Gemeentebode Piet van Zweden hoort, ziet en zwij Containeroverslag laat tot en met september plus zien van acht procent Antwerpen zit Rotterdam zo langzamerhand op de hielen wat betreft aan- en afVoer van containers. ANTWERPEN. De Antwerpse haven stoomt dit jaar af op een record overslag van tweehonderd mil joen ton. Wie wel eens aan de Westerschelde komt, zal het niet verbazen dat dit vooral te danken is aan een sterke groei van het con tainervervoer. Het Antwerps havenbedrijf pu bliceerde deze week de cijfers over het derde kwartaal van 2015. De overslag van containers in TEU (standaardmaat van twintig voet; ruim zes meter) is de eerste negen maanden van dit jaar met acht pro cent gestegen tot ruim 7,2 miljoen TEU (85,5 miljoen ton). Op jaarba sis komt dit neer op 9,6 miljoen TEU. Antwerpen zit wat betreft de overslag van containers Rotter dam zo langzamerhand op de hie len. Het Rotterdams havenbedrijf meldde gisteren een groei van de totale overslag tot en met septem ber dit jaar van 5,4 procent, maar slechts één procent groei van de containeroverslag. Nieuwe contai- nerterminals op de Tweede Maas vlakte draaien nog niet op volle toeren. Rotterdam is nog altijd wel een maatje groter dan Antwerpen, met een containeroverslag van bijna 12,3 miljoen TEU in 2014. De totale overslag in Rotterdam is ook nog ruim twee keer zo groot als die in Antwerpen. Dit is vooral te danken aan de oliehandel, die ook voor Antwerpen erg belang rijk is. De groei in de containerover slag in Antwerpen doet zich al ja ren voor, met uitzondering van een dip door de economische cri sis in 2009 en een kleine terug gang in 2013. De vrees bestond dat ook dit jaar de groei zou afvlak ken, omdat de economie in Azië, vooral in China, minder floreert. De containerhandel met Azië laat echter tot nu toe ook een toename zien in Antwerpen, van 6,2 pro cent. Antwerpen wint terrein op an dere havens, vooral op Zeebrugge. Wat betreft de aan- en afVoer van containers was het eerste halfjaar Het landinwaarts gele gen Antwerpen wint terrein op havens aan zee, zoals Zeebrugge. desastreus voor Zeebrugge met een daling van 26 procent. Kenne lijk varen rederijen liever ver het land in, naar Antwerpen, dan dat ze hun lading lossen in een haven aan zee. Zeker in grote hoeveelhe den is transport van containers over water goedkoper dan over land. De groei in de containerover slag zet extra druk op de aanleg van een nieuw dok in het Ant werps havengebied, het Saefting- hedok waarvoor het dorp Doel moet wijken. De capaciteit van het naast Doel gelegen Deurganck- dok wordt echter nog niet volle dig benut. Die zou volgens het ha venbedrijf in 2021 bereikt zijn, als rederij MSC haar nieuwe thuisba sis heeft. HULST. De ondernemers van het Stationsplein in Hulst zijn met Zaamslag en Winkelhart Breskens in de race om de titel 'Meest verrasende winkelge bied van Zeeuws-Vlaanderen'. De finalisten kregen gisteren de jury van de Juniorkamer Zeeuws- Vlaanderen en hoofdsponsoren op bezoek. Er werd in Hulst op originele wijze gefocust op verbinding met de binnenstad. „We hebben een actie met het bier Zondebok waarvoor we mensen doorsturen naar cafés in het centrum. Ook willen we de route naar de binnenstad duidelijker aangeven. Het is pretparkdenken, je moet voelen waar je naartoe moet", vertelde Ivo Mattheeuws van Albert Heijn Hulst. Omdat er nog geen echte (grote) brug is tussen Stationsplein en centrum, voer Ivo met wethouder Jack Begijn en Juniorkamerleden Stijn Vermoet en Daniel Luitjens (vlnr) op een trekvlot de Vest over. PAGINA 10 11 www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl VRIJDAG 16 oktober 2015 Zeeland Antwerpse haven blijft groeien door Harmen van der Werf foto Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 82