere Mora, Duyvis en Yogho Yogho. Zijn tv-spotje voor webwinkel FonQ^was vorig jaar genomineerd voor de Loden Leeuw, de prijs voor irritantste tv-reclame. Com mercieel was die campagne echter een groot succes, zegt hij. „De webwinkel kon de toestroom am per aan als de spotjes werden ver toond. De omzet steeg met meer dan 50 procent. We vielen op, met een klein budget." Afwijkende stemmen en typetjes (de super marktmanager van AH, de luiaard van HoyHoy) worden in commer cials volgens hem juist belangrij ker. „Anders lukt het niet om men sen op de bank te laten opkijken van hun telefoon of iPad." Het ligt in de Bahama's, heeft zeven parelwitte stranden is vanaf woens dag te koop bij Media Markt. Een privé-eiland, inclusief huis omgeven door huisjes voor gasten of personeel, voor het luttele bedrag van 10.514.000 euro. Er lig gen ook acht andere ei landen in de schappen, die wat goedkoper zijn, zoals een eiland voor de kust bij New York. En het elektronicaconcern geeft ook een exemplaar weg. Weliswaar niet in de tropische Bahama's, maar in Canada, ten zui den van Nova Scotia. Met zijn rijke fauna een ideale plek voor natuur liefhebbers en uitermate geschikt om zelf een droomhuis op te bou wen, zegt directeur Bar ry van Ruiven. „Het ligt niet ver van een interna tionale luchthaven en is geen uren varen." Het Canadese eiland ter waarde van 55.000 euro wordt verloot onder klanten die tijdens het 'Gekkenhuis', een actie festijn van 28 oktober tot 1 november, iets bij Media Markt kopen. Van Ruiven: „Normaal blij ven we keurig bij onze leest, elektronica. Maar eens per jaar pakken we uit met gekke produc ten." Zo zijn er komende week ook Kipcaravans, Lego en een private lease voor een Ferrari Califor nia verkrijgbaar. Mocht het budget van de eiland winnaar regelmatige reisjes naar Canada niet toelaten, dan kan hij het paradijsje ook inwisse len voor Media Markt-ca- deaubonnen, ter waarde van 20.000 euro. VRIJDAG 23 OKTOBER 2015 Economie 'Stop met irritante reclame' door Annemieke van Dongen Twee reclames, die volgens een deel van de Nederlanders rijp zijn voor een Loden Leeuw. Het super eiland met zeven stranden op de Bahama's. foto Media Markt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23