REDENEN OM UITTE GAAN 4 Portretten vertellen verhaal in Galerie T Pauline Koehorst en Erik Nagels ontsluiten in hun portretten de werkelijkheid die achter het oppervlak ligt. &D00R NICO OUT Brassbands oefenen voor concoursen ABBA Gold in Nieuwe Kerk Zierikzee Elf bands spelen in elf cafés in Goes De portretten van Pauline Koehorst en Erik Nagels zijn herkenbaar en knap ge schilderd bovendien. Ze zullen vast gelijkenis vertonen met de gene die model stond, zeker omdat beide kunstenaars foto's als hulpmid del gebruiken. Toch gaat het in hun werk noch om flatteren noch om de uiterlijke herken ning. Beiden zijn gericht op wat niet zichtbaar is. Bij de licht vervreemden de schilderijen van Pauline Koehorst (1963) kun je je dat eerder voorstellen dan bij die van Erik Nagels (t952). Die toont vaak verweerde koppen, zoals die van een saxofoon spelende man. In Galerie T zag ik er verschillende ver sies van, steeds anders van composi tie, maar telkens opgebouwd uit vlot te verfstreken die zijn doeken een doorleefde huid geven. Het is prachtig om te zien hoe Na gels zijn voorstellingen heeft opge bouwd. Elke kwaststreek suggereert een stukje van de geteisterde huid, ooit zacht en schoon, nu geplooid en gegroefd, ontdaan van de smetteloze onschuld van de jeugd. Nagels schil dert de tijd en wat er gebeurt als het leven zich afzet op het innerlijk van mensen. Dat schuilt ongrijpbaar on der die aangetaste huid. De sporen van het schilderen zijn ook de sporen die het leven op de huid van zijn personages achterliet. Nagels maakt voelbaar dat de mensen die hij schildert van alles hebben ge daan en ervaren. Iets in hun ogen doet heimwee vermoeden, maar er is ook levenslust en scherpte, de uitkomst van veel gezien hebben. En in sommi ge ogen schuilt iets van argwaan, om dat de dag ook pijn kan brengen en ontmoetingen met wie je liever niet verkeert. Dat hebben de oude ogen van de mensen die Nagels schildert ge meen met de jonge ogen van de kinde ren die Pauline Koehorst (1963) por tretteert. Groot domineren die ogen de rimpelloze gezichten van de jon gens en meisjes die zacht geschilderd, in bleke tinten verschijnen. Geen kwast- en penseelstreken hier: het is alsof de kinderen meer geest zijn dan stof. Niet zo gek natuurlijk: een kind staat veel dichterbij het niet zijn dan iemand die er 70 jaar op heeft zitten. En een kind kan in die paar jaar niet zoveel hebben meegemaakt toch? Als ik de intense portretten van Koe horst bekijk ligt dat anders. De ogen kijken bedachtzaam en soms droevig, onzeker, argwanend of zelfs angstig. Door de gaafheid van de gezichten valt op dat ook de houding van het hoofd en de spanning rond de mond meespelen. De schilderijen vertellen me over wat er onderhuids leeft in de gepor tretteerde kinderen. Zouden ze din gen hebben gezien of meegemaakt die je als kind beter niet zag? Is er een be sef dat de toekomst hen ook andere dingen kan brengen naast vreugde en veiligheid? Kijken ze door de schijn heen van de wereld die hen omringt en zien ze dat de vriendelijkheid en warmte waarmee mensen hen bejege nen een laag is, dunner is dan je zou hopen? Of zou Pauline Koehorst onbe wust ook de kinderen verbeelden die op steeds meer plaatsen in Europa ont heemd voor de hekken staan die hen scheiden van uitzicht op de hoop? T/m 24/10. Galerie T, Turfkaai 25-27, Middelburg. Do. t/m za. 11.00 - 16.00 uur. TRY OUT IN HEINKENSZAND SHOW MET GROOTSTE HITS BLUESROUTE Schelpen, haaientanden, vulkanisch zand en zelfs stukken nylondraad worden verwerkt in de gelaagde land schappen van Johnny Bee- rens. Zijn werk oogt en is hy perrealistisch, maar heeft ook een conceptueel karak ter. Altijd benadrukt Beerens dat wat hij toont, verbeel ding is. T/m 1/11. Willem3, Oranje straat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 -17.00 uur. -4 Om alles te zien, moet je zelf de hoogte in. Maar niet alleen het uitzicht over Zie- rikzee en de wijde omtrek is een trekpleister. De installa tie die Karin van Dam in de Dikke Toren maakte, voegt een heel andere ervaring toe. Met buizen en kokers, bouwplastic en rubber, wol en ballonnen creëerde zij een visueel sterk beeld, gela den met verhalen voor wie ze wil bedenken. T/m 7/11. Dikke Toren, Kerkplein, Zierikzee. Ma. t/m za. 10.00 -17.00 uur. Sjaak de Wit combineert in zijn schilderijen een her kenbare weergave van dage lijkse dingen met het schep pen van een illusie op het platte vlak. Het vanzelfspre kende wordt vervangen door het onbekende. De Wits per fect uitgevoerde composities zijn naast een aanzet tot an ders zien, een speelse analy se van visuele en maatschap pelijke fenomenen. T/m 20/11 Pand 3, Gentse- breedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00 -16:30 uur en op afspraak DE SCHOONHEID VAN Say no more, Eric Nagels. Olieverf op doek. Portret van een kind, Pauline Koehorst. Olieverf op doek. Brassband Excelsior uit Kloe- tinge treedt zaterdag samen met Ons Genoegen uit Kapelle en Brassband Bachus uit Len- ni (B) op in De Stenge in Hein- kenszand (aanvang 19.30 uur). De brassbands oefenen zo voor de concoursen waar ze naartoe gaan. Zo doet Ex celsior mee aan het Neder lands Brassband Kampioen schap op 14 november in Utrecht en Ons Genoegen aan het KNM0 Concert concours in Terneuzen op 7 november. 7 ABBA Gold treedt vanavond op in de Nieuwe Kerk in Zierik zee. ABBA Gold behoort tot de vijf selecte gezelschappen we reldwijd die door After Polar Music International (agent schap van merknaam ABBA) officieel is aangewezen als tri bute-band van ABBA en onder deze naam wereldwijd mag op treden. In de ruim twee uur du rende show krijgt het publiek alle grote hits te horen van Ag- netha, Anni-Frid, Björn en Ben ny. Aanvang 20.15 uur. In Goes wordt morgenavond de bluesroute gehouden. In elf cafés spelen elf blues bands: 't Beest: Little Steve The Big Beat (20.30-22.00 uur). Eric's Bar/La Strada: Maxwell Street (22.15, 23.30 en 00.45 uur). De Post: Sweet Bourbon feat. The Bourbonnettes (22.30, 23.45 en 01.00 uur). Brasserie D'Anvers: Stackhou- se (21.45, 23.00 en 00.15 uur). De Pompe: Jeremy The Groovebreakers (21.30, 22.45 en 00.00 uur). De Vrijbuiter: The Road (23.00, 00.15 en 01.45 uur). De Snor: Jim Walker (21.15, 22.30 en 23.45 uur). Jack's: Big Ritch The Blacksmith Company (22.30, 23.45 en 01.00 uur). Bodega De Kookclub: La Blu- sa (22.15, 23.30 en 00.45 uur). Café Baarends: The Juke Joints (22.30 en 00.00 uur). New Inn: Wild May West (22.00, 23.15 en 00.30 uur). Kaarten kosten in de voorver koop 10 euro, op de blues avond zelf 13 euro. Ze zijn in alle cafés geldig. Little Steve The Big Beat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 56