Toezichthouder Duitsland: diesels VW móeten terug Douane pat met ICTers drupsmokkelaars te lijf Draaiplateau drie voetbalvelden groot ECONOMIE 25 Elektrische auto van Volvo AB Inbev haalt 70 miljard op Korte ov-staking van 3,5 uur Wereldprimeur voor het Gelderse Eist met een zonnepanelenpark op het lokale meer, de Eisenhowerplas. et ronde veld be staat uit 252 ele menten van 20 zonnepanelen. In totaal 5.040 stuks. Het draait in 12 uur tijd, 180 graden met de zon mee en daarna 's nachts weer terug naar de startpositie. Deze halve draai voorkomt dat elektrokabels schade leiden. Doordat het hele veld mee draait met de zon en de panelen en bekabeling gekoeld worden door het wateroppervlak rekenen de initiatiefnemers op een extra energieopbrengst van 30 tot 35 procent. De jaarlijkse opbrengst schatten zij op 1,8 megawatt. Dat komt overeen met het gebruik van 600 huishoudens. De aanjager van het plan is Zonnecollectief Overbetuwe in samenwerking met netbeheerder Liander en de gemeente Overbe tuwe. Eigenaar van de plas, ont- zander K3Delta, heeft de kavel gratis beschikbaar gesteld. De be doeling is de opgewekte stroom zonder tussenkomst van een energiemaatschappij aan de on dernemers op het bedrijventer rein te leveren. Met de zon meedraaiende zon nepanelen bestaan al wel, maar een compleet zonnepanelenpark van anderhalve hectare (drie voet balvelden) met de zon mee laten draaienis nog nergens vertoond. Uit een zo goed als afgerond haal baarheidsonderzoek van het Ven- lose Zonsupport blijkt dat het technisch mogelijk is. Het haalbaarheidsonderzoek wees uit dat de panelen ook bij zware storm kunnen overleven. Vorst kan wel nadelig werken op de rotatie. Een elektrische, ruisar- me schroefcompressor die lucht perst in een ringleiding maakt dat het systeem zo lang mogelijk blijft functioneren. In elk geval tot min 15 graden. Een sirene met naderingsschakelaar moet vandalisme voorkomen. De miljoenen wagens staan voor iets minder dan een derde van al le Volkswagens die tussen 2009 en augustus 2015 in de regio zijn geleverd. Het is een van de groot ste terugroepacties ooit in de Euro pese automobielindustrie. Volkswagen had wel een zetje nodig voordat het over de brug kwam. De KBA moest eerst het machtswoord uitspreken, voordat Volkswagen besloot om alle 2,4 miljoen Duitse diesels terug te roe pen. Volkswagen dacht dat een vrijwillige reparatie van de Volks wagens wel zou volstaan. KBA schudde de fabriek uit Wolfsburg hardhandig wakker. Een paar uur later maakte VW bekend dat het ook de 6,1 miljoen diesels die in andere Europese landen zijn ver kocht, allemaal zal terugroepen naar de garage. De eerste auto's moeten begin volgend jaar terug naar de garage, zei verkeersminister Alexander Dobrindt in een toelichting. Hij heeft de KBA opgedragen de voort gang van de terugroepactie in Duitsland 'nauwlettend in de ga ten te houden'. Hoe lang de opera tie gaat duren is niet bekend. Wat Volkswagen precies gaat aanpassen, is ook nog niet duide lijk. Voor de auto's met een 1.2- en 2-litermotor lijkt een update van de software voldoende. Voor de 1.6-litermotor is zeer waarschijn lijk een veel grotere, en dus duur dere, technische aanpassing no dig. Er zouden hele motoronderde len vervangen moeten worden. Mi nister Dobrindt vindt dat het be drijf uiterlijk eind november met gedetailleerde plannen naar bui ten moet komen. Voor elk betreffend model en bouwjaar wordt op dit moment een variant ontwikkeld. Voor de Volkswagenrijders zijn er geen kosten aan verboden. Volkswagen benadrukt dat de wagens tech nisch veilig zijn. Volkswagen heeft toegegeven dat wereldwijd 11 miljoen diesels zijn voorzien van software die er voor zorgt dat in laboratorium tests een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen wordt gemeten dan in de praktijk. In navolging van vele andere au tomakers komt ook Volvo met 100 procent elektrisch aangedre ven voertuigen. De Zweedse au tomaker maakte gisteren be kend dat een eerste model in de pijplijn zit. Allereerst zal Vol vo met meer plug-in hybride modellen op de markt komen, onder meer ook bij kleinere modellen. Vanaf 2019 verwacht het bedrijf zijn eerste volledig elektrische auto op de weg te hebben. Volvo, dat in handen is van het Chinese Zhejiang Geely Holding, denkt dat de deels elektrische auto's binnen twee jaar goed zijn voor een tiende van de totale verkopen van de onderneming. Bierbrouwer AB InBev wil 55 miljard dollar (48 miljard euro) ophalen met de uitgifte van obligaties, om de overname van concurrent SABMiller te fi nancieren. Dat meldde persbu reau Bloomberg gisteren op ba sis van bronnen rond het be drijf. Daarmee zou sprake zijn van de grootste uitgifte van obligaties in het kader van een overname ooit. In totaal zou het Belgisch-Braziliaanse con cern financiering ter waarde van 70 miljard dollar hebben ge regeld bij zeven banken. De overname van SABMiller kost AB InBev zo'n 106 miljard dollar. AB InBev gaf geen com mentaar op het bericht. Volgens de douane gaat het om het in beeld brengen van onbeken de bedrijven die importeren. „Daar proberen we alles over te weten te komen om te achterha len of zij iets kwaads in de zin hebben", zegt Aly van Berckel. Sinds tweeënhalf jaar is zij alge meen directeur van de dienst die de in-, door- en uitvoer van de goederenstroom van ons land con troleert. Douaniers, wetenschappers en het bedrijfsleven van over de hele wereld strijken eind oktober in Rotterdam neer voor het TI Fo rum over technologie en innova tie in hun vak. Nederland loopt daarin voorop met Singapore, Noorwegen en Duitsland, zegt Van Berckel. Het houden van deze conferentie past bij die status. Met kennisuitwisseling is veel op te steken. Vooral van de buitenge woon efficiënte douane van haven staat Singapore en die van China. „Die hebben we hier opgeleid. Ik ben nieuwsgierig wat zij van ande re landen hebben opgepikt." De streng kijkende beambte bij de grensovergang is vervangen door kleurenscans en apparatuur als 'sniffers'. De douane onder zoekt hoe die laatste apparaten, die drugs en explosieven kunnen ruiken in postpakketten, mogelijk heden bieden om de controles effi ciënter uit te voeren. Het aantal ICT'ers, econometris ten en accountants in de douane kantoren groeit gestaag. De laat- sten zijn goed in het analyseren van alle vergaarde informatie uit de databases. „Het gaat ons om af wijkende patronen in de informa tiestroom. We weten steeds meer van steeds meer. Daarnaast willen 'We willen daar zijn waar de klant is. Twitter, Facebook en ook op Linkedln' we daar zijn waar de klant is. Twit ter, Facebook en ook op Linke dln." De opmars van de 'nerds' valt des te meer op omdat de dienst het met minder personeel moet doen. Van 5.200 tien jaar geleden, naar 4.600 nu. „Het is te makke lijk te denken dat we techniek ge bruiken omdat we zijn ingekrom pen. De goederenstroom die ons land binnenkomt is de afgelopen jaren zo enorm toegenomen, denk alleen al aan al die pakketen van internetbestellingen, dat is met mensen alleen niet te controleren. De mogelijkheden met iet zijn er, daar moeten we gebruik van ma ken, samen met onze eigen men sen en samenwerking met ande ren, daar zit ons succes in." De douaniers die vroeger aan de grens stonden bestaan niet meer. De douanier van tegenwoor dig controleert overal in het land. Dat kan zijn bij een bedrijf of als de container net gelost is van een schip. Via de tablet krijgen ze aan het begin van hun dienst werkop drachten; waar en wanneer contro leren. Vaak is daartoe besloten na dat de computer aansloeg op een verhoogde risico op drugs in de la ding, nagemaakte merkkleding, ivoor of explosieven. Nee, niet direct op vluchtelin gen, legt Van Berckel nog een keer tje uit. De vergissing wordt vaak gemaakt. De douane controleert de goederen, terwijl het in de ga ten houden van de mensen die het land in en uit gaan, is de taak van de marechaussee.Op Schiphol bijvoorbeeld, bij het SmartGate Cargo project. Dat is het grenscon- trole-paradepaardje van Neder land. Als in 2016 het Joint Inspec tion Center klaar is ondergaan ge selecteerde luchtvrachten daar in principe in een keer de controles van de douane, maar ook de in spectiediensten als de Nederland se Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Inspectie Leefom geving en Transport (ILT). VRIJDAG 16 OKTOBER 2015 Panelen draaien met de zon mee H Het draaiplateau in Eist gaat straks 252 elementen van 20 zonnepanelen dragen, die mee draaien met de zon. door Leo Roggeveen WOLFSBURG. Volkswagen roept in Europa 8,5 miljoen dieselauto's te rug die zijn uitgerust met sjoemel- software om te hoge uitstootwaar- den te verbloemen en te manipule ren. De autofabriek is door de Duit se toezichthouder KBA min of meer verplicht tot deze enorme te rugroepactie. GOTEBORG BRUSSEL UTRECHT. Het openbaar vervoer in Utrecht en Amsterdam lag gister morgen 3,5 uur plat door een staking. De staking was uitgeroepen door vakbond FNV. Bussen, trams en metro's reden niet uit protest tegen het loonakkoord dat het kabinet sloot met kleinere vakbon den. De reizigers bleken op de hoogte te zijn van de staking. Rond de centraal stations van Amsterdam en Utrecht was het opvallend rustig, foto Robin van Lonkhuijsen/ANP ROTTERDAM. De douane gaat drugs smokkelaars te lijf met ICT'ers. Door het koppelen van aangiftege- gevens met informatie uit externe databases, verwacht ze die sneller op te sporen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26