LEERLINGEN MOETEN ZELF MET VRAGEN KOMEN. Veel interessanter dan voorgekauwde lesstof 5 lingen zelf tot vraagstukken komen. Vele malen boeiender dan de door leraren voorge kauwde lesstof. Zij, al die juffen, meesters, vakdocenten en hoogleraren, moeten de grootste ommezwaai maken. Niet de leerlingen. Zij worden, ieder voor zich, toch wel nieuwsgierig geboren. Het is bij sommige jongens en meiden alleen diep graven voordat die borrelende vragenbron aangeboord wordt. Op die graaftechnieken zou meer nadruk moeten liggen bij de lerarenop leiding. Natuurlijk is vakinhoudelijke kennis een must, net als de basiskennis van leerlin gen. En daar moet het opdreunen van rijtjes ook stoppen. Hogescholen en universiteiten zagen de afgelo pen jaren genoeg studenten binnenkomen die feitjes kunnen stampen en daardoor met een goudgerande cijferlijst van hun middelbare school afzwaaiden, maar weinig tot niets weten over de wereld om hen heen, de context waarin ze die feitenkennis moeten plaatsen. Het Platform 0nderwijs2032 presenteerde begin deze maand een eerste - excuus voor het vreselijke woord - hoofdlijnenadvies over het onderwijs van de toekomst. Ook dat platform pleit voor meer maatwerk per leerling en het oefenen van een goede vraagstelling waarvoor een essentiële basiskennis nodig is. LERAREN ALS OPWEKKERS Wat een uitdaging voor de leraren. Meer dan een voorkauwer van lesstof, worden zij de mensen die de nieuwsgierigheid bij de leerlin gen opwekken. Deze krant heeft er de afgelo pen maanden velen geportretteerd, onder de noemer 'Helden van het Onderwijs'. Hartver warmende verhalen waren het, over gepassio neerde vakidioten die een beroep hebben waar de werkdruk enorm is en de verdiensten be scheiden zijn. Zonder gemor ondernamen ze de (in sommige gevallen verre) reis naar Den Haag om op een woensdagavond met staatsse cretaris Dekker van gedachten te wisselen over het onderwijs. De geruststellende conclusie van al die helden epossen en het gesprek met de staatssecreta ris: ook de leerkrachten van 2015 zijn razend nieuwsgierig. Naar de veranderingen in de we reld om hen heen. Naar de gevolgen voor hun vak. Ze pleitten bij Dekker voor minder regels en meer vrijheid om te experimenteren met hun lessen. Want dat zorgt voor meer werkplezier - voor henzelf én voor de leerlingen. En het wekt hun nieuwsgierigheid op. Een fantastische, typisch Nederlandse, eigen schap om te koesteren. Dat had Andrew A. Hendricks wel scherp gezien op de Halve Maen, vanachter die bergen dropjes en stroop wafels. zaterdag 17 oktober 2015 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 70