Uowoord? HuVirh Hoort Schrijft A Misschien^ maardat 00 Nee?J 00 Zeker weten Het leren in groepjes verdringt het klassikale onderwijs De oude Grieken deden het ook al X 12 NIEUWS Leren in kleine clubjes is de trend. Dat is moeilijker dan het lijkt. „Voor je het weet, neemt de sterkste leerling het voortouw en gaan de zwakkeren achterover hangen." Achterin de klas zitten Ruwey- da (11), Aslinur (11), Firdevs (10) en Mohamed (11) zwij gend rond een lessenaar met een groot wit vel, de hoof den dicht bij elkaar. In het midden van het papier de opdracht van van middag: 'Tropische woorden'. En, nee, dan bedoelt lerares Semra Sevim (40) geen cock tails, palmen of clownvissen. „Het zijn", legt Aslinur geduldig uit, „woorden waar je 'ies' in hoort maar die je met 'isch' schrijft." Aslinur en haar 3 klasgenoten moeten er eerst zelf een paar opschrijven en die na 3 minuten met de anderen vergelijken. Moha med: „Ik weet eigenlijk alleen 'statisch'." Firdevs: „Wel mooi!" Aslinur: „Ik heb Ethio- pisch, fantastisch, alfabetisch." Het groepje van Ruweyda moet drie van alle bedachte woorden kiezen en één leerling mag die dan bij het bord 'presenteren'. Een hele eer, want alle vingers gaan direct de lucht in. Juf Semra beslist: van elke tafel mag alleen de leerling 'met de grootste handen' naar voren komen. Aslinur, met rode wangen: „Ik! Ik!" Het ziet er op de bovenste etage van openbare basisschool De Klimop achter sta tion Rotterdam Centraal knus uit. Ontspan nen. Alsof het vanzelf gaat. Dat wil Anita Boons (54), de lerares en kwaliteitsmede werker die de introductie van het 'coöpera tiefleren' zo'n vijftien jaar geleden zelf meemaakte, wel graag tegenspreken. Want dit soort lessen zijn verre van simpel. „Als je het goed wilt doen, moet je het heel door dacht aanpakken." Boons: „Op veel scholen worden kinde ren in groepjes bij elkaar gezet. Dan ben je er nog lang niet. Als je het op z'n beloop laat, nemen de sterkste leerlingen het voor touw en gaan zwakkere leerlingen achter over hangen. Zo van: anderen knappen het werk wel op. In het slechtste geval worden alleen de sterkste leerlingen er beter van en steken de zwakkeren niks op." Of het voor iedereen werkt, hangt er vol gens haar helemaal van af of alle leerlingen worden aangemoedigd in actie te komen. Met een duur begrip heet dat: 'positieve we derzijdse afhankelijkheid'. Boons: „Kort ge zegd gaat het erom dat alle leerlingen zich op een prettige manier verantwoordelijk voelen. Niet alleen die ene leerling die het direct begrijpt." Leraren op De Klimop betrekken alle kin deren er bijvoorbeeld bij door nooit van te voren te zeggen wie van hen wordt over hoord. „Het gaat expres volstrekt willekeu rig. We vinden het zelfs leuk daar een spel- door Eefje Oomen Teamwork begint op school fat je een "ie" In kleine groepjes aan het werk op school, is dat nieuwerwets? „Ab soluut niet", zegt on- derwijsadviseur Carel van der Burg van CPS uit Amersfoort. „Het is eigenlijk al zo oud als de mensheid. De Grieken, de Romei nen, de Joden die sa men de Talmoed be studeerden: allemaal zagen ze door de eeu wen heen de voorde len van in kleine groe pen lesstof doorne men." Wel is het zo dat het zogenaamde 'coöpera tief leren', zoals het in de onderwijswereld genoemd wordt, in de jaren zestig van de vo rige eeuw opnieuw een opmars beleefde. „Toen kwamen er veel bedenkingen bij het klassikale onder wijs. Was dat wel de beste methode? De le raar die alle informa tie over de leerlingen uitgiet en de leerlin gen die alleen maar hoeven te luisteren en te herhalen." Een van de goeroes van de 'nieuwe' vorm van lesgeven, is de Amerikaan Spencer Kagan die de term New Cooperative Lear ning introduceerde (www.kaganonli- ne.com). Inmiddels doen veel Nederland se scholen aan groeps gewijs leren. „Je treft het op heel veel sites als een soort onder wijsvisie aan, maar hoever leraren erin gaan, hangt erg van de instellingen zelf af." Het grootste misver stand volgens Van der Burg? „Dat mensen denken dat die groep jes heel vrijblijvend zijn. Coöperatief leren moet, om echt resul taat te hebben, aan strikte uitgangspun ten voldoen. Zo moet iedereen een gelijk aandeel hebben." Sara (11) en Wassim (10) van basisschool De Klimop in Rotterdam puzzelen tijdens een groepsles met z'n tweeën op 'kilowoorden', foto Shody Careman, illustratie Hanco Kolk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12