pioiun (fjcx.. Tientallen scholen in het land werkten zich afgelopen maand uit de naad om de mooiste schoolkrant van Nederland te maken. Met een beetje hulp van meester Bram van der Have en een handige online tool, maar vooral met heel veel eigen creativiteit. Een kijkje in de klas van meester Bram op basisschool Markenburg in Geervliet. „Meester, meester, wat betekent 'sadisme'?" Jesse (11) komt achter de computer vandaan en trekt meester Bram van der Have aan zijn trui. „Oeh," antwoordt Van der Have. „Zoek dat maar even op in het woordenboek." Jesse sprint snel naar het lokaal verderop en trekt daar een blauw exemplaar uit de kast. Hij stuitte op het woord bij het samenstellen van de moppentrommel voor in de schoolkrant. „De krant heeft strips. Die lees ik altijd. Daarom wilde ik voor onze schoolkrant moppen ver zamelen," zegt Jesse. „Een goed idee," vindt Van der Have. „Humor vindt iedereen leuk." De 27 leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool Markenburg in Geervliet, net onder Rotterdam, maken hun eigen schoolkrant. De scholieren werken in groepjes en nemen interviews af, schrijven arti kelen, maken foto's en koppen. „Een leuk project," vindt Van der Have. „De kinderen leren niet al leen in taalkundig opzicht, ze wer ken ook aan hun creativiteit en vaardigheden: presenteren, samen werken, werken op de com puter. Super." Rekenen en taal zijn be langrijk, vindt Van der Have. „En door die andere vaardigheden worden het uiteindelijk succesvolle volwassenen." Sommige leerlingen zijn zó enthousiast over het project, dat ze er ook thuis aan werken. „Ik heb al heel veel stukjes toege stuurd gekregen," zegt Van der Have. Senna (10) volgt de lessen school krant maken met plezier. „Nu kunnen we zelf bepa len wat er alle maal in de krant komt," zegt ze. Met haar moeder leest ze wel eens een dagblad. „Dan kijk ik vooral naar de foto's. Af en toe lees ik wat." Ook Finette (11) bladert wel eens door de krant. „De strips zijn het leukst, maar ik bekijk ook veel koppen en als ik die interessant vind, lees ik het verhaal. De laatste tijd heb ik veel over vluchtelingen gelezen." Voordat de leerlingen aan de slag gaan, benadrukt Van der Have de belangrijkste eigenschappen van een goed schoolkrantartikel: span ning in het verhaal, een goede foto, een pakkende kop. Om te oefenen vraagt Van der Have de kinderen om mee te denken over een kop boven het verhaal van Lars over een spooktocht. „Zombies in het bos," stelt een leer ling voor. „Kinderen achtervolgd door man met kettingzaag in bos," zegt een ander kind. „Dat is een goede," vindt Van der Have. „Dat gaat zeker 99 procent lezen." LEKKER TIKKEN Na nog wat laatste tips, gaan de leerlingen aan de slag. Senna (10) en Naomi (9) blijven in het klaslo kaal achter. Samen tikken ze een artikel over een gevecht met scheerschuim tijdens de werkweek. Van der Have leest over hun schou der mee. „Jullie moeten nog even goed kijken, want de zinnen lopen niet goed," zegt hij. „Laat het an ders eens lezen aan iemand die goed kan spellen." Finette, Sara en Lianne (alledrie 11) nemen EHBO-juffrouw Thea Versteeg mee naar de gym zaal voor een interview. Vooraf hebben ze der tien vragen opge steld en geprint. „Wat is het ergste dat u heeft meege maakt?" vraagt Fi nette. „Ik heb wel eens iemand moeten rea nimeren," zegt Versteeg. „Maar dat moeten jullie maar niet in het interview zetten hoor, dat is te heftig. Wat ook heftig is, is als iemand met de fiets is gevallen en die schaafwonden heeft. Die verzorg ik dan. Dat kun je wel opschrijven." „EESlEBBRftM zaterdag 17 oktober 2015 'Meester Bram, wat betekent sadisme?1 MARJOLEIN K00YMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 72