Schilderen met noten in Groede UIT THUIS 5 Voorstelling 'Grensgeval' in Seheldetheater Graauwse theatermaker toont parallellen en tegenstellingen tussen Zeeland en Amsterdam. &D00R JESSY DE COOKER Songs van Ry Cooder en dance-event met Kypski Klanken van bandoneon en harp vullen elkaar mooi aan Alice in Wonderland in hedendaags muzieklandschap Veertien jaar is Martijn Broekaart (23) als hij in deze krant stelt dat hij per se op de planken wil staan. Of dat nu in Den Dullaert in Hulst, De My the in Goes of het Amsterdamse Carré is, maakt hem op dat moment niet uit. „Ik zag in het Scheldetheater optredens van Tineke Schouten, Bert Visser en Brigitte Kaandorp. Toen wist ik dat dat mijn roeping was", vertelt de Graauwe- naar. Broekaart volgt de havo aan het Reynaert- college in Hulst, doet mee aan kunstproject Kunstbende en werkt tussen zijn zestiende en achttiende aan zijn droom; hij wil worden toe gelaten op de Frank Sanders Akademie van caba retier en musicalster Frank Sanders in Amster dam. Broekaart wordt toegelaten, maar voelt zich in de eerste zes maanden van de opleiding een vreemde eend in de bijt. „Er zijn Amster dammers die iedereen onder de rivieren als sim pele boertjes zien", zegt Broekaart. „Ik kon mijn ei in het begin niet echt kwijt. En moest vol gens mijn docenten eerst 'goed' leren praten." Waar Brabanders de herkenbare zachte G heb ben en Limburgers het zangerige accent, wisten zijn docenten niet waar ze het binnensmondse Zeeuws van Broekaart moesten plaatsen. Het verhaal van 'Grensgeval' beschrijft de er varingen van Broekaart a la Kuifje in de Grote Stad. Het lijkt net een film. Broekaart trekt met zijn havo-diploma op zak vol ambitie richting onze hoofdstad, maar staat na zes ongelukkige maanden weer terug met zijn voeten op Zeeuw se bodem. „Er was zoveel druk. Ik raakte het ple zier in acteren kwijt", vertelt Broekaart over die periode. „Al merkte ik na drie maanden terug in Zeeland dat ik in die zes maanden Amster dam meer een stadsjongen geworden was dan ik ooit had kunnen voorspellen!" Broekaart belt de Frank Sanders Akademie en mag wonderwel terugkeren. 'Grensgeval' focust op de vier jaar van Broe kaarts opleiding. Broekaart praat zijn Amster damse periode met liedjes en anekdotes vol hu mor en zelfspot aan elkaar. Een gebroken sleu telbeen, twee weken voor het moment suprè me, gaat volgens hem geen roet in het eten gooien. „De timing was ongelofelijk slecht, maar ik heb in Amsterdam geleerd dat in caba ret of het theater niets vast moet staan. We heb ben voor morgen helaas wat dansonderdelen versoberd." Het ongelukje zal ook zeker bespro ken worden. Broekaart: „Waar ik vier jaar gele den in de put zou zitten, geef ik dit ongelukje een positieve plaats in de show. Ik keer hier nu als een professional terug op het Zeeuws-Vlaamse toneel." Martijn Broekaart: morgenavond, Scheldethea ter Terneuzen, aanvang 20.00 uur. Het thema van het Festi val Zeeuwsch-Vlaande- ren: De Verbeelding, sprak het Hexagon En semble en vijf blazers en een pia nist wel aan. Zij maakten een kun stig programma met werken van Anton Reicha voor fluit, Engelse hoorn (althobo), klarinet, fagot en hoorn, het pianoconcert nr. 11 van Mozart en de Schilderijententoon stelling van Moessorgski. Voor het pianoconcert heeft Guido Schafer een arrangement geschreven waarbij de blazers de orkestfunctie overnemen. Moes sorgski schreef zijn zestien stuk ken voor piano. Zijn vriend Hart- mann was gestorven en vrienden hadden een tentoonstelling van zijn schilderijen ingericht. Moessorgski schilderde met noten deze schilderijen. Ravel maakte er later een orkestratie bij. Hexagon speelt het arrangement van Kees Olthuis met piano en vijf blazers. Vrijdag 16 oktober in de Grote Kerk in Groede, aanvang 20.00 uur. De finale van het Festival 2015 is in de basiliek van Hulst. Dit wordt een concert opgediend als muzikaal diner. De amuses en voorgerechten zijn uitgebreid en daarna wordt de vijfde symfonie van Beethoven geserveerd als co pieus hoofdgerecht. In de brochure van het festival wordt gesproken over licht verteer bare kost, gebracht door de Bran denburger Symphoniker. Klarinet tist Andy Miles moet de Proms- sfeer verhogen met de Fantaisie Italienne van Eugene Bozza. Na een trieste wals van Sibelius vol gen tango's van Astor Piazzolla. Het publiek kan zich even laten gaan tijdens een hommage van Andy Miles aan de Amerikaanse klarinettist Benny Goodman. Na de pauze wordt de bekende Symfo nie nr. 5 van Beethoven gespeeld. De drie korte en één lange toon worden beschreven als het nood lot dat aan de deur klopt. De mu ziek is echter oor-strelend. Zaterdag 17 oktober in de basiliek van Hulst, aanvang 20.00 uur. IN DE SPOT MIDDELBURG KRAAYENHOF EN MEIJER IN CONCERTZAAL POPORKEST CAPSULE Donderdag 15 oktober 2015 Martijn Broekaart (midden). Morgen in het Scheldetheater treedt hij op met een zeskoppige band, die vrijwel geheel be staat uit 'mede-grens gevallen'. FOTO PEGGY DE HAAN door Jeanette Vergouwen MARTIJN BROEKAART WIL VERRASSEN BIJ THEATERDEBUUT Poppodium De Spot in Mid delburg heeft de deuren weer geopend voor een nieuw sei zoen. Vanavond is er weer voor het eerst een editie van Songs from the heart. Elke derde donderdag van de maand brengen muzikanten uit Zee land en soms van daarbuiten een muzikale ode aan een wereldmuzikant. Vanavond is dat Ry Cooder. Aanvang 20.30 uur. Zaterdag wordt voor de twee de keer het nieuwe dan- ce-event Beat Trippin' gehou den in De Spot. De line-up deze keer: Kypski (o.a. van C-mon Kypski), Oorgasme (hardcore electro beats and bass uitZeeuws-Vlaanderen), Andrièn (samen met de Mid delburgse superster Jailo) en Zeeuwse dj-talenten To-Wa (de Middelburgse Tom Wat- tel, die eerder in De Spot draaide bij o.a. Typhoon), Du- caz Beats (uit Middelburg) en Fun-Q-Bator (uit Terneuzen). Een avond vol electro, trap, dubstep, hiphop en meer dansbare muziek-genre's. Aanvang 21.00 uur. Bandoneonist Carel Kraayen- hof en harpiste Lavinia Meijer kwamen elkaar bij concerten en festivals steeds weer te gen. Totdat zij een afspraak maakten om eens te repete ren voor een serie duo-concer ten. De toch al warme klankkleu ren van harp en bandoneon vullen elkaar immers uitste kend aan. Morgenavond tre den ze samen op in de Zeeuw se Concertzaal in Middelburg. Aanvang 20.00 uur. Kraayenhofen Meijer beheer sen hun instrumenten tot in de finesses en behoren tot de absolute wereldtop. Beiden weten zij met hun verbluffen de spel op hun niet-alledaag- se instrumenten een groot pu bliek te bereiken. Naast tan go's spelen zij vele andere dansen en prachtige Argentijn se, Spaanse en Italiaanse composities van onder ande ren Astor Piazzolla (1921- 1992) en Ennio Morricone (Rome, 1928), maar ook wer ken van Kraayenhof zelf. Met hun magische instrumenten durven zij nieuwe wegen in te slaan. Het is 150 jaar geleden dat Lewis Carroll zijn boek 'Alice in Wonderland' publiceerde. Het zevenkoppig Antwerpse poporkest Capsule vond dit hét moment om een nieuw al bum te maken over deze won derlijke Alice. Geen letterlijke vertaling van het verhaal, maar een hedendaagse muzi kale vertaling van het donke re sprookje. Zaterdag treedt Capsule op in de Protestant se Kerk in Hulst (aanvang 20.00 uur). De muzikanten lieten zich inspireren door cu rieuze figuren en situaties uit het oorspronkelijke boek, maar zetten dit wel in een an der decor: een universum van sfeervol verval. De mu ziek bezit een donkere nostal gische sound. Met een oude hamer en verroeste nagels timmerde Capsule rond de melancholische liedteksten een piepend en krakend mu zieklandschap in elkaar, dat geurt naar de eerste herfstda gen. Ze werkt voor 'Alice in concert' samen met gastmuzi kanten en met Stef Lernous, de man achter het theaterge zelschap Abattoir Ferme.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 58