REDENEN
OM UITTE
GAAN
4
Portretten vertellen verhaal in Galerie T
Pauline Koehorst
en Erik Nagels
ontsluiten in hun
portretten de
werkelijkheid die
achter het
oppervlak ligt.
&D00R NICO OUT
Brassbands
oefenen voor
concoursen
ABBA Gold
in Nieuwe Kerk
Zierikzee
Elf bands spelen in elf cafés in Goes
De portretten van Pauline
Koehorst en Erik Nagels
zijn herkenbaar en knap ge
schilderd bovendien. Ze
zullen vast gelijkenis vertonen met de
gene die model stond, zeker omdat
beide kunstenaars foto's als hulpmid
del gebruiken.
Toch gaat het in hun werk noch om
flatteren noch om de uiterlijke herken
ning. Beiden zijn gericht op wat niet
zichtbaar is. Bij de licht vervreemden
de schilderijen van Pauline Koehorst
(1963) kun je je dat eerder voorstellen
dan bij die van Erik Nagels (t952). Die
toont vaak verweerde koppen, zoals
die van een saxofoon spelende man.
In Galerie T zag ik er verschillende ver
sies van, steeds anders van composi
tie, maar telkens opgebouwd uit vlot
te verfstreken die zijn doeken een
doorleefde huid geven.
Het is prachtig om te zien hoe Na
gels zijn voorstellingen heeft opge
bouwd. Elke kwaststreek suggereert
een stukje van de geteisterde huid,
ooit zacht en schoon, nu geplooid en
gegroefd, ontdaan van de smetteloze
onschuld van de jeugd. Nagels schil
dert de tijd en wat er gebeurt als het
leven zich afzet op het innerlijk van
mensen. Dat schuilt ongrijpbaar on
der die aangetaste huid.
De sporen van het schilderen zijn
ook de sporen die het leven op de
huid van zijn personages achterliet.
Nagels maakt voelbaar dat de mensen
die hij schildert van alles hebben ge
daan en ervaren. Iets in hun ogen doet
heimwee vermoeden, maar er is ook
levenslust en scherpte, de uitkomst
van veel gezien hebben. En in sommi
ge ogen schuilt iets van argwaan, om
dat de dag ook pijn kan brengen en
ontmoetingen met wie je liever niet
verkeert. Dat hebben de oude ogen
van de mensen die Nagels schildert ge
meen met de jonge ogen van de kinde
ren die Pauline Koehorst (1963) por
tretteert. Groot domineren die ogen
de rimpelloze gezichten van de jon
gens en meisjes die zacht geschilderd,
in bleke tinten verschijnen. Geen
kwast- en penseelstreken hier: het is
alsof de kinderen meer geest zijn dan
stof. Niet zo gek natuurlijk: een kind
staat veel dichterbij het niet zijn dan
iemand die er 70 jaar op heeft zitten.
En een kind kan in die paar jaar niet
zoveel hebben meegemaakt toch?
Als ik de intense portretten van Koe
horst bekijk ligt dat anders. De ogen
kijken bedachtzaam en soms droevig,
onzeker, argwanend of zelfs angstig.
Door de gaafheid van de gezichten
valt op dat ook de houding van het
hoofd en de spanning rond de mond
meespelen.
De schilderijen vertellen me over
wat er onderhuids leeft in de gepor
tretteerde kinderen. Zouden ze din
gen hebben gezien of meegemaakt die
je als kind beter niet zag? Is er een be
sef dat de toekomst hen ook andere
dingen kan brengen naast vreugde en
veiligheid? Kijken ze door de schijn
heen van de wereld die hen omringt
en zien ze dat de vriendelijkheid en
warmte waarmee mensen hen bejege
nen een laag is, dunner is dan je zou
hopen? Of zou Pauline Koehorst onbe
wust ook de kinderen verbeelden die
op steeds meer plaatsen in Europa ont
heemd voor de hekken staan die hen
scheiden van uitzicht op de hoop?
T/m 24/10. Galerie T, Turfkaai 25-27,
Middelburg. Do. t/m za. 11.00 - 16.00
uur.
TRY OUT IN HEINKENSZAND
SHOW MET GROOTSTE HITS
BLUESROUTE
Schelpen, haaientanden,
vulkanisch zand en zelfs
stukken nylondraad worden
verwerkt in de gelaagde land
schappen van Johnny Bee-
rens. Zijn werk oogt en is hy
perrealistisch, maar heeft
ook een conceptueel karak
ter. Altijd benadrukt Beerens
dat wat hij toont, verbeel
ding is.
T/m 1/11. Willem3, Oranje
straat 4, Vlissingen. Do. t/m
zo. 13.00 -17.00 uur.
-4 Om alles te zien, moet je
zelf de hoogte in. Maar niet
alleen het uitzicht over Zie-
rikzee en de wijde omtrek is
een trekpleister. De installa
tie die Karin van Dam in de
Dikke Toren maakte, voegt
een heel andere ervaring
toe. Met buizen en kokers,
bouwplastic en rubber, wol
en ballonnen creëerde zij
een visueel sterk beeld, gela
den met verhalen voor wie ze
wil bedenken.
T/m 7/11. Dikke Toren,
Kerkplein, Zierikzee. Ma.
t/m za. 10.00 -17.00 uur.
Sjaak de Wit combineert
in zijn schilderijen een her
kenbare weergave van dage
lijkse dingen met het schep
pen van een illusie op het
platte vlak. Het vanzelfspre
kende wordt vervangen door
het onbekende. De Wits per
fect uitgevoerde composities
zijn naast een aanzet tot an
ders zien, een speelse analy
se van visuele en maatschap
pelijke fenomenen.
T/m 20/11 Pand 3, Gentse-
breedstraat 3, Philippine.
Do. en vr. 13.00 -16:30 uur
en op afspraak
DE SCHOONHEID VAN
Say no more, Eric Nagels. Olieverf op doek.
Portret van een kind, Pauline Koehorst. Olieverf op doek.
Brassband Excelsior uit Kloe-
tinge treedt zaterdag samen
met Ons Genoegen uit Kapelle
en Brassband Bachus uit Len-
ni (B) op in De Stenge in Hein-
kenszand (aanvang 19.30
uur). De brassbands oefenen
zo voor de concoursen waar
ze naartoe gaan. Zo doet Ex
celsior mee aan het Neder
lands Brassband Kampioen
schap op 14 november in
Utrecht en Ons Genoegen aan
het KNM0 Concert concours
in Terneuzen op 7 november.
7
ABBA Gold treedt vanavond
op in de Nieuwe Kerk in Zierik
zee. ABBA Gold behoort tot de
vijf selecte gezelschappen we
reldwijd die door After Polar
Music International (agent
schap van merknaam ABBA)
officieel is aangewezen als tri
bute-band van ABBA en onder
deze naam wereldwijd mag op
treden. In de ruim twee uur du
rende show krijgt het publiek
alle grote hits te horen van Ag-
netha, Anni-Frid, Björn en Ben
ny. Aanvang 20.15 uur.
In Goes wordt morgenavond
de bluesroute gehouden. In
elf cafés spelen elf blues
bands:
't Beest: Little Steve The
Big Beat (20.30-22.00 uur).
Eric's Bar/La Strada: Maxwell
Street (22.15, 23.30 en
00.45 uur).
De Post: Sweet Bourbon feat.
The Bourbonnettes (22.30,
23.45 en 01.00 uur).
Brasserie D'Anvers: Stackhou-
se (21.45, 23.00 en 00.15
uur).
De Pompe: Jeremy The
Groovebreakers (21.30,
22.45 en 00.00 uur).
De Vrijbuiter: The Road
(23.00, 00.15 en 01.45
uur).
De Snor: Jim Walker (21.15,
22.30 en 23.45 uur).
Jack's: Big Ritch The
Blacksmith Company (22.30,
23.45 en 01.00 uur).
Bodega De Kookclub: La Blu-
sa (22.15, 23.30 en 00.45
uur).
Café Baarends: The Juke
Joints (22.30 en 00.00 uur).
New Inn: Wild May West
(22.00, 23.15 en 00.30
uur).
Kaarten kosten in de voorver
koop 10 euro, op de blues
avond zelf 13 euro. Ze zijn in
alle cafés geldig.
Little Steve The Big Beat