Rembrandt achterna in het Rijksmuseum Theatervoorstelling met Suske en Wiske in de hoofdrol 30 CULTUUR SHOW Hoe breng je een iconische strip tot leven in een musical? „Lambik is geen arrogante, oude chagrijn." Suske en Wiske en de drcusbaron, naar het gelijknamige album uit 1953, is een prach tige musical gewor den, vindt Leen Van- dersteen (77). Uit haar mond klinkt dat als een zegen van de Allerhoogste. De dochter van Willy Van- dersteen (1913-1990), bedenker van de populaire Vlaamse strip, koestert de nalatenschap van haar vader als een kostbare schat. Puur Belgisch erfgoed dat ruim driehonderd albums be slaat, waarvan er miljoenen zijn verkocht en liefst vier genera ties lezers kent.Een stripmonu ment dat zeventig jaar bestaat. Leen Vandersteen neemt het beheer van het levenswerk van vader Willy buitengewoon se rieus. Toen Van Hoorne Theater het initiatief nam om Suske en Wiske van strip tot musical te transformeren, dienden de er ven Vandersteen nadrukkelijk te worden geraadpleegd. „Het zijn in mijn ogen iconi sche figuren", zegt ze. „Toen be gin jaren 2000 Wiske in een van de albums in een kort rokje en topje figureerde, kregen we honderden boze reacties. Toen begrepen we dat we niet aan het wezen van onze hoofdrol spelers moesten tornen." Ook alle aan Suske en Wiske gerelateerde activiteiten buiten de boeken om, houdt ze nauw lettend in de gaten. „Suske en Er moet en vooral mag meer gete kend worden in het museum. Dat is de boodschap achter de campag ne #hierteekenen, die zaterdag in het Rijksmuseum begint. „In het buitenland zie je in musea overal mensen zitten tekenen", zegt Jaco- bien Schneider, woordvoerder van het Rijksmuseum. „In Nederland gebeurt dat veel minder, terwijl het wel gewoon kan. Veel van on ze bezoekers weten helemaal niet dat het mag, met je schetsboek in de Eregalerij gaan zitten. Daar wil len we verandering in brengen." Als onderdeel van het interna tionale tekenfestival The Big Draw organiseert het Rijksmu seum de komende dagen allerlei activiteiten op het gebied van teke nen. „We delen gratis schetsboek jes en potloden uit. Bezoekers kun nen een speciale route volgen of zelf op onderzoek uit gaan. Daar naast zijn er workshops modelte kenen en zeventiende-eeuwse bloemstillevens tekenen. Maar be zoekers kunnen zich ook laten in spireren door een straattekenaar." Het museum hoopt dat bezoe kers door het tekenen op een ande re manier naar kunst gaan kijken. Schneider: „Bijna iedereen kent de Nachtwacht, maar weet je ook echt hoe hij eruit ziet? Als je met je schetsblok gaat zitten en het schilderij natekent, zie je pas echt 'Als je met je schetsblok gaat zitten en 'de Nachtwacht' natekent, zie je pas echt hoe het schilderij in elkaar zit' hoe het in elkaar zit. Welke figu ren staan erop, welke kleuren zijn gebruikt, hoe loopt die arm pre cies?" Bang zijn dat je te weinig ta lent hebt, is niet nodig. „Tekenen is sowieso een fijne bezigheid. Je leert er beter door kijken, maar het werkt ook ontspannend. Het gaat dus niet om het eindproduct, maar vooral om de activiteit." De campagne is niet alleen op kinderen gericht. „Je ziet aan de populariteit van kleurboeken voor volwassenen dat steeds meer men sen de ontspannende werking van tekenen ontdekken. Net als breien wordt het steeds populairder. En wat is een betere plek om dit te doen dan in een museum?" Bang voor kleuters die de mu ren bekladden zijn ze bij het Rijks museum niet. „We zijn wel wat gewend, op drukke dagen is het ook goed uitkijken. Onze mede werkers hebben goed overzicht." Wie zijn werk vereeuwigd wil zien, kan meedoen aan de langste tekening van het Rijksmuseum. „In de voorhal, onder het glas-in-lood, ligt straks een enorm vel klaar waarop iedereen zijn eigen stukje Nederland kan te kenen. Het eindresultaat krijgt een mooi plekje in het museum." Het uitdelen van schetsboekjes is geen eenmalige stunt. „Dit gaan we elk weekend doen. We hopen echt dat mensen onze oproep ter harte nemen. En wie de smaak te pakken heeft, kan het hele jaar door terecht in onze Teeken- school. Er komen elk seizoen te kentours. En door het jaar heen zijn er openbare tekenlessen: dan kun je gewoon aanschuiven ach ter een ezel om een levend model te vereeuwigen." Wiske zijn twee vrolijke bengels, tante Sidonia is een karikatuur. Dat is in de strip zo en zal op het podium niet anders zijn. „Lambik is een ander verhaal: die steekt gecompliceerder in el kaar. Hij is naïef, vaak een ijdel tuit, soms zelfingenomen, dan weer onzeker, maar beslist geen ar rogante, oude chagrijn. Dan doe je hem tekort. Ik zie erop toe dat de karakters blijven zoals mijn vader hen voor ogen heeft gehad." Stijn Mac Gillavry (22) en Liset Vrugteveen (25) vertolken de hoofdrollen in Suske en Wiske en de circusbaron en spraken vaak met Leen Vandersteen over hun tijdlo ze personages. „Suske is een slim me jongen, ondernemend en zorg zaam voor zijn omgeving. In dat laatste herken me in elk geval", zegt Stijn Mac Gillavry, die eerder in musicals als Oliver, Titanic en Bumba op reis speelde. En Liset Vrugteveen, die onder meer in Assepoester, de musical speelde: „Mijn vader, die alle al bums van Suske en Wiske heeft, vindt dat de rol van Wiske me op het lijf is geschreven. Ook ik ben impulsief, levendig. Van Leen Van dersteen kreeg ik een mooi com pliment. 'Blijf Wiske zo lek ker pittig spelen'." Voor een familie musical vormen Suske en Wiske een ideaal uit gangspunt. De oude(re) kijker baadt in een bad vol nos talgie, voor de jonge(re) bezoeker is de strip nooit weggeweest. Jaar lijks verschijnen er vier nieuwe al bums, goed voor een verkoop van 200.000 stuks elk. Op het hoogte punt van de reeks in de jaren 80 en 90 werden van sommige al bums een half miljoen exempla ren omgezet. Nederland is nog altijd koplo per: tweederde van de totale op lage vindt haar weg naar ons land, een derde blijft achter in hoofdza kelijk Vlaanderen, een klein deel in Wallonië als Bob Bobette. Ook elders verschijnen de avon turen van Suske en Wiske, maar de Verenigde Staten (Willy Wanda), Duitsland (Ulla und Peter) en China (Susu Weiwei) halen het niet bij de verspreiding binnen het Nederlandse taalge bied. Haar vader, zegt Leen Vander steen, baseerde zijn scheppingen veelal op de mensen die de Ant werpse volkswijk De Seef bewoon den, de plek waar Willy Vander steen opgroeide en er zijn eerste krijttekeningen op de stoep voor het ouderlijk huis maakte. In de ja ren 40 verscheen het spook Sus Antigoon, de over-over-over-over- grootvader van Suske nog in de strip als stevige innemer. Daarna vervulden Suske en Wiske, Lambiek, tante Sidonia en het krachtmens- -met-gouden-inborst Jerom vooral een voor beeldfunctie. „Suske en Wiske drinken en ro ken niet", vertelt Leen Vander steen. „We willen de jeugd niet op ideeën brengen, al maak ik me geen illusie dat jongeren tegen woordig op dat gebied hun eigen gang gaan. En ja, ooit heette de pop van Wiske Schalulleke. Brus sels voor pijpajuin of bosui. Toen we de Nederlandse markt opgin gen, veranderde mijn vader dat in Schanulleke." Twee vrolijke bengels als door Arno Celder door Hanna Bijl AMSTERDAM. Met schetsboek en potlood de Nachtwacht vereeuwi gen, het kan komend weekend in het Rijksmuseum in Amsterdam. Beginners hebben geluk: „Talent is geen vereiste", aldus een woord voerder van het museum. Info: www.rijksmuseum.nl Levin den Boer Familiemusical Suske en Wiske en de cir cusbaron. Tournee vanaf 24 oktober. Info: www.vanhoorneentertainment.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29