LEERLINGEN
MOETEN ZELF MET
VRAGEN KOMEN.
Veel interessanter
dan voorgekauwde
lesstof
5
lingen zelf tot vraagstukken komen. Vele
malen boeiender dan de door leraren voorge
kauwde lesstof.
Zij, al die juffen, meesters, vakdocenten en
hoogleraren, moeten de grootste ommezwaai
maken. Niet de leerlingen. Zij worden, ieder
voor zich, toch wel nieuwsgierig geboren. Het
is bij sommige jongens en meiden alleen diep
graven voordat die borrelende vragenbron
aangeboord wordt. Op die graaftechnieken zou
meer nadruk moeten liggen bij de lerarenop
leiding. Natuurlijk is vakinhoudelijke kennis
een must, net als de basiskennis van leerlin
gen. En daar moet het opdreunen van rijtjes
ook stoppen.
Hogescholen en universiteiten zagen de afgelo
pen jaren genoeg studenten binnenkomen die
feitjes kunnen stampen en daardoor met een
goudgerande cijferlijst van hun middelbare
school afzwaaiden, maar weinig tot niets
weten over de wereld om hen heen, de context
waarin ze die feitenkennis moeten plaatsen.
Het Platform 0nderwijs2032 presenteerde
begin deze maand een eerste - excuus voor het
vreselijke woord - hoofdlijnenadvies over het
onderwijs van de toekomst. Ook dat platform
pleit voor meer maatwerk per leerling en het
oefenen van een goede vraagstelling waarvoor
een essentiële basiskennis nodig is.
LERAREN ALS OPWEKKERS
Wat een uitdaging voor de leraren. Meer dan
een voorkauwer van lesstof, worden zij de
mensen die de nieuwsgierigheid bij de leerlin
gen opwekken. Deze krant heeft er de afgelo
pen maanden velen geportretteerd, onder de
noemer 'Helden van het Onderwijs'. Hartver
warmende verhalen waren het, over gepassio
neerde vakidioten die een beroep hebben waar
de werkdruk enorm is en de verdiensten be
scheiden zijn. Zonder gemor ondernamen ze
de (in sommige gevallen verre) reis naar Den
Haag om op een woensdagavond met staatsse
cretaris Dekker van gedachten te wisselen over
het onderwijs.
De geruststellende conclusie van al die helden
epossen en het gesprek met de staatssecreta
ris: ook de leerkrachten van 2015 zijn razend
nieuwsgierig. Naar de veranderingen in de we
reld om hen heen. Naar de gevolgen voor hun
vak.
Ze pleitten bij Dekker voor minder regels en
meer vrijheid om te experimenteren met hun
lessen. Want dat zorgt voor meer werkplezier -
voor henzelf én voor de leerlingen. En het
wekt hun nieuwsgierigheid op.
Een fantastische, typisch Nederlandse, eigen
schap om te koesteren. Dat had Andrew A.
Hendricks wel scherp gezien op de Halve
Maen, vanachter die bergen dropjes en stroop
wafels.
zaterdag 17 oktober 2015
GO