Gespreide
ex n mens
l/rijheid
in toetsen
'issingen
VANONDERWIJSHELDEN
14
Overbodig
Eens
Misschien
Oneens
Misschien
latten
zaterdag 17 oktober 2015
GO
Maak gespreide examens en exa
mens op verschillende niveaus mo
gelijk
Zorg dat een scholier die in 3 havo al op
vwo-niveau Engels kan, ook op vwo-ni-
veau examen kan doen. Oók als hij of zij
nog niet in de examenklas zit.
„Eerder examen doen of op een hoger ni
veau kan al. Alleen: scholen moeten daar
wél aan meewerken. Ouders moeten
daarom ook kritisch zijn bij de school
keuze en de school vragen of zij dit moge
lijk maken. Ik zie wel dat het lastig is met
de roosters, maar het kan wel. Het Pi
casso Lyceum in Zoetermeer is daar heel
goed in. Supergaaf om te zien hoe soepel
zij daarmee omgaan. Leerlingen moeten
eigenaar worden van hun eigen rooster;
we moeten ze niet proberen in een roos
ter te persen."
7 Betere iet en betere iet-
kennis van leraren
let kan helpen bij onderwijs dat
is toegespitst op de individuele
leerling. Maar iet is ook duur en
sommige scholen ontbreekt het aan ap
paratuur én kennis.
„let speelt zo'n grote rol in onze maat
schappij, terwijl lang niet alle scholen de
mogelijkheden ervan goed benutten.
Sommige leraren vinden het eng om met
een apparaat om te gaan waar die kinde
ren al zo goed hun weg op vinden. Dat is
geen reden om er niet meer mee aan de
slag te gaan. We moeten zorgen dat om
gaan met computers al op de pabo's en
lerarenopleidingen beter wordt geleerd.
En een leraar die zijn papiertje heeft ge
haald, is niet voor de rest van zijn leven
kLaar. Investeer dan ook in goede bijscho
ling. Gebruik de technologie om de lessen
leuk en aantrekkelijk te maken, maar ook
om te zien hoe het niveau is en welke
leerling meer begeleiding nodig heeft. Die
mogelijkheid biedt digitaal lesmateriaal.
Zorg ook datje weet hoe je met internet
moet omgaan en hoe leerLingen technolo
gie kunnen gebruiken om iets te maken,
een 3D-ontwerp bijvoorbeeld."
Meer geld voor een rijke leeromgeving (bijvoorbeeld
projectonderwijs)
Zet kinderen niet in de klas in de bankjes met een lesboek, maar
zorg voor boeiend onderwijs dat de buitenwereld binnenhaalt.
„Ik denk: leuk, maar ik heb geen geldmachine die ik aan kan zet
ten. Bovendien is er heel veel extra geld uitgetrokken voor on
derwijs en een deel daarvan komt nog naar de scholen toe. Zet dat vooral in om het on
derwijs uitdagender te maken. Ik bewaar zelf ook de beste herinneringen uit mijn school
tijd aan de lessen die anders dan anders waren. Mijn leraar Frans leerde niet alleen de on
regelmatige werkwoorden, ik ben daar ook van Frankrijk gaan houden. Als bij Frans de
stokbroden de klas binnenkwamen, ging het land leven. In Arnhem schreef een school
klas brieven aan de soldaten die in de Tweede Wereldoorlog de stad hebben bevrijd. Zo
combineer je geschiedenis, Engels en aardrijkskunde. De leerlingen waren enthousiast,
het enige watje moest doen was ze vooral niet afremmen."
s Purina s,e dat
/a-. r[lr>Qpn aat de
*e teh'jspiike? 9 staat 0/71 te
hebben f- toetsen lk vind n° Wat hiJ
M Hecht minder
waarde aan toet
sen van bovenaf
Ouders kiezen een
basisschool op basis van Citoscores
en een middelbare school op basis
van het slagingspercentage. Terwijl
dat niet alles zegt.
„Ik heb niet het idee dat er alleen
maar naar cijfers wordt gekeken. Uit
de enquête blijkt juist dat het over
grote deel van de ouders scholen
kiest die in de buurt zijn, niet op
basis van de Cito. Vrienden van mij
die bezig zijn met de schoolkeuze
voor hun kind zitten echt niet de hele
dag boven een spreadsheet."
Maak van de meivakantie
een herdenkingsweek
In de meivakantie vallen 4 en 5 mei. Die
herdenkingsdagen moetje met elkaar
herdenken, dat kan Nederlanders onder
ling verbinden.
„Ik ben hier erg door verrast. Zo had ik er
nog niet naar gekeken. Grappig genoeg
discussiëren we intern over de meivakan
tie, waarvan één week centraal wordt
vastgesteld. Veel ouders klagen daar
over, omdat ze graag 2 weken op vakantie
gaan maar elke school daar anders mee
omgaat. Dat is een ramp voor ouders die
bijvoorbeeld een kind op de basisschool
en een in het voortgezet onderwijs heb
ben. Daarom denken we erover om 2
weken meivakantie centraal vast te leg
gen. Aan het einde van dit schooljaar wil
len we de knoop doorhakken. We gaan
eerst goed bekijken hoe dit uitpakt voor
scholen en ouders.
De andere kant van
de medaille is wel
dat niet iedereen in
Nederland is als
we 4 en 5 mei
herdenken. Het
idee van een
herdenkingsweek
is interessant."