pioiun
(fjcx..
Tientallen scholen in het land werkten zich
afgelopen maand uit de naad om de mooiste
schoolkrant van Nederland te maken. Met een
beetje hulp van meester Bram van der Have en
een handige online tool, maar vooral met heel
veel eigen creativiteit. Een kijkje in de klas van
meester Bram op basisschool Markenburg in
Geervliet.
„Meester, meester, wat betekent
'sadisme'?" Jesse (11) komt achter
de computer vandaan en trekt
meester Bram van der Have aan
zijn trui. „Oeh," antwoordt Van der
Have. „Zoek dat maar even op in
het woordenboek."
Jesse sprint snel naar het lokaal
verderop en trekt daar een blauw
exemplaar uit de kast. Hij stuitte
op het woord bij het samenstellen
van de moppentrommel voor in de
schoolkrant. „De krant heeft strips.
Die lees ik altijd. Daarom wilde ik
voor onze schoolkrant moppen ver
zamelen," zegt Jesse. „Een goed
idee," vindt Van der Have. „Humor
vindt iedereen leuk."
De 27 leerlingen van groep 7 en 8
van basisschool Markenburg in
Geervliet, net onder Rotterdam,
maken hun eigen schoolkrant. De
scholieren werken in groepjes en
nemen interviews af, schrijven arti
kelen, maken foto's en koppen.
„Een leuk project," vindt Van der
Have. „De kinderen leren niet al
leen in taalkundig opzicht, ze wer
ken ook aan hun creativiteit en
vaardigheden: presenteren, samen
werken, werken op de com
puter. Super."
Rekenen en taal zijn be
langrijk, vindt Van der
Have. „En door die andere
vaardigheden worden het
uiteindelijk succesvolle
volwassenen."
Sommige leerlingen
zijn zó enthousiast
over het project,
dat ze er ook thuis
aan werken. „Ik heb al
heel veel stukjes toege
stuurd gekregen," zegt
Van der Have.
Senna (10) volgt de
lessen school
krant maken
met plezier.
„Nu kunnen
we zelf bepa
len wat er alle
maal in de krant
komt," zegt ze. Met haar
moeder leest ze wel eens een
dagblad. „Dan kijk ik
vooral naar de foto's. Af
en toe lees ik wat."
Ook Finette (11) bladert wel eens
door de krant. „De strips zijn het
leukst, maar ik bekijk ook veel
koppen en als ik die interessant
vind, lees ik het verhaal. De laatste
tijd heb ik veel over vluchtelingen
gelezen."
Voordat de leerlingen aan de slag
gaan, benadrukt Van der Have de
belangrijkste eigenschappen van
een goed schoolkrantartikel: span
ning in het verhaal, een goede foto,
een pakkende kop. Om te oefenen
vraagt Van der Have de kinderen
om mee te denken over een kop
boven het verhaal van Lars over
een spooktocht.
„Zombies in het bos," stelt een leer
ling voor. „Kinderen achtervolgd
door man met kettingzaag in bos,"
zegt een ander kind. „Dat is een
goede," vindt Van der Have. „Dat
gaat zeker 99 procent lezen."
LEKKER TIKKEN
Na nog wat laatste tips, gaan de
leerlingen aan de slag. Senna (10)
en Naomi (9) blijven in het klaslo
kaal achter. Samen tikken ze een
artikel over een gevecht met
scheerschuim tijdens de werkweek.
Van der Have leest over hun schou
der mee. „Jullie moeten nog even
goed kijken, want de zinnen lopen
niet goed," zegt hij. „Laat het an
ders eens lezen aan iemand die
goed kan spellen."
Finette, Sara en Lianne (alledrie
11) nemen EHBO-juffrouw Thea
Versteeg mee naar de gym
zaal voor een interview.
Vooraf hebben ze der
tien vragen opge
steld en geprint.
„Wat is het ergste
dat u heeft meege
maakt?" vraagt Fi
nette. „Ik heb wel
eens iemand moeten rea
nimeren," zegt Versteeg.
„Maar dat moeten jullie maar
niet in het interview zetten
hoor, dat is te heftig. Wat
ook heftig is, is als iemand
met de fiets is gevallen en
die schaafwonden
heeft. Die verzorg
ik dan. Dat kun je
wel opschrijven."
„EESlEBBRftM
zaterdag 17 oktober 2015
'Meester Bram,
wat
betekent
sadisme?1
MARJOLEIN K00YMAN