Expositie met 27 zelfportretten uit de gouden eeuw 29 John Ie Carré doet nu echt boekje open Aznavour geeft extra concert in Amsterdam Media Entertainment Hollandse schilders maakten vroeger reclame met zelfportretten. Het Mauritshuis in Den Haag vergelijkt ze met de selfies van nu. Een selfie of een zelfportret, het gaat erom jezelf te presenteren De meester van de spionageroman, John le Carré, is inmiddels bijna 84 jaar, maar schrijft onverminderd voort. Voor het na jaar van 2016 is The Pigeon Tunnel voor zien. Daarin staan verhalen over zijn ei gen spionageverleden, waarover hij tot nog toe heel weinig informatie gaf. Charles Aznavour (91, foto) komt eind dit jaar nog een keer naar Nederland. Het con cert van de Franse zanger op zondag 22 no vember is namelijk al uitverkocht. Vanwe ge de grote vraag naar kaarten staat Azna vour ook woensdag 9 december in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Zelfportretten waren in de gouden eeuw een middel voor schilders om recla me voor hun werk te ma ken of om een herinne ring aan het nageslacht na te laten. Nergens werd dat zo vaak ge daan als in Nederland. Het Mauritshuis toont een selectie van 27 schilderijen in de expositie Hollandse zelfportretten. De expositie heeft als ondertitel Selfies uit de gouden eeuw meegekregen. Een duidelijke verwijzing naar de hype onder met name jongeren om zichzelf overal met hun smartphone te vereeu wigen. Hoewel het uit marketingstand- punt nog wel te begrijpen is, voelt de vergelijking geforceerd aan. Het gemak en de snelheid van het maken van selfies is namelijk op geen enkele ma nier op gelijke voet te plaatsen met de verfijnde kunst van een zelfportret, een stuk waar weken of soms zelfs maanden aan werd gewerkt. Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis, zegt veel reacties te heb ben gehad op het begrip 'selfie'. „We hebben het woord gebruikt om de rele vantie te benadrukken. Een selfie of een zelfportret, het gaat erom jezelf te presenteren. Dat was toen niet anders dan nu. Alleen is een selfie heel vergan kelijk en een zelfportret voor de eeu wigheid." Voor de zelfportretten in de expositie geldt dat zonder meer. Een be- roemde is die van Rembrandt, dat hij maakte in zijn sterfjaar 1669. „Rem brandt was in dat opzicht heel bijzon der", vertelt conservator Ariane van Suchtelen van het Mauritshuis. „Hij heeft tachtig zelfportretten nagelaten waarop hij vaak verschillende kleding aan had." Jan Steen staat er ook om bekend dat hij zichzelf regelmatig liet opdra ven in zijn feestelijke stukken. In het Mauritshuis hangt een 'Jan Steen' met de schilder als luitspeler in de hoofd rol. Een ander bijzonder stuk is het zelf portret van Judith Leyster, afkomstig uit de National Gallery of Art in Was hington. Uithangbord van de expositie is het werk van de niet zo heel bekende Huygh Voskuyl, een klein zelfportret van een ongekend hoog niveau. Het zelfportret had een belangrijke functie, verduidelijkt Van Suchtelen. „Met het zelfportret krijg je als toe schouwer het gevoel de schilder beter te leren kennen. Over het werk is ook heel goed nagedacht, want het moest een proeve van zijn talent zijn. Alle as pecten komen samen in een zelfpor tret." Overigens: selfies maken mag in veel musea tegenwoordig. Ook in het Mauritshuis, zolang er maar geen flits wordt gebruikt. DONDERDAG 15 OKTOBER 2015 Cultuur Broere Foto's Getty, beeldbewerking LS Selfïes voor de eeuwigheid Expositie Hollandse zelfportretten. Te zien: tot 4 januari 2016, Mauritshuis, Den Haag. Meer info: www.mauritshuis.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29