Zeeuwse reiziger is beter af met intercity's ZEELAND 9 LIMERICKS Zij was een merkwaardige vrijster. Ze dronk dansend thee. Zong hard op de W. Men zei: Die is heel niet goed wijs, hoor! Hem zat het leven niet mee. Zijn huis brandde af. Hij kreeg daarvoor straf. En hij zag zichzelf op TV. Maakte graag kleding voor bruiden: Jurken met smok, Opgevuld met kapok. Hij maakte daarbij vreemde geluiden. EEN JONG MEISJE UIT RENESSE Jongleerde gaarne met flessen. Eén viel op haar voet, Men zag toen veel bloed. Nu oefent ze met scherpe messen. Onlangs werd duidelijk dat het aantal treinreizi gers via de Zeeuwse sta tions fors was gedaald, met ruim 4 procent. De verklaring werd door treinreiziger.nl gelegd in de verslechtering van de bedie ning: in Zeeland rijden vanaf 2013 alleen nog maar stoptreinen. Dit is een aannemelijke verkla ring. Uit onderzoek is bekend dat gemiddeld in het OV ongeveer 1 procent meer reistijd leidt tot 1 procent minder reizigers. En met de stoptreinen is de reistijd met vele procenten toegenomen. Het is verstandig om eens op een rijtje te zetten wat er zou ge beuren als er alleen intercitys zou den rijden met stops op alleen de belangrijkste stations in Goes, Middelburg en Vlissingen, iets wat vorige week nog is bepleit door de Z4, het stedennetwerk waarin alledrie de gemeenten (met Terneuzen) zijn vertegen woordigd. En hoe zouden dan de nadelen voor de andere stations kunnen worden beperkt? Bij intercitystops op alleen de stations Goes, Middelburg en Vlis singen kan geprofiteerd van de baansnelheid van 140 kilometer per uur. De rijtijd tussen Middel burg en Bergen op Zoom neemt een kwartier af, van bijna drie kwartier naar minder dan een half uur. Uiteraard nemen ook de reis tijden naar Rotterdam, Brabant en Antwerpen met een kwartier af. Op basis van kengetallen is te ver wachten dat het aantal reizigers op deze stations met een kwart zal toenemen. Door de kortere rij tijden kan één intercitytrein min der worden ingezet, indicatief een besparing van 9 miljoen euro per jaar. Vanaf station Arnemuiden en Souburg, op fietsafstand vanaf sta tion Middelburg en Vlissingen, kunnen shuttlebusjes naar de sta tions rijden. De reistijdwinst met de IC-trein is groter dan de extra reistijd naar het station. Voor de plaatsen op Zuid-Beveland die niet door de intercity worden be diend, is er een aantal mogelijkhe den: - basis variantinterliner Goes-Bergen op Zoom via N289 - sprintertrein Goes-Bergen op Zoom of Goes-Roosendaal-Bre- da - ambitievariant Interliner: van Goes, via N289 en nieuw IC-station het Scheld naar Antwer pen Met de laatste variant wordt de reistijd vanuit Zeeland naar Ant werpen nog een kwartier korter dan met de IC alleen: bijvoorbeeld Middelburg-Antwerpen in 55 mi nuten. De treinvarianten zijn rela tief complex, nadere analyse moet haalbaarheid en kosten in beeld brengen. De intercitytrein biedt voor cir ca 80 procent van de huidige reizi gers een vijftien minuten snellere verbinding en voor 15 procent daarvan - met de interliner Goes-Bergen op Zoom - een over stap maar een beperktere vertra ging. Per saldo is er zo een toename van het aantal treinreizigers in Zeeland met ongeveer 15 procent te verwachten. Afgesproken zou moeten wor den dat een deel van de besparing bij met name de NS wordt ingezet voor goede aanvullende verbin ding met het regionale OV. Het zou goed zijn om nog meer scherpte in deze discussie te krij gen, met een nadere studie van de varianten. Daarbij zouden ook elementen als imago van het OV in Zeeland en effecten op het vestigingskli maat en toerisme mee kunnen worden genomen. Tenslotte zal Zeeland op basis van de gedegen analyse een defini tieve afweging moeten maken. Er liggen denk ik goede moge lijkheden om de negatieve ontwik kelingen om te buigen. ER WOONDE EEN JUFFROUW IN DREISCHOR ACH,DIE MAN IN ZIERIKZEE VRIJDAG 16 OKTOBER 2015 Een volle intercitytrein in de avondspits. foto Lex van Lieshout/ANP TE GAST Lex Boersma is ingenieur in mobiliteit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42