Gemeentebode
Piet van Zweden
hoort, ziet en zwij
Containeroverslag laat tot en met september plus zien van acht procent
Antwerpen zit Rotterdam zo
langzamerhand op de hielen wat betreft
aan- en afVoer van containers.
ANTWERPEN. De Antwerpse haven
stoomt dit jaar af op een record
overslag van tweehonderd mil
joen ton. Wie wel eens aan de
Westerschelde komt, zal het niet
verbazen dat dit vooral te danken
is aan een sterke groei van het con
tainervervoer.
Het Antwerps havenbedrijf pu
bliceerde deze week de cijfers over
het derde kwartaal van 2015. De
overslag van containers in TEU
(standaardmaat van twintig voet;
ruim zes meter) is de eerste negen
maanden van dit jaar met acht pro
cent gestegen tot ruim 7,2 miljoen
TEU (85,5 miljoen ton). Op jaarba
sis komt dit neer op 9,6 miljoen
TEU.
Antwerpen zit wat betreft de
overslag van containers Rotter
dam zo langzamerhand op de hie
len. Het Rotterdams havenbedrijf
meldde gisteren een groei van de
totale overslag tot en met septem
ber dit jaar van 5,4 procent, maar
slechts één procent groei van de
containeroverslag. Nieuwe contai-
nerterminals op de Tweede Maas
vlakte draaien nog niet op volle
toeren.
Rotterdam is nog altijd wel een
maatje groter dan Antwerpen,
met een containeroverslag van
bijna 12,3 miljoen TEU in 2014. De
totale overslag in Rotterdam is
ook nog ruim twee keer zo groot
als die in Antwerpen. Dit is vooral
te danken aan de oliehandel, die
ook voor Antwerpen erg belang
rijk is.
De groei in de containerover
slag in Antwerpen doet zich al ja
ren voor, met uitzondering van
een dip door de economische cri
sis in 2009 en een kleine terug
gang in 2013. De vrees bestond dat
ook dit jaar de groei zou afvlak
ken, omdat de economie in Azië,
vooral in China, minder floreert.
De containerhandel met Azië laat
echter tot nu toe ook een toename
zien in Antwerpen, van 6,2 pro
cent.
Antwerpen wint terrein op an
dere havens, vooral op Zeebrugge.
Wat betreft de aan- en afVoer van
containers was het eerste halfjaar
Het landinwaarts gele
gen Antwerpen wint
terrein op havens aan
zee, zoals Zeebrugge.
desastreus voor Zeebrugge met
een daling van 26 procent. Kenne
lijk varen rederijen liever ver het
land in, naar Antwerpen, dan dat
ze hun lading lossen in een haven
aan zee. Zeker in grote hoeveelhe
den is transport van containers
over water goedkoper dan over
land.
De groei in de containerover
slag zet extra druk op de aanleg
van een nieuw dok in het Ant
werps havengebied, het Saefting-
hedok waarvoor het dorp Doel
moet wijken. De capaciteit van
het naast Doel gelegen Deurganck-
dok wordt echter nog niet volle
dig benut. Die zou volgens het ha
venbedrijf in 2021 bereikt zijn, als
rederij MSC haar nieuwe thuisba
sis heeft.
HULST. De ondernemers van het Stationsplein in
Hulst zijn met Zaamslag en Winkelhart Breskens in
de race om de titel 'Meest verrasende winkelge
bied van Zeeuws-Vlaanderen'. De finalisten kregen
gisteren de jury van de Juniorkamer Zeeuws-
Vlaanderen en hoofdsponsoren op bezoek. Er
werd in Hulst op originele wijze gefocust op
verbinding met de binnenstad. „We hebben een
actie met het bier Zondebok waarvoor we
mensen doorsturen naar cafés in het centrum.
Ook willen we de route naar de binnenstad
duidelijker aangeven. Het is pretparkdenken, je
moet voelen waar je naartoe moet", vertelde Ivo
Mattheeuws van Albert Heijn Hulst. Omdat er nog
geen echte (grote) brug is tussen Stationsplein en
centrum, voer Ivo met wethouder Jack Begijn en
Juniorkamerleden Stijn Vermoet en Daniel
Luitjens (vlnr) op een trekvlot de Vest over.
PAGINA 10 11
www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl VRIJDAG 16 oktober 2015
Zeeland
Antwerpse haven blijft groeien
door Harmen van der Werf
foto Ronald den Dekker