Hof: straf'Zes van Breda' voor moord was terecht IWintig miljoen dieren hebben een beter leven NIEUWS 15 Een klap in het gezicht is nog zacht uitgedrukt. „Dit is een dood klap. Toen ik de uitspraak hoorde leek het of mijn hart bleef stil staan", zegt een gedesillusioneer de Jane van H. Ze telde letterlijk de uren af naar deze dag. Had ze de raadsheren alles gezegd wat ze moest zeggen? Was ze duidelijk genoeg geweest? Haar hersenen kraakten, maar nu weet ze het ant woord. „Nee, dus", zegt ze met tra nen in haar ogen wanneer de raadsheren het vonnis hebben uit gesproken. Uitgerekend de moordzaak waarvan ook het Openbaar Minis terie vond dat er opnieuw naar moest worden gekeken, draait voor de drie mannen en drie vrou wen uit Breda uit op een deceptie. Er waren mogelijk fouten ge maakt in het onderzoek naar de gewurgde oma Mok op 4 juli 1993. Getuigen met ontlastende verkla ringen zaten niet in het dossier. En belastende verklaringen van met name de vrouwen zouden vals zijn. Dit had de dag moeten zijn, waarop alles rechtgezet kon worden. Daarmee zou het de grootste gerechtelijke dwaling ooit worden in de Nederlandse rechtspraak. Maar het liep anders. Het ge rechtshof vond het verhaal van de vrouwen dat ze hun bekentenis sen hadden verzonnen, ongeloof waardig. Vooral omdat ze er pas ruim twintig jaar na de moord mee kwamen. Ook later in het pro ces ingebrachte alibi's waren onge loofwaardig, oordeelde het hof. Vol ongeloof liepen de veroor deelden de rechtszaal uit. "Ik ben onschuldig", brieste een van hen nog naar de raadsheren. Ook hun advocaten en rechts- psycholoog Peter van Koppen zijn verbaasd. Hij onderzocht de ver klaringen van de drie vrouwen en oordeelde dat ze niet waar kun nen zijn. „Maar ze zijn opnieuw zonder bewijs veroordeeld." De verdachten laten het er niet bij zitten. In een laatste ultieme poging tot eerherstel gaan ze naar Hoge Raad. Er lijkt een wonder no dig om toch nog gelijk te krijgen. Ruim duizend boeren produceren nu vlees en eieren voor het keur merk. Beter Leven-sterren voor zuivelproducten komen er ook; cri teria daarvoor worden momenteel ontwikkeld. De groei is volgens di recteur Frank Dales van de Dieren bescherming deels te verklaren doordat steeds meer merkfabrikan ten producten leveren met het keurmerk op de verpakking. „De afgelopen twee jaar hebben 'De afgelopen jaren was er een verdrievoudiging van het aantal producten met ons keurmerk' een verdrievoudiging van het aan tal producten met ons keurmerk la ten zien. Van soepen tot salades en van kroketten tot straks zelfs hon den- en kattenvoer." Ook super markten zijn bezig hun aanbod duurzamere en diervriendelijker geproduceerde producten groter te maken. Zo maakte Lidl onlangs be kend als eerste supermarktketen volledig over te gaan stappen op een vleesassortiment met mini maal één ster van het Beter Leven keurmerk. Albert Heijn besloot zes jaar geleden al alleen nog maar vers varkensvlees te verkopen met minimaal één ster. Het Beter Leven keurmerk is in 2007 door de Dierenbescherming geïntroduceerd als een 3-sterren- systeem dat de mate van diervrien delijkheid van een product aan geeft: hoe meer sterren, hoe dier vriendelijker. Drie sterren staat ge lijk aan biologisch. Het eerste keur merk ging naar producenten van een langzaam groeiend vleeskui ken als alternatief voor de plofkip. Driekwart van de consumenten herkent het keurmerk van de Die renbescherming inmiddels, vol gens onderzoeksbureau GfK. 15 tot 20 procent van de consumenten zou in de supermarkt 'vaak tot al tijd' voor producten met het Beter leven keurmerk kiezen. HEMA ROETPIETEN JUMBO WIT EN ZWART BLOKKER BASIC ZWART BIJENKORF LUXE PIET AH MET EN ZONDER JAMIN DISCUSSIE MIJDEN V&D MEER DAN SINT&PIET dat ze zich uitspreken. „Het gaat klanten allang niet meer alleen om producten en diensten maar ook om de vraag: waar staat dit be drijf eigenlijk voor? Je uitspreken in maatschappelijke discussies: klanten verwachten het. Of het nu over Zwarte Piet gaat, over bio logisch vlees of kinderarbeid." Een conclusie is onvermijdelijk. „Als je de teksten goed leest, is de boodschap duidelijk: dit is een eer ste stap, de ontwikkeling gaat door. Mijn gevoel: binnen vijfjaar is Zwarte Piet helemaal uit de win kels verdwenen." DONDERDAG 15 OKTOBER 2015 door Raymond Boere ROTTERDAM. Twintig jaar lang stre den ze voor rechtvaardigheid. Voor eerherstel. De 'zes van Breda' had den de moord op oma Mok in 1993 niet gepleegd, zeiden ze. Maar het gerechtshof gelooft ze niet. De jarenlange celstraffen die ze hebben uitgezeten waren te recht, zo luidde gisteren het oor deel. DEN HAAG. Het aantal kippen, var kens en koeien dat diervriendelij ker wordt gehouden, blijft toene men. Dit jaar stijgt het aantal pro- ductiedieren dat onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbe scherming valt, met zo'n 3 miljoen naar ruim 20 miljoen dieren. Dat is een groei van 17 procent ten op zichte van 2014. De Dierenbescher ming maakt deze cijfers vandaag bekend. Frank Dales Dierenbescherming Kippen met een goed leven, foto Mare Bolsius „Wij zijn ons bewust van de maat schappelijke discussie. Daarom kiezen we vanaf dit jaar in onze folders en ander reclamemate riaal voor 'roetpieten'. Wij sluiten daarmee aan bij het Sinterklaas verhaal en de beleving van het kind, waarin piet cadeaus via de schoorsteen komt en daarom zwarte vegen heeft. Wij zien sin terklaas als een prachtig kinder feest, waar ook piet bij hoort. Dat zie je terug in winkel, brochure en assortiment. We kunnen niet uitsluiten dat er in de toekomst in het assortiment nog zwarte pie ten te vinden zijn. Ingrediënten als chocolade zijn zwart." „Op huismerkverpakkingen en reclamemateriaal zijn donkere en lichte pieten te vinden. Hier mee volgen wij de lijn van het Sinterklaasjournaal dat als 'kin- der-autoriteit' de toon heeft ge zet. Of er in winkels pieten figure ren, en of er donkere of lichte pietjes van chocola worden aange boden, verschilt per winkel. De lo kale winkels kennen hun gebied en klanten het best. Zij kunnen de winkel versieren, pieten uitno digen of sinterklaasproducten in het assortiment opnemen." „In hoe we Zwarte Piet uitbeel den, sluiten we aan bij onze be langrijkste doelgroep: kinderen. Die zien hem als een hulp van Sin terklaas, die zwart is door de schoorsteen. En dus is hij bij ons zwart of heeft hij roetvegen en is hij ontdaan van alle stereotiepe kenmerken: kroeshaar, dikke lip pen en slavenoorbellen. Dat is geen plotselinge verandering, maar een verandering die we ge leidelijk hebben doorgezet. Als bedrijf beweeg je mee met de sa menleving." „in het Amsterdamse filiaal wordt hard aan een luxe winkelbeeld ge werkt. Eén van de vernieuwingen is een vergulde versie van de klimpieten die al decennialang het atrium sieren. De keuze voor een 'gouden' klimpiet onder streept de ontwikkeling naar een luxe winkelbeeld. Net als voor gaande jaren hebben we geen zwarte pieten meer in het assorti ment en/of op verpakkingen. Tij dens sinterklaas-events volgen wij het beleid van de desbetref fende gemeente. In Amsterdam kan er een 'roetpiet' zijn, en el ders een zwarte piet." „Zwarte Piet is onderdeel van de sinterklaascultuur en je treft 'm daarom in verschillende vormen bij ons aan. Uiteraard kan er ook gekozen worden voor producten zonder afbeelding van Piet. Dat culturele gebruiken rondom het geliefde sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn, vinden we oprecht vervelend. Want nu kun nen we het helaas niet voor ieder een goed doen. Zoals je van 'een goede buur" mag verwachten hou den we uiteraard, waar mogelijk, rekening met lokale voorkeuren. Bedrijfsleiders mogen zelf bepa len of ze etalage of winkel met Zwarte Pieten versieren." „Zoals u wellicht zal begrijpen, mijden we de 'pietendiscussie' het liefst. Je doet het nooit voor iedereen goed. In onze schappen zult u vast nog wel pietjes tegen komen. Op verpakkingen etce tera. Soms heeft de leverancier daar zelf al een sinterklaasje van gemaakt. Kort gezegd: wij volgen de markt. Sinds dit jaar hebben we aan het assortiment chocola deletters ook blauwe (bubble- gum), roze (aarbei), gele (banaan) toegevoegd, maar, nee, dat heeft met discussie niks te maken." „We gaan bij La Place qua assorti ment en communicatie meer de nadruk leggen op Sinterklaas en veel minder op de pieten. Dit be tekent niet dat we helemaal geen pietjes meer verkopen. We ge bruiken onze materialen van vo rig jaar om de winkels aan te kle den, omdat het bestellen van ma terialen maanden duurt. Met de li ve pieten in de winkel spelen we in op het Sinterklaasjournaal. De ze pieten kunnen we tegen die tijd instrueren hoe ze zich moe ten kleden en schminken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15