O De spanning is altijd voelbaar De Franse Léa Seydoux speelt Madeleine Swann. „Zij is niet de gemiddelde Bondgirl en zet 007 voor het blok." CULTUUR SHOW 23 Brand tijdens feestje van Snoop Dogg Michiel verlaat 'Heel Holland bakt' Het verjaardagsfeest van Snoop Dogg is letter lijk in rook opgegaan. Een kroonluchter zette in de Heat Ultra Lounge in Anaheim de Hallo- weenversiering aan het plafond in de vlam men. Snoop Dogg, die morgen 44 wordt, nam hier met zestig gasten een voorschot op zijn verjaardag. Niemand raakte gewond. 'Ik heb met Raf geen contact Heel Holland Bakt verloor gisteren de laatst overgebleven mannelijke deelne mer. Het was een fotofinish, maar voor Michiel viel het doek. Zijn tartelettes, cake cerise (kersen/amandelcake) en ge vouwen chocoladetaart werden door de jury uiteindelijk te licht bevonden. aar van nature al drome rige oogopslag wordt nog mysterieuzer als Léa Seydoux praat over haar rol in de nieuwe Bondfilm Spectre. De Franse actrice beseft dat zij, voordat de film wereldwijd in première is gegaan, niet al te veel mag prijsgeven over haar aandeel in dit 007-avontuur. „Ik kan wel verklap pen dat mijn personage het leven van Ja mes behoorlijk op zijn kop zet. Zij hebben sa men een verleden." De Bondgirl die Seydoux in Spectre speelt, luistert naar de naam Madeleine Swann. Mis- tschien is dit een indirecte verwijzing naar het werk van de Franse schrijver Marcel Proust (Op Zoek naar de Verloren Tijd) waar in een personage met dezelf de achternaam voorkomt? Seydoux licht na enig aan dringen een tipje van de sluier op. „Madeleine confronteert Ja mes met zijn destructieve manier van leven als geheim agent. Zij is zeker niet de gemiddelde Bondgirl die de kij ker gewend is te zien. Zij zet hem echt voor het blok." Om de suggestie dat haar Bondgirl wellicht lesbisch is, een plotwending die tot nu toe nog nooit in een 007-film is voorgekomen, moet ze lachen. „Dat zou wel erg revolutionair zijn", geeft zij toe. „Ik vrees dat ik je in dit opzicht moet te leurstellen." Voor de camera heeft ze bewezen dat zij voor dit soort uitdagende rollen haar hand niet omdraait. Spraakmakend was haar rol in het lesbische drama La Vie d'Adèle (2013) waarin zij een vrijpostige, 10 minuten durende vrijscène had met de 19-jarige debutante Adèle Exarchopou- los. De film werd in Cannes met een Gouden Palm bekroond en zorgde later voor veel ophef omdat Seydoux zich af zette tegen de regisseur die zijn hoofdrol speelsters afmatte met ellenlange scènereeksen. De film had zo'n grote impact op Sey doux dat zij aan haar ei gen seksualiteit begon te twijfelen. „Het was en is nog steeds de meest intense filmervaring van mijn carrière. Ik heb nu al enige tijd een vriend. Hij acteert niet, maar schrijft over filosofie." Meer wil de actrice niet over haar pri- véleven prijsgeven. In Frankrijk is al ge noeg geschreven over haar familieverle den. Léa Hélène Seydoux-Fornier de Clausonne, zoals ze voluit heet, is afkom stig uit een rijk aristocratisch geslacht. Een aantal familieleden, onder wie haar grootvader, had hoge posities in de Fran se filmwereld, zoals de bioscoopketen Pa- thé. Van die kruiwagen heeft de actrice nooit gebruik willen maken. „Mijn groot vader heeft nooit enige interesse ge toond in mijn carrière. Ik heb het zelf al lemaal voor elkaar moeten krijgen." Seydoux had naar eigen zeggen een vrij eenzame jeugd. Hoewel zij, doordat haar ouders eerder waren gescheiden, ze ven (halfjbroers en -zusters had, was zij als de jongste vooral op zichzelf aangewe zen. „Mijn moeder, die ook heeft geac- teeerd, was altijd onderweg. Ik zag haar amper. Zij scheidde van mijn vader toen ik 3 was. Ik ben vooral door kindermeis jes opgevoed. Ik had als kind niet veel vriendjes en vriendinnetjes. Ik verzon ze wel." Haar fantasie kwam haar later goed van pas in het beroep dat haar roeping werd. Als actrice staat zij in eigen land hoog aangeschreven. Zo is zij volgens de directeur van het Filmfestival van Can nes een kruising van de Franse film iconen Brigitte Bardot, Juliette Binoche en het Britse model Kate Moss. In eigen land siert zij bijna maandelijks de covers van de glossy's. Ook buiten Frankrijk is de actrice die zo overtuigend verlegen, verleidelijk en bedremmeld kan kijken, veelgevraagd. Woody Allen gaf haar een rol in Mid night in Paris, zijn grootste filmhit, en zij werd ook gecast door Quentin Tarantino Inglorious Basterdsen speelde naast Tom Cruise in één van diens Mission Im possible-films. Komische rollen zijn niet echt aan haar besteed. Zij maakte alleen een uitzondering voor Woody Allen. Seydoux heeft de reputatie nogal zwaar moedig te zijn. „Het klopt wel dat ik in het openbaar weinig lach", geeft zij toe. „Ik heb een melancholisch karakter. Dat keert vermoedelijk ook terug in de rol len die ik doorgaans kies. Als kind was ik nogal bangelijk. Het heeft mij jaren ge kost voordat ik mijn vliegangst had over wonnen. Op mijn 20e heb ik toen een tic ket voor een binnenlandse vlucht in Frankrijk gekocht en mijzelf gedwongen om er vanaf te komen. Dat was een belangrijke stap voor mij. Ik kan me niet voorstellen dat ik een internatio nale filmcarrière had gehad zonder te dur ven vliegen." In een luxueuze loft in New York wacht een man tevergeefs op verjaardags- bezoek. Gaandeweg wordt duidelijk waarom: Michael de Wit (Johnny de Mol) is een even weerzinwekkend als deer niswekkend mens, van wie vriend en familie zijn ver vreemd. En zo moet hij zijn laat ste daad na een bestaan vol poe nerige verveling - letterlijk een dodensprong uit het raam voor het oog van de visite - uitstel len, wellicht afstellen. Het is een mooi thema in De gelukkig ste Dag, een stuk dat Johnny de Mol liet schrijven door de Ame rikaanse scenarist Michael di Jia- como. Die voorzag de verjaar dagskaart van een gitzwarte rouwrand en creëerde aldus een intrigerende zwarte kome die. Als tegenpool van de zelf voldane Michael fungeert de serveerster Angie (Johanna ter Steege), qualitate qua aanwezig om het gezelschap van cham pagne en kaviaar te voorzien. Aangewezen op elkaar, ont spint zich tussen hen een wreed kat-en-muisspel, slechts onderbroken door de komst van drie gasten die ongenood blijken te zijn. De Mol weet goed raad met zijn personage dat hij een heer lijk arrogante achteloosheid meegeeft en tegelijk de diepte van een gekwelde geest. Tegen speelster Ter Steege biedt sterk tegenwicht. Haar aardsheid en empathie en haar evenzeer ge kraste ziel, geven de gevoelsar me Michael reliëf. In een ver nuftig decor accentueert regis seur Gijs de Lange vooral de psychologische kanten van het stuk. Dramatisch waar het kan, met ingehouden emotie waar het moet. En altijd is er die on gemakkelijke, onderhuidse spanning die onontkoombaar over de handeling hangt. Het maakt De Gelukkigste Dag tot een bijzondere theaterbelevenis in ook nog eens een authentiek toneelstuk. MAANDAG 19 OKTOBER 2015 Sabia Engizek over de vader van haar ongeboren kindje door Ab Zagt Hoofdrolspelers Johnny de Mol en Johanna ter Steege. foto Remko de Waal/ANP RECENSIE DE GELUKKIGSTE DAG door Arno Celder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23