Een
van een
pompoen
Contact met
dader kan
helend werken
Voormalige spits
Doeland geniet
van leven op Aruba
Algemene Rekenkamer: voor miljoenen aan achterstallig onderhoud
Volgens de Algemene Rekenkamer heeft
Rijkswaterstaat geen goed beeld van de
kwaliteit van de hoofdvaarwegen.
BALKONTON5
VLISSINGEN. Het hoofdvaarwegen-
net in Nederland kampt met ach
terstallig onderhoud. Dat heeft ge
volgen voor de scheepvaart, ook
in Zeeland, bijvoorbeeld in de
vorm van een tijdelijke beperking
van de vaart.
Begin dit jaar lagen nog honder
den onderhoudsmaatregelen in de
regio Zee en Delta (Zeeland en
Noordzee) op uitvoering te wach
ten. Om in deze regio het werk te
kunnen verrichten is een kleine
dertig miljoen euro nodig.
De Algemene Rekenkamer
heeft een onderzoek verricht naar
de instandhouding van het hoofd-
vaarwegennet in Nederland. Bij
het onderhoud gaat het om bij
voorbeeld uitbaggeren, oeverher
stel en het vervangen van dam-
wanden. De termijn waarop het
werk had moeten worden uitge
voerd is in heel Nederland in 790
gevallen overschreden. Uitvoering
kost in totaal 137 miljoen euro.
Rijkswaterstaat heeft 3462 kilo
meter aan kanalen en rivieren in
beheer en 3513 kilometer aan zee
vaargeulen en zeecorridors.
Het achterstallig onderhoud
doet zich vooral voor in Zee en
Delta (317 maatregelen, 29,5 mil
joen) en Zuid-Nederland (285
maatregelen, 70,7 miljoen). Vorig
jaar moest Rijkswaterstaat op ze
ven plaatsen vaarbeperkingen in
stellen, onder meer in de vaargeul
tussen Vlissingen en Westkapelle
en op het Kanaal Gent-Terneu-
zen.
Tot 2020 komt het ministerie
van Infrastructuur en Milieu 400
miljoen euro te kort om het onder
houd op orde te brengen. Aanlei
ding voor het onderzoek van de
Algemene Rekenkamer is het te
rugkerend verschijnsel van tekor
ten in het onderhoudsbudget. Het
ene gat is nog niet gedicht of het
volgende dient zich aan.
„Hoewel Rijkswaterstaat werkt
aan verbetering, is de informatie
huishouding nog onvoldoende op
orde. Rijkswaterstaat heeft nog
geen voldoende actueel, betrouw
baar en compleet zicht op de om
vang en de kwaliteit van het
hoofdvaarwegennet en de daartoe
behorende objecten", schrijft de
Algemene Rekenkamer.
In een reactie op het rapport
stelt de minister dat wat op papier
achterstallig onderhoud heet, in
de praktijk kan meevallen: „Op
dit moment is er dan ook geen
sprake van grootschalig achterstal
lig onderhoud. Uiteraard houd ik
wel de vinger aan de pols."
www.pzc.nS zeeuws-vlaanderen@pzc.nl DONDERDAG 15 oktober 2015
Zeeland
PAGINA 4
PAGINA 14 15
Nog veel werk aan vaarwegen
door Theo Giele
bu (lores
JOEKEL
TERNEUZEN Bij de Urban Garden Shop
in Terneuzen is - tot de kerstdagen - de
enorme prijspompoen te zien van Dries
Van der Vennet. De Atlantic Giant doet
zijn naam eer aan want de joekel weegt
maar liefst 508 kilo, is 120 cm lang en 80
cm hoog. Daar kun je voor heel Terneuzen
pompoensoep van maken.
Kweker Van der Vennet uit het Belgische
Sleidinge werd achtste tijdens de weging
van de Belgische Pompoen Federatie in
Duisburg. Want ze kunnen nog groter. De
winnaar sleepte een pompoen op de weeg
schaal van maar liefst 850 kilo.
De prijspompoen van Van der Vennet is te
zien bij de Urban Garden Shop, omdat de
kweker daar de specifieke voeding en het
irrigatiesysteem voor de pompoen kocht.
John Hartman van de tuinwinkel is maar wat
trots dat zijn klant in de prijzen is gevallen.
„Goed hè! Helemaal knap is dat de pom
poen op een akker van zestig vierkante me
ter is gekweekt." foto Camile Schelstraete