O
De spanning is
altijd voelbaar
De Franse Léa Seydoux speelt Madeleine
Swann. „Zij is niet de gemiddelde
Bondgirl en zet 007 voor het blok."
CULTUUR SHOW 23
Brand tijdens feestje
van Snoop Dogg
Michiel verlaat 'Heel
Holland bakt'
Het verjaardagsfeest van Snoop Dogg is letter
lijk in rook opgegaan. Een kroonluchter zette
in de Heat Ultra Lounge in Anaheim de Hallo-
weenversiering aan het plafond in de vlam
men. Snoop Dogg, die morgen 44 wordt, nam
hier met zestig gasten een voorschot op zijn
verjaardag. Niemand raakte gewond.
'Ik heb met Raf
geen contact
Heel Holland Bakt verloor gisteren de
laatst overgebleven mannelijke deelne
mer. Het was een fotofinish, maar voor
Michiel viel het doek. Zijn tartelettes,
cake cerise (kersen/amandelcake) en ge
vouwen chocoladetaart werden door de
jury uiteindelijk te licht bevonden.
aar van nature al drome
rige oogopslag wordt
nog mysterieuzer als
Léa Seydoux praat over
haar rol in de nieuwe
Bondfilm Spectre. De
Franse actrice beseft dat zij, voordat de
film wereldwijd in première is gegaan,
niet al te veel mag prijsgeven over haar
aandeel in dit
007-avontuur. „Ik
kan wel verklap
pen dat mijn
personage het
leven van Ja
mes behoorlijk
op zijn kop
zet. Zij hebben sa
men een verleden."
De Bondgirl die Seydoux in
Spectre speelt, luistert naar de
naam Madeleine Swann. Mis-
tschien is dit een indirecte
verwijzing naar het werk
van de Franse schrijver
Marcel Proust (Op Zoek
naar de Verloren Tijd) waar
in een personage met dezelf
de achternaam voorkomt?
Seydoux licht na enig aan
dringen een tipje van de sluier
op. „Madeleine confronteert Ja
mes met zijn destructieve manier
van leven als geheim agent. Zij is zeker
niet de gemiddelde Bondgirl die de kij
ker gewend is te zien. Zij zet hem echt
voor het blok."
Om de suggestie dat haar Bondgirl
wellicht lesbisch is, een plotwending die
tot nu toe nog nooit in een 007-film is
voorgekomen, moet ze lachen. „Dat zou
wel erg revolutionair zijn", geeft zij toe.
„Ik vrees dat ik je in dit opzicht moet te
leurstellen."
Voor de camera heeft ze bewezen dat
zij voor dit soort uitdagende rollen haar
hand niet omdraait. Spraakmakend was
haar rol in het lesbische drama La Vie
d'Adèle (2013) waarin zij een vrijpostige,
10 minuten durende vrijscène had met
de 19-jarige debutante Adèle Exarchopou-
los. De film werd in Cannes met een
Gouden Palm bekroond en zorgde later
voor veel ophef omdat Seydoux zich af
zette tegen de regisseur die zijn hoofdrol
speelsters afmatte met ellenlange
scènereeksen. De film had
zo'n grote impact op Sey
doux dat zij aan haar ei
gen seksualiteit begon te
twijfelen. „Het was en
is nog steeds de meest
intense filmervaring
van mijn carrière. Ik
heb nu al enige tijd een
vriend. Hij acteert niet,
maar schrijft over filosofie."
Meer wil de actrice niet over haar pri-
véleven prijsgeven. In Frankrijk is al ge
noeg geschreven over haar familieverle
den. Léa Hélène Seydoux-Fornier de
Clausonne, zoals ze voluit heet, is afkom
stig uit een rijk aristocratisch geslacht.
Een aantal familieleden, onder wie haar
grootvader, had hoge posities in de Fran
se filmwereld, zoals de bioscoopketen Pa-
thé. Van die kruiwagen heeft de actrice
nooit gebruik willen maken. „Mijn groot
vader heeft nooit enige interesse ge
toond in mijn carrière. Ik heb het zelf al
lemaal voor elkaar moeten krijgen."
Seydoux had naar eigen zeggen een
vrij eenzame jeugd. Hoewel zij, doordat
haar ouders eerder waren gescheiden, ze
ven (halfjbroers en -zusters had, was zij
als de jongste vooral op zichzelf aangewe
zen. „Mijn moeder, die ook heeft geac-
teeerd, was altijd onderweg. Ik zag haar
amper. Zij scheidde van mijn vader toen
ik 3 was. Ik ben vooral door kindermeis
jes opgevoed. Ik had als kind niet veel
vriendjes en vriendinnetjes. Ik verzon ze
wel."
Haar fantasie kwam haar later goed
van pas in het beroep dat haar roeping
werd. Als actrice staat zij in eigen land
hoog aangeschreven. Zo is zij volgens de
directeur van het Filmfestival van Can
nes een kruising van de Franse film
iconen Brigitte Bardot, Juliette Binoche
en het Britse model Kate Moss. In eigen
land siert zij bijna maandelijks de covers
van de glossy's.
Ook buiten Frankrijk is de actrice die
zo overtuigend verlegen, verleidelijk en
bedremmeld kan kijken, veelgevraagd.
Woody Allen gaf haar een rol in Mid
night in Paris, zijn grootste filmhit, en zij
werd ook gecast door Quentin Tarantino
Inglorious Basterdsen speelde naast
Tom Cruise in één van diens Mission Im
possible-films. Komische rollen zijn niet
echt aan haar besteed. Zij maakte alleen
een uitzondering voor Woody Allen.
Seydoux heeft de reputatie nogal zwaar
moedig te zijn. „Het klopt wel dat ik in
het openbaar weinig lach", geeft zij toe.
„Ik heb een melancholisch karakter. Dat
keert vermoedelijk ook terug in de rol
len die ik doorgaans kies. Als kind was
ik nogal bangelijk. Het heeft mij jaren ge
kost voordat ik mijn vliegangst had over
wonnen. Op mijn 20e heb ik toen een tic
ket voor een binnenlandse
vlucht in Frankrijk gekocht
en mijzelf gedwongen om
er vanaf te komen. Dat
was een belangrijke
stap voor mij. Ik kan
me niet voorstellen
dat ik een internatio
nale filmcarrière had
gehad zonder te dur
ven vliegen."
In een luxueuze loft in
New York wacht een man
tevergeefs op verjaardags-
bezoek. Gaandeweg wordt
duidelijk waarom: Michael de
Wit (Johnny de Mol) is een
even weerzinwekkend als deer
niswekkend mens, van wie
vriend en familie zijn ver
vreemd. En zo moet hij zijn laat
ste daad na een bestaan vol poe
nerige verveling - letterlijk een
dodensprong uit het raam voor
het oog van de visite - uitstel
len, wellicht afstellen. Het is
een mooi thema in De gelukkig
ste Dag, een stuk dat Johnny de
Mol liet schrijven door de Ame
rikaanse scenarist Michael di Jia-
como. Die voorzag de verjaar
dagskaart van een gitzwarte
rouwrand en creëerde aldus
een intrigerende zwarte kome
die. Als tegenpool van de zelf
voldane Michael fungeert de
serveerster Angie (Johanna ter
Steege), qualitate qua aanwezig
om het gezelschap van cham
pagne en kaviaar te voorzien.
Aangewezen op elkaar, ont
spint zich tussen hen een
wreed kat-en-muisspel, slechts
onderbroken door de komst
van drie gasten die ongenood
blijken te zijn.
De Mol weet goed raad met
zijn personage dat hij een heer
lijk arrogante achteloosheid
meegeeft en tegelijk de diepte
van een gekwelde geest. Tegen
speelster Ter Steege biedt sterk
tegenwicht. Haar aardsheid en
empathie en haar evenzeer ge
kraste ziel, geven de gevoelsar
me Michael reliëf. In een ver
nuftig decor accentueert regis
seur Gijs de Lange vooral de
psychologische kanten van het
stuk. Dramatisch waar het kan,
met ingehouden emotie waar
het moet. En altijd is er die on
gemakkelijke, onderhuidse
spanning die onontkoombaar
over de handeling hangt. Het
maakt De Gelukkigste Dag tot
een bijzondere theaterbelevenis
in ook nog eens een authentiek
toneelstuk.
MAANDAG 19 OKTOBER 2015
Sabia Engizek
over de vader van haar
ongeboren kindje
door Ab Zagt
Hoofdrolspelers
Johnny de Mol en
Johanna ter Steege.
foto Remko de Waal/ANP
RECENSIE
DE GELUKKIGSTE DAG
door Arno Celder