'Geen nummertjes maar persoontjes' Dit zou ik veranderen als ik minister was... Lizanne Salomé zorgt ervoor dat kinderen lachend naar school gaan ZEELAND 5 Lizanne Salomé (22) begint pas aan haar tweede jaar als leerkracht. Ouders noemen haar een 'superjuf. Qi téJjm 1/4A h.fd pzc.nl/held.en Ouders van kinderen uit groep 1 en 2 van basisschool Sint Petrus De Weg wijzer in Schoondijke waren blij dat Lizanne Salomé (22) weer voor de klas kwam te staan bij de kleutergroe pen. „Ik ben als invalkracht altijd af hankelijk van collega's die in de ziektewet zitten of met zwangerschapsverlof zijn", legt Salomé uit. „Ik ben nu pas voor het tweede schooljaar aan het werk als juffrouw en heb dus nog niet veel ervaring. Ik doe mijn best om het de kinderen naar hun zin te maken en hen iets te leren. Tot nu toe krijg ik veel po sitieve reacties. Veel ouders vragen zelfs wat ze kun nen doen om me aan een vaste baan te helpen!" Dat geeft 'juf Lizanne' duidelijk een goed gevoel. „Ik vindt het zelf ook fijn dat ik terug mocht komen. Ook voor de kinderen, het is erg belangrijk om een re latie met hen op te bouwen", vertelt Salomé. „Dat doe ik door veel met hen te praten en goed naar ze te luis teren. Zo leren ze mij ook kennen. Daardoor durven ze meer en kunnen zich beter ontwikkelen. Als kinde ren zich niet veilig voelen, trekken ze zich terug." De kleuter juf probeert zich in te leven in de bele vingswereld van haar leerlingen. „Als er iets speelt bij iemand thuis, bijvoorbeeld een scheiding, een overlij- densgeval, of juist iets heel positiefs: de geboorte van een broertje of zusje, dan vind ik dat we het daar even over moeten hebben in de kring. Ik vraag de leerlin gen dan of zij dat ook al eens hebben meegemaakt en leg ze uit hoe zoiets kan gebeuren." Bij Salomé in de klas mogen de kinderen 'lekker kletsen'. „Kleuters willen sowieso graag alles delen. Met mij, maar ook onderling. Dat is goed voor hun so ciale ontwikkeling. Bovendien maakt ieder kind weer iets anders mee. Door dat met elkaar te bespreken, le ren ze van elkaar." De Oostburgse juf gaat iedere dag met een voldaan gevoel naar huis. „De kinderen komen met een lach op hun gezicht naar school. Het is leuk om te zien dat ze het naar hun zin hebben bij mij in de klas." Zodra haar collega beter wordt, is Salomé bovental lig. „Dat is natuurlijk heel erg dubbel", zegt ze. „Ik geef om de kinderen en zal ze zeker missen." Inger Smeenk, moeder van Ste ven, die bij Lizanne in de klas zit, stuurt haar zoon met een gerust hart naar school. „Ondanks dat ze nog heel jong is, staat Lizanne voor de klas alsof ze al jaren les geeft", zegt ze. Ze weet dat omdat ze een keer een ochtend mocht meelopen in de klas. „Ik vond haar een goede juf. Ze kent ieder kind en weet hoe ze daar individueel en als groep mee om moet gaan. Dat vind ik heel knap. Bij Lizanne zijn de leerlingen geen nummertjes, maar persoontjes." Afgelopen zomer was het nog niet zeker of Lizanne opnieuw les mocht komen geven op basis school de Sint Petrus De Wegwij zer in Schoondijke. „Toen kwam mijn zoontje me vertellen dat hij bang was dat ze niet terug zou ko men. 'Ik moet dan misschien wel een beetje huilen, hoor. Ik vind juf Lizanne heel lief, dus ga haar wel missen', zei hij toen", vertelt Stevens moeder. Maar wegens ziekte en zwanger schapsverlofbij andere leerkrach ten, was er weer een invalkracht nodig en de keuze viel op Lizan ne. „Dat vond ik heel fijn. Lizanne communiceert goed met de ouders, voor en na schooltijd. Dat vind ik belangrijk, want zo weet ik wie er voor de klas staat en ik kan het altijd vertellen als er iets speelt wat van invloed kan zijn op Steven." „Allereerst zou ik geld vrijma ken om meer onderwijsassis tenten te kunnen plaatsen in de klassen", begint Lizanne Sa lomé. „In je eentje kun je als leerkracht kinderen met een ge dragsstoornis en moeilijk leren de kinderen niet optimaal bege leiden. Met een extra kracht kun je deze kinderen meer aan dacht geven, zonder de groep uit het oog te verliezen. Zo kun nen alle leerlingen zich beter en sneller ontwikkelen." „Daarnaast zou ik ervoor zor gen dat de Wet Werk en Zeker heid wat flexibeler wordt. Nu krijgen kinderen vaak nieuwe gezichten voor de klas, omdat invalkrachten jaarlijks per schoolgemeenschap maar drie periodes mogen invallen. Dat maakt het lastig om een relatie op te bouwen met de leraar." DINSDAG 13 OKTOBER 2015 Kleuters kletsen bij Lizanne ken de helden van het onderwijs De PZC zet gedurende acht we- j ffe in het zonnetje: mensen die het verschil maken op basisscholen en middelbare scholen in Zee land. Donderdag is de laatste afleve ring van de rubriek. Nomineren is niet meer mogelijk. door Elodie Kint Kleuterjuf Lizanne: „Een relatie opbouwen met de kinderen, dat is het allerbelangrijkste." foto Peter Nicolai Inger Smeenk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 59