Dit zou ik veranderen als ik minister was... 'Meneer Sinke oordeelde nooit, trok één lijn' Voor Johan Sinke komen de kinderen op één, daarna al het andere r ZEELAND 5 (Dz Conciërge Johan Sinke (63) van het Edudelta College wil nog even niet aan zijn pensioen denken. pzc.nl/helden Het begon allemaal in Kapelle, op de voormalige Groe ne School, herin nert Johan Sinke (63) zich. „Dat is alweer 35 jaar geleden", voegt hij er verwonderd aan toe. De conciër ge van het Edudelta College in Goes denkt met veel plezier terug aan die beginjaren. „Het was een schooltje met zo'n tweehonderd leerlingen, ik kende ze allemaal bij naam." Inmiddels lopen er vier keer zo veel kinderen door de gangen. Hun namen kan hij niet meer alle maal uit zijn mouw schudden, maar gezichten vergeet hij nog steeds niet. „Ik behandel de leer lingen zoals mijn eigen kinderen, probeer hun de aandacht te geven die ze verdienen." Voordat Johan conciërge werd, maakte hij lange dagen als vracht wagenchauffeur. Maar toen zijn vrouw in verwachting raakte, ging hij op zoek naar een baan dichter bij huis, een geregelder le ven was zijn doel. „Ik kwam een vacature voor conciërge op de Groene School te- gen en even later kon ik aan de slag." Hoewel het lijkt alsof hij nooit iets anders heeft gedaan, moest Johan in het begin flink wennen aan zijn werk. „Op de vrachtwagen zat ik het grootste deel van de tijd alleen in mijn ca bine, op school was er ineens con- tinu lawaai en drukte om me heen. Het eerste jaar vond ik best zwaar, maar ik raakte eraan ge wend, vond het werk steeds leu ker." Met warme gevoelens denkt hij terug aan zijn collega's uit die tijd. „Ik bevond me in een ontzettend fijn gezelschap en nog steeds trou wens." Op open dagen komen oud-leerlingen regelmatig 'even bij hem buurten', zoals Johan het noemt. „Dan hebben we het over vroeger, iedereen heeft weer ande re herinneringen aan zijn of haar middelbareschooltijd. Mooi dat ik daar deel van uitmaak." De conciërge is elke dag iets na zevenen op school. „Sommige leer lingen zijn er al vroeg, het is fijn als ze dan naar binnen kunnen." De leerlingen staan met stip op één voor Johan, al het andere komt daarna. „Ik ben heel betrok ken, vind het belangrijk dat het goed gaat met de kinderen. Als ik in de pauze door de aula loop, valt het me snel op als een leerling niet lekker in zijn of haar vel zit. Op de een of andere manier zie ik dat gewoon. Het kan dan al veel helpen om even met diegene in ge sprek te gaan, luisteren is zo be langrijk. Als iemand onzeker is, is een gemeend compliment bijvoor beeld erg welkom. Ik probeer de leerlingen ook duidelijk te maken dat ze dat best eens wat vaker bij elkaar mogen doen." Dat ze hem waarderen, blijkt wel als hij door de gang loopt; allemaal begroeten ze hem persoonlijk en met een brede glimlach. Hij voelt zich thuis op het Edu delta, over stoppen wil hij dan ook liever niet nadenken. „De kans is groot dat ik in 2017 met pensioen moet, maar het liefst zou ik hier blijven, de winters zijn me nog te lang om niet te werken. Ik ga nog steeds elke dag fluitend naar mijn werk." Het is voor Saskia Ver donk (32) uit Kwaden- damme al twintig jaar geleden dat zij Johan Sinke dagelijks tegenkwam in de gangen van haar middelbare school. Toch herinnert ze zich nog goed hoe hij was als conciër ge- „Hij deed het geweldig. Johan - of meneer Sinke toentertijd - was er altijd voor de leerlingen. Als je een lekke band had, dan plakte hij die en als je je niet lekker voelde, zorgde hij dat je veilig thuis kwam, dat soort dingen." „Het mooie is dat hij nooit oor deelde", vindt Saskia. „Hij was rechtvaardig. Voor iedere leerling dezelfde regels, geen uitzonderin gen. Als je te laat was, hoefde je niet met een smoesje aan te ko men, dat briefje kreeg je toch wel. Maar op de een of andere manier begreep iedereen dat, we hadden allemaal respect voor Johan. Waar schijnlijk juist omdat hij één lijn trok." Voor leerlingen die het moeilijk hadden, was hij een vertrouwens persoon, weet Saskia. „Op de mid delbare school, vol pubers, is het heel belangrijk dat je iemand hebt waar je naartoe kunt als het even niet zo lekker gaat, als je ge pest wordt bijvoorbeeld of als je thuis problemen hebt. Ik weet dat hij een aantal leerlingen heel goed heeft geholpen, alleen al door te luisteren en advies te ge ven." Net als andere oud-leerlingen komt Saskia haar voormalige con ciërge nog regelmatig tegen. Op evenementen waar hij als EHBO' er rondloopt, of tijdens optredens van de Golden Earring, waar zij beiden graag naartoe gaan. „Dan maken we een praatje, ha len mooie herinneringen op aan hoe het vroeger was op de Groe ne School." DONDERDAG 15 OKTOBER 2015 'Luisteren is zó belangrijk' De PZC zet gedurende acht we ken de helden van het onderwijs in het zonnetje: mensen die het verschil maken op basisscholen en middelbare scholen in Zee land. Dit is de laatste aflevering van deze rubriek. door Sharon van Oost Johan Sinke: „In het begin moest ik flink wennen aan het werk als conciërge." foto Marcelle Davidse Het openbaar vervoer. Ik zou de dienstregeling aanpassen aan de lestijden van scholen. En dat kan heus, want bijna iedere middelba re school begint rond half negen. Voor leerlingen uit de buurt is het OV niet zo'n probleem, maar we hebben er ook veel uit Zeeuws-Vlaanderen. Die komen bijna elke dag te laat omdat ze hun aansluiting missen. Zowel voor de leerlingen zelf als voor hun klasgenoten die er al wel zijn, is dat vervelend. De overheid zou hierover beter moeten com municeren met scholen. Daarnaast is het openbaar vervoer veel te duur in Nederland. Ik kom regelmatig in Oostenrijk, daar rei zen scholieren gratis met de bus. Waarom is dat in Nederland niet het geval? Saskia Verdonk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 37