14 NIEUWS Fotograaf Brandon Stanton vertelt over de magie van 'zijn' onbekende New Yorkers die hij met hun verhaal vastlegde in een nieuw boek. Het was een harde les. Die foto van een prachtige Soedanese vrouw en een ortho dox-Joodse grijsaard had hij niet moeten plaatsen. Ze vorm den samen zo'n sprekend beeld van de diversiteit van New York, dacht Brandon Stanton, op dat moment net bezig aan zijn poging 10.000 New Yor kers te fotograferen. Toen hij zijn camera had opge borgen en de man was vertrok ken, snikte de vrouw dat die vent haar zojuist 500 dollar had gebo den om met hem naar bed te gaan. „Ik wilde opkomen voor vrouwen en dat verhaal vertellen", herinnert Stanton (31) zich. „Maar nooit zal ik nog eens iemand laten lynchen door sociale media. De commentaren waren zó gemeen. Natuurlijk, ik toon wel eens iets rauws. Maar ik ben nu voorzichti ger. Je hebt verantwoordelijkhe den als je beschikt over een mega foon die ruim 15 miljoen mensen kan bereiken." Wereldwijd Zoveel volgers, het is op Facebook alleen weggelegd voor wereldster ren en grote merken. Humans of New York is wereldwijd veruit de meeste gelikete kunstpagina. Er zijn inmiddels kopieën tot in Bom bay en Tilburg. Een oproep om geld te doneren voor een gepor tretteerde leverde meermaals mil joenen op en Stanton mocht op bezoek bij president Obama in het Witte Eluis. Zijn pagina is als een wande ling door de straten van New York. Er zijn trotse bouwvakkers en keurige bankiers, worstelende immigranten, nerveuze studen ten, rusteloze verslaafden, een en kele crimineel - in alle kleuren en maten. Allemaal vertellen ze wel ke verrassende drama's of genoe gens schuilen achter de facade van hun uiterlijk. „Ik heb geleerd wat the magic thing is: foto's wor den veel interessanter met een ci taat erboven", zei Stanton deze week bij de lancering van het boek waarin de beste foto's en ver halen nu gebundeld zijn: Humans of New York, Stories. Megafoon Van de opbrengst van dit derde boek betaalt hij zijn huur en reist hij - altijd op eigen kosten - de we reld over om even geen New Yor kers, maar bijvoorbeeld Pakista- nen of Iraniërs te portretteren. Hij is net terug uit Griekenland, waar hij zijn 'megafoon' inzette voor vluchtelingenorganisatie UNHCR. Als geen ander gaf hij de vluchte- lingencrisis een gezicht door Sy- riërs te fotograferen en intervie wen, steeds met dezelfde begin vraag: „Vertel me eens over de dag dat je besloot te vertrekken uit Sy rië." Als zij huilden, huilde hij mee. Het gebeurt hem in New York ook wel eens, vaak als hij net de hoek om is. Tranen. Hij was bang dat zulke intieme momenten zou den verdwijnen nu hij een be roemdheid is en veel New Yorkers zich al eens afgevraagd hebben wat ze zullen zeggen als hij voor hun neus staat. „Daar prik ik door heen hoor! Wereldvrede enzo, een mening, filosofieën: die heb ik al zo vaak gehoord. Ik zoek naar iets unieks, wat nog niemand anders me verteld heeft. Vaak vraag ik: wat is de grootste worsteling in je leven? Of: wanneer voelde je je heel schuldig?" Zelfs de grootste fans vergeten in een goed gesprek, als hij doorvraagt en doorvraagt, dat hun verhaal straks door ruim 15 miljoen mensen wordt gelezen, merkte Stanton. Duivenfluisteraar Soms houdt hij na afloop contact. Met de superslimme scholier Luis en diens enige vriend, cavia Moo- chie. Zij mogen hem helpen het nieuwe boek te presenteren. Larry the Pigeon Man is erbij, de duiven fluisteraar van Washington Squa re Park. Stanton herkent in het pu bliek direct de taxichauffeur die hem een jaar geleden vertelde hoe hij ooit Tom Hanks rondreed. Toen Stanton net begon, als ontslagen beurshandelaar uit Chi cago met niets anders dan een ca mera en een obsessie voor fotogra fie, durfde hij zulke mensen am per aan te spreken. „Ik heb mezelf gedwongen het te doen, tot ik niet meer bang was." Het was een weinig glorieus be staan, in een ondergehuurd appar tement, zonder vrienden en met niet veel meer in de koelkast dan wat hij 'kattenvoer' noemt. Met kerst ging hij maar fotograferen - iets beters had hij niet te doen. Nu heeft hij fans die met hem op de foto willen en vragen foto grafiestudenten om advies. „Er zijn nog steeds veel fotografen die vinden dat je dat niet aan mij moet vragen", reageert Stanton. Niet erg - Humans of New York gaat wat hem betreft ook niet om de kwaliteit van zijn foto's of zijn schrijftalent. Het gaat om ontmoe tingen met onbekenden, die zich bij de innemende, belangstellende Stanton zo op hun gemak voelen dat ze hem de verstopte bijzonder heden van hun leven toevertrou wen - iets wat de copycats in an dere steden maar moeizaam voor elkaar krijgen. „Ik ben misschien niet de beste fotograaf', erkent Stanton, „maar wel heel goed ge worden in vreemden aanspreken en hun verhaal aanhoren." Zoeken naar zeldzaamheid HUMANS door Karlijn van Houwelingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 14