Tentoonstelling toont vele facetten van Spaanse kunstenaar 30 CULTUUR SHOW Het Cobra Museum in Amstelveen toont werk van Joan Miró. Zijn spontane droombeelden en mythische wezens zijn onmiskenbaar artistiek verwant aan kunst van de Cobragroep. Het is 1948. In Parijs maken Ka- rel Appel en Theo Wolve- camp een galerierondje per fiets. Ze komen bij Galerie Maeght in de rue Téhéran, maar helaas treffen de schil ders een dichte deur. Er exposeert ene Joan Miró, een Spaanse schilder waar ze nog nooit van hebben gehoord. Staand op zijn zadel, koekeloert Appel door het raam van de galerie en roept: 'Moet je die vent zien, die heeft alles van mij gegapt. Laat ik hier een keer een doek je zien en dan maakt 'ie alles meteen na'. Zo was het natuurlijk niet helemaal ge gaan. Toen Kareltje nog nauwelijks uit de luiers was, maakte Joan Miró (1893-1983) al spontane droombeelden en mythische we zens die later door de leden van Cobra zou den worden omarmd. Niet lang daarna kwam het goed tussen Appel, de andere Cobraleden en Miró. Op de laatste Cobratentoonstelling in Luik in 1951 deed Miró zelfs mee en expo seerden Appel en Miró hun werk naast elkaar. De relatie tussen Nederland en Miró is een beetje vreemd. In 1956 was er een grote ten toonstelling met zijn werk in het Stedelijk Museum. Daarna bleef het lang stil. Er is in di verse Nederlandse musea werk van Miró te vinden, maar blijkbaar was dat geen aanlei ding om eens wat meer van hem te tonen. Nederland is echter aan een inhaalslag be zig. Een paar jaar geleden exposeerde het Rijksmuseum een aantal schilderijen die Miró maakte na een bezoek aan het Rijks. Dit jaar staan er monumentale beelden van Miró in de tuin. En nu heeft het Cobra Museum in Amstelveen een expositie die allerlei facetten van het werk van Miró laat zien, en waarbij ook verbanden worden gelegd met Cobra. Die verbanden liggen overal voor het op rapen. Onwillekeurig heeft Miró zelfs bijge dragen aan het ontstaan van Cobra. In 1946 was er in Parijs een toevallige ontmoeting tus sen Constant Nieuwenhuys en Asger Jorn. Ze troffen elkaar in Galerie Pierre Loeb om daar werk van Miró te bekijken. Deze kennismaking leidde tot een vriendschap die twee jaar later resulteerde in de oprich ting van Cobra. Blikvanger in de tentoonstelling in Am stelveen is een nagebouwd hoekje van het atelier van Miró op Mallorca. In 1946 ver huisde Miró naar het Spaanse eiland, waar hij twee jaar later een atelier liet bou wen. In de reconstructie staan ezels met schilderijen die aanwezig waren toen Miró in 1983 overleed. Ook staat er nu zijn stoel, omgeven door verftubes, penselen en paletten. In het nage bouwde atelierhoekje zijn ook afbeel dingen op de muur geprikt die Miró blijkbaar interessant vond: een por tret van Picasso, een topless Afrikaan se vrouw met kalebas op het hoofd, een ansichtkaart uit Hollywood en een laat schilderij van Mondriaan. De schotten in de ruimte zijn, met een knipoog naar de eerder genoemde Cobratentoonstelling in Luik, bespannen met jute en de kopse kanten zijn van hout. De verwantschap tussen Cobra en Miró loopt dus als een rode draad door -de-tentoonstelling, al is nauwelijks sprake van wederzijdse beïnvloeding, eerder van een artistieke verwant schap. De Cobrakunstenaars richtten zich lange tijd op universele en archaïsche symbolen zoals het kind, de vrouw, de vogel, hemellichamen en de slang, en dat geldt ei genlijk ook voor het latere werk van Miró. Miró en Cobra leunden zwaar op elementen die zijn geworteld in de natuur, kinderlijke oorspronkelijkheid en een uitgesproken voor keur voor niet-westerse kunst en volkskunst. Er zijn meer overeenkomsten. De verschrik kingen van de oorlog bijvoorbeeld. Miró maak te twee wereldoorlogen en de Spaanse burger oorlog van nabij mee en de gevolgen ervan zijn in veel werken terug te vinden. De uitge strekte armen, gebalde vuisten en open mon den in de tekening Figuren en vogel uit 1934-1936 komen bijna letterlijk terug in de oorlogsserie Huitfois la guerre ('Acht keer de oorlog') van Constant uit 1951. De tentoonstelling eindigt met keramiek en een aantal bronzen sculpturen van Miró. Die laatste geven weer een ander beeld van zijn kunstenaarschap dan in het Rijksmu seum. De hand van de meester komt nog iets dichterbij. Bij Miró in zijn atelier door Kees Keijer Miró Cobra. Experimenteel spel. Te zien t/m 31 ja nuari in het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Joan Miró in zijn studio in Palma de Mallorca. archieffoto Franceso Catala-Roca

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31