Zeeuwse reiziger is beter af met intercity's
ZEELAND 9
LIMERICKS
Zij was een merkwaardige vrijster.
Ze dronk dansend thee.
Zong hard op de W.
Men zei: Die is heel niet goed wijs, hoor!
Hem zat het leven niet mee.
Zijn huis brandde af.
Hij kreeg daarvoor straf.
En hij zag zichzelf op TV.
Maakte graag kleding voor bruiden:
Jurken met smok,
Opgevuld met kapok.
Hij maakte daarbij vreemde geluiden.
EEN JONG MEISJE UIT RENESSE
Jongleerde gaarne met flessen.
Eén viel op haar voet,
Men zag toen veel bloed.
Nu oefent ze met scherpe messen.
Onlangs werd duidelijk
dat het aantal treinreizi
gers via de Zeeuwse sta
tions fors was gedaald,
met ruim 4 procent. De verklaring
werd door treinreiziger.nl gelegd
in de verslechtering van de bedie
ning: in Zeeland rijden vanaf 2013
alleen nog maar stoptreinen.
Dit is een aannemelijke verkla
ring. Uit onderzoek is bekend dat
gemiddeld in het OV ongeveer 1
procent meer reistijd leidt tot 1
procent minder reizigers. En met
de stoptreinen is de reistijd met
vele procenten toegenomen.
Het is verstandig om eens op
een rijtje te zetten wat er zou ge
beuren als er alleen intercitys zou
den rijden met stops op alleen de
belangrijkste stations in Goes,
Middelburg en Vlissingen, iets
wat vorige week nog is bepleit
door de Z4, het stedennetwerk
waarin alledrie de gemeenten
(met Terneuzen) zijn vertegen
woordigd. En hoe zouden dan de
nadelen voor de andere stations
kunnen worden beperkt?
Bij intercitystops op alleen de
stations Goes, Middelburg en Vlis
singen kan geprofiteerd van de
baansnelheid van 140 kilometer
per uur. De rijtijd tussen Middel
burg en Bergen op Zoom neemt
een kwartier af, van bijna drie
kwartier naar minder dan een half
uur. Uiteraard nemen ook de reis
tijden naar Rotterdam, Brabant en
Antwerpen met een kwartier af.
Op basis van kengetallen is te ver
wachten dat het aantal reizigers
op deze stations met een kwart
zal toenemen. Door de kortere rij
tijden kan één intercitytrein min
der worden ingezet, indicatief een
besparing van 9 miljoen euro
per jaar.
Vanaf station Arnemuiden en
Souburg, op fietsafstand vanaf sta
tion Middelburg en Vlissingen,
kunnen shuttlebusjes naar de sta
tions rijden. De reistijdwinst met
de IC-trein is groter dan de extra
reistijd naar het station. Voor de
plaatsen op Zuid-Beveland die
niet door de intercity worden be
diend, is er een aantal mogelijkhe
den:
- basis variantinterliner
Goes-Bergen op Zoom via N289
- sprintertrein Goes-Bergen
op Zoom of Goes-Roosendaal-Bre-
da
- ambitievariant Interliner:
van Goes, via N289 en nieuw
IC-station het Scheld naar Antwer
pen
Met de laatste variant wordt de
reistijd vanuit Zeeland naar Ant
werpen nog een kwartier korter
dan met de IC alleen: bijvoorbeeld
Middelburg-Antwerpen in 55 mi
nuten. De treinvarianten zijn rela
tief complex, nadere analyse moet
haalbaarheid en kosten in beeld
brengen.
De intercitytrein biedt voor cir
ca 80 procent van de huidige reizi
gers een vijftien minuten snellere
verbinding en voor 15 procent
daarvan - met de interliner
Goes-Bergen op Zoom - een over
stap maar een beperktere vertra
ging.
Per saldo is er zo een toename
van het aantal treinreizigers in
Zeeland met ongeveer 15 procent
te verwachten.
Afgesproken zou moeten wor
den dat een deel van de besparing
bij met name de NS wordt ingezet
voor goede aanvullende verbin
ding met het regionale OV.
Het zou goed zijn om nog meer
scherpte in deze discussie te krij
gen, met een nadere studie van de
varianten.
Daarbij zouden ook elementen
als imago van het OV in Zeeland
en effecten op het vestigingskli
maat en toerisme mee kunnen
worden genomen.
Tenslotte zal Zeeland op basis
van de gedegen analyse een defini
tieve afweging moeten maken.
Er liggen denk ik goede moge
lijkheden om de negatieve ontwik
kelingen om te buigen.
ER WOONDE EEN JUFFROUW IN DREISCHOR
ACH,DIE MAN IN ZIERIKZEE
VRIJDAG 16 OKTOBER 2015
Een volle intercitytrein in de avondspits. foto Lex van Lieshout/ANP
TE GAST
Lex Boersma is ingenieur in mobiliteit