Toezichthouder
Duitsland: diesels
VW móeten terug
Douane pat met ICTers
drupsmokkelaars te lijf
Draaiplateau drie voetbalvelden groot
ECONOMIE 25
Elektrische
auto van Volvo
AB Inbev haalt
70 miljard op
Korte ov-staking van 3,5 uur
Wereldprimeur voor het Gelderse Eist
met een zonnepanelenpark op het lokale
meer, de Eisenhowerplas.
et ronde veld be
staat uit 252 ele
menten van 20
zonnepanelen.
In totaal 5.040
stuks. Het draait
in 12 uur tijd, 180 graden met de
zon mee en daarna 's nachts
weer terug naar de startpositie.
Deze halve draai voorkomt dat
elektrokabels schade leiden.
Doordat het hele veld mee
draait met de zon en de panelen
en bekabeling gekoeld worden
door het wateroppervlak rekenen
de initiatiefnemers op een extra
energieopbrengst van 30 tot 35
procent. De jaarlijkse opbrengst
schatten zij op 1,8 megawatt. Dat
komt overeen met het gebruik
van 600 huishoudens.
De aanjager van het plan is
Zonnecollectief Overbetuwe in
samenwerking met netbeheerder
Liander en de gemeente Overbe
tuwe. Eigenaar van de plas, ont-
zander K3Delta, heeft de kavel
gratis beschikbaar gesteld. De be
doeling is de opgewekte stroom
zonder tussenkomst van een
energiemaatschappij aan de on
dernemers op het bedrijventer
rein te leveren.
Met de zon meedraaiende zon
nepanelen bestaan al wel, maar
een compleet zonnepanelenpark
van anderhalve hectare (drie voet
balvelden) met de zon mee laten
draaienis nog nergens vertoond.
Uit een zo goed als afgerond haal
baarheidsonderzoek van het Ven-
lose Zonsupport blijkt dat het
technisch mogelijk is.
Het haalbaarheidsonderzoek
wees uit dat de panelen ook bij
zware storm kunnen overleven.
Vorst kan wel nadelig werken op
de rotatie. Een elektrische, ruisar-
me schroefcompressor die lucht
perst in een ringleiding maakt
dat het systeem zo lang mogelijk
blijft functioneren. In elk geval
tot min 15 graden. Een sirene
met naderingsschakelaar moet
vandalisme voorkomen.
De miljoenen wagens staan voor
iets minder dan een derde van al
le Volkswagens die tussen 2009
en augustus 2015 in de regio zijn
geleverd. Het is een van de groot
ste terugroepacties ooit in de Euro
pese automobielindustrie.
Volkswagen had wel een zetje
nodig voordat het over de brug
kwam. De KBA moest eerst het
machtswoord uitspreken, voordat
Volkswagen besloot om alle 2,4
miljoen Duitse diesels terug te roe
pen. Volkswagen dacht dat een
vrijwillige reparatie van de Volks
wagens wel zou volstaan. KBA
schudde de fabriek uit Wolfsburg
hardhandig wakker. Een paar uur
later maakte VW bekend dat het
ook de 6,1 miljoen diesels die in
andere Europese landen zijn ver
kocht, allemaal zal terugroepen
naar de garage.
De eerste auto's moeten begin
volgend jaar terug naar de garage,
zei verkeersminister Alexander
Dobrindt in een toelichting. Hij
heeft de KBA opgedragen de voort
gang van de terugroepactie in
Duitsland 'nauwlettend in de ga
ten te houden'. Hoe lang de opera
tie gaat duren is niet bekend.
Wat Volkswagen precies gaat
aanpassen, is ook nog niet duide
lijk. Voor de auto's met een 1.2- en
2-litermotor lijkt een update van
de software voldoende. Voor de
1.6-litermotor is zeer waarschijn
lijk een veel grotere, en dus duur
dere, technische aanpassing no
dig. Er zouden hele motoronderde
len vervangen moeten worden. Mi
nister Dobrindt vindt dat het be
drijf uiterlijk eind november met
gedetailleerde plannen naar bui
ten moet komen.
Voor elk betreffend model en
bouwjaar wordt op dit moment
een variant ontwikkeld. Voor de
Volkswagenrijders zijn er geen
kosten aan verboden. Volkswagen
benadrukt dat de wagens tech
nisch veilig zijn.
Volkswagen heeft toegegeven
dat wereldwijd 11 miljoen diesels
zijn voorzien van software die er
voor zorgt dat in laboratorium
tests een veel lagere uitstoot van
schadelijke gassen wordt gemeten
dan in de praktijk.
In navolging van vele andere au
tomakers komt ook Volvo met
100 procent elektrisch aangedre
ven voertuigen. De Zweedse au
tomaker maakte gisteren be
kend dat een eerste model in
de pijplijn zit. Allereerst zal Vol
vo met meer plug-in hybride
modellen op de markt komen,
onder meer ook bij kleinere
modellen. Vanaf 2019 verwacht
het bedrijf zijn eerste volledig
elektrische auto op de weg te
hebben. Volvo, dat in handen is
van het Chinese Zhejiang
Geely Holding, denkt dat de
deels elektrische auto's binnen
twee jaar goed zijn voor een
tiende van de totale verkopen
van de onderneming.
Bierbrouwer AB InBev wil 55
miljard dollar (48 miljard euro)
ophalen met de uitgifte van
obligaties, om de overname
van concurrent SABMiller te fi
nancieren. Dat meldde persbu
reau Bloomberg gisteren op ba
sis van bronnen rond het be
drijf. Daarmee zou sprake zijn
van de grootste uitgifte van
obligaties in het kader van een
overname ooit. In totaal zou
het Belgisch-Braziliaanse con
cern financiering ter waarde
van 70 miljard dollar hebben ge
regeld bij zeven banken. De
overname van SABMiller
kost AB InBev zo'n 106 miljard
dollar. AB InBev gaf geen com
mentaar op het bericht.
Volgens de douane gaat het om
het in beeld brengen van onbeken
de bedrijven die importeren.
„Daar proberen we alles over te
weten te komen om te achterha
len of zij iets kwaads in de zin
hebben", zegt Aly van Berckel.
Sinds tweeënhalf jaar is zij alge
meen directeur van de dienst die
de in-, door- en uitvoer van de
goederenstroom van ons land con
troleert.
Douaniers, wetenschappers en
het bedrijfsleven van over de hele
wereld strijken eind oktober in
Rotterdam neer voor het TI Fo
rum over technologie en innova
tie in hun vak. Nederland loopt
daarin voorop met Singapore,
Noorwegen en Duitsland, zegt
Van Berckel. Het houden van deze
conferentie past bij die status. Met
kennisuitwisseling is veel op te
steken. Vooral van de buitenge
woon efficiënte douane van haven
staat Singapore en die van China.
„Die hebben we hier opgeleid. Ik
ben nieuwsgierig wat zij van ande
re landen hebben opgepikt."
De streng kijkende beambte bij
de grensovergang is vervangen
door kleurenscans en apparatuur
als 'sniffers'. De douane onder
zoekt hoe die laatste apparaten,
die drugs en explosieven kunnen
ruiken in postpakketten, mogelijk
heden bieden om de controles effi
ciënter uit te voeren.
Het aantal ICT'ers, econometris
ten en accountants in de douane
kantoren groeit gestaag. De laat-
sten zijn goed in het analyseren
van alle vergaarde informatie uit
de databases. „Het gaat ons om af
wijkende patronen in de informa
tiestroom. We weten steeds meer
van steeds meer. Daarnaast willen
'We willen daar zijn
waar de klant is.
Twitter, Facebook en
ook op Linkedln'
we daar zijn waar de klant is. Twit
ter, Facebook en ook op Linke
dln."
De opmars van de 'nerds' valt
des te meer op omdat de dienst
het met minder personeel moet
doen. Van 5.200 tien jaar geleden,
naar 4.600 nu. „Het is te makke
lijk te denken dat we techniek ge
bruiken omdat we zijn ingekrom
pen. De goederenstroom die ons
land binnenkomt is de afgelopen
jaren zo enorm toegenomen, denk
alleen al aan al die pakketen van
internetbestellingen, dat is met
mensen alleen niet te controleren.
De mogelijkheden met iet zijn er,
daar moeten we gebruik van ma
ken, samen met onze eigen men
sen en samenwerking met ande
ren, daar zit ons succes in."
De douaniers die vroeger aan
de grens stonden bestaan niet
meer. De douanier van tegenwoor
dig controleert overal in het land.
Dat kan zijn bij een bedrijf of als
de container net gelost is van een
schip. Via de tablet krijgen ze aan
het begin van hun dienst werkop
drachten; waar en wanneer contro
leren. Vaak is daartoe besloten na
dat de computer aansloeg op een
verhoogde risico op drugs in de la
ding, nagemaakte merkkleding,
ivoor of explosieven.
Nee, niet direct op vluchtelin
gen, legt Van Berckel nog een keer
tje uit. De vergissing wordt vaak
gemaakt. De douane controleert
de goederen, terwijl het in de ga
ten houden van de mensen die
het land in en uit gaan, is de taak
van de marechaussee.Op Schiphol
bijvoorbeeld, bij het SmartGate
Cargo project. Dat is het grenscon-
trole-paradepaardje van Neder
land. Als in 2016 het Joint Inspec
tion Center klaar is ondergaan ge
selecteerde luchtvrachten daar in
principe in een keer de controles
van de douane, maar ook de in
spectiediensten als de Nederland
se Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA) en de Inspectie Leefom
geving en Transport (ILT).
VRIJDAG 16 OKTOBER 2015
Panelen draaien
met de zon mee
H
Het draaiplateau in
Eist gaat straks
252 elementen van
20 zonnepanelen
dragen, die mee
draaien met de zon.
door Leo Roggeveen
WOLFSBURG. Volkswagen roept in
Europa 8,5 miljoen dieselauto's te
rug die zijn uitgerust met sjoemel-
software om te hoge uitstootwaar-
den te verbloemen en te manipule
ren. De autofabriek is door de Duit
se toezichthouder KBA min of
meer verplicht tot deze enorme te
rugroepactie.
GOTEBORG
BRUSSEL
UTRECHT. Het openbaar vervoer in Utrecht en Amsterdam lag gister
morgen 3,5 uur plat door een staking. De staking was uitgeroepen
door vakbond FNV. Bussen, trams en metro's reden niet uit protest
tegen het loonakkoord dat het kabinet sloot met kleinere vakbon
den. De reizigers bleken op de hoogte te zijn van de staking. Rond
de centraal stations van Amsterdam en Utrecht was het opvallend
rustig, foto Robin van Lonkhuijsen/ANP
ROTTERDAM. De douane gaat drugs
smokkelaars te lijf met ICT'ers.
Door het koppelen van aangiftege-
gevens met informatie uit externe
databases, verwacht ze die sneller
op te sporen.