Schilderen
met noten
in Groede
UIT THUIS 5
Voorstelling 'Grensgeval' in Seheldetheater
Graauwse theatermaker toont parallellen en
tegenstellingen tussen Zeeland en Amsterdam.
&D00R JESSY DE COOKER
Songs van Ry Cooder en
dance-event met Kypski
Klanken van bandoneon en
harp vullen elkaar mooi aan
Alice in Wonderland in
hedendaags muzieklandschap
Veertien jaar is Martijn Broekaart (23)
als hij in deze krant stelt dat hij per
se op de planken wil staan. Of dat
nu in Den Dullaert in Hulst, De My
the in Goes of het Amsterdamse Carré is, maakt
hem op dat moment niet uit. „Ik zag in het
Scheldetheater optredens van Tineke Schouten,
Bert Visser en Brigitte Kaandorp. Toen wist ik
dat dat mijn roeping was", vertelt de Graauwe-
naar. Broekaart volgt de havo aan het Reynaert-
college in Hulst, doet mee aan kunstproject
Kunstbende en werkt tussen zijn zestiende en
achttiende aan zijn droom; hij wil worden toe
gelaten op de Frank Sanders Akademie van caba
retier en musicalster Frank Sanders in Amster
dam. Broekaart wordt toegelaten, maar voelt
zich in de eerste zes maanden van de opleiding
een vreemde eend in de bijt. „Er zijn Amster
dammers die iedereen onder de rivieren als sim
pele boertjes zien", zegt Broekaart. „Ik kon mijn
ei in het begin niet echt kwijt. En moest vol
gens mijn docenten eerst 'goed' leren praten."
Waar Brabanders de herkenbare zachte G heb
ben en Limburgers het zangerige accent, wisten
zijn docenten niet waar ze het binnensmondse
Zeeuws van Broekaart moesten plaatsen.
Het verhaal van 'Grensgeval' beschrijft de er
varingen van Broekaart a la Kuifje in de Grote
Stad. Het lijkt net een film. Broekaart trekt met
zijn havo-diploma op zak vol ambitie richting
onze hoofdstad, maar staat na zes ongelukkige
maanden weer terug met zijn voeten op Zeeuw
se bodem. „Er was zoveel druk. Ik raakte het ple
zier in acteren kwijt", vertelt Broekaart over die
periode. „Al merkte ik na drie maanden terug
in Zeeland dat ik in die zes maanden Amster
dam meer een stadsjongen geworden was dan
ik ooit had kunnen voorspellen!" Broekaart belt
de Frank Sanders Akademie en mag wonderwel
terugkeren.
'Grensgeval' focust op de vier jaar van Broe
kaarts opleiding. Broekaart praat zijn Amster
damse periode met liedjes en anekdotes vol hu
mor en zelfspot aan elkaar. Een gebroken sleu
telbeen, twee weken voor het moment suprè
me, gaat volgens hem geen roet in het eten
gooien. „De timing was ongelofelijk slecht,
maar ik heb in Amsterdam geleerd dat in caba
ret of het theater niets vast moet staan. We heb
ben voor morgen helaas wat dansonderdelen
versoberd." Het ongelukje zal ook zeker bespro
ken worden. Broekaart: „Waar ik vier jaar gele
den in de put zou zitten, geef ik dit ongelukje
een positieve plaats in de show. Ik keer hier nu
als een professional terug op het
Zeeuws-Vlaamse toneel."
Martijn Broekaart: morgenavond, Scheldethea
ter Terneuzen, aanvang 20.00 uur.
Het thema van het Festi
val Zeeuwsch-Vlaande-
ren: De Verbeelding,
sprak het Hexagon En
semble en vijf blazers en een pia
nist wel aan. Zij maakten een kun
stig programma met werken van
Anton Reicha voor fluit, Engelse
hoorn (althobo), klarinet, fagot en
hoorn, het pianoconcert nr. 11 van
Mozart en de Schilderijententoon
stelling van Moessorgski.
Voor het pianoconcert heeft
Guido Schafer een arrangement
geschreven waarbij de blazers de
orkestfunctie overnemen. Moes
sorgski schreef zijn zestien stuk
ken voor piano. Zijn vriend Hart-
mann was gestorven en vrienden
hadden een tentoonstelling van
zijn schilderijen ingericht.
Moessorgski schilderde met noten
deze schilderijen. Ravel maakte er
later een orkestratie bij. Hexagon
speelt het arrangement van Kees
Olthuis met piano en vijf blazers.
Vrijdag 16 oktober in de Grote
Kerk in Groede, aanvang 20.00
uur.
De finale van het Festival
2015 is in de basiliek
van Hulst. Dit wordt
een concert opgediend
als muzikaal diner. De amuses en
voorgerechten zijn uitgebreid en
daarna wordt de vijfde symfonie
van Beethoven geserveerd als co
pieus hoofdgerecht.
In de brochure van het festival
wordt gesproken over licht verteer
bare kost, gebracht door de Bran
denburger Symphoniker. Klarinet
tist Andy Miles moet de Proms-
sfeer verhogen met de Fantaisie
Italienne van Eugene Bozza. Na
een trieste wals van Sibelius vol
gen tango's van Astor Piazzolla.
Het publiek kan zich even laten
gaan tijdens een hommage van
Andy Miles aan de Amerikaanse
klarinettist Benny Goodman. Na
de pauze wordt de bekende Symfo
nie nr. 5 van Beethoven gespeeld.
De drie korte en één lange toon
worden beschreven als het nood
lot dat aan de deur klopt. De mu
ziek is echter oor-strelend.
Zaterdag 17 oktober in de basiliek
van Hulst, aanvang 20.00 uur.
IN DE SPOT MIDDELBURG
KRAAYENHOF EN MEIJER IN CONCERTZAAL
POPORKEST CAPSULE
Donderdag 15 oktober 2015
Martijn Broekaart
(midden). Morgen in
het Scheldetheater
treedt hij op met een
zeskoppige band, die
vrijwel geheel be
staat uit 'mede-grens
gevallen'.
FOTO PEGGY DE HAAN
door Jeanette Vergouwen
MARTIJN BROEKAART WIL VERRASSEN
BIJ THEATERDEBUUT
Poppodium De Spot in Mid
delburg heeft de deuren weer
geopend voor een nieuw sei
zoen.
Vanavond is er weer voor het
eerst een editie van Songs
from the heart. Elke derde
donderdag van de maand
brengen muzikanten uit Zee
land en soms van daarbuiten
een muzikale ode aan een
wereldmuzikant. Vanavond is
dat Ry Cooder. Aanvang
20.30 uur.
Zaterdag wordt voor de twee
de keer het nieuwe dan-
ce-event Beat Trippin' gehou
den in De Spot. De line-up
deze keer: Kypski (o.a. van
C-mon Kypski), Oorgasme
(hardcore electro beats and
bass uitZeeuws-Vlaanderen),
Andrièn (samen met de Mid
delburgse superster Jailo) en
Zeeuwse dj-talenten To-Wa
(de Middelburgse Tom Wat-
tel, die eerder in De Spot
draaide bij o.a. Typhoon), Du-
caz Beats (uit Middelburg) en
Fun-Q-Bator (uit Terneuzen).
Een avond vol electro, trap,
dubstep, hiphop en meer
dansbare muziek-genre's.
Aanvang 21.00 uur.
Bandoneonist Carel Kraayen-
hof en harpiste Lavinia Meijer
kwamen elkaar bij concerten
en festivals steeds weer te
gen. Totdat zij een afspraak
maakten om eens te repete
ren voor een serie duo-concer
ten.
De toch al warme klankkleu
ren van harp en bandoneon
vullen elkaar immers uitste
kend aan. Morgenavond tre
den ze samen op in de Zeeuw
se Concertzaal in Middelburg.
Aanvang 20.00 uur.
Kraayenhofen Meijer beheer
sen hun instrumenten tot in
de finesses en behoren tot de
absolute wereldtop. Beiden
weten zij met hun verbluffen
de spel op hun niet-alledaag-
se instrumenten een groot pu
bliek te bereiken. Naast tan
go's spelen zij vele andere
dansen en prachtige Argentijn
se, Spaanse en Italiaanse
composities van onder ande
ren Astor Piazzolla (1921-
1992) en Ennio Morricone
(Rome, 1928), maar ook wer
ken van Kraayenhof zelf. Met
hun magische instrumenten
durven zij nieuwe wegen in te
slaan.
Het is 150 jaar geleden dat
Lewis Carroll zijn boek 'Alice
in Wonderland' publiceerde.
Het zevenkoppig Antwerpse
poporkest Capsule vond dit
hét moment om een nieuw al
bum te maken over deze won
derlijke Alice. Geen letterlijke
vertaling van het verhaal,
maar een hedendaagse muzi
kale vertaling van het donke
re sprookje. Zaterdag treedt
Capsule op in de Protestant
se Kerk in Hulst (aanvang
20.00 uur). De muzikanten
lieten zich inspireren door cu
rieuze figuren en situaties uit
het oorspronkelijke boek,
maar zetten dit wel in een an
der decor: een universum
van sfeervol verval. De mu
ziek bezit een donkere nostal
gische sound. Met een oude
hamer en verroeste nagels
timmerde Capsule rond de
melancholische liedteksten
een piepend en krakend mu
zieklandschap in elkaar, dat
geurt naar de eerste herfstda
gen. Ze werkt voor 'Alice in
concert' samen met gastmuzi
kanten en met Stef Lernous,
de man achter het theaterge
zelschap Abattoir Ferme.