Gespreide ex n mens l/rijheid in toetsen 'issingen VANONDERWIJSHELDEN 14 Overbodig Eens Misschien Oneens Misschien latten zaterdag 17 oktober 2015 GO Maak gespreide examens en exa mens op verschillende niveaus mo gelijk Zorg dat een scholier die in 3 havo al op vwo-niveau Engels kan, ook op vwo-ni- veau examen kan doen. Oók als hij of zij nog niet in de examenklas zit. „Eerder examen doen of op een hoger ni veau kan al. Alleen: scholen moeten daar wél aan meewerken. Ouders moeten daarom ook kritisch zijn bij de school keuze en de school vragen of zij dit moge lijk maken. Ik zie wel dat het lastig is met de roosters, maar het kan wel. Het Pi casso Lyceum in Zoetermeer is daar heel goed in. Supergaaf om te zien hoe soepel zij daarmee omgaan. Leerlingen moeten eigenaar worden van hun eigen rooster; we moeten ze niet proberen in een roos ter te persen." 7 Betere iet en betere iet- kennis van leraren let kan helpen bij onderwijs dat is toegespitst op de individuele leerling. Maar iet is ook duur en sommige scholen ontbreekt het aan ap paratuur én kennis. „let speelt zo'n grote rol in onze maat schappij, terwijl lang niet alle scholen de mogelijkheden ervan goed benutten. Sommige leraren vinden het eng om met een apparaat om te gaan waar die kinde ren al zo goed hun weg op vinden. Dat is geen reden om er niet meer mee aan de slag te gaan. We moeten zorgen dat om gaan met computers al op de pabo's en lerarenopleidingen beter wordt geleerd. En een leraar die zijn papiertje heeft ge haald, is niet voor de rest van zijn leven kLaar. Investeer dan ook in goede bijscho ling. Gebruik de technologie om de lessen leuk en aantrekkelijk te maken, maar ook om te zien hoe het niveau is en welke leerling meer begeleiding nodig heeft. Die mogelijkheid biedt digitaal lesmateriaal. Zorg ook datje weet hoe je met internet moet omgaan en hoe leerLingen technolo gie kunnen gebruiken om iets te maken, een 3D-ontwerp bijvoorbeeld." Meer geld voor een rijke leeromgeving (bijvoorbeeld projectonderwijs) Zet kinderen niet in de klas in de bankjes met een lesboek, maar zorg voor boeiend onderwijs dat de buitenwereld binnenhaalt. „Ik denk: leuk, maar ik heb geen geldmachine die ik aan kan zet ten. Bovendien is er heel veel extra geld uitgetrokken voor on derwijs en een deel daarvan komt nog naar de scholen toe. Zet dat vooral in om het on derwijs uitdagender te maken. Ik bewaar zelf ook de beste herinneringen uit mijn school tijd aan de lessen die anders dan anders waren. Mijn leraar Frans leerde niet alleen de on regelmatige werkwoorden, ik ben daar ook van Frankrijk gaan houden. Als bij Frans de stokbroden de klas binnenkwamen, ging het land leven. In Arnhem schreef een school klas brieven aan de soldaten die in de Tweede Wereldoorlog de stad hebben bevrijd. Zo combineer je geschiedenis, Engels en aardrijkskunde. De leerlingen waren enthousiast, het enige watje moest doen was ze vooral niet afremmen." s Purina s,e dat /a-. r[lr>Qpn aat de *e teh'jspiike? 9 staat 0/71 te hebben f- toetsen lk vind n° Wat hiJ M Hecht minder waarde aan toet sen van bovenaf Ouders kiezen een basisschool op basis van Citoscores en een middelbare school op basis van het slagingspercentage. Terwijl dat niet alles zegt. „Ik heb niet het idee dat er alleen maar naar cijfers wordt gekeken. Uit de enquête blijkt juist dat het over grote deel van de ouders scholen kiest die in de buurt zijn, niet op basis van de Cito. Vrienden van mij die bezig zijn met de schoolkeuze voor hun kind zitten echt niet de hele dag boven een spreadsheet." Maak van de meivakantie een herdenkingsweek In de meivakantie vallen 4 en 5 mei. Die herdenkingsdagen moetje met elkaar herdenken, dat kan Nederlanders onder ling verbinden. „Ik ben hier erg door verrast. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Grappig genoeg discussiëren we intern over de meivakan tie, waarvan één week centraal wordt vastgesteld. Veel ouders klagen daar over, omdat ze graag 2 weken op vakantie gaan maar elke school daar anders mee omgaat. Dat is een ramp voor ouders die bijvoorbeeld een kind op de basisschool en een in het voortgezet onderwijs heb ben. Daarom denken we erover om 2 weken meivakantie centraal vast te leg gen. Aan het einde van dit schooljaar wil len we de knoop doorhakken. We gaan eerst goed bekijken hoe dit uitpakt voor scholen en ouders. De andere kant van de medaille is wel dat niet iedereen in Nederland is als we 4 en 5 mei herdenken. Het idee van een herdenkingsweek is interessant."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 79