'Geen nummertjes maar persoontjes'
Dit zou ik veranderen
als ik minister was...
Lizanne Salomé zorgt ervoor dat kinderen lachend naar school gaan
ZEELAND 5
Lizanne Salomé (22) begint
pas aan haar tweede jaar als
leerkracht. Ouders noemen
haar een 'superjuf.
Qi téJjm
1/4A h.fd
pzc.nl/held.en
Ouders van kinderen uit groep 1 en 2
van basisschool Sint Petrus De Weg
wijzer in Schoondijke waren blij dat
Lizanne Salomé (22) weer voor de
klas kwam te staan bij de kleutergroe
pen. „Ik ben als invalkracht altijd af
hankelijk van collega's die in de ziektewet zitten of
met zwangerschapsverlof zijn", legt Salomé uit.
„Ik ben nu pas voor het tweede schooljaar aan het
werk als juffrouw en heb dus nog niet veel ervaring.
Ik doe mijn best om het de kinderen naar hun zin te
maken en hen iets te leren. Tot nu toe krijg ik veel po
sitieve reacties. Veel ouders vragen zelfs wat ze kun
nen doen om me aan een vaste baan te helpen!"
Dat geeft 'juf Lizanne' duidelijk een goed gevoel.
„Ik vindt het zelf ook fijn dat ik terug mocht komen.
Ook voor de kinderen, het is erg belangrijk om een re
latie met hen op te bouwen", vertelt Salomé. „Dat doe
ik door veel met hen te praten en goed naar ze te luis
teren. Zo leren ze mij ook kennen. Daardoor durven
ze meer en kunnen zich beter ontwikkelen. Als kinde
ren zich niet veilig voelen, trekken ze zich terug."
De kleuter juf probeert zich in te leven in de bele
vingswereld van haar leerlingen. „Als er iets speelt bij
iemand thuis, bijvoorbeeld een scheiding, een overlij-
densgeval, of juist iets heel positiefs: de geboorte van
een broertje of zusje, dan vind ik dat we het daar even
over moeten hebben in de kring. Ik vraag de leerlin
gen dan of zij dat ook al eens hebben meegemaakt en
leg ze uit hoe zoiets kan gebeuren."
Bij Salomé in de klas mogen de kinderen 'lekker
kletsen'. „Kleuters willen sowieso graag alles delen.
Met mij, maar ook onderling. Dat is goed voor hun so
ciale ontwikkeling. Bovendien maakt ieder kind weer
iets anders mee. Door dat met elkaar te bespreken, le
ren ze van elkaar."
De Oostburgse juf gaat iedere dag met een voldaan
gevoel naar huis. „De kinderen komen met een lach
op hun gezicht naar school. Het is leuk om te zien dat
ze het naar hun zin hebben bij mij in de klas."
Zodra haar collega beter wordt, is Salomé bovental
lig. „Dat is natuurlijk heel erg dubbel", zegt ze. „Ik
geef om de kinderen en zal ze zeker missen."
Inger Smeenk, moeder van Ste
ven, die bij Lizanne in de klas zit,
stuurt haar zoon met een gerust
hart naar school. „Ondanks dat ze
nog heel jong is, staat Lizanne
voor de klas alsof ze al jaren les
geeft", zegt ze.
Ze weet dat omdat ze een keer
een ochtend mocht meelopen in
de klas. „Ik vond haar een goede
juf. Ze kent ieder kind en weet
hoe ze daar individueel en als
groep mee om moet gaan. Dat
vind ik heel knap. Bij Lizanne zijn
de leerlingen geen nummertjes,
maar persoontjes."
Afgelopen zomer was het nog
niet zeker of Lizanne opnieuw les
mocht komen geven op basis
school de Sint Petrus De Wegwij
zer in Schoondijke. „Toen kwam
mijn zoontje me vertellen dat hij
bang was dat ze niet terug zou ko
men. 'Ik moet dan misschien wel
een beetje huilen, hoor. Ik vind
juf Lizanne heel lief, dus ga haar
wel missen', zei hij toen", vertelt
Stevens moeder.
Maar wegens ziekte en zwanger
schapsverlofbij andere leerkrach
ten, was er weer een invalkracht
nodig en de keuze viel op Lizan
ne. „Dat vond ik heel fijn. Lizanne
communiceert goed met de
ouders, voor en na schooltijd. Dat
vind ik belangrijk, want zo weet
ik wie er voor de klas staat en ik
kan het altijd vertellen als er iets
speelt wat van invloed kan zijn
op Steven."
„Allereerst zou ik geld vrijma
ken om meer onderwijsassis
tenten te kunnen plaatsen in
de klassen", begint Lizanne Sa
lomé. „In je eentje kun je als
leerkracht kinderen met een ge
dragsstoornis en moeilijk leren
de kinderen niet optimaal bege
leiden. Met een extra kracht
kun je deze kinderen meer aan
dacht geven, zonder de groep
uit het oog te verliezen. Zo kun
nen alle leerlingen zich beter
en sneller ontwikkelen."
„Daarnaast zou ik ervoor zor
gen dat de Wet Werk en Zeker
heid wat flexibeler wordt. Nu
krijgen kinderen vaak nieuwe
gezichten voor de klas, omdat
invalkrachten jaarlijks per
schoolgemeenschap maar drie
periodes mogen invallen. Dat
maakt het lastig om een relatie
op te bouwen met de leraar."
DINSDAG 13 OKTOBER 2015
Kleuters kletsen bij Lizanne
ken de helden van het onderwijs
De PZC zet gedurende acht we-
j ffe
in het zonnetje: mensen die het
verschil maken op basisscholen
en middelbare scholen in Zee
land.
Donderdag is de laatste afleve
ring van de rubriek. Nomineren
is niet meer mogelijk.
door Elodie Kint
Kleuterjuf Lizanne: „Een relatie opbouwen met de kinderen, dat is het allerbelangrijkste." foto Peter Nicolai
Inger Smeenk